روش تهیه مربای زغال اخته ی لذیذ

  دوشنبه، 11 مهر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه مربای زغال اخته ی لذیذ
زغال اخته فواید بسیاری دارد. گیاه دارویی زغال اخته برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده میشود . با این بخش از ساعد نیوز همراه باشید تا با نحوه پخت مربای زغال اخته با طعم فوق العاده آشنا شوید .

گیاه زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها رشد می کند و از گروه گیاهان گل دار گلبرگ جدا محسوب می شود و در زبان انگلیسی به آن CORNELIAN CHERRY می گویند. گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای است و میوه ی آن به شکل بیضی و حدودا به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. رنگ میوه ی آن قرمز بسیار خوش رنگ می باشد. میوه نرسیده زغال اخته به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است، ولی میوه رسیده آن به رنگ قرمز روشن و خوشمزه و شیرین است. این میوه در تابستان، عرضه و معمولا به صورت تازه مصرف می شود ، ولی به صورت خشک شده مثل آلبالو خشک، مربای زغال اخته، کنسرو، ترشی زغال اخته، آب میوه، سس، نکتار، ژله، مارمالاد، سرکه، لواشک و قرص های آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا طرز تهیه مربای زغال اخته را به شما اموزش خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای زغال اخته

  • زغال اخته ۱ کیلوگرم
  • شکر ۷۰۰ گرم
  • آب به اندازه کافی

طرز تهیه مربای زغال اخته

ابتدا زغال اخته را باید خوب بشورید برای این کار چندین بار داخل یک لگن ریخته و آب آن را تعویض کنید سپس داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن برود دقت کنید زغال اخته باید کاملا یکدست باشد بدین صورت مخلوط رسیده و کال نباشند چون در حین پخت آنهایی که رسیده اند له می شوند و اگر زود بردارید آنهایی که کال هستند خوب پخته نمی شوند.

در ادامه شکر را داخل قابلمه بریزید و به اندازه ای که روی شکرها را آب بگیرید آب اضافه کنید و روی حرارت متوسط رو به کم قرار دهید و بگذارید تا شکر ذوب شود و کم کم شربت مربا قوام کافی را پیدا کند ولی دقت کنید وقتی شربت خنک می شود سفت تر خواهد شد.

در ادامه زغال اخته را به شربت اضافه کنید اما زمان ماندن زغال اخته در شربت بسته به نوع زغال اخته است اگر زغال اخته شما رسیده باشد ۳ الی ۴ دقیقه داخل شربت بگذارید تا پخته شود و اگر نارس است برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا نرم شود. در حین پختن مدام کف می کند که کف آن را با قاشق جمع کنید.

بعد از پخت نهایی زغال اخته و خوش رنگ شدن آن مربای زغال اخته خوشمزه ما حاضر است آن را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود سپس داخل شیشه تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید و با نان تازه و خامه و چای شیرین امتحان کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه مربای زغال اخته

  1. گرفتن کف روی مربا باعث خوش رنگ شدن مربا می شود.
  2. به دلخواه می توانید در انتهای پخت کمی آبلیمو یا وانیل به مربا اضافه کنید سپس از روی حرارت بردارید.
  3. این مربا بعد از خنک شدن حالت ژله ای به خودش می گیرد که فوق العاده خوشمزه می شود.
  4. اگر دوست دارید مارمالاد این مربا را داشته باشد بعد از پخت از صافی رد کنید و هسته آن را جدا کنید و زغال اخته را پوره کنید.

مربای زغال اخته

ارزشهای غذایی زغال اخته

  • گیلاس های قرنیه ای سرشار از آهن ، کلسیم ، اسید فولیک ، فلاونوئیدها و ویتامین های B ، E ، B2 و C2 هستند.
  • مانند سایر میوه ها از خانواده گیلاس ، زغال اخته مقادیر زیادی آنتوسیانین دارند.
  • آنتوسیانین موجود در این میوه رنگدانه ای از خانواده فلاونوئید است که دلیل آن هم رنگ قرمز در گوجه فرنگی و سایر میوه های قرمز است. زغال اخته دارای تانن و اسیدهای آلی ، آنتوسیانین (به ویژه از خانواده فلاون و ایزوفلاون) ، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ملاتونین است. آنتی اکسیدان ها مقاومت بدن را در برابر بیماری های غیر التهابی تقویت می کنند.
  • شربت زغال اخته ضد تشنگی است. در تابستان و جلوگیری از گرمازدگی آن را به یک نوشیدنی شگفت انگیز تبدیل کنید.
  • زغال اخته دارای ترکیبات مغذی هستند که نقش موثری در کمک به مغز در مقابل از دست دادن حافظه دارند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر آسیب رساننده به DNA و ایجاد التهاب در مغز را خنثی می کنند. بنابراین ، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.
  • زغال اخته می تواند کارایی سلولهای سرطانی پروستات را کاهش دهد.
  • این ماده همچنین دارای مقدار زیادی هورمون ملاتونین است که به شما کمک می کند تا یک خواب راحت و عمیق داشته باشید.
  • آنتی اکسیدان های موجود در این میوه کلاژن تولید می کنند و پوست را محکم نگه می دارند. همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند ، زیرا آنتی اکسیدان های آن از چسبیدن باکتری به دندان جلوگیری می کند
  • پوست زغال اخته تب را درمان می کند ، و از اسهال جلوگیری می کند. این میوه به خودی خود به دلیل مقادیر بالای فیبر ، درمانی برای تورم معده و همچنین اسهال است.
  • زغال اخته به عنوان کمک بزرگی در از بین بردن باکتری های مختلف از بدن شناخته می شود. اگرچه به عنوان جایگزینی برای ضد بیوتیک در نظر گرفته نمی شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (184 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان