روش تهیه گلت بادمجان خومشمزه

  شنبه، 02 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه گلت بادمجان خومشمزه
در این بخش آموزش آشپزی طرز تهیه گلت بادمجان را خواهید دید. گلت دسری است بینهایت لذیذ است که ارزش امتحان را دارد. اصلیت گالت یا گلت به فرانسه بر میگردد که بصورت سنتی ترکیبی از پنیر بز و میوه یا سبزیجات هست که با میوه بعنوان دسر و با سبزیجات بعنوان پیش غذا سرو میشود.

گلت بادمجان یکی از انواع گلت ها می باشند که امروزه خیلی ترند شدند و چون بسیار راحت است و نیازی به قالب خاصی ندارد بسیار محبوب شده است گلت ها از خانواده پای و تارت ها می باشند و ابتدا خمیر تهیه می شود و سپس با مواد میانی این خمیر پر می شود و در فر یا سولاردم و توستر پخته می شود

مواد لازم برای تهیه خمیر گلت بادمجان

  • آرد ۲ پیمانه
  • کره سرد ۱۰۰ گرم
  • بیکینگ پودر ۱/۲ ق چای خوری
  • آب سرد ۱/۲ پیمانه
  • نمک ۱/۲ ق چای خوری
  • فلفل سیاه کمی

مواد لازم برای فيلينگ مياني گلت بادمجان

  • کدو سبز ۱ عدد
  • بادمجان ۳ عدد
  • گوجه گیلاسی ۷ عدد
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پنیر پارمزان ۴۰ گرم
  • پنیر خامه ای ۱ ق غذا خوری
  • کشک ۱ ق غذا خوری
  • سس قرمز ۱ ق غذا خوری
  • روغن زیتون ۱ ق چای خوری
  • نمک، فلفل سیاه، آویشن به مقدار لازم

طرز تهیه گلت بادمجان

ابتدا برای تهیه این گلت باید کراست خمیری را آماده کنید برای این کار آرد را به همراه بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید سپس کره سرد یخچالی را خرد کنید و به آرد اضافه کنید و با چنگال هم بزنید تا دانه های آرد درشت تر شود دقت کنید نباید از دست استفاده کنید اگر غذاساز دارید می توانید داخل غذاساز بریزید.

در ادامه آب سرد را که باید کم کم اضافه کنید به همراه کمی فلفل سیاه اضافه و مواد را با لیسک خوب هم بزنید تا کم کم جمع شود اگر نیاز بود خمیر را با دست جمع کنید دستکش انداخته و خمیر را جمع کنید و یا با نوک انگشت کمی ورز دهید سپس داخل نایلون قرار دهید و به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک بماند.

در ادامه خمیر را با وردنه روی کاغذ روغنی به قطر نیم سانت باز کنید و مخلوط تخم مرغ زده شده و سس قرمز و پنیر خامه ای و کشک و روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه و آویشن که خوب یکدست شده روی خمیر بزنید و بعد در ادامه کدو و بادمجان پوست گرفته و حلقه شده را به همراه گوجه گیلاسی روی مواد قرار دهید.

حالا دور خمیر به اندازه دو سانت تا کنید و روی مواد بیاورید و در صورت دلخواه دور خمیر با زرده زده شده رومال کنید و روی گلت را پنیر پارمزان بریزید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید تا مواد پخته و خمیر طلایی شود نوش جان.

مواد لازم جهت تهيه خمير گلت بادمجان روش دوم

  • آرد ۱ و ۱/۳ پيمانه
  • کره ۸۰ گرم
  • نمک ۱/۴ قاشق چاي خوري
  • آب سرد ۳ تا ۴ قاشق غذاخوري

طرز تهيه خمير گلت بادمجان روش دوم

کره را به مکعب هاي يک سانتي برش دهيد. آرد را در غذاساز بريزد. کره هاي مکعبي خرد شده را به آرد اضافه کنيد.نمک را هم در اين مرحله اضافه کنيد. سپس دستگاه را روشن کنيد و چند پالس بزنيد تا مخلوط آرد و کره شبيه خرده نان شود.بعد از اين مرحله آب يخ را کم کم به آرد و کره اضافه کنيد. ابتدا دو تا سه قاشق بريزيد و اگر کافي نبود يک يا دو قاشق ديگر آب اضافه کنيد. تا زماني که مخلوط آرد و آب و کره کم کم حالت خميري به خود بگيرد و در نهايت خمير جمع شود.خمير را سلفون بپيچيد و براي مدت حداقل نيم ساعت در يخچال قرار دهيد. دقت کنيد براي تهيه خمير، حتما کره کاملا سرد باشد. کره سرد را برش دهيد و با آرد مخلوط کنيد.

مخلوط کنيد.

مواد لازم برای فيلينگ مياني گلت بادمجان روش دوم

  • پنير خامه اي يا پنير فتا ۱۰۰ گرم
  • ماست چکيده ۲ قاشق غذاخوري
  • روغن زيتون دو قاشق غذاخوري
  • سير يک حبه
  • ريحان تازه چند برگ
  • آويشن ۱/۲ قاشق چايخوري
  • فلفل سياه ۱/۴ قاشق چاي خوري
  • بادمجان قلمي ۱ عدد
  • قارچ ۲ عدد
  • گوجه گيلاسي به ميزان لازم
  • کدو (اختياري)
  • پياز قرمز ۱ عدد کوچک

طرز تهيه فيلينگ مياني گلت بادمجان روش دوم

براي تهيه فيلينگ داخلي خمير، پنير خامه اي را داخل ميکسر يا غذاساز بريزيد. ماست چکيده را اضافه کنيد. برگ هاي ريحان را هم به مخلوط ماست و پنير اضافه کنيد. سپس روغن زيتون و يک حبه سير را اضافه کنيد. در نهايت آويشن و فلفل سياه را به مواد بيفزاييد. دستگاه را روشن کنيد و چند پالس بزنيد تا مواد به خوبي مخلوط شوند و حالت کرمي پيدا کند.

بادمجان و کدو رو به صورت حلقه اي برش دهيد و در تابه کمي سرخ کنيد. ميتوانيد کمي روغن بريزيدبعد کدو و بادمجان را سرخ کنيد، ولي فقط درحد چرب شدن کف تابه روغن استفاده کنيد.قارچ را هم به همين روش با کمي آبليمو حرارت دهيد.

بعد از آماده کردن فيلينگ و مواد مياني گلت، خمير گلت را از يخچال خارج کنيد. سطح ميزکار را آرد پاشي کنيد سپس شروع کنيد به بازکردن خمير با وردنه.خمير را بايد به شکل دايره بزرگي صاف کنيد. بهتر است خمير را از ابتدا روي کاغذ روغني باز و صاف کنيد. تا انتقال آن به سيني فر راحت تر باشد.اضافه هاي خمير را باکاتر يا چاقو برش دهيد. تا خمير گرد و يکدستي داشته باشيد. سپس آن را روي سيني فر منتقل کنيد. حالا بايد مواد فيلينگ را روي خمير بريزيد. مواد پنيري که تهيه کرديد و حالت کرمي پيدا کرده را با قاشق يا ليسک روي خمير منتقل کنيد و به آرامي پخش کنيد. دقت کنيد که زماني که فيلينگ پنيري را روي خمير ميکشيد دو سانت تا لبه خمير فاصله بگذاريد. بعد از اينکه فيلينگ پنيري را روي خمير زديد، سبزيجات شامل بادمجان، کدو و قارچ سرخ شده را روي فيلينگ پنير قرار دهيد.گوجه هاي گيلاسي را هم برش دهيدو روي فيلينگ بذاريد در نهايت برش هاي پياز قرمز روي مابقي مواد به هرشکلي که مايليد قرار دهيد.سپس لبه هاي خمير را تا روي مواد و قسمتي که فيلينگ پنير زديد، تا بزنيد.تا خمير به شکل زير در بيايد. لبه هاي خمير را بايد با زرده تخم مرغ رومال کنيد به اين صورت که يک عدد زرده تخم مرغ را هم بزنيد تا از لختگي در بيايد. سپس توسط براش يا فرچه زرده تخم مرغ را روي سطح خميرِ تا خورده بماليد و تمام سطح لبه هاي خمير را با زرده تخم مرغ رومال کنيد. کمي کنجد روي لبه هاي خمير و قسمت هاي رومال زده بريزيد.سيني فر را در فر با دماي ۱۸۰درجه سانتي گراد براي مدت ۴۰ دقيقه قراردهيد. بعد از گذشت اين زمان و طلايي شدن خمير، آن را از فر خارج کنيد.گلت زيباي شما آماده است!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان