روش پخت مرغ در فر با طعم عالی

  پنجشنبه، 02 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش پخت مرغ در فر با طعم عالی
مرغ بریان یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است و به عنوان یک غذای بین المللی شناخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

«مرغ بریان» یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاها در سرتاسر دنیاست که برخی آن را با طعم تند می پسندد که در آن صورت تبدیل می شود به «مرغ تندوری». مرغ بریان و مرغ تندوری را در مناطق مختلف دنیا به روش های مختلف و با ادویه ها و چاشنی های مختلف درست می کنند. سپتامبر ماه خوردن مرغ و جوجه بریان است.

مواد لازم برای تهیه پخت مرغ در فر

  • ران مرغ ۵ تکه (از هر قسمت مرغ میتونید استفاده کنید)
  • پیاز خلالی شده ۱ عدد
  • فلفل دلمه کوچک خلالی شده ۱ عدد
  • سیر ۳ حبه ورقه شده
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • مایونز ۲ قاشق غذا خوری
  • پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
  • پودر پاپریکا ۱ قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ ۲ ق غذا خوری
  • آب ۱ لیوان برای رقیق کردن سس
  • روغن زیتون ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری

طرز پخت مرغ در فر

از یک ظرف مناسب که گنجایش مرغ ها را داشته باشد استفاده کنید. داخل یک کاسه روغن زیتون و مایونز و زعفران رب گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید سپس پودر تخم گشنیز و پاپریکا را نیز اضافه کنید و ۱ لیوان آب به سس اضافه کنید سپس پیاز خلالی شده را به همراه سیر ورفه شدن و فلفل دلمه ای خرد شده اضافه کنید و نمک سس را اندازه کنید.

مرغ ها را داخل ظرف مورد نظر قرار داده و سس تهیه شده را روی مرغ ها بریزید و مرغ ها را با سس خوب ماساژ دهید سپس روی ظرف را بپوشانید و برای حداقل ۴ ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا مزه دار شود بهتر است از شب قبل تهیه کنید تا خوب مزه ها به خورد مرغ برود.

در ادامه بعد از گذشت زمان مورد نظر کف ظرف فر را کمی روغن ریخته و با قلمو چرب کنید سپس مرغ ها را در ظرف بچینید، فلفل دلمه را از سس درآورده و مواد سس را صاف یا میکس کنید تا یکدست شود و سس را روی مرغ ها بریزید و بعد فلفل دلمه ها را به همراه چند عدد هویج کوچک داخل سس بیندازید تا همراه مرغ بپزند. روی ظرف را با فویل بپوشانید و برای ۱/۵ تا ۲ ساعت در فر ۲۰۰ درجه بپزید. هر وقت مرغ کاملا پخت فویل را بردارید تا آب مرغ تبخیر شده و مرغ خوشرنگ و تنگ آب شود در انتها فویل را بردارید و گریل را روشن کنید تا سطح مرغ طلایی و خوش رنگ شود. نوش جان

پخت مرغ در فر 

مواد لازم برای مرغ در فر روش دوم

  • مرغ کامل :1و نیم الی 2 کیلویی
  • پیاز متوسط :1 عدد
  • فلفل دلمه :1 عدد
  • سیب زمینی : 2 عدد
  • کره :2 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو:به میزان لازم
  • زعفران دم کرده :به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه :به میزان لازم

طرز تهیه مرغ در فر روش دوم

اولین کاری که باید انجام دهید این است که قسمت های اضافی و شکم مرغ را خالی کنید و آن را خوب بشوید.سپس مرغ را خشک کنید و با کمک انگشت دست ، زیر تمام قسمت های پوست مرغ را باز کنید طوری که به بافت مرغ آسیب نرسد و پوست آن جدا نشود و فقط بین پوست و گوشت مرغ فاصله بیفتد.تا بتوان گوشت مرغ را مزه دار کرد.و پوست به صورت یک لایه روی آن قرار گیرد. سپس پیاز را داخل خرد کن خرد میکنیم و وقتی خرد شد آب آن را جدا میکنیم و کنار میگذاریم .بعد فلفل دلمه را داخل پیاز های خرد شده ،خرد کن می ریزیم و خرد میکنیم .پیاز و فلفل دلمه خرد شده را داخل ظرفی میریزیم و کره را به همراه مقداری آب لیمو ، نمک ، فلفل سیاه و کمی هم زعفران به پیازها اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم.مواد مخلوط شده را به تمام قسمت های زیرین پوست مرغ که باز شده میریزیم.

وقتی این مواد را همه جای مرغ قرار دادیم اگر جایی از پوست باز شد و یا ممکن بود مواد زیرینش بریزید میتوانید پوست را جمع کنید و با نخ و سوزن آشپزی بدوزید.برای مزه دار کردن قسمت بیرونی مرغ هم آب پیاز را به همراه کمی زعفران و کمی آب لیمو مخلوط میکنیم و با برس به همه ی قسمت های آن می مالیم.مرغ مزه دار شده را در ظرف مناسب قرار میدهیم و در طبقه پایین فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد و به مدت 2 الی 3 ساعت می پزیم.حتما بعد از تایم پخت آن را با خلال چوبی تست کنید تا کاملا از پخته شدن آن مطمئن شوید.

مرغ پخته را با مقداری سبزیجات و سیب زمینی ها بخار پز شده و رب انار سرو کنید و هنگام کشیدن آن از قیچی استفاده کنید تا مرغ متلاشی نشود.

نکات مهم طرز تهیه مرغ بریان رستورانی در فر خانگی یا توستر

  1. برای درست کردن مرغ بریان در فر خانگی یا توستر ، می توانید مرغ را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید تا پخت آن آسان تر شود. یا این که فقط از ران یا سینه مرغ برای تهیه مرغ بریان یا تندوری استفاده کنید.
  2. مرغ خیلی بزرگ و سنگین (بیشتر از دو کیلو) را انتخاب نکنید چون گوشت آن چغر و دیرپز است.
  3. از مرغ تازه استفاده کنید نه فریز شده و یخ زده.

طرز تهیه مرغ بریان تندوری هندی با ادویه تندوری تند و تیز و خوشمزه

برخی افراد مرغ بریان را با مزه تند می پسندند. در این صورت مرغ بریان تبدیل به مرغ «تندوری» می شود. برای تهیه مرغ تندوری باید از ادویه تندوری که یک نوع ادویه مخصوص هندی است و نیز ادویه «گرام ماسالا» استفاده کنید و مرغ را به همین صورت در فر بپزید.

اما تندوری چیست؟ ادویه تندوری شامل مواد زیر است: پودر سیر، پودر دانه خردل، پودر دانه زیر، پودر دانه گشنیز، پودر فلفل قرمز، زنجبیل، پودر فلفل پاپریکا، از هر کدام یک قاشق غذاخوری و دارچین و پودر هل از هر کدام یک قاشق چای خوری را با هم مخلوط کنید. برای این که بوی خوش ادویه تندوری بیشتر به مشام برسد به مدت یک دقیقه ادویه تندوری را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید. بعد از سرد شدن ادویه تندوری را در یک ظرف دردار مخصوص ادویه بریزید و درب ظرف را محکم ببندید و هر وقت نیاز داشتید از آن استفاده کنید. خواص ادویه تندوری برای سلامت بدن بیشمار است.

برای تهیه چیکن تندوری یا مرغ تندوری یک قاشق غذاخوری ادویه تندوری و یک قاشق غذاخوری ادویه گرام ماسالا (از ادویه فروشی با همین نام تهیه کنید) را برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید.

طرز تهیه مرغ تندوری یا چیکن تندوری بدون فر در ماهیتابه هم مرسوم است. می توانید ساق مرغ تندوری یا بال مرغ تندوری هم درست کنید.

مرغ بریان در فر خانگی و مرغ تندوری را می توانید هم با انواع پلو و هم با سیب زمینی سرخ شده و انواع سبزیجات گریل و کبابی میل کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.طرز تهیه مرغ بریان ساده یا تندوری با جوجه گردان هم در خانه ممکن است. به همین ترتیب مراحل مزه دار کردن مرغ را انجام دهید و مرغ را به سیخ جوجه گردان بکشید تا سرخ و طلایی شود.طرز تهیه مرغ بریان ساده و تندوری در دیگ و قابلمه یا در مایکروفر هم مرسوم است. اما درجه حرارت فر و توستر برای برشته شدن سطح مرغ بریان مناسب تر است. اگر مایکروفر دارید درجه مایکروفر را روی طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر تنظیم کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!