روش انجام جراحی پروتز باسن چیست؟

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش انجام جراحی پروتز باسن چیست؟
باسن قسمت مهمی از اندام انسان است که در زیبایی نقش مهمی دارد. در ایام جوانی باسن فرم دار و برجستگی خاص خود را دارد با افزایش سن و یا کاهش وزن زیبایی فرم باسن از بین می‌رود و عضله‌های باسن ضعیف می‌شود.

فرم دهی به باسن در چه مواردی ضرورت دارد؟

باسن قسمت مهمی از اندام انسان است که در زیبایی نقش مهمی دارد. در ایام جوانی باسن فرم دار و برجستگی خاص خود را دارد با افزایش سن و یا کاهش وزن زیبایی فرم باسن از بین می رود و عضله های باسن ضعیف می شود.

به عبارت دیگر، در این زمان چربی های باسن شل می شود و کلاژن های پوست حالت فنری خود را از دست می دهد، بنابراین افتادگی باسن شایع است. این اتفاق در خانمهایی که وزن کم می کنند و یا ورزش نمی کنند دیده می شود و حالت بدفرم ایجاد می کند، به طوری که پهلوها از باسن برجسته تر می شوند و باسن در قسمت زیر چین جمع می شود.

در این موارد باید فرم باسن را با استفاده از روشهای زیبایی بهتر کرد. در برخی از افراد بطور ارثی باسن تخت است و این عمل کمک بزرگی به زیبایی اندام در آنها می کنند همچنین پروتز در افرادی که بسیار لاغر هستند و چربی ندارند تا تزریق چربی برای آنها انجام شود ضرورت دارد.

در افرادی که باسن بسیار شلی دارند که افتادگی دارد و وزن زیادی از دست داده اند پروتز خیلی جوابگو نیست بلکه لیفت جراحی انجام می شود روش کار به این صورت است که پوست اضافه را از بالای چین باسن برداشته و بخیه می زنند.

روش انجام جراحی پروتز باسن

قبل از بیهوشی بیمار، جراح با بررسی کردن مجدد، علامت گذاری را به منظور تعیین محل مناسب قرارگیری پروتزها انجام می دهد و انواع روش ها برای این کار وجود دارد ولی بطور خلاصه در حالتی که بیمار ایستاده است دو خط افقی یکی به موازات خار خاصره بالایی در پشت و دیگری بموازات چین زیر باسن در محل اتصال آن به ران می کشند.

سپس جراح، فاصله بین این دو خط را به سه قسمت مساوی تقسیم می کند. یک سوم پایینی در هنگام نشستن وزن بدن را تحمل میکند و نباید پروتز در آن قسمت گذاشته شود. بنابراین این قسمت را حذف می کنند و معمولا محل حداکثر برجستگی پروتز را در یک سوم میانی قرار می دهند و سپس بیمار را برای بیهوشی آماده می کنند.

عمل قرار دادن پروتز در باسن با بیهوشی عمومی یا بی حسی از کمر (روش های اسپاینال یا اپی دورال ) و داروهای خواب آور وریدی قابل انجام است ولی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود. سپس بیمار را بر روی شکم می خوابانند و آماده سازی برای شروع جراحی انجام می شود.

انواع برش ها برای قراردادان پروتز درون باسن

برش های مختلفی برای قرار دادن پروتز داخل باسن استفاده می شود که عبارتند از:

۱-در قسمت بالای باسن در هردو طرف

۲-در چین زیر باسن در محل اتصال آن به ران ها در هردو طرف

۳-در قسمت داخلی هر طرف باسن که در چین بین دو طرف پنهان می شوند

۴-یک برش منفرد در قسمت تحتانی استخوان خارجی در چین بین دو باسن می باشند.

برش را معمول با کمترین میزان عوارض، به اندازه ۵ تا ۸ سانتی متری در خط وسط در بالای چین بین دو باسن و پایین استخوان خاجی می زنند.

برش ایجاد شده چون منفرد است و فاصله مناسبی از مقعد و آلودگی های همراه آن دارد، کمترین احتمال عفونت را دارد و بوسیله بافت های اطراف پوشانده می شود و قابل تشخیص نیست به همین خاطر هم اکثر جراحان پلاستیک این برش را به کار می برند.

پس از ایجاد برش، جراح فضای کافی برای قراردادن پروتز درون هر دو باسن را ایجاد می کند و پروتز را جاگذاری می کند.

دو فضای معمول برای قرار دادن پروتز عبارتند از:

  • بالای عضلات باسن ( در زیر فاسیا )
  • در بین لایه های عضله اصلی باسن

پس از اطمینان حاصل کردن از قرینگی دو طرف به تشخیص جراح ابتدا در هر طرف عضله و فاسیا (لایه سفت قرار گرفته در روی عضله) را می بندند و سپس برش خط وسط را در چند لایه بخیه می زنند و در مرحله آخر پانسمان می کنند.

چه کسانی بیشتر برای پروتز باسن مراجعه می کنند؟

  • عدم برجستگی کافی ناحیه باسن
  • برجستگی بیش از حد ناحیه باسن

خطرات اختصاصی جراحی پروتز باسن کدامند؟

در زمان مشاوره با جراح خود،تمام عوارض ناخواسته به شما گوشزد می شود.برای تکمیل اطلاعات شما در اینجا خطرات احتمالی را بیان میکنیم:

-هماتوم(خون مردگی):اگر خونریزی حین عمل زیاد باشد نیاز به تخلیه دارد.

_تغییر شکل ناخواسته اسکار:که در این صورت نیاز به درمان خاص و طولانی مدت دارد.

-عفونت:که خوشبختانه شایع نیست اما اگر عفونت کند باید پروتز خارج شود و برای گذاشتن پروتز جدید چند ماه تامل کنید.

-کنترکچر کپسولی: بدن ممکن است به پروتز بعنوان یک جسم خارجی واکنش دهد و یک لایه غیر قابل دیدن بصورت بافت فیبروز تشکیل شود که با جراحی اصلاح میشود.

– پس زدن پروتز:که خوشبختانه شایع نیست و انتخاب یک جراح ماهر ریسک این عارضه را کمتر میکند.

-ترومبوآمبولی(فلبیت و آمبولی ریه):این عوارض بسیار خطرناک هستند وبا انتخاب جراح ماهر، قابل پیش بینی و قابل پیشگیری میباشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان