روش تهیه نان خوشمزه ی بدون گلوتن

  چهارشنبه، 22 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه نان خوشمزه ی بدون گلوتن
رژیم غذایی بدون گلـوتن بـرای افرادی کـه دچار بیماری سلیاک یا حساسیت بـه گلـوتن هستنـد، پیشنهاد می شود. در این رژیم فرد باید از خوردن مواد غذایی کـه حاوی پروتئینی بـه نام گلـوتن هست خود داری کنـد تـا دچار مشکلات گوارش نشود. این بـه این معنا نیست کـه این افراد هیچگاه نمی تواننـد از نان یا شیرینی یا کیک و… استفاده بکننـد.

محققان می گویند مصرف محصولات بدون گلوتن، تنها برای سلیاکی ها مفید نیست. از نظر برخی از پژوهشگران کاهش مصرف گلوتن می تواند به سلامت دستگاه گوارش همه افراد خدمت کند و البته جان کسانی که به گلوتن حساسیت دارند را هم نجات دهد. اگر شما هم به گلوتن موجود در نان ها حساسیت دارید، می توانید به راحتی در خانه برای خود نان بدون گلوتن تهیه کنید. طرز تهیه این نان بسیار ساده است و برای خوشمزه تر شدن آن می توانید از کشمش یا ادویه دلخواهتان استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه نان بدون گلوتن

  • 2 و 1/2 قاشق غذاخوری مخمر خشک فعال
  • 3 و 1/2 قاشق غذاخوری شکر
  • 1/4 فنجان آب گرم ، 110 درجه
  • 1 و 1/4 فنجان شیر ، گرم شده تا 110 درجه
  • 2 قاشق غذاخوری روغن کانولا
  • 2 قاشق غذاخوری کره نرم شده به اضافه مقدار بیشتری برای سینی نان
  • 3 عدد تخم مرغ بزرگ
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 2 فنجان (320 گرم) آرد برنج سفید
  • 1/2 فنجان (66 گرم) آرد تاپیوکا
  • 1/2 فنجان (81 گرم) نشاسته سیب زمینی
  • 1/3 فنجان (46 گرم) نشاسته ذرت
  • 1 قاشق غذاخوری صمغ زانتان
  • 1 و 3/4 قاشق چایخوری نمک
  • 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر

آموزش طرز تهیه نان بدون گلوتن

1- مخمر را به همراه 1/2 قاشق چایخوری شکر و 1/4 فنجان آب گرم در کاسه مخلوط کن برقی بریزید. هم بزنید تا مخمر حل شود سپس بگذارید 5 تا 10 دقیقه استراحت کند تا مخمر فعال شود.

3 قاشق غذاخوری بعلاوه 1 قاشق چایخوری شکر ، شیر ، روغن کانولا ، کره ، تخم مرغ و آب لیمو را به آن اضافه کنید. سر همزن خمیر را روی میکسر وصل کنید و با سرعت کم هم بزنید تا مخلوط شود. (کره در این مرحله مخلوط نمی شود ، بلکه هنگامی که مواد خشک اضافه می شوند مخلوط میشود).

2- تمام مواد باقی مانده را اضافه کرده و با سرعت کم مخلوط کنید. سپس با سرعت متوسط 5 دقیقه مخلوط کنید. اگر میکسر شما همزن خمیر دارد که پشت سر هم مواد را میکشد، من آن را به شدت توصیه می کنم. در صورت استفاده از آن با سرعت متوسط ​​و کم مخلوط کنید.در غیر اینصورت مخلوط کن را متوقف کرده و گهگاه در کناره ها و پایین کاسه خمیر را بکشید . نزدیک به انتهای مخلوط کردن خمیر باید قوامی شبیه نان فوری مانند نان موز داشته باشد.

3- خمیر نان را در یک ظرف پخت 9 در 5 اینچی کره ای بریزید و با یک کفگیر پلاستیکی به دو طرف آن پهن کنید. قسمت بالایی را با دست های خیس صاف کنید ، در حالی که به آرامی روی آن را گرد میکنید. (در صورت لزوم دستها را در آب مجدد خیس کنید.

خیس کردن قسمت بالایی وقتی خمیر پوشانده نیست از خشک شدن آن در موقع بالا آمدن جلوگیری می کند. پلاستیک می تواند به راحتی بچسبد بنابراین من استفاده از آن را توصیه نمیکنم). انتقال به یک مکان گرم بدون رطوبت به مدت 1 ساعت الی 1 ساعت 15 دقیقه.

در 10 دقیقه آخر ور آمدن خمیر، فر را روی 375 درجه گرم کنید. (هنگامی که نان بالا آمد ، با آن ملایم باشید ، این یک نان حساس است. بنابراین اگر روی میز کانتر یا فر، خیلی محکم آن را بندازید ، احتمالاً پف آن خوابیده میشود، بنابراین کار را به آرامی انجام دهید).

4- نان را در فر از قبل گرم شده 375 درجه به مدت 20 دقیقه بپزید. سپس دمای فر را به 350 درجه کاهش دهید ، نان را با فویل پیچیده و 20 دقیقه دیگر یا تا زمانی که نان آماده شود بپزید. (قسمت مرکزی نان دیگر نباید خمیری شود).

5- چند دقیقه در قالب نان خنک کنید و سپس روی قفسه قرار دهید تا کاملاً خنک شود. پس از خنک شدن در ظرف هوابند یا کیسه قابل بسته شدن مجدد در یخچال نگهداری کنید. به برش های 1/2 اینچی برش دهید.

مواد لازم نان ابـری بدون گلـوتن با ماست یونانی

  • ۳ عدد تخم مرغ بزرگ
  • ۳ قاشق غذاخوری ماست یونانی بدون طعم
  • ۱/۴ قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • نان بدون گلـوتن بـرای سانـدویچ

طرز تهیه نان ابـری بدون گلـوتن با ماست یونانی

  1. زرده و سفیده را از هم جدا کنید.زرده های تخم مرغ را با ماست یونانی خوب هم زده تـا زمانی کـه لطیف شود. تـرفنـد من در این مورد استفاده از همزن است شما حتی می توانید از مخلـوط کن استفاده کنید اما همزن بـهتـر است.
  2. سفیده های تخم مرغ را با ۱/۴ قاشق چایخوری بیکینگ پودر خوب بـهم بزنید تـا زمانی کـه پف کنـد. من آنها را باز هم خوب ویپ کردم تـا مطمئن شوم کـه بـه حد کافی هم خورده است بـه طوری کـه از کاسه بیرون نریزد.
  3. بـه آرامی سفیده تخم مرغ را درون مخلـوط زرده تخم مرغ مخلـوط کنید. زیاد بـهم نزنید اما مطمئن شوید کـه خوب با مخلـوط شونـد چون اگر می خواهید نان ابـری شما ظاهری یکدست و زیبا داشته باشد آنها باید با هم خوب مخلـوط شونـد. بـه خصوص بـرای نان ابـری کـه بصورت بـرگر باشد باید مخلـوط شما یکدست باشد.
  4. با استفاده از یک اسکوپ کلـوچه، مقداری از مواد را بـه صورت یک انـدازه بـرداشته، خمیر را روی سینی کاغذ گرفته بگذارید، آنها را کمی در دمای اتـاق بگذارید بمانـد. می توانید حتی با یک قاشق چوبی خمیر را بـه صورت یک انـدازه روی سینی بگذارید.
  5. آنها را بـه مدت ۲۵ دقیقه یا تـا زمانی کـه طلایی قهوه ای شونـد در فر از پیش گرم شده با حرارت ۱۵۰ درجه بپزید. وقتی کـه نان ابـری را از فر خارج کنید بلافاصله روی آنها مقداری نمک، فلفل یا رزماری بپاشید سپس روی سینی خنک کننـده بگذارید.

مواد لازم نان تـرتیلای ذرت بدون گلـوتن

آرد ذرت: ۳ فنجان
آب گرم:۱ فنجان
روغن خوراکی: ۱/۳ فنجان
بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چایخوری
نمک: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان تـرتیلای ذرت بدون گلـوتن

  1. آرد، نمک و بیکینگ پودر را داخل کاسه ای بـریزید و مخلـوط کنید، میان آرد را گود کنید و روغن را داخل گودی بـریزید و از اطراف کم کم مواد را مخلـوط کنید تـا بافتی ماننـد خرده نان پیدا کنـد.
  2. سپس آب گرم را کم کم اضافه و مخلـوط کنید.مواد را مخلـوط کنید و ورز دهید تـا زمانی کـه دیگر خمیر بـه دست نچسبد.
  3. خمیر را داخل کاسه ای کـه چرب کرده اید قرار دهید و روی ظرف را با نایلـون بپوشانید و ۱ ساعت در جای گرمی استـراحت دهید تـا حجم خمیر بیشتـر شود.
  4. پس از اینکـه خمیر استـراحت کرد و حجمش افزایش یافت خمیر را بـه ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید، روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیرها را با کمک وردنه بـه قطر ۱۰ سانتیمتـر پهن کنید.
  5. تـابـه را روی حرارت متوسط قرار دهید، پس از اینکـه داغ شد خمیر را داخل تـابـه گذاشته و کمی صبـر کنید تـا خمیر شروع بـه حباب زدن کنـد سپس بـرگردانید تـا طرف دیگر نان نیز بپزد.
  6. تمام نان ها را بـه همین صورت آماده کنید.

نکته: بـرای اینکـه نان ها نرم بماننـد داخل پارچه ای قرار دهید.

 نان بدون گلـوتن

ارزش غذایی نان بدون گلوتن

  • 182 کالری
  • 36 کالری از چربی
  • 4 گرم چربی
  • 1 گرم چربی اشباع
  • 36 میلی گرم کلسترول
  • 308 میلی گرم سدیم
  • 139 میلی گرم پتاسیم
  • 30 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم فیبر
  • 3 گرم شکر
  • 3 گرم پروتئین
  • IU 120 ویتامین A
  • 6 میلی گرم ویتامین C
  • 45 میلی گرم کلسیم
  • 4 میلی گرم آهن

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان