روش تهیه ته چین بادمجان

  پنجشنبه، 30 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه ته چین بادمجان
ته چین بادمجان یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

ته چین انواع مختلفی دارد مثل ته چین مرغ، ماهی و گوشت که ما در این مطلب طرز تهیه ته چین گوشت و بادمجان را برای شما آماده کرده ایم که طعم خیلی خوبی دارد و بسیار مناسب برای مهمانی هاست و می تواند در کنار سایر غذا ها جلوه و زیبایی خاصی داشته باشه و سفره شما را رنگین کند.ته چین یکی از خوشمزه ترین و در عین حال شیک ترین غذا های ایرانی است و جایگاه بسیار مهمی در مهمانی ها و مجالس ما دارد بر خلاف تصور خیلی از افراد تهیه ته چین کار نسبتاً ساده ای است فقط نیاز به کمی مهارت و دقت دارد البته یک سری نکات ریز هم دارد که اگر آن ها را رعایت کنید در نهایت ته چین بسیار خوشمزه ای خواهید داشت.

نکات مربوط به مواد اولیه ته چین گوشت

ته چین طعم خیلی خوبی دارد و بسیار مناسب برای مهمانی هاست و می تواند در کنار سایر غذا ها جلوه و زیبایی خاصی داشته باشد و سفره شما را رنگین کند مهم ترین نکته در خصوص ته چین وا نرفتن آن هست که با نکاتی که در این مطلب عرض می کنیم می توانید یک ته چین خیلی خوب درست کنید.

نکات مربوط به برنج

برنج ته چین حتماً باید ایرانی باشد، چون برنج های خارجی چسبندگی خوبی ندارند علاوه بر این برنج های ایرانی نسبت به برنج های خارجی عطر و طعم بهتری دارند.

نکات مربوط به ماست

ماست ته چین حتماً باید پرچرب و به صورت چکیده باشد اگر چربی ماست به اندازه کافی نباشد ته چین منسجم نمی شود همچنین اگر ماست چکیده نباشد ته چین خمیر می شود برای ته چین حتماً باید از ماست چکیده ترش استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید در خصوص ماست مورد توجه قرار دهید میزان آن است ماست را باید به اندازه مصرف کنید اگر ماست زیاد باشه ته چین شل می شود و اگر کم باشد دانه های برنج خوب به هم نمی چسبد.

نکات مربوط به تخم مرغ

میزان تخم مرغ در ته چین خیلی مهم است، چون اگر تخم مرغ کم باشد ممکن است ته چین وا برود در واقع تخم مرغ به عنوان یک چسب عمل می کند بنابراین به هیچ عنوان تعداد تخم مرغ ها را تغییر ندهید.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید از سوی دیگر آب زیاد هم باعث شفته شدن برنج می شود بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است.

من زعفران را همیشه به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند دم می کنم برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپخوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد زعفران را در ظرف در دار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود پس از هر بار استفاده، مجدد زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید.

حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید اگر روغن پس نداد یعنی خالص است زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

نکات مربوط به بادمجان

هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان های چین اول استفاده کنید، چون بادمجان های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید همچنین حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد.

اگر همه این نکات را در خرید بادمجان رعایت کنید باز هم ممکن است بادمجانی که انتخاب کرده اید تلخ باشد اگر بادمجان تلخ بود با روش زیر تلخی بادمجان ها را بگیرید.پوست بادمجان ها را بگیرید آن ها را تمیز بشویید، به صورت حلقه ای برش بزنید سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شور تر است قرار دهید سپس از آب نمک خارج کنید با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافه آن خارج شود دیگر نیازی به شستن بادمجان ها نیست با این کار هم تلخی بادمجان گرفته می شود هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کمتری جذب بادمجان می شود.

نکات مربوط به زرشک

نکته بسیار مهم در خصوص زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می ماند کاملاً تمیز باشد.

 ته چین بادمجان

مواد لازم برای ته چین بادمجان

  • ۳ عدد زرده تخم مرغ
  • ۲ ق س ماست چکیده
  • ۴۵۰ گرم برنج
  • ۱۵۰ گرم روغن
  • ۵۰ گرم گردو
  • ۲ عدد بادمجان متوسط
  • ۲ ق م زعفران آب کرده
  • ۱۰۰ گرم زرشک
  • ۱ ق م آبلیموی تازه
  • ۲ ق س شکر
  • مقداری خلال پسته و بادام برای تزئین
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین بادمجان

  1. بادمجان ها را پوست کنده و حلقه ای خرد کنید. مقداری نمک زده و در آبکش بگذارید تا حدود نیم ساعت بمانند که تلخی آنها گرفته شود. بعد از این مدت بادمجان ها را با دستمال خشک کنید و در روغن داغ خوب سرخ کنید. بعد از سرخ شدن هر دو طرف بادمجان ها،آنها را روی یک تکه دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.
  2. برنج را شسته و در یک قابلمه آب جوش بجوشانید و طبق معمول آبکش کنید. گردوها را خرد کنید و آماده کناری بگذارید. زرشک را با کمی روغن تفت دهید. شکر را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد از برداشتن از روی حرارت، آبلیمو را به زرشک اضافه کنید و کناری بگذارید.اگر دوست دارید ته چینتان شیرین تر باشد مقدار شکر را اضافه کنید. درواقع مقدار شکر مصرفی به ذائقه شما بستگی دارد.
  3. در یک کاسه زرده های تخم مرغ را بریزید، به آن ماست و زعفران آب کرده اضافه کنید و با چنگال خوب به هم بزنید تا مخلوط یکدستی داشته باشید. برنج آبکش شده را در این کاسه ریخته و با مواد خوب مخلوط کنید.
  4. ظرفی که می خواهید ته چین را در آن درست کنید آماده و چرب کنید. بهتر است ظرفتان تفلون و نچسب باشد که بتوانید ته چین را بعد از پخت به راحتی و به صورت قالبی از ظرف جدا کنید. بادمجان های سرخ شده را در ته ظرف بچینید و لایه بعدی را زرشک بریزید. البته مقداری زرشک برای انتهای کار و تزئین ته چین کنار بگذارید.
  5. برنج مخلوط شده با مایه ماست و زعفران و تخم مرغ را روی مواد در تابه یا قالب مورد نظر ریخته و خوب با پشت قاشق روی سطح آن را فشار دهید تا فشرده شود. روی ظرف را با فویل آلومینیوم بپوشانید و با چنگال یا نوک تیغه چاقو چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا بخار غذا هنگام پخت خارج شود.
  6. ظرف را در فر که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید روی طبقه وسط قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه حرارت دهید تا برنج خوب دم بکشد و بپزد. بعد از اینکه ته چین پخت آن را از فر درآورده و بگذارید خنک شود. بعد آن را برگردانده و با خلال پسته و بادام و مقداری زرشک که کنار گذاشته اید، تزئین کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان