روش تهیه نان تابه ای خانگی لذیذ

  شنبه، 29 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه نان تابه ای خانگی لذیذ
پختن نان در خانه یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها و البته راه حل خوبی برای روزهایی است که نمی‌توانیم از خانه بیرون برویم. اگر برای اولین بار می‌خواهید در خانه نان بپزید اصلا نگران نباشید؛ در این قسمت از آموزش آشپزی، طرز تهیه نان خانگی در تابه را به شما آموزش می‌دهیم.

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان تابه ای یک نان ساده است که با مخمر تهیه می شود. این نان بسیار لطیف و سبک است و در تابه نچسب بدون روغن زیاد پخته می شود این نان را می توان در کنار پنیر به عنوان صبحانه و عصرانه و یا در کنار خوراک و سوپ های مختلف، سرو نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان تابه ای در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای نان تابه ای خانگی

  • آرد سفید 2 و نیم پیمانه
  • آب ولرم 1/4 پیمانه
  • خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • نمک به مقدار لازم
  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • زعفران دمکرده به مقدار لازم
  • کنجد به میزان لازم

طرز تهیه نان تابه ای خانگی

در مرحله اول تهیه نان تابه ای خانگی ابتدا به آماده سازی تمامی مواد اولیه ای که ذکر شد بپردازید. پس از آن مقدار آردی را در نظر گرفتید با نمک، شکر و خمیر مایه در یک ظرف مناسبی ریخته و خوب مخلوط کنید. بعد وسط ظرف یا کاسه رو گود کنید تا بتوانید مقدار لازم آب ولرم و روغن را داخل آن بریزید. حال که این کار را انجام دادید تمامی مواد را با دقت مخلوط کرده و سپس شروع به ورز دادن کنید.

حدود 15 الی 20 دقیقه زمان را به ورز دادن مایه کنید. تا جایی که به شکل خمیر درآمده و به دست نچسبد. سعی کنید در لا به لای ورز دادن چند باری خمیر را کش دهید و دوباره تمامی آن را به شکل توپ جمع کنید. سپس به یک باره و با شدت زیاد خمیر را داخل ظرف یا کاسه بکوبید. وقتی که تمامی این کارها را انجام دادید روی کاسه را پوشانده و به خمیر اجازه دهید تا حسابی استراحت کرده و پف کند.

در مرحله دوم تهیه نان تابه ای خانگی وقت آن است که نگاهی به خمیر نانتان بپردازید. اگر اندازه و حجم آن دوبرابر شده بود به این معنا است که برای تهیه نان تابه ای کاملا آماده است. اما چنانچه خمیر به پف لازم نرسیده بود دوباره به آن زمان دهید. در واقع باید گفت که برای تهیه این نان خوشمزه و لذیذ اندکی صبر داشته باشید.

حال میز کارتان را که برای تهیه این نان مناسب است را مهیا و آماده کنید. سطح آن را به اندازه کافی آرد پاشی کنید. حواستان باشد آرد پاشیتان بیش از اندازه نباشد. چرا که باعث سفت شدن خمیر می شود. حال نوبت آن است که تکه هایی از خمیر را جدا کرده و به شکل گلوله در آورید. کمی آن را در میان دست هایتان ورز دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که مایه تان به اتمام رسد. اما حواستان باشد چون نان تابه ای دارای ضخامت قابل مشخصی است پس حتما باید حجم گلوله هایتان زیاد باشد.

در اینجای کار به کمک وردنه هر یک از گلوله های خمیر را روی میز کار به اندازه مشخصی پهن کنید. سعی کنید تمامی خمیرهایتان را به اندازه ماهیتابه ای که برای پخت نان در نظر گرفته اید پهن کنید. حال در یک ظرف جداگانه ای یک عدد زرده تخم مرغ را خوب هم بزنید.می توانید کمی هم زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. با یک فرچه مناسب موادی که درست کردید را به آرامی روی سطح بالایی خمیر آغشته کنید. این کار را برای تمامی خمیرها انجام دهید. بعد از آن تمامی سطوح خمیر را با کنجد بپوشانید.

در اینجا ماهیتابه مناسبی را انتخاب کنید. کف آن را خوب چرب نموده و سپس روی اجاق گاز قرار دهید. حواستان باشد شعله گاز متوسط باشد. تا هم داخل خمیر خوب پخته شده و هم زیر آن نسوزد. حال که ماهیتابه داغ شد خمیر را به آرامی برداشته و داخل آن قرار دهید. اگر می خواهید این کار به آرامی انجام شود دست هایتان را کمی چرب کنید تا بتوانید به آرامی خمیر را جا به جا کنید. وقتی که یک طرف نان برشته و طلایی شد به آرامی آن را به طرف دیگر برگردانید تا آن طرف هم خوب پخته و برشته شود. تمامی خمیرها را هم به این شکل بپزید. اکنون نان تابه ای خانگی شما آماده است می توایند برای صرف یک عصرانه دلچسب آن را به همراه خانواده تان سرو کنید.

مواد لازم برای نان خانگی تابه ای روش دوم

  • شیر ۱/۲ پیمانه
  • ماست‏ ۱/۲ پیمانه
  • آرد سفید ۲.۵ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۴ پیمانه
  • خمیر مایه خشک ۱ قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک ۱ پنس
  • شکر ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان خانگی تابه ای روش دوم

آرد و نمک را با هم مخلوط کرده و آن را دو تا سه بار الک کنید.خمیر مایع و یک قاشق شکر را به شیر داغی که انگشت را نمیسوزاد اضافه کنید و ده دقیقه ای کنار بگذارید تا حباب ریز بزند .ماست و بکینگ پودر را مخلوط کنید تا ماست پف کند.روغن و مخلوط شیر و خمیر مایع که عمل آمده است را به ماست اضافه کنید.

آرد و نمک را کم کم به مخلوط اضافه کنید تا خمیر یکنواخت و نرمی بدست بیاید. خمیر آماده شده را به مدت پانزده دقیقه ورز دهید. سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن و چرب کردن دستتان از بین ببیرید . زیرا اضافه کردن زیاد آرد موجب سفت شدن نان میشودخمیر را داخل ظرفی قرار دهید . روی خمیر را با حوله بپوشانید و به مدت یک ساعت در جای گرم استراحت دهید تا پف کند.

بعد از استراحت خمیر را کمی ورز دهید تا هوای داخل خمیر خارج شود .از خمیر چانه های یکسان درست کنید. چانه ها را با آرد و وردنه باز کنید و هر کدام را دوباره ده دقیقه ای کنار بگذارید .ماهیتابه را روی شعله کم قرار دهید تا داغ شود. سپس چانه های پهن شده را به نوبت داخل ماهیتابه بگذارید تا بپزد. وقتی یک طرف نان پخت، برگردانید تا طرف دیگر نان هم بپزد . تبریک ! شما توانستید نان خانگی خوشمزه درست کنید. نوش جان.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان