روش تهیه پلو کدو حلوایی با مرغ 

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
روش تهیه پلو کدو حلوایی با مرغ 
پلو کدو حلوایی با مرغ  یا پلو کدو تنبل با مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و متفاوت می باشد که می توانید برای زمان هایی که هوس یک غذای فوق العاده خوشمزه و متفاوت کرده اید تهیه کنید. پلو کدو حلوایی با مرغ یکی از غذاهای اصیل و مخلوط و پر طرفدار شمالی می باشد.

اگر چنانچه به شهرهای شمال کشور رفته باشید حتما غذای محلی آن مناطق را امتحان کرده اید. غذاهای شمالی بسیار متنوع و خوشمزه است. هر غذایی، در شهر های شمالی کشور طرفداران خاص خودش را دارد. کدو حلوایی پلو را می توان به عنوان غذاهای محلی شمالی نام برد. مواد اصلی بکار رفته در این غذا، کدو حلوایی است و زمانی که لابلای برنج گذاشته شود غذای بینظیری خواهد شد. از نظر ارزش غذایی بسیار پر خاصیت، برای سیستم ایمنی بدن مفید و می توان یکی از غذاهای سالم و پر انرژی از آن نام برد. هنگام پخت و دم کردن بوی بی نظیری به مشام می رسد. در این فصل پاییزی پخت این غذا بسیار دلچسب است. اصولا کدو پلو را همراه با تخم مرغ و ترشیجات محلی میل می کنند. در کنار این پلو می توانید از مرغ، گوشت استفاده کرد. این غذا در عین اینکه بسیار خوشمزه است پخت آن بسیار راحت و آسان و آماده شدن آن خیلی سریع انجام خواهد شد. در اینجا آموزش درست کردن این غذا را به شما یاد خواهیم داد تا همه مواد را تهیه و در منزل درست کنید و در کنار خانواده غذای شیکی را ارائه دهید.

مواد لازم برای تهیه پلو کدو حلوایی با مرغ

  • فیله مرغ ۲ عدد
  • کدو حلوایی ۱ عدد کوچک
  • برنج ۴ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • آبلیمو ۱ ق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه، زردچوبه، پودر پاپریکا به مقدار لازم

طرز تهیه پلو کدو حلوایی با مرغ

ابتدا برنج را در آب نمک به مدت ۲ ساعت خیس کنید. پیاز ها را بشورید و روی تخته برش نگینی خرد کنید. فیله مرغ را بشورید و آن ها را روی تخته برش به صورت ورقه ای یا مکعبی خرد کنید. کدو حلوایی را بشورید و آن ها را به صورت حلقه ای روی تخته برش به اندازه ۶ سانت خرد کنید و دوباره ان ها را از وسط حلقه ها برش دهید. سپس با کمک پوست کن یا چاقو تیز پوست بگیرید و سپس به صورت نگینی خرد کنید. کتری را روی حرارت قرار دهید تا آب جوش شود. زعفران را بسایید و مقداری آب جوش اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و روی حرارت کتری دم کنید تا رنگ باز کند.

در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز های نگینی خرد شده را با حرارت ملایم داخل تابه تفت دهید تا سبک شوند. بعد از گذشت ۵ دقیقه کدو حلوایی از قبل خرد شده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید. سپس ادویه ها که شامل نمک،فلفل سیاه و زردچوبه می باشد اضافه کنید و هم بزنید تا تفت بخورد. در این مرحله نصف استکان آب به تابه اضافه کنید تا تفت بخورد و کمی پخته شود. بعد از تمام شدن آب مواد زیر شعله را خاموش کنید.

در قابلمه بزرگ و مناسب آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش شود سپس کمی نمک و روغن به آب اضافه کنید و بعد از جوش شدن آب برنج های از قبل خیس شده را که آب و نمک اضافه آن را خالی کردید به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد و برای امتحان کردن پخته شدن برنج، یکی از برنج ها را با قاشق خارج کنید و با ناخن وسط برنج را فشار دهید اگر برنج با کمی فشار از وسط نصف شد بهترین زمان آب کشی می باشد. برنج را از صافی رد کنید و مقداری آب سرد بگیرید تا به هم نچسبد.

در کف قابلمه مناسب یک حلقه از کدو حلوایی را به همراه روغن قرار دهید و ۲ کفگیر روی آن بریزید و از مخلوط کدو حلوایی روی برنج بریزید. سپس ۲ کفگیر دیگه برنج آبکش شده بریزید و بعد از مواد کدو حلوایی بریزید این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید. سپس درب قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا مدت ۴۵ دقیقه دم ببرد

در تابه مناسب مقداری روغن بریزید و حرارت را ملایم کنید. سپس فیله مرغ های خرد شده را با روغن تفت دهید تا کاملا بپزد و طلایی شود و به طور مداوم هم بزنید تا مرغ ها نسوزد. سپس ادویه ها را که شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه و پاپریکا است اضافه کنید و هم بزنید. بعد از این که همه مواد تفت داده شد زعفران را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید. می توانید مقداری از زعفران را داخل پلو بریزید. بعد از دم بردن برنج. مخلوط برنج و کدو حلوایی را داخل دیس مناسب بریزید و سپس فیله های تفت داده شده را به صورت پخش روی پلو بریزید و تزئین کنید.

پلو کدو حلوایی و مرغ

مواد لازم پلو کدو حلوایی و مرغ روش دوم

  • کدو حلوایی 500 گرم
  • سینه مرغ 300 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • نمک فلفل زردچوبه مقدار کافی
  • زرشک 1 لیوان
  • برنج 4 پیمانه
  • زعفران دمکرده 2 قاشق غذاخوری
  • رب انار 1 قاشق غذاخوری
  • دارچین نصف قاشق چایخوری
  • کاری مقدار کافی
  • کره 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه پلو کدو حلوایی و مرغ روش دوم

کدو حلوایی از میوه های خیلی مقوی و سرشار از ویتامین است و خوردن آن مزایای خیلی زیادی دارد و می توان ان را به صورت پخته و آبپز و یا در تهیه شیرینی ها و کیک ها و دسرها و یا حتی در تهیه خورشتها و یا به صورت مخلوط با برنج استفاده کرد.

در این مطلب طرز تهیه یک غذای خوشمزه با کدو حلوایی را که به صورت برنج مخلوط بوده و می توان آن را با گوشت مرغ و یا گوشت گوسفندی تکه ای و یا گوشت قلقلی درست کرد را برایتان می نویسم تا آن را در منزل درست کنید. این غذای خوشمزه شامل مواد اولیه کدو حلوایی و پیاز و زرشک و زعفران دمکرده و دارچین و کره و سینه مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه و برنج و رب انار و ادویه کاری است و برای وعده غذایی ناهار بسیار مناسب است و در واقع یک غذای خوشمزه و جدید است و اگر به دنبال تنوع غذایی هستید حتما باید این غذای خوشمزه را درست کرده و آن را امتحان کنید.

ابتدا و برای شروع کار 500 گرم کدو حلوایی را شسته و آن را پوست می کنیم. سپس آنها را به صورت ریز و مکعبی خرد می کنیم و داخل یک ظرف می ریزیم. سپس 1 عدد پیاز را شسته و آن را پوست می کنیم و پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد می کنیم. سپس داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و وقتی روغن داغ شد پیازها را در روغن داغ تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود و کم حجم شود. سپس کدو حلوایی خرد شده مرحله قبل را داخل تابه با پیازها تفت می دهیم. سپس برای مزه دار شدن به آنها نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین اضافه می کنیم تا مزه دار شود.

سپس در ادامه کار 300 گرم سینه مرغ را شسته و آن را به صورت مکعبی خرد می کنیم. سپس داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد مرغهای خرد شده را در روغن داغ تفت می دهیم و آن را داخل تابه و روی شعله ملایم گاز تفت داده و آن را کاملا سرخ می کنیم. سپس برای مزه دار شدن به مرغ نمک و فلفل و مقداری کاری و رب انار اضافه می کنیم و مواد را با آن مزه دار می کنیم. سپس 1 قاشق غذاخوری کره داخل تابه می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و منتظر می شویم تا کره ذوب شود و سپس 1 لیوان زرشک را داخل یک تابه می ریزیم و زرشک را با کره تفت می دهیم.

سپس 4 پیمانه برنج را که از شب قبل در آب و نمک خیس کرده بودیم را داخل یک قابلمه همراه با آب و نمک و مقداری روغن مایع می ریزیم و قابلمه را روی گاز می گذاریم و منتظر می شویم تا برنج داخل قابلمه بجوشد و برنج ما حالت نیم پز پیدا کند و سپس آن را آبکش می کنیم. سپس داخل یک قابلمه روغن مایع می ریزیم و یک کفگیر از برنج زنده مرحله قبل کف قابلمه می ریزیم و روی آن را سینه مرغ خرد شده و سرخ شده و زرشک و کدو حلوایی سرخ شده می ریزیم و مجددا روی مواد را برنج می ریزیم و روی برنج را از مواد میانی تهیه شده می ریزیم و این کار را ادامه می دهیم تا مواد ما تمام شود. سپس درب قابلمه را می بندیم و قابلمه را روی گاز می گذاریم و برنج را دم می کنیم.

سپس وقتی برنج دم کشید ان را در ظرف مناسبی می ریزیم و پلو کدو حلوایی و مرغ را برای ناهار همراه با سالاد شیرازی و سبزی خوردن و زیتون پرورده می خوریم و یا آن را برای مهمانی ها نیز می توانیم درست کنیم. نوش جان امیدوارم از دستور تهیه این غذای مخلوط و خوشمزه خوشتان آمده باشد و آن را در منزل درست کنید و میل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (311 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (277 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (237 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (204 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (95 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد