روش تهیه خوراک ماهی و سیب زمینی ساده

  یکشنبه، 24 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه خوراک ماهی و سیب زمینی ساده
با توجه به ارزش غذایی فوق العاده ماهی و خواص بی نظیر آن که باید در سبد غذایی خانواده ها گنجانده شود اگر دوست دارید که هر بار به نحوی ماهی را درست کنید که باب میل اعضای خانواده بوده و راحت تر آن را میل کنند ما طرز تهیه خوراک ماهی با سیب زمینی را گردآوری کرده ایم امیدواریم مورد توجه شما دوست داران هنر آشپزی قرار گیرد و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

ترکیب ماهی سرخ شده با سیب زمینی از غذاهای لذیذی است که در هرجای دنیا به شیوه خاصی طبخ می شود، حتی خود ما ایرانی ها اغلب ماهی را در روغن سرخ می کنیم و با سیب زمینی پخته و یا سرخ شده سرو می کنیم، اکنون در این دستور به شما یاد می دهیم که با اندکی تغییر همین خوراک را خوشمزه تر کنید.

برای تهیه این خوراک سعی کنید از فیله ماهی بدون پوست استفاده نمایید، برای داشتن سیب زمینی هایی نرم و برشته باید آن ها را به قطعاتی نسبتا درشت و بلند خرد کنید، به منظور مغز پخت شدن آن ها پس از آن که به مدت 15 دقیقه در ظرف حاوی آب سرد استراحت کردند، باید سیب زمینی ها را به مدت 1 الی 2 دقیقه در آب در حال جوش بریزید و آبکش کنید. پس از آبکش کردن سیب زمینی ها آن ها را در روغن داغ سرخ کنید.

مواد لازم خوراک ماهی و سیب زمینی

  • فیله ماهی 4 عدد
  • سیب زمینی 4 عدد
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • سفیده تخم مرغ 1 عدد
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
  • دلستر کلاسیک گندمی 1 فنجان
  • آرد سفید 120 گرم
  • جعفری به مقدار دلخواه
  • سس مایونز به مقدار دلخواه

روش خوراک ماهی و سیب زمینی

برای تهیه این خوراک خوشمزه به چهار تکه فیله ماهی نیاز دارید، این که از چه نوع ماهی ایی استفاده می کنید بستگی به ذائقه خودتان دارد، بهتر است از ماهی قزل آلا و یا سالمون استفاده کنید.

فیله های ماهی را با آب بشویید. اگر فیله ها از نوع یخ زده هستند، قبل از شروع آشپزی آن ها را از فریزر خارج کنید و اجازه دهید تا یخ آن ها ذوب شود. فیله ها را با کاغذ آشپزخانه خشک کنید و کنار بگذارید.

چهار عدد سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید، آن ها را بشویید و سپس به قطعات قطور و بلند و یک اندازه خرد نمایید. یک قابلمه را تقریبا تا نیمه آب کنید و قابلمه را روی گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید سپس سیب زمینی ها را داخل آب جوش بریزید تا دقیقه در آب جوش بمانند(1 دقیقه تا نهایت 2 دقیقه) سپس آن ها را داخل یک آبکش بریزید تا آب اضافی آن ها خارج شود.

داخل یک تابه تفلون یا سرامیکی مقدار زیادی روغن مخصوص سرخ کردن بریزید و تابه را روی حرارت ملایم تا متوسط اجاق گاز قرار دهید تا روغن حسابی داغ بشود؛ سپس سیب زمینی های داخل آبکش را که آب آن ها کاملا خارج شده داخل روغن داغ ریخته و آن ها را به صورت ساده سرخ کنید، تا کمی طلایی رنگ شوند، سیب زمینی های سرخ شده را از تابه خارج کرده و روی بشقابی که کف آن کاغذ جاذب روغن انداخته اید قرار دهید.سیب زمینی ها را گرم نگه دارید.

باید مایه ایی که قرار است ماهی را با آن مزه دار کنید را آماده نمایید برای این منظور باید آرد، دلستر(کلاسیک گندمی)، سفیده تخم مرغ، روغن زیتون و قدری نمک و فلفل را باهم مخلوط کنید تا به یک مایه رقیق خمیری دست پیدا کنید.

برای این منظور از یک کاسه شیشه ایی استفاده کنید، یک عدد سفیده تخم مرغ را داخل آن بریزید و با همزن دستی خوووب هم بزنید تا سفید شده و کف کند، سپس مقداری نمک و فلفل به آن بی افزایید، سپس 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، 1 فنجان دلستر گندمی را افزوده و به همزدن همه مواد باهم ادامه دهید. در آخر 60 گرم آرد سفید الک شده را کم کم به مایه فوق افزوده تا به یک مایه خمیری رقیق دست پیدا کنید.

برای سرخ کردن ماهی ها، مایه رقیق قبل را جلوی دستتان قرار دهید مابقی آرد باقی مانده(60 گرم آرد سفید باقی مانده) را الک کرده و داخل یک بشقاب بریزید و آن را جلوی دستتان قرار دهید.ابتدا هر عدد فیله ماهی را در 60 گرم آرد سفید بغلتانید سپس آن را در مایه رقیق خمیری فرو کنید.

به محض خارج کردن فیله ماهی از مایه رقیق خمیری، آن را فورا داخل یک تابه حاوی روغن سرخ کردنی داغ بی اندازید تا کاملا سرخ شده و طلایی گردد، این کار را برای هر 4 عدد فیله ماهی انجام دهید.در داخل یک ظرف دلخواه ماهی های سرخ شده را قرار داده و در اطراف آن سیب زمینی های سرخ شده بگذارید. می توانید این خوراک را با جعفری تازه و سس مایونز و دلستر سرو کرده و نوش جان نمایید.

مواد لازم برای خوراک ماهی و سیب زمینی روش دوم

  • ماهی (فیله پوست کنده) ۴۵۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۴۵۰ گرم
  • سیب زمینی ۴۵۰ گرم
  • ذرت ۳/۴ پیمانه
  • پیازچه بزرگ ۲ عدد
  • گشنیز خرد شده ۱/۴ پیمانه
  • پودر زیره سبز ۱/۲ قاشق چای خوری
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک ماهی و سیب زمینی روش دوم

گشنیز ها را خرد کنید. سیب زمینی را به صورت ورقه های نازک برش دهید و فیله ماهی ها را به تکه های ۴ سانتیمتری برش دهید.در ابتدا گوجه ها، ذرت، زیره سبز و گشنیز خورد شده را درون کاسه ای متوسط مخلوط کنید.در ظرفی در دار و مناسب جهت استفاده در مایکروویو، مخلوط گوجه فرنگی را همراه با پیازچه ها و روغن ترکیب کنید. نمک و فلفل را اضافه کرده و در ظرف را بپوشانید و در حرارت بالا حدود ۶ دقیقه قرار دهید.بعد از دزست شدن سس، مواد را به صورت لایه لایه در ظرف مناسب ماکروویو به این صورت می چینیم که ابتدا کمی سس سپس لایه زیری سیب زمینی باشد که کمی سس گوجه فرنگی که در مرحله قبل آماده شد روی آن می ریزیم. لایه بعدی ماهی است که روی آن باقی مانده سس اضافه می شود.در ظرف را بسته حدود ۹ تا ۱۰ دقیقه در حرارت بالا در ماکرویوو قرار دهید تا ماهی کاملا پخته و سیب زمینی ها نرم شوند. و در آخر مواد را با با روغن زیتون و برگ گشنیز تزیین کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان