روش تهیه خورش قیمه زرشك لذیذ

  یکشنبه، 02 آبان 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه خورش قیمه زرشك لذیذ
برای افطار هیچ غذایی مناسب تر و بهتر از خورشت ها نیستند. غذاهای سنتی ما ایرانی ها می تواند برای افطار بسیار مناسب باشند و انرژی لازم را به بدن برسانند. خورشت ها غذاهایی هستند که زیاد سنگین نیستند و می تواند از بهترین گزینه ها برای پذیرایی از مهمان باشند. طرز تهیه قیمه زرشک را در ساعد نیوز ببینید.

خورشت قیمه، یکی از خورشت های لذیذ و اصیل ایرانی است که زینت بخش سفره های ما ایرانی ها در بیشتر مهمانی هاست. این خورشت خوشمزه به روش های مختلف پخته می شود و از مواد اولیه متنوعی نیز در آن استفاده می شود. قیمه نثار، قیمه بادمجان، قیمه سیب زمینی، قیمه زرشک و قیمه کدو از انواع مختلف خورشت قیمه هستند که توسط کدبانوهای ایرانی پخته می شوند. امروز قصد داریم طرز تهیه خورشت قیمه زرشک را به شما آموزش دهیم که به دلیل خوش رنگ و لعاب بودن، انتخاب مناسبی برای سرو در مهمانی هاست. اگر می خواهید با نحوه پخت قیمه زرشک آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خواص میوه زرشک

قبل از شروع آموزش طرز تهیه قیمت زرشک بهتر است کمی نیز با خواص فوق العاده زرشک آشنا شویم که کاربرد زیادی هم در آشپزی ایرانی دارد. دانه های زرشک بسیار مقوی و سرشار از کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی هستند. بربرین، یکی از مواد موجود در این میوه دارای خواص ضدباکتری، ضدقارچی و ضدپروتوزوآ(تک یاختگان) است و به همین دلیل زرشک به جلوگیری از بروز عفونت ها در بدن کمک می کند.

یکی دیگر از خواص مهم زرشک، تاثیر آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش دردهای دستگاه گوارش است. همچنین یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد میوه زرشک به دلیل داشتن خاصیت انقباض کنندگی حتی سریع تر از برخی آنتی بیوتیک ها می تواند مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد. پیشگیری و بهبود بیماری دیابت از دیگر مزایای خوردن میوه خوشمزه زرشک است. از طرف دیگر زرشک می تواند به بهبود اختلالاتِ سوخت وساز چربی ها و گلوکز در بدن افراد کمک کند.

مواد لازم برای خورش قیمه زرشك

  • لپه ۱ پیمانه
  • زرشک ۱ پیمانه
  • گوشت خورشتی ۷۵۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • ادویه خورش ۱ قاشق سوپ خوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق سوپ خوری
  • روغن به مقدار لازم
  • آب ۱.۵ لیتر
  • خلال پسته برای تزیین کمی
  • خلال بادام برای تزیین کمی
  • قرص عصاره زعفران ۱.۵ عدد
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه خورش قیمه زرشك

  1. لپه را به مدت ۳ـ۲ ساعت در مقداري آب خيس كنيد. پياز را هم پوست بكنيد و خلالي برش بزنيد.
  2. در قابلمه اي روغن بريزيد و روي حرارت بگذاريد تا داغ شود. پياز را سرخ كنيد. بعد از آماده شدن پيازداغ، تكه هاي گوشت را اضافه كنيد و دوباره كمي تفت دهيد.
  3. لپه خيس شده را آبكش كنيد و به قابلمه بيفزاييد، بعد با مواد تفت دهيد. فلفل و ادويه را هم اضافه كنيد. عصاره زعفران را هم با دست پودر كنيد و به قابلمه بيفزاييد.
  4. حالا رب گوجه را به قابلمه بيفزاييد، با ديگر مواد مخلوط كنيد و تفت دهید. زرشك را اضافه كنيد و كمي تفت دهيد. آب را داخل قابلمه بريزيد و در آن را بگذاريد. صبر كنيد تا گوشت بپزد.
  5. بعد از پخت گوشت، خورش را بچشيد؛ اگر نمك اضافه لازم داشت، بريزيد. در قابلمه را برداريد تا خورش جا بيفتد. خورش آماده را در ظرف مورد نظر بكشيد و روي آن را با خلال هاي بادام و پسته تزئين كنيد.

مواد لازم برای خورش قیمه زرشك روش دوم

  • گوشت گوساله ۵۰۰ گرم
  • زرشک ۵۰ گرم
  • خلال بادام ۱۰۰ گرم
  • پیازمتوسط یک عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کردن ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • زعفران نصف قاشق چایخوری
  • لیمو عمانی ۴ عدد

طرز تهیه خورش قیمه زرشك روش دوم

پیاز را خرد کرده، با کمی روغن تفت می دهیم. در همین حالت رب را هم اضافه می کنیم. سپس گوشت را قیمه ای خورد کرده به مواد اضافه کرده، همه مواد را کمی تفت می دهیم.پس از آن دو لیوان آب اضافه کرده، بعد از جوش آمدن خورش، شعله را کم می کنیم و می گذاریم به مدت یک ساعت آرام بپزد. سپس خلال بادام را اضافه کرده، بعد از ۱۰ دقیقه لیموعمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و در خورش می اندازیم و اجازه می دهیم خورش به مدت یک ساعت دیگر با شعله کم بپزد. زرشک را شسته با کمی روغن و شکر تفت می دهیم و در پایان به همراه زعفران به مواد خورش اضافه می کنیم. خورش را ۵ دقیقه با حرارت ملایم روی شعله نگه می داریم. خورش در اصل با زرشک سیاه طبخ می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (122 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (114 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (99 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (83 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (58 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (54 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (24 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (19 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
تعریف و تمجید عاشقانه رهبر معظم انقلاب از همسرشان: وقتی من زندان بودم همسرم مریض بوده، بی‌پول بوده اما به من چیزی نمی‌گفت
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....