روش درست کردن حلیم برای ماه رمضان

  پنجشنبه، 25 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش درست کردن حلیم برای ماه رمضان
حلیم از جمله غذاهای بسیار خوشمزه می باشد که خواهان زیادی در ماه های محرم و رمضان دارد که در ماه رمضان نیز یک افطاری فوق العاده خوشمزه و مناسب به حساب می آید که البته این بار ما به شما پیشنهاد می کنیم دستپخت خود را برای درست کردن حلیم خانگی امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

بی شک همه ما با شنیدن نام حلیم به یاد طعم بی نظیر و ظاهر دلفریبش خواهیم افتاد. پخت و سرو حلیم در ماه مبارک رمضان همچون خوراکی های دیگر مانند زولبیا و بامیه، آش، فرنی و شله زرد بیشتر رواج دارد به طوری که اکثر افراد حلیم را غذای مخصوص ماه رمضان می دانند. حلیم درخاورمیانه بسیار پرطرفدار و محبوب است و در بین شهرهای ایران حلیم قزوین شهرت دیرینه ای دارد. در این مطلب به نحوه درست کردن حلیم برای ماه رمضان و خواص آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه حلیم برای ماه رمضان

  • گندم پوست کنده 500 گرم
  • گوشت مرغ یا بوقلمون یا گوسفند حدود ۱۰۰ گرم
  • پیاز برای گرفتن بوی زهم گوشت ۱ عدد
  • زردچوبه به اندازه کافی
  • آب 8-10 لیوان
  • نمک نصف قاشق چای خوری
  • روغن حیوانی یا کره آب شده به مقدار لازم
  • شکر و دارچین به مقدار لازم برای تزیینات

طرز تهیه حلیم برای ماه رمضان

ابتدا گندم پوست کنده را از شب قبل خیس می کنیم.گندم خیس شده را با گوشت و آب و نمک و کمی زردچوبه و دارچین و یک پیاز روی حرارت اجاق می گذاریم. وقتی که به جوش آمد، شعله اجاق را کم می کنیم تا آرام آرام بپزد. بعد از حدود یک ساعت که گوشت کاملا پخته شد، گوشت و پیاز را از داخل حلیم بیرون می آوریم و اجازه می دهیم گوشت خنک شود. بعد آن را کاملا ریش ریش می کنیم. با گوشتکوب برقی گوشت را میکس می کنیم.دقت کنید که در تمام این مدت گندم های در حال پخت را باید مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

اگر تمایل داشتید مقداری از گوشت ریش شده را برای تزیین نگه دارید. زمانی گوشت را به گندم اضافه می کنیم که گندم کاملا پوره شده باشد، البته همراه با کمی نمک گوشت را به گندم اضافه کرده و با گوشت کوب برقی میکس می کنیم.حلیم را باید مدام هم بزنید. چون هر آن ممکن است ته بگیرد و روی طعم حلیم تاثیر بگذارد.

حالا دو قاشق غذا خوری روغن به حلیم می افزاییم. و باز صورت مداوم آنرا هم می زنیم. حرارت را ملایم می کنیم تا هم آب آن تبخیر شود وهم حلیم منسجم ترشود. این موضوع نیزمهم است که حلیم را نباید بگذاریم کاملا آبش تبخیر شود.چون زمانی که حلیم داغ است شاید به نظر خیلی شل باشد اما زمانی که کمی خنک شود قاعدتا سفت تر می شود. به همین سادگی حلیم تان آماده می شود.زمان سرو حلیم با کره و دارچین و شکر و کنجد تزیینش می کنیم.

نکات طرز تهیه حلیم برای ماه رمضان

  • اضافه کردن شیر به حلیم یک فوت آشپزی در دستور پخت آن است. بعد از پختن و جا افتادن مخلوط گندم و گوشت و در حالی که هنوز قابلمه روی حرارت ملایم است می توانید به آن مقداری شیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید. برای یکدست شدن بعد از اضافه کردن شیر آن را با میکسر برقی یا دستی هم حسابی هم بزنید تا یک ظرف حلیم صاف و یکدست داشته باشید.
  • حین پخت می توانید یک عدد چوب دارچین به مواد اضافه کنید و بعد از پخت چوب را خارج کنید.
  • گندم پوست کنده در همه سوپرمارکتها موجود است.

مواد لازم برای حلیم رمضان روش دوم

  • گندم(ترجیحا پوست کنده) : 500 گرم
  • گوشت(ترجیحا بوقلمون) : 250گرم
  • پیاز:یک عدد متوسط
  • آب : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم(خیلی کم)
  • روغن حیوانی یا کره آب شده : به مقدار لازم
  • شکر و دارچین : به مقدار لازم برای تزیینات
  • کنجددر صورت دلخواه :مقداری برای تزئین

طرز تهیه حلیم رمضان روش دوم

اولین کاری که باید بکنیم خیس دادن گندم هست. گندم پوست کنده در همه سوپر مارکتها موجوده ولی اگر در دسترس شما نیست میتوانید از گندم با پوست استفاده کنید و در مراحل پختن که پوست انداخت آن را از ظرف خارج کنید.ابتدا گندم را حدود 12 ساعتی خیس میکنیم و بعد آب آن را خالی میکنیم و به همراه 18 لیوان آب داخل قابلمه بزرگی میریزیم تا به جوش بیاید و در حین جوشیدن کف های روی آن را با قاشق حتما بگیرید تا باعث سیاه شدن حلیم نشود. بعد جوش آمدن آب ، حرارت را کم کم کنید و در قابلمه را ببندید و بگذارید تا گندم خوب بپزد.

در این فاصله گوشت را با یک عدد پیاز که به دو تا 3 قسمت خرد شده به همراه دو لیوان آب در قابلمه ای دیگر ریخته و روی حرارت میگذاریم و بعد از جوشیدن میگذاریم روی حرارت ملایم که کاملا بپزد. برای پخته شدن گوشت حداقل سه ساعت زمان لازم است.البته وقتی گوشت نیم پز شد میتوانید مقداری نمک به آن اضافه کنید تا مزه دار شود.

گندم را در حین پخت هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و بعد از 4 ساعت آن را از روی حرارت بر دارید و وقتی کمی از حرارت افتاد با گوشت کوب برقی و یا داخل مخلوط کن خوب له کنید تا به شکل پوره شود. در غیر این صورت انقدر هم بزنید تا صاف و یکدستش کنید.

گوشت پخته شده را هم ریش ریش کنید. آبش را از صافی رد کنید و به همراه گوشت داخل گندم له شده بریزید .مجددا مواد را به مدت 15 دقیقه با گوشتکوب بکوبید.( به هیچ وجه برای له کردن گوشت در گندم ازروش چرخ کردن و یا میکس کرن در غذا ساز استفاده نکنید) مقداری نمک داخل آن بریزید و اجازه دهید حلیم نیم ساعت دیگر هم روی حرارت ملایم بپزد.وقتی خوب قوام آمد و به اصطلاح کشدار شد آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بکشید و در زمان کشیدن روی آن روغن حیوانی یا کره آب شده بریزید و با دارچین ، شکر و کنجد تزیین کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)