روش تهیه نان پیتا لذیذ

  شنبه، 29 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه نان پیتا لذیذ
نان پیتا یکی از انواع نان های معروف و خوشمزه خاورمیانه است که به همراه غذاهای متنوعی سرو می شود، برای مشاهده این دستور در ادامه با ما همراه باشید.

نان پیتا یکی از نان های بسیار خوشمزه عربی است که می توانید برای ساندویچ و تهیه غذای شاورما استفاده کنید. نان پیتا در واقع برای کشورهای خاورمیانه ای بوده و قدمت بسیار بالایی دارد در زمان بابل ها که تهیه نان مرسوم بود دقیقا جایی که قدیمی ترین رسپی تهیه نان از آنجا نشات گرفته است آنها نان ها را روی تخته سنگ های داغ تهیه می کردند. نان پیتا در واقع یک نان بادکنکی است زیرا وقتی روی گاز می پزید شروع به پف کردن می کند و باعث می شود وسط نان راحت باز شود و شما انواع و اقسام ساندویچ ها را با آن درست کنید و زمانی که پف می کند شما را بسیار هیجان زده خواهد کرد. آیا واقعا تهیه نان پیتا در منزل ارزش دارد؟ به جرات می توان گفت بله زیرا نان هایی که در فروشگاه هستند تازه نیستند و از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست شما با مقدار کمی مواد می توانید تعداد بیشتری ساندویچ تهیه کنید. حتما پیشنهاد می کنیم نان پیتا را برای یکبار در منزل تهیه کنید تا جادوی یک نان تازه و گرم و خانگی را تجربه کنید.

مواد لازم برای نان پیتا

  • آرد گندم : حدود 300 گرم
  • نمک : 5 گرم
  • شکر : 5 گرم
  • خمیر ترش( خارجی) : 5 گرم
  • روغن زیتون یا روغن مایع : 2 قاشق چای خوری معادل 8 گرم
  • آب با دمای 40–30 درجه : 190 میلی لیتر

نان پیتا

طرز تهیه نان پیتا

آرد ،شکر ، خمیر ترش و نمک را در کاسه ای مخلوط کنید . سپس روغن و آب ولرم را به مواد خشک مخلوط شده اضافه کنید و هم بزنید.خمیر بدست آمده را روی سطحی صاف آنقدر ورز دهید تا یکدست شود و به دست نچسبد. اگر خمیر به دست چسبید به آن کمی آرد اضافه کنید.خمیر ورز داده شده را گرد کنید و داخل ظرفی بگذارید و روی ظرف را با کیسه پلاستیکی یا سلفون کامل بپوشانید.

اجازه دهید تا خمیر با دمای معمولی اتاق ور بیاید و حجمش افزایش یابد. برای امتحان اینکه خمیر ور آمده یا نه ، بهتر است انگشتتان را داخل خمیر فرو ببرید و اگر جای انگشت شما پر نشد و به همان صورت باقی ماند خمیر آمادست . خمیر پف کرده و سبک شده را به 8 چانه تقسیم کنید و هر قسمت را به صورت توپ گردی در بیاورید. روی خمیر ها را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت یک ربع خمیرها به همین شکل بمانند.

روی سطح صافی آرد بپاشید و هر چانه را با وردنه به طول 20 سانتی متر بازکنید. خمیر های باز شده را روی هم قرار ندهید و به صورت تک تک داخل سینی فر یا کاغذ روغنی بگذارید و روی آن را بپوشانید تا مرحله دوم ور آمدن خمیر شکل بگیرد. در این زمان فر را با دمای 230 درجه سانتی گراد گرم کنید و بعد از 20 دقیقه ور آمدن خمیر را داخل فر قرار دهید تا به مدت 4 دقیقه نان بپزد .دقت کنید که اگر خمیر ور آمده ،بیش از اندازه استراحت کند و پخته نشود، ترش میشود و برای پخت مناسب نیست.همچنین باید دقت کنید که دمای آب بیشتر یا کمتر از حدی که گفته شده نباشد چون باعث ور نیامدن خمیر میشود.

مواد لازم برای نان پیتا روش دوم

  • روغن زیتون ۲.۵ قاشق غذا خوری
  • نمک ۰.۵ قاشق چای خوری
  • خمیر مایه (خشک) ۲ قاشق چای خوری
  • آرد ۲.۵ پیمانه
  • آب ۱/۱/۴ پیمانه

طرز تهیه نان پیتا روش دوم

  1. ابتدا خمیر مایه و آب ولرم را مخلوط کرده و روی آن را با دستمال مرطوب میپوشانیم و به مدت ۷تا ۱۰ دقیقه آن را در جایی گرم و تاریک قرار میدهیم تا خمیر مایه عمل بیاید.
  2. آرد و نمک را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و آن را ۲بار الک میکنیم و بعد با دست کاملاً مخلوط می کنیم.
  3. داخل مخلوط آرد را یک حفره ایجاد کرده و مخلوط مایه خمیر را به همراه۲قاشق روغن زیتون داخل آن می ریزیم و مواد را کاملاً مخلوط می کنیم تا خمیر مناسب حاصل شود.
  4. روی یک سطح چوبی را کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم و در صورت نیاز کمی آب نیز به آن می افزاییم.
  5. خمیر را به مدت تقریباً ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم (روی آن دستمال مرطوب کشیده و در جای تاریک و گرم قرار میدهیم)در انتها خمیر را به شکل یک توپ در می آوریم.
  6. داخل ظرفی را با نصف قاشق روغن زیتون کاملاً چرب می کنیم و خمیر را داخل آن می گذاریم.
  7. خمیر را کاملاً به دیواره ها می کشیم تا آغشته به روغن گردد. روی آن را با یک حوله نمناک می پوشانیم و در جای نسبتاً گرم به مدت ۲ ساعتقرار میدهیم تا حجم آن ۲برابر شود.
  8. بعد از گذشت زمان خمیر را کمی دیگر ورز می دهیم و باز هم به مدت۱۵ دقیقه کنار می گذاریم.خمیر را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را به شکل توپ گرد میکنیم.
  9. روی یک سطح چوبی را کمی آرد می پاشیم و با یک وردنه چوبی هر خمیر را باز می کنیم به طوری که ضخامت آن حدودا۴تا۵ میلیمتر و قطر آن ۱۸ تا۲۰سانت باشد.
  10. خمیرهای باز شده را با یک پارچه نمناک می پوشانیم و به مدت ۲۰ دقیقه کنار می گذاریم. فر را با دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم گردد.
  11. روی سطح سینی فر را کمی آرد می پاشیم و آن را به مدت ۵ دقیقه داخل فر داغ می گذاریم و آن را خارج می کنیم.
  12. سپس یکی از خمیرها را روی سینی داغ فر می گذاریم و آن را به مدت حدوداً ۳ دقیقه روی طبقه پایین فر می گذاریم تا این نان پخته و باد کند. نان را می چرخانیم و ۲ دقیقه دیگر آن را در فر می گذاریم.
  13. نان را از فر خارج می کنیم و باقی خمیر را نیز به همین ترتیب می پزیم. آنها را داغ، داخل پارچه تمیز می پیچیم تا زمان سرو، نرم و تازه بماند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان