دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / انواع پلوها /

روش تهیه رشته پلو با ته دیگ مرغ خوشمزه 

دوشنبه، 21 شهریور 1401
از آداب و رسوم قدیمی مردم تهران طرز تهیه رشته پلو با مرغ بوده است. این غذا را در شب نو سال جدید درست می کرده اند. رشته پلو به معنای آرزو کردن عمری طولانی و دراز و پربرکت برای اطرافیان است. این غذا به عنوان یک نماد در مردم شناسی ایرانیان خود را نشان داده است. رشته پلو ساده یک غذای ایرانی معروف است که در بعضی از نقاط کشور؛ شب عید طبخ میشود .

رشته پلو، یکی از غذاهای محلی و قدیمی ایرانی است که کمتر کسی پیدا می شود که آن را دوست نداشته باشد. رشته پلو با خرما و کشمش و سبزی پلو و ماهی، دو غذایی هستند که معمولا برای عید نوروز، شب یلدا یا چهارشنبه سوری در خانه ایرانیان تهیه و سرو می شوند. همان طور که می دانید عید نوروز، جشن و سنتی نمادین در کشور ایران است و غذاهایی که در این جشن باستانی خورده می شوند، دارای معنا و مفهوم خاصی هستند. به طور مثال، رشته پلو برای شب عید سرو می شود تا طبق یک روایت قدیمی رشته کار و زندگی دست افراد بیاید.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با ته دیگ مرغ

  • برنج ۳ پیمانه
  • فیله یا سینه مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • آبلیموترش ۱ ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده ۱ ق غذا خوری
  • رشته پلویی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه رشته پلو با ته دیگ مرغ خوشمزه و فوری

ابتدا باید مرغ را مزه دار کنید. سینه مرغ را بدون استخوان و فیله کنید و به صورت نواری برش بزنید. داخل یک کاسه ریخته و پیاز خلالی شده و زعفران و آبلیموترش را اضافه کنید و خوب هم بزنید و مرغ ها را برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه ها به خورد هم برود.برنج را تمیز کنید و خوب بشورید و به همراه کمی نمک خیس کنید و کنار قرار دهید. مرغ را از مواد مرینت و پیاز جدا کنید و داخل یک تابه کمی کره ریخته و یک تفت کوچک بدهید تا کاملا مغز پخت شود. سپس از تابه خارج کنید و کنار قرار دهید.

برنج ر روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید. کف روی برنج را بگیرید و هم بزنید تا برنج کم کم نرم شود. وقتی برنج خوب قد کشیده و نرم شد در واقع در ۵ دقیقه انتهای باید رشته پلویی خرد شده را اضافه کنید و صبر کنید تا رشته پلویی نرم شود.بعد از نرم شدن رشته باید آن را آبکش کنید و کف قابلمه روغن و زعفران ریخته و مرغ ها را کف قابلمه بچینید و رشته پلو ر روی مواد ریخته و برای ۳۰ دقیقه رشته پلو با ته دیگ مرغ را دم بگذارید و در انتها به آن کره و زعفران اضافه کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه رشته پلو با ته دیگ مرغ خوشمزه و زعفرانی

  1. می توانید از هر قسمت از مرغ که دوست دارید استفاده کنید.
  2. مقدار رشته پلویی به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  3. بهتر است از ترکیب برنج ایرانی و دودی برای عطر بیشتر استفاده کنید.
  4. می توانید از هر نوع ادویه دلخوه برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید.

مواد لازم برای رشته پلو با ته دیگ مرغ روش دوم

  • برنج 4 پیمانه
  • رشته پلویی 1 بسته 400 گرمی
  • فیله مرغ 6 عدد
  • روغن به مقدار کافی
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده 1/4 پیمانه
  • پیاز، زرشک و خلال پسته برای تزیین

طرز تهیه رشته پلو با ته دیگ مرغ روش دوم

قبل از هر چیز برنج را به مدت نیم ساعت بخیسانید. در قابلمه مورد نظر آب و کمی نمک بریزید و بگذارید بجوشد. برنج خیس خورده را داخل آب جوش بریزید و اجازه بدهید 5 دقیقه در آب در حال جوش باقی بماند. سپس رشته پلویی را به برنج اضافه کنید. بعد از چند دقیقه که رشته نرم شد، برنج را آبکش کنید.ته قابلمه به مقدار کافی آب و روغن بریزید. فیله های مرغ را به شکل دلخواه کف قابلمه بچینید. میتوانید با کمی خم کردن، آنها را به شکل بته جقه در بیاورید. زعفران دم کرده را طوری روی مرغ ها بریزید که دو طرفشان طلایی رنگ شود.حال برنج و رشته را روی فیله ها بریزید و بگذارید دم بکشد. شعله گاز را کم کنید و اجازه بدهید به مدت 40 دقیقه روی حرارت باقی بماند. چند دقیقه صبر کنید قابلمه خنک شود سپس محتویات قابلمه را در دیس مورد نظر برگردانید.

پیاز را با کمی زردچوبه روی شعله ملایم تفت بدهید. وقتی شروع به طلایی شدن کرد، زرشک و خلال پسته را به آن اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر تفت بدهید. از این مخلوط برای تزیین رشته پلو با ته دیگ مرغ استفاده کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل سابمیت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
سابمیت مقاله چیست؟