روش تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی
تخم شربت از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگه داشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار مؤثر است. با تهیه شربت تخمه شربتی همراه ما باشید.

شربت تخم شربتی یکی از نوشیدنی های خوشمزه و بسیار مفید ایرانی است که برای کنترل تشنگی بسیار مناسب است، این شربت خوشمزه علاوه بر اینکه می تواند به رفع تشنگی کمک کند، دارای خواص فراوانی برای سلامت بدن می باشد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شربت تخم شربتی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم شربت تخم شربتی زعفرانی

  • آب خنک ۴ لیوان
  • لیمو ترش ۱ عدد
  • شکر به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده به اندازه کافی
  • تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی

برای تهیه شربت تخم شربتی ابتدا تخم شربتی را در یک کاسه می ریزیم و روی آن آب می گیریم و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا تخم شربتی تمیز و لعاب دار شود.سپس تخم شربتی را آرام از داخل آب بیرون می آوریم تا شن های ریز آن وارد شربت نشود. این کار را چندین بار انجام می دهیم تا کاملا تخم شربتی تمیز شود.سپس تخم شربتی را در یک پارچ می ریزیم و ۴ لیوان آب خنک به آن اضافه می کنیم. لیمو ترش را از وسط نصف می کنیم و در کاسه ای آب آن را محکم می گیریم و هسته های لیمو ها را جدا می کنیم و به شربت آب لیمو تازه را اضافه می کنیم.در ادامه شکر را نیز به مقداری که تمایل دارید به آن می افزاییم و در صورت دلخواه زعفران دم کرده را نیز به شربت اضافه می کنیم و خوب مواد شربت را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود. سپس شربت را در لیوان می ریزیم و چند عدد یخ کوچک داخل شربت قرار می دهیم و این شربت خوش رنگ و خوش طعم و پرخاصیت را خنک نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه شربت تخم شربتی

  1. برای خوش عطر و بو شدن این شربت می توانید ۱/۳ پیمانه گلاب یا هر اسانس دلخواهی اضافه کنید.
  2. اگر دوست دارید این شربت به صورت دور رنگ داشته باشید شربت ها را در لیوان نصف ریخته و مقداری پنیرک را داخل آب و یخ بگذارید تا رنگ پس دهد سپس اضافه کنید تا شربت دو رنگ زرد و بنفش داشته باشید.
  3. شما می توانید از عرقیات مختلف در تهیه این شربت استفاده کنید.
  4. شما می توانید این شربت با ژله بلوبری نیز تهیه کنید.
  5. اگر دوست دارید این شربت را همیشه داشته باشید و زمانی برای تهیه کردن آن نگذارید بهتر است کمتر آب بریزید و آن را داخل قالب های یخ ریخته و روی آن به دلخواه از غنچه های گل محمدی استفاده کنید سپس داخل فریزر قرار دهید تا همیشه تخم شربتی داشته باشید.
  6. برای مجلسی تر شدن این شربت می توانید از کمی خاکشیر استفاده کنید تا هم مقوی و مجلسی تر باشد.
  7. حتما از آبلیمو تازه استفاده کنید و استفاده از آبلیمو های صنعتی کیفیت آن را پایین می آورد.
  8. می توانید بجای شکر از نبات یا عسل استفاده کنید.
  9. به دلخواه برای رفع عطش می تواند از رنده خیار یا خیار ورقه شده نیز در این شربت استفاده کنید.
  10. این شربت ماندگاری خوبی در یخچال دارد.

شربت تخم شربتی زعفرانی

خواص تخم شربتی

طبع تخمه شربتی، گرم و خشک است. این گیاه حاوی ترکیبات پلی فنولی و آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین ها و بتاسیسترول است. گفته می شود که تخم شربتی، منبع غنی کلسیم، آهن، ویتامین C و اسیدهای چرب غیر اشباع است؛ اما باید بدانید که این مساله از نظر علمی به هیچ وجه درست نیست.

تخم شربتی حاوی ۶ میلی گرم کلسیم (یک پنجاهم کلسیم موجود در شیر) و ۰/۱۰۹ میلی گرم آهن (یک بیست و چهارم آهن موجود در اسفناج) است. جالب است بدانید که مقدار ویتامین C و امگا۳ موجود در تخم شربتی نیز صفر است. در نظر داشته باشید که مصرف تخم شربتی با شکر به صورت شربت، می تواند بسیار مضر باشید و قند خون شما را بالا ببرد. پس برای بهره مند شدن از خواص تخم شربتی، آن را بدون شکر استفاده کنید.

  • تخم شربتی برای لاغری: تخم شربتی، سرشار از فیبر است و به همین علت، شما را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. برای کنترل اشتها می توان از تخم شربتی به عنوان یک میان وعده قبل از غذای اصلی استفاده کرد. به این منظور، کافی است تخم شربتی را با یک کاسه ماست مخلوط کنید یا کمی از آن را روی سالاد میوه بپاشید. توجه داشته باشید که مقدار مصرف تخمه شربتی برای لاغری نباید از ۲۵ گرم در روز یا حدود دو قاشق غذاخوری بیشتر باشد.
  • درمان دردهای معده و گوارش با تخم شربتی: تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی از جمله درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده ها، بسیار مفید است. جالب است بدانید که در کشور چین از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، مارگزیدگی و نیش حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می شود.
  • تخم شربتی برای یبوست: این گیاه، بدن را به صورت طبیعی سم زدایی می کند و باعث تنظیم حرکات روده می شود. برای درمان یبوست کافی است یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را از شب قبل خیس کنید و آن را با دو لیوان آب ولرم در صبحگاه، به صورت ناشتا بخورید. ترکیب تخم شربتی و آب ولرم، یک پاک کننده معده عالی نیز است، زیرا روغن های فرار تخم شربتی، گاز و نفخ دستگاه گوارش را از بین می برند و به هضم کمک می کنند.
  • تنظیم فشار خون: فشار خون، پس از خوردن غذاهای پرنشاسته بالا می رود؛ اما اگر شما تخم شربتی را با غذا میل کنید، مواد نشاسته ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می کنند و در طول روز، انرژی شما را تامین می کنند.
  • آرامش اعصاب: مصرف تخم شربتی با عرق بادرنجبویه و عسل، خلق و خوی شما را خوب کرده و علاوه بر آن، خستگی مفرط ذهنی، تنش های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را درمان می کند و از کابوس های شبانه می کاهد. مصرف تخم شربتی با گلاب، اثر آرامش و رفع استرس این شربت را چند برابر می کند.
  • بهبود بیماری های تنفسی: مخلوط تخم شربتی با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت بسیار موثر است.
  • درمان عفونت: در طب سنتی، از تخم شربتی خردشده، روغنی می گیرند که به درمان عفونت هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و غیره کمک شایانی می کند.
  • پایین آوردن تب: ترکیب تخم شربتی با تخم ریحان، تخم شاهی، قدومه شیرازی و اسفرزه برای پایین آوردن حرارت بدن بسیار موثر است.
  • شربت تخمه شربتی در بارداری: گفته می شود مصرف روزانه ۱۰ گرم تخم شربتی برای تقویت قلب، صحت مزاج و خوشرنگی و زیبایی نوزاد، بسیار مفید است. البته بهتر است قبل از مصرف این شربت در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
  • شربت تخمه شربتی در شیردهی: مصرف این شربت در دوره شیردهی، باعث افزایش شیر می شود؛ اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.
  • تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت نوع دو
  • پیشگیری از سرطان
  • برطرف کردن سیاه سرفه به دلیل اثر ضد اسپاسمی
  • رفع تشنگی و پایین آوردن دمای بدن

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان