ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش صحیح نگهداری از پنیر در منزل

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
روش صحیح نگهداری از پنیر در منزل
پنیر یکی از خوراکی های اصلی ما ایرانیان از خانواده لبنیات برای صبحانه و شام است. حفظ و نگهداری از پنیر یکی از سخت ترین کارها است. در این مقاله به شما روش صحیح نگهداری از پنیر را توضیح می دهیم .

در سفره ایرانی ها، پنیر همیشه جایگاه خاص و منحصر به فرد خود را دارد. از یک صبحانه یا میان وعده ساده گرفته تا انواع غذا های مجلسی، می توان رد پای این ماده غذایی لذیذ را دید. پنیر به اشکال مختلفی نظیر پنیر زیره، پنیر خامه ای و … تهیه و مصرف می شود. اما برای نگهداری صحیح از پنیر در عین حفظ کیفیت و طعم آن، لازم است نکاتی رعایت شود. در این مطلب به روش های نگهداری از پنیر، ظروف مناسب و نکات ضروری دیگر اشاره شده است؛ با ما باشید.

روش صحیح نگهداری از پنیر

پنیرها براساس بافت و در نتیجه شیوه نگهداری دو نوع متفاوت هستند: سفت و نرم. پنیرهای سفت مثل گودا یا پنیرهای معروف به هلندی شرایط نگهداری دشواری دارند. بنابراین بهتر است آنها را به اندازه مصرف بخرید. به طوری که زمان نگهداری از آنها کمتر از یک ماه باشد.در نگهداری پنیر توجه به نوع و بافت پنیر از نکات قابل توجه است. بنابراین در ادامه روش های متداول نگهداری پنیر آورده شده است.

نگهداری از پنیر با آب نمک

برای نگهداری پنیرهای صبحانه اغلب از آب نمک و آب پنیر استفاده می گردد. در زیر نکاتی در این رابطه آورده شده است.

  • یکی از بهترین روش ها این است که هنگام خریدن پنیر، مقداری آب پنیر هم خریداری کنید؛ در حقیقت آب پنیر مایه پنیر داشته و باعث نگهداری از پنیر می گردد.
  • اگر پنیر را بدون آب پنیر خریدید باید از آب نمک بهره ببرید؛ یک قاشق نمک را در نیم لیتر آب ریخته و پنیر ها را در آن قرار دهید. دقت کنید که آبنمک روی پنیر ها را بپوشاند.
  • هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد، پنیر سفت تر می گردد.
  • برای نرم کردن پنیری که سفت است، کافی است آن را داخل آب جوشیده و سرد شده بگذارید ! (بدون نمک)
  • انداختن تکه های پنیر داخل ماست رقیق یا دوغ نیز کار کردی شبیه آب نمک دارد؛ با این تفاوت که پنیر را لذیذتر می نماید.

نگهداری از پنیر محلی

تنوع آب و هوا و شرایط اقلیمی در ایران، باعث ایجاد تنوعی گسترده در محصولات غذایی شده است. در این میان پنیر نیز در سراسر ایران تنوع زیادی داشته و هر منطقه ای پنیر محلی خود را دارد. از جمله پنیر های محلی می توان به پنیر لیقوان، پنیر تالش و پنیر توف کردی اشاره نمود.

اما پنیر لیقوان یکی از شورترین پنیر های سوراخ سوراخ دنیاست. برای تازه ماندن این پنیر حتما باید از آب نمک استفاده گردد. ولی اگر شوری پنیر را دوست ندارید، می توانید به آب آن، نمک نزده تا شوری پنیر به دل آب برود و کمی کم نمک تر گردد.

بر خلاف پنیر لیقوان که تقریبا در هر سوپرمارکتی پیدا می گردد، پنیر تالش را فقط در خود تالش و بین محلی ها می توانید پیدا کنید. زنان تالشی از شیر تازه دوشیده شده گوسفند یا بز، بدون دریافت خامه شیر، پنیر درست می نمایند. تالشی ها بعد از عمل آمدن پنیر، آن را در پوست گوسفند یا بز گذاشته تا خراب نگردد. مطمئنا با این شیوه نگهداری، عطر و بو و طعم این پنیر، بسیار خاص و منحصر به فرد خواهد بود.

روش صحیح نگهداری از پنیر سفت

پنیرهای سفت را در پلاستیک یا فویل نگهداری نکنید. چون هم طعم آن از بین می رود و هم به سرعت در فقدان هوا، فاسد می شوند. پنیرها یک روکش مخصوص دارند که به آن کاغذ یا کیسه پنیر گفته می شود. این روکش بهترین فضای نگهداری پنیر هستند. اگر پنیری که خریداری کرده اید چنین روکشی ندارد، از کاغذ روغنی شیرینی پزی استفاده کنید و پنیر را در آن بپیچید. به صورتی که کاغذ نه چندان محکم و نه چندان آزاد دور پنیر پیچیده شده باشد. چون پنیر تنفس می کند ولی به هوای زیادی هم احتیاج ندارد. پنیر بسته شده در این کاغذ را در داخل دو کیسه یا یک سلفون پلاستیکی بپیچید.

در یخچال، پنیرهای سفت را در پایین ترین قسمت، یعنی فضای سبزی و میوه ها نگه دارید. فضای نگهداری از پنیر باید خشک باشد.

هر بار که بسته بندی پنیر را باز می کنید، کاغذ دور آن را عوض کنید. چرا که پنیرهای سفت روغنی هستند و روغن آنها جذب کاغذ شده و مانع تنفس پنیر می شود. در نتیجه پنیر کپک می زند.پنیرها را برای نگهداری بهتر می توانید در شیشه ای از روغن زیتون شناور کنید و انواع طعم دهنده ها مثل سبزیجات معطر یا حبه های سیر و فلفل را در روغن آنها بریزید.

برای جلوگیری از خشک شدن پنیر، روی طرف بریده شده آن ، کمی کره یا روغن بمالید. همچنین می توانید دستمال تمیزی را که پُرز پس ندهد به وسیله سرکه خیس کرده و دور قالب پنیر بپیچید.

روش صحیح نگهداری از پنیر نرم

درباره پنیرهای نرم هم روش های نگهداری حساسیت زیادی دارند. پنیرهای نرم تر ماندگاری و طول عمرشان کمتر از پنیرهای سفت است. ما می توانیم پنیرهای سفت مثل پنیر سفید و پنیرهای سوئیسی را پس از باز کردن درب آنها، به مدت ۳ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری کنیم. پنیرهای نرم، مثل پنیرهای پرچرب را تنها به مدت یک هفته می توانیم در یخچال نگهداری کنیم. برای اینکه از سالم بودن پنیر اطمینان کامل حاصل کنید، می توانید به تاریخ تولید آن نگاه کنید. اما بهترین روش این است که پنیر را امتحان کنید، یعنی دقت کنید و ببینید آیا کپکی بر روی آن وجود دارد یا خیر.

پنیری را که بر روی آن کپک وجود دارد مصرف کنید، اما باید در این مورد خیلی دقت کنید. با چاقو، سطحی را که با کپک پوشیده شده است ببرید و سعی کنید چاقو را تمیز نگه دارید تا از گسترش و افزایش کپک خودداری کنید و سپس آن را مجدداً با مقداری از کاغذی که به موم آغشته است، بپوشانید. همچنین می توانید پنیر کپک زده را درون ظرف در داری قرار دهید، چند حبه قند در آن بیندازید و سپس در ظرف را بگذارید. با این کار کپک ها از پنیر جدا شده و سراغ قند می روند. سپس در ظرف را برداشته و حبه قندها را بیرون بیندازید.اگر پنیر را میان پارچه ای که در سرکه انگور خیسانده اید قرار دهید، طعم و مزه خوبی خواهد یافت و مدت زیادتری تازه خواهد ماند.اگر پنیر شما نرم است و می خواهید سفت شود، آن را درون آب نمک جوشیده ولی سردشده بیندازید. هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد پنیر سفت تر می شود. برعکس اگر پنیر سفت است و می خواهید نرم شود آن را درون آب جوشیده بدون نمک بیندازید. همچنین می توانید پنیر سفت را درون دوغ ، خیس کنید.اگر می خواهید پنیر دیر فاسد شود همیشه آن را در ماست یا آب ماست بیندازید. با این کار پنیر بسیار لذیذتر هم می شود.

پنیر را در چه دمایی باید نگهداری کرد؟

برای این منظور نباید دما های بسیار سرد را در نظر بگیرید. بهترین دما برای نگهداری از پنیر ۴ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است. شاید دمای یخچال شما از این محدوده دمایی سردتر باشد. در این حالت به عنوان راه حل بهتر است پنیر را در کشوی یخچال نگهداری کنید چرا که معمولاً گرم تر از باقی قسمت های یخچال است.

اگر در آشپزخانه تان فضای خنکی در اختیار دارید، می توانید پنیر را در آن قسمت قرار دهید. البته دما در اغلب آشپزخانه ها نوسان دارد و به ندرت می توان فضای مناسب برای نگهداری از پنیر خارج از یخچال را پیدا کرد. اگر هم مکان مناسب را پیدا کردید و قصد داشتید پنیر را در محیط آشپزخانه قرار دهید، باید آن را از دسترس انواع حشرات دور نگه دارید و همچنین مراقب باشید تا در معرض هوای زیاد قرار نگیرد. پس می توانید از ظرف پنیر با درب گنبدی شکل استفاده کنید، ولی از طرفی ممکن است با گرم شدن دما باعث خراب شدن پنیر شود. پس به یاد داشته باشید که این ظروف برای نگهداری مدت طولانی مناسب نیستند. به جای آن می توانید یک پارچه نازک روی پنیر قرار دهید یا از ظروف مشبک استفاده کنید.

نگهداری از پنیر درون فریزر توصیه نمی شود، ولی اگر مجبور به این کار شدید، بهتر است پنیر را فقط برای پخت و پز مورد استفاده قرار دهید چرا که بافت آن برای مصرف مستقیم مناسب نخواهد بود.

چه زمانی دوره مصرف پنیر تمام شده است؟

اگر پنیر کپک زده باشد، می توانید قسمت کپک زده را جدا کنید و قسمت سالم باقی مانده را درون کاغذ یا پلاستیک جدید بپیچید. زمانی که مشاهده کردید روی پنیر سفت لکه سفیدی تشکیل شده یا اگر به اندازه سنگ سفت شده است، یعنی خشکی آن به حد بسیار رسیده است. سعی کنید قسمت سفید را جدا کنید شاید بخش زیرین آن هنوز قابل مصرف باشد.

در مورد پنیر نرم اگر قسمتی از آن برآمده یا ترک خورده باشد، دوره مصرفش گذشته است. آن را بو کنید؛ اگر بویی شبیه به آمونیاک استشمام کردید که درون بینی تان نفوذ می کند، پس احتمالاً طعمش هم تغییر کرده است. پنیر های بسیار قدیمی را حتی اگر درون یخچال نگهداری شده اند، مصرف نکنید.

ظرف مناسب برای نگهداری از پنیر چیست؟

برای نگهداری صحیح از پنیرها ضروری است به نکات زیر برای انتخاب ظروف دقت گردد.

  • بعد از باز کردن حلب پنیر، باید پنیر را به ظروف نگه داری مناسب، نظیر ظروف شیشه ای انتقال داده و آب پنیر را به آن افزود.
  • ظرف مورد نظر باید کاملا خشک و تمیز باشد.
  • در خصوص پنیر های سفت مانند پنیر گودا، روکش مخصوص این پنیر ها که به آن کاغذ یا کیسه پنیر گفته می گردد، بهترین فضای نگهداری این پنیر ها هستند. اما اگر پنیری که خریده اید، چنین روکشی ندارد، از کاغذ روغنی شیرینی پزی استفاده نموده و پنیر را در آن بپیچید. برای جلوگیری از اینکه پنیر بوی مواد داخل یخچال را به خود بگیرد، پنیر بسته شده در کاغذ را در داخل دو کیسه یا یک سلفون پلاستیکی بپیچید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...