روش تهیه ی خورش کاری بادمجان

  شنبه، 24 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه ی خورش کاری بادمجان
بادمجان کاری یکی از انواع غذاهای بسیار پرطرفدار و خوشمزه کشور هند است که با ذائقه ما ایرانی ها نیز سازگار می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بادمجان کاری هندی در ادامه با ما همراه باشید.
خورش کاری انواع مختلف دارد و در همه آن ها یک نوع مواد به کار برده شده است. به این صورت که با پیاز سرخ شده، زنجبیل و سیر شروع می کنید سپس مقداری ادویه جات اضافه می کنید و در نهایت به آن آب اضافه می کنید. طعم این غذا بستگی به ادویه جاتی دارد که به آن اضافه می کنید. اگر خورش کاری را بلد باشید تنها در عرض چند دقیقه می توانیدبه راحتی آن را درست کنید.

مواد لازم برای خورش کاری بادمجان

  • یک کیلو بادمجان
  • چهار عدد گوجه فرنگی متوسط
  • سه قاشق چای خوری برگ گشنیز خرد شده
  • نصف فنجان کره آب شده
  • نصف فنجان پیاز خرد شده

طرز تهیه خورش کاری بادمجان

فر را با درجه 450 درجه فارنهایت از قبل داغ کنید . به مدت یک ساعت بادمجانها را روی سینی وسطی فر بگذارید تا کاملا ترد شوند . پس از آن ، بادمجانها را در حالی که گرم هستند ، پوست گرفته و له کنید . روغن را گرم کرده و پیاز ها را سرخ کنید تا کاملا نرم و شفاف شوند . گوجه فرنگی ها را به آن اضافه کرده و به مدت 2 دقیقه سرخ کنید . بادمجانها را به آن افزوده و هم بزنید تا آب آن کاملا از بین برود . آن را در یک کاسه ریخته و روی آن را گشنیز بریزید و سرو کنید .

مواد لازم برای خورش کاری بادمجان روش دوم

  • بادام هند برشته: ۱/۲ پیمانه یا ۶۰ گرم (اختیاری)
  • روغن: ۳ قاشق غذاخوری
  • دانه خردل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
  • سیاه دانه: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • رازیانه: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • برگ بو: ۱۰ برگ یا برگ کاری
  • پیاز: ۱ عدد نگینی شده
  • زنجبیل: ۳ قاشق چایخوری رنده شده
  • چیلی سبز: ۱ عدد خرد شده
  • زردچوبه: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • پودر زیره: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • گرم ماسالا: ۳/۴ قاشق چایخوری
  • پودر چیلی: ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری (بر حسب ذائقه)
  • کنسرو گوجه فرنگی: ۱ قوطی
  • بادمجان: ۲ عدد بادمجان بزرگ یا ۶ عدد بادمجان نقلی
  • نمک: ۳/۴ قاشق چایخوری
  • شکر: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری)
  • گشنیز تازه: مقداری برای تزئین
  • شیر نارگیل: ۱ و ۱/۲ پیمانه (در صورت جایگزینی به جای بادام هندی)

طرز تهیه خورش کاری بادمجان روش دوم

۱. بادام هندی (یا نارگیل خشک) را در آب جوش بخیسانید و کنار بگذارید.

۲. روغن را در یک قابلمه با کف ضخیم بریزید (این قابلمه ها حرارت یکنواختی را منتقل کرده و در عین حال از سوزاندن مواد جلوگیری می کنند)، دانه های خردل را به آن اضافه کنید، آن ها را به آرامی سرخ کنید تا زمانی که شروع به ترک خوردن کنند.

۳. سیاه دانه، رازیانه و برگ های کاری را اضافه کنید بگذارید به آرامی حدود ۱ تا ۲ دقیقه سرخ شوند.

۴. پیاز سرخ شده را اضافه کنید و روی شعله پایین سرخ کنید تا زمانی که تقریبا نرم شده و تغییر رنگ دهند (حدود ۵ تا ۷ دقیقه)، مرتب بهم بزنید.

۵. زنجیل رنده شده، سیر حلقه شده و چیلی را اضافه کنید. چند دقیقه به سرخ کردن آن ها ادامه دهید تا زمانی که بوی آن ها بلند شود، حواستان باشد که تمام مدت باید آن ها را بهم بزنید، چون خیلی زود می سوزند.

۶. همه ادویه های خشک را به محتوای داخل قابلمه اضافه کنید و چند ثانیه ای بهم بزنید در حدی که نسوزند اگر خیلی زود خشک شدند، کمی آب به آن اضافه کنید. کنسرو گوجه را به آرامی اضافه کنید تا مواد به شما نپاشد. وقتی که گوجه ها داخل قابلمه هستند با چنگال آن ها را له کنید.

۷. حالا اگر قصد دارید شیر نارگیل اضافه کنید در همین زمان می توانید به خورش اضافه کنید. در این خورش از شیر نارگیل استفاده نشده است، اما اگر این ماده را به خورش اضافه کنید تاثیر زیادی در رنگ آن دارد و خورش شما بیشتر به سمت نارنجی و زرد گرایش پیدا می کند.

۸. ۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید و نمک را هم در این لحظه بریزید.

۹. درب قابلمه را گذاشته و بگذارید به آرامی قل بخورد. قل خوردن را روی شعله پایین انجام دهید تا گوجه ها نرم و از هم جدا شوند و به صورت تکه های درشت نباشند به این ترتیب سس یکدست می شود.

۱۰. در حالی که قابلمه شما در حال قل خوردن است، روی بادمجان های نقلی، ۴ برش عمودی ایجاد کنید، اما آن ها را برش نزنید فقط خط عمیق بگذارید. اگر از بادمجان درشت استفاده می کنید آن ها را به تکه های نیم تا یک و نیم سانتی برش بزنید.

۱۱. اگر از بادمجان نقلی استفاده می کنید، یک قاشق غذاخوری روغن را در یک ماهیتابه کوچک گرم کنید. بادمجان های نقلی را در ماهیتابه قرار داده و روی شعله کم به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید تا زمانی که همه طرف آن سرخ شود. اگر هم بادمجان مکعبی خرد شده دارید، آن ها را در ماهیتابه سرخ کنید یا در سینی فر که یک قاشق غذاخوری روغن در آن ریخته اید به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید. البته پس از گذشت نیمی از زمان آن ها را برگردانید.

۱۲. می توان همانند خورش بادمجان رژیمی، بادمجان ها را در فر با دمای ۲۱۰ درجه سلسیوس طبخ کرد.

۱۳. بادمجان های سرخ شده را در کاری بریزید و در صورت نیاز، مقداری آب به خورش اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و بگذارید بادمجان ها در خورش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند. پس از این زمان باید به آسانی بوسیله چنگال سوراخ شوند.

۱۴. بادمجان ها را از داخل خورش درآورید و کنار بگذارید. سس (خورش) را مزه کنید و در صورت نیاز به نمک، اضافه کنید در صورت دلخواه مقداری شکر اضافه کنید تا طعمی دوگانه داشته باشد. در اینجا می توانید مقداری هم اب لیمو اضافه کنید.

۱۵. بادام های هندی را در آبکش ریخته و آب آن ها را دور بریزید سپس در مخلوط کن به همراه مقداری از سس کاری بریزید، آن ها را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. باقیمانده خورش را هم به مخلوط کن اضافه کنید و کاملا پوره و یکدست کنید.

۱۶. مواد داخل مخلوط کن را به قابلمه برگردانید و بادمجان ها را هم به آن اضافه کنید.

۱۷. روی آن را با گشنیز تازه خرد شده و مقداری بادام هندی برشته تزئین کنید و با برنج سرو کنید.

نکات مهم خورش کاری بادمجان

  • در صورتی که به بادام هندی حساسیت دارید، استفاده از آن را کنار گذاشته و به جای آن شیر نارگیل استفاده کنید یا پودر نارگیل را به جای بادام هندی در آب جوش بخیسانید. در خورش کاری در اصل از شیر نارگیل استفاده می شود.
  • استفاده از بادمجان نقلی ظاهر زیباتری به خورش می دهد، اما می توان از بادمجان های مکعبی شده هم استفاده کرد. برای اینکه کمتر طعم گوجه ای داشته باشد و در عین حال غلیظ باشد، یک بادمجان کبابی و پوست گرفته را جایگزین نیمی از گوجه کنید.
  • در آشپزی هندی اغلب ابتدا دانه های معطر و سایر ادویه ها را بصورت درسته و نه پودر، در روغن سرخ می کنند تا طعم بیشتری داشته باشند. درست کردن غذا به این روش، طعم بهتری به خوراک های شما می دهد. اگر از چوب دارچین در غذاهایتان استفاده کردید، در انتها آن ها را بردارید.
  • خورش کاری بادمجان به همین صورت است و نیازی به اضافه کردن گوشت ندارد. بعضی برای افزودن پروتئین به آن از نخود پخته استفاده می کنند.
  • به جای کنسرو گوجه می توانید از پوره گوجه استفاده کنید.
  • در صورتی که از شیر نارگیل استفاده می کنید همزمان با افزودن گوجه به قابلمه شیر نارگیل را هم اضافه کنید. این خورش با وجود شیر نارگیل رنگ روشنتری خواهد داشت.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (260 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (167 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (133 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (125 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (81 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (52 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (29 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....