دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / نان و شیرینی / نان و خمیر /

روش تهیه نان شیرمال مغزدار  

دوشنبه، 31 مرداد 1401
نان مغزدار یکی از انواع نان های سالم و بسیار خوشمزه بین المللی است که با مواد متنوعی پخته می شود، برای مشاهده این دستور شیرینی پزی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

نان شیرمال یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه خاورمیانه است که معمولا برای صبحانه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیرمال مغزدار در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال مغزدار

  • آرد ۳ پیمانه
  • ماست ۱/۲ پیمانه
  • شیر ۱/۲ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۴ پیمانه
  • خمیر مایه ۱ ق غذا خوری
  • بیکینگ پودر ۱ ق مربا خوری
  • نمک ۱ پنس
  • شکر ۵ تا ۶ ق غذا خوری
  • کره ۲۰ گرم
  • پنیر و گردو کمی

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار با پنیر و گردو

ابتدا شیر را را ولرم کنید و به دمای برسانید که اگر انگشت را داخل شیر فرو کنید گرما را احساس کند ولی نسوزد. سپس یک ق شکر را به همراه خمیرمایه را اضافه کنید و هم بزنید و بعد روی ظرف را بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا عمل بیاید و کف کند. آرد و بیکینگ پودر و نمک را باهم مخلوط کنید و سه بار الک کنید.

در ادامه مایع خمیرمایه عمل آمده را به همراه داخل کاسه بریزید و ماست و روغن مابقی شکر و کره نرم شده را اضافه کنید و هم بزنید. سپس آرد را به تدریج اضافه کنید تا خمیری یکدست بدست بیاید و به دست نچسبد. سپس خمیر را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیری نرم و لطیف بدست بیاید. سپس خمیر را به شکل توپ بیاورید و داخل کاسه قرار دهید و روی آن را بپوشانید و برای ۱ ساعت استراحت دهید تا پف کند.

بعد از یک ساعت پف خمیر را با دست بگیرید و روی سطح صافی که از قبل آرد پاشی کردید قرار دهید و خمیر را به چند چانه تقسیم کنید و هر چانه وردنه باز کنید و داخل هر کدام کمی پنیر و گردو یا هرچی که دوست دارید قرار دهید و می توانید به شکل گیسو بپچید و یا می توانید به صورت دایره ای داخل یک ظرف یا قالب قرار دهید.

روی خمیر را به دلخواه با کمی زعفران و زرده تخم مرغ رومال کنید و برای ۱۵ دقیقه استراحت دهید تا دوباره کمی پف کند. نان یا قالب را در فر از قبل گرم شده به مدت ۳۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا طلایی شود. بعد از اینکه از فر خارج کردید با عسل رقیق شده رومال کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان شیرمال مغزدار در فر

  1. می توانید از استند میکسر برای ورز دادن استفاده کنید.
  2. می توان نان را به شکل های مختلف در بیاورید.
  3. استفاده از شیر و ماست باعث بافت عالی نان می شود.

مواد لازم برای نان شیرمال مغزدار روش دوم

  • تخم مرغ 1 عدد
  • مخمر 1 قاشق چایخوری
  • آرد 250 گرم
  • شکر 50 گرم
  • کره 25 گرم
  • شیر 1/2 پیمانه
  • زعفران دمکرده 1 قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • شکلات صبحانه به مقدار لازم
  • شکلات تخته ای 100 گرم

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار روش دوم

اول شیر را با توجه به حجمی که دارد را در داخل ظرف مناسبی می ریزیم و ظرف را روی حرارت شعله متوسط اجاق گاز گذاشته تا یک جوش بزند. بعد حرارت را خاموش کرده و اندک زمانی صبر می کنیم تا ولرم شود. حال به شیر ولرم شده یک قاشق چای خوری شکر و پودر مخمر را اضافه نموده و یک دقیقه شاید هم کمتر مواد را با چنگال هم می زنیم تا خوب مواد با هم ترکیب شوند. (به اندازه دو قاشق مربا خوری از شیر کنار می گذاریم برای رومال کرده در مراحل پایانی). 10 دقیقه صبر می کنیم تا مخمر فعال شود.

در ادامه تخم مرغ را در داخل ظرفی که می خواهیم خمیر درست شود، را می شکنیم و با چنگال خوب هم می زنیم تا سفیده و زرده خوب با هم مخلوط شوند. سپس کره را به همراه شکر به مایه تخم مرغ اضافه نموده و مجددا مواد را هم می زنیم. در حدی که کره ذوب شده و شکر نیز کاملا حل شده باشد.

در این مرحله باید آرد را با الک حریر پارچه ای دو الی سه بار الک کنیم، بعد به همراه مایه مخمر فعال شده طی دو الی سه مرحله به مواد مخلوطی مرحله دوم کم کم اضافه کنیم. مواد را با لیسک یا قاشق چوبی چند بار زیر و رو کرده هم می زنیم تا مواد تبدیل به خمیری لطیف تبدیل می شود. خمیر را می توانید به دستان تمیز به مدت 12 الی 15 دقیقه وز بدهید، و هم می توانید با دستگاه به مدت 5 دقیقه وز دهید تا از حالت چسبندگی خارج شده، و خمیر نرمی حاصل شود.

خمیر را در داخل ظرف درب داری گذاشته، یا حتما روی آن را با نایلون تمیزی پوشش داده، و در جایی کنار وسایل گرمایشی یا جایی که دمایش نسبتا گرم است می گذاریم تا حجمش دو برابر شود.

با خمیر حجیمش شده چانه هایی با وزن 50 گرمی درست کرده، و روی سطح تمیزی می چینیم. روی چانه ها را با نایلون تمیزی پوشش می دهیم، و به نوبت چانه ها را با کمک وردنه باز می کنیم. در وسط خمیر باز شده شکلات صبحانه گذاشته، و دو لبه خمیر را از دو طرف روی هم می اندازیم.

حال زیر روی لبه های خمیر را برش های کوچکی ایجاد کرده و هر سه برش خمیر را با دو انگشت به هم فشار داده، تا خمیر را شکل دار کرده باشیم.

خمیرهای شکل دار را به ترتیب و با فاصله های مناسب در کنار در داخل سینی فر می چینیم و روی آن ها را با نایلون تمیزی پوشش داده، و به مدت 30 دقیقه دیگر استراحت می دهیم تا کمی پف کند. در این فاصله در داخل ظرف مناسبی زرده تخم مرغ را به همراه دو قاشق مربا خوری شیر و زعفران دم کرده را مخلوط کرده و هم می زنیم.روی خمیر های شکل دار را با استفاده از فرچه مخصوص آشپزی و مواد ترکیبی درست شده رومال می کنیم.

از ده دقیقه قبل بهتر است، فر را روشن کرده و دمای آن را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم تا گرم شود. سینی فر را در داخل فر گرم شده به مدت 15 الی 20 دقیقه می گذاریم تا نان های شیرمال مغزدار خانگی پخته شود.

در این فاصله شکلات تخته ای را روی حرارت بخار آب ذوب می کنیم. بعد از زمان مقرر سینی را از فر خارج کرده، و روی آن ها را با شکلات تخته ای ذوب شده رومال می کنیم. نان های شیرمال مغزدار آماده سرو است در کنار خانواده محترم میل کنید و لذت ببرید. نوش . . . جان . . .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل اکسپت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی