روش صحیح نگهداری از پنیر در منزل

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
روش صحیح نگهداری از پنیر در منزل
پنیر یکی از خوراکی های اصلی ما ایرانیان از خانواده لبنیات برای صبحانه و شام است. حفظ و نگهداری از پنیر یکی از سخت ترین کارها است. در این مقاله به شما روش صحیح نگهداری از پنیر را توضیح می دهیم .

در سفره ایرانی ها، پنیر همیشه جایگاه خاص و منحصر به فرد خود را دارد. از یک صبحانه یا میان وعده ساده گرفته تا انواع غذا های مجلسی، می توان رد پای این ماده غذایی لذیذ را دید. پنیر به اشکال مختلفی نظیر پنیر زیره، پنیر خامه ای و … تهیه و مصرف می شود. اما برای نگهداری صحیح از پنیر در عین حفظ کیفیت و طعم آن، لازم است نکاتی رعایت شود. در این مطلب به روش های نگهداری از پنیر، ظروف مناسب و نکات ضروری دیگر اشاره شده است؛ با ما باشید.

روش صحیح نگهداری از پنیر

پنیرها براساس بافت و در نتیجه شیوه نگهداری دو نوع متفاوت هستند: سفت و نرم. پنیرهای سفت مثل گودا یا پنیرهای معروف به هلندی شرایط نگهداری دشواری دارند. بنابراین بهتر است آنها را به اندازه مصرف بخرید. به طوری که زمان نگهداری از آنها کمتر از یک ماه باشد.در نگهداری پنیر توجه به نوع و بافت پنیر از نکات قابل توجه است. بنابراین در ادامه روش های متداول نگهداری پنیر آورده شده است.

نگهداری از پنیر با آب نمک

برای نگهداری پنیرهای صبحانه اغلب از آب نمک و آب پنیر استفاده می گردد. در زیر نکاتی در این رابطه آورده شده است.

  • یکی از بهترین روش ها این است که هنگام خریدن پنیر، مقداری آب پنیر هم خریداری کنید؛ در حقیقت آب پنیر مایه پنیر داشته و باعث نگهداری از پنیر می گردد.
  • اگر پنیر را بدون آب پنیر خریدید باید از آب نمک بهره ببرید؛ یک قاشق نمک را در نیم لیتر آب ریخته و پنیر ها را در آن قرار دهید. دقت کنید که آبنمک روی پنیر ها را بپوشاند.
  • هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد، پنیر سفت تر می گردد.
  • برای نرم کردن پنیری که سفت است، کافی است آن را داخل آب جوشیده و سرد شده بگذارید ! (بدون نمک)
  • انداختن تکه های پنیر داخل ماست رقیق یا دوغ نیز کار کردی شبیه آب نمک دارد؛ با این تفاوت که پنیر را لذیذتر می نماید.

نگهداری از پنیر محلی

تنوع آب و هوا و شرایط اقلیمی در ایران، باعث ایجاد تنوعی گسترده در محصولات غذایی شده است. در این میان پنیر نیز در سراسر ایران تنوع زیادی داشته و هر منطقه ای پنیر محلی خود را دارد. از جمله پنیر های محلی می توان به پنیر لیقوان، پنیر تالش و پنیر توف کردی اشاره نمود.

اما پنیر لیقوان یکی از شورترین پنیر های سوراخ سوراخ دنیاست. برای تازه ماندن این پنیر حتما باید از آب نمک استفاده گردد. ولی اگر شوری پنیر را دوست ندارید، می توانید به آب آن، نمک نزده تا شوری پنیر به دل آب برود و کمی کم نمک تر گردد.

بر خلاف پنیر لیقوان که تقریبا در هر سوپرمارکتی پیدا می گردد، پنیر تالش را فقط در خود تالش و بین محلی ها می توانید پیدا کنید. زنان تالشی از شیر تازه دوشیده شده گوسفند یا بز، بدون دریافت خامه شیر، پنیر درست می نمایند. تالشی ها بعد از عمل آمدن پنیر، آن را در پوست گوسفند یا بز گذاشته تا خراب نگردد. مطمئنا با این شیوه نگهداری، عطر و بو و طعم این پنیر، بسیار خاص و منحصر به فرد خواهد بود.

روش صحیح نگهداری از پنیر سفت

پنیرهای سفت را در پلاستیک یا فویل نگهداری نکنید. چون هم طعم آن از بین می رود و هم به سرعت در فقدان هوا، فاسد می شوند. پنیرها یک روکش مخصوص دارند که به آن کاغذ یا کیسه پنیر گفته می شود. این روکش بهترین فضای نگهداری پنیر هستند. اگر پنیری که خریداری کرده اید چنین روکشی ندارد، از کاغذ روغنی شیرینی پزی استفاده کنید و پنیر را در آن بپیچید. به صورتی که کاغذ نه چندان محکم و نه چندان آزاد دور پنیر پیچیده شده باشد. چون پنیر تنفس می کند ولی به هوای زیادی هم احتیاج ندارد. پنیر بسته شده در این کاغذ را در داخل دو کیسه یا یک سلفون پلاستیکی بپیچید.

در یخچال، پنیرهای سفت را در پایین ترین قسمت، یعنی فضای سبزی و میوه ها نگه دارید. فضای نگهداری از پنیر باید خشک باشد.

هر بار که بسته بندی پنیر را باز می کنید، کاغذ دور آن را عوض کنید. چرا که پنیرهای سفت روغنی هستند و روغن آنها جذب کاغذ شده و مانع تنفس پنیر می شود. در نتیجه پنیر کپک می زند.پنیرها را برای نگهداری بهتر می توانید در شیشه ای از روغن زیتون شناور کنید و انواع طعم دهنده ها مثل سبزیجات معطر یا حبه های سیر و فلفل را در روغن آنها بریزید.

برای جلوگیری از خشک شدن پنیر، روی طرف بریده شده آن ، کمی کره یا روغن بمالید. همچنین می توانید دستمال تمیزی را که پُرز پس ندهد به وسیله سرکه خیس کرده و دور قالب پنیر بپیچید.

روش صحیح نگهداری از پنیر نرم

درباره پنیرهای نرم هم روش های نگهداری حساسیت زیادی دارند. پنیرهای نرم تر ماندگاری و طول عمرشان کمتر از پنیرهای سفت است. ما می توانیم پنیرهای سفت مثل پنیر سفید و پنیرهای سوئیسی را پس از باز کردن درب آنها، به مدت ۳ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری کنیم. پنیرهای نرم، مثل پنیرهای پرچرب را تنها به مدت یک هفته می توانیم در یخچال نگهداری کنیم. برای اینکه از سالم بودن پنیر اطمینان کامل حاصل کنید، می توانید به تاریخ تولید آن نگاه کنید. اما بهترین روش این است که پنیر را امتحان کنید، یعنی دقت کنید و ببینید آیا کپکی بر روی آن وجود دارد یا خیر.

پنیری را که بر روی آن کپک وجود دارد مصرف کنید، اما باید در این مورد خیلی دقت کنید. با چاقو، سطحی را که با کپک پوشیده شده است ببرید و سعی کنید چاقو را تمیز نگه دارید تا از گسترش و افزایش کپک خودداری کنید و سپس آن را مجدداً با مقداری از کاغذی که به موم آغشته است، بپوشانید. همچنین می توانید پنیر کپک زده را درون ظرف در داری قرار دهید، چند حبه قند در آن بیندازید و سپس در ظرف را بگذارید. با این کار کپک ها از پنیر جدا شده و سراغ قند می روند. سپس در ظرف را برداشته و حبه قندها را بیرون بیندازید.اگر پنیر را میان پارچه ای که در سرکه انگور خیسانده اید قرار دهید، طعم و مزه خوبی خواهد یافت و مدت زیادتری تازه خواهد ماند.اگر پنیر شما نرم است و می خواهید سفت شود، آن را درون آب نمک جوشیده ولی سردشده بیندازید. هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد پنیر سفت تر می شود. برعکس اگر پنیر سفت است و می خواهید نرم شود آن را درون آب جوشیده بدون نمک بیندازید. همچنین می توانید پنیر سفت را درون دوغ ، خیس کنید.اگر می خواهید پنیر دیر فاسد شود همیشه آن را در ماست یا آب ماست بیندازید. با این کار پنیر بسیار لذیذتر هم می شود.

پنیر را در چه دمایی باید نگهداری کرد؟

برای این منظور نباید دما های بسیار سرد را در نظر بگیرید. بهترین دما برای نگهداری از پنیر ۴ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است. شاید دمای یخچال شما از این محدوده دمایی سردتر باشد. در این حالت به عنوان راه حل بهتر است پنیر را در کشوی یخچال نگهداری کنید چرا که معمولاً گرم تر از باقی قسمت های یخچال است.

اگر در آشپزخانه تان فضای خنکی در اختیار دارید، می توانید پنیر را در آن قسمت قرار دهید. البته دما در اغلب آشپزخانه ها نوسان دارد و به ندرت می توان فضای مناسب برای نگهداری از پنیر خارج از یخچال را پیدا کرد. اگر هم مکان مناسب را پیدا کردید و قصد داشتید پنیر را در محیط آشپزخانه قرار دهید، باید آن را از دسترس انواع حشرات دور نگه دارید و همچنین مراقب باشید تا در معرض هوای زیاد قرار نگیرد. پس می توانید از ظرف پنیر با درب گنبدی شکل استفاده کنید، ولی از طرفی ممکن است با گرم شدن دما باعث خراب شدن پنیر شود. پس به یاد داشته باشید که این ظروف برای نگهداری مدت طولانی مناسب نیستند. به جای آن می توانید یک پارچه نازک روی پنیر قرار دهید یا از ظروف مشبک استفاده کنید.

نگهداری از پنیر درون فریزر توصیه نمی شود، ولی اگر مجبور به این کار شدید، بهتر است پنیر را فقط برای پخت و پز مورد استفاده قرار دهید چرا که بافت آن برای مصرف مستقیم مناسب نخواهد بود.

چه زمانی دوره مصرف پنیر تمام شده است؟

اگر پنیر کپک زده باشد، می توانید قسمت کپک زده را جدا کنید و قسمت سالم باقی مانده را درون کاغذ یا پلاستیک جدید بپیچید. زمانی که مشاهده کردید روی پنیر سفت لکه سفیدی تشکیل شده یا اگر به اندازه سنگ سفت شده است، یعنی خشکی آن به حد بسیار رسیده است. سعی کنید قسمت سفید را جدا کنید شاید بخش زیرین آن هنوز قابل مصرف باشد.

در مورد پنیر نرم اگر قسمتی از آن برآمده یا ترک خورده باشد، دوره مصرفش گذشته است. آن را بو کنید؛ اگر بویی شبیه به آمونیاک استشمام کردید که درون بینی تان نفوذ می کند، پس احتمالاً طعمش هم تغییر کرده است. پنیر های بسیار قدیمی را حتی اگر درون یخچال نگهداری شده اند، مصرف نکنید.

ظرف مناسب برای نگهداری از پنیر چیست؟

برای نگهداری صحیح از پنیرها ضروری است به نکات زیر برای انتخاب ظروف دقت گردد.

  • بعد از باز کردن حلب پنیر، باید پنیر را به ظروف نگه داری مناسب، نظیر ظروف شیشه ای انتقال داده و آب پنیر را به آن افزود.
  • ظرف مورد نظر باید کاملا خشک و تمیز باشد.
  • در خصوص پنیر های سفت مانند پنیر گودا، روکش مخصوص این پنیر ها که به آن کاغذ یا کیسه پنیر گفته می گردد، بهترین فضای نگهداری این پنیر ها هستند. اما اگر پنیری که خریده اید، چنین روکشی ندارد، از کاغذ روغنی شیرینی پزی استفاده نموده و پنیر را در آن بپیچید. برای جلوگیری از اینکه پنیر بوی مواد داخل یخچال را به خود بگیرد، پنیر بسته شده در کاغذ را در داخل دو کیسه یا یک سلفون پلاستیکی بپیچید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن