طریقه نگهداری آبلیمو طبیعی در خانه

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طریقه نگهداری آبلیمو طبیعی در خانه
آبلیمو تازه یکی از چاشنی هایی است که به دلیل خواص بسیاری که برای بدن دارد باید در برنامه غذایی روزانه تان قرار بگیرد. شما هم اگر آبلیمو خانگی تهیه کرده اید برای نگهداری اش به این نکات دقت کنید.

لیموترش هضم غذا را آسان می کند و ضد باکتری است. این ماده غذایی انرژی زا بوده و درمانگر بسیاری از بیماری ها مانند آسم و سردرد است. افراد زیادی آبلیمو خانگی را برای بهره مندی از خواص بی نظیر لیموترش در نظر می گیرند؛ زیرا آبلیمو های صنعتی افزودنی دارند و کیفیت آبلیمو خانگی و طبیعی را برای استفاده نخواهند داشت. انتخاب لیمو مناسب برای آبگیری، آشنایی با روش تهیه آبلیمو در خانه و نگهداری آبلیمو طبیعی در خانه، مواردی هستند که برای انجام این کار به آن توجه داشته باشید.

آب لیمو را در شیشه های درب دار بریزید

آب لیموی تازه را که گرفته اید را باید در شیشه های درب دار ریخته و نگه داری کنید. این شیشه ها را قبل از ریختن آب لیمو بشویید و درون آب جوش قرار داده و مجددا شسته و خشک کنید تا شیشه ها استریلیزه شوند و آبلیمو کپک نزند.

روی درب آبلیمو چسب بزنید

برای اینکه آبلیموی شما کپک نزند باید از ورود هوا به شیشه جلوگیری شود بنابراین برای پیشگیری از کپک زدگی آب لیمو درب آبلیمو را با چسب نواری به خوبی محکم کنید و زمان استفاده این چسب نواری را باز کنید.

شیشه های حاوی آبلیمو را بجوشانید

برای حفظ و نگهداری آبلیمو به مدت طولانی تر، ابتدا آب لیمو را درون ظروف شیشه ای مقاوم به گرما و حرارت بریزید و درب آن ها را محکم ببندید سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و اجازه بدهید تا آب به نقطه جوش برسد. سپس شیشه های حاوی آبلیمو را درون آب قرار دهید و شیشه ها را حدود ۱۰ دقیقه یا ۱۵ در آب در حال جوشیدن نگه دارید. بگذارید شیشه های درون آب کمی سرد شوند و سپس با دستمال یا انبر آن ها را خارج کنید. با این روش آبلیمو به حالت استریل در می آید و می توانید تا مدت زمان نسبتاً طولانی از آن نگهداری کنید.

آبلیمو را منجمد کنید

شما می توانید آبلیمو را فریز کنید بدین طریق که آب لیمو را درون قالب های مخصوص یا ظروف یکبار مصرف کوچک بریزید و در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. سپس آبلیمو های منجمد را از خارج نمایید و درون پاکت های فریزی نگه دارید و در صورت نیاز از آن ها استفاده نمایید. برای این که طعم و کیفیت اولیه آبلیمو حفظ شود باید آن را کمتر از سه یا چهار ماه درون فریزر نگهداری کنید.

آبلیمو ها را در جای خنک نگهداری کنید

برای اینکه آبلیموی شما خوشرنگ باقی بماند و طعم و مزه آن عوض نشود، آبلیمو ها را در مکان های تاریک و خنک قرار دهید.

دقت کنید لوازم تهیه آبلیمو استریل باشد

اگر لوازمی که با آن آبلیمو تهیه می کنید استریل نباشند میکروب ها وارد آبلیمو شده و موجب کپک زدن آن می شوند پس لوازمی که توسط آن ها آبلیمو تهیه می کنید حتماً باید استریل باشند.

آبلیمو را در معرض نور قرار ندهید

اگر آبلیمو را دربرابر نور قرار دهید، ویتامین هایی مانند ویتامین C آبلیمو از بین می روند و مزه و رنگ آن تغییر می کند و کیفیت آن کاهش می یابد پس آبلیمو را در جای تاریک بگذارید و یا اطراف آن را فویل بپیچید تا در معرض نور قرار نگیرد.

آبلیموهایی که درب آنها زنگ زده مصرف نکنید

اگر آبلیمویی طبیعی یا صنعتی دارید که درب ظرف آنها زنگ زده ، پس از دیدن کوچک ترین اثری از زنگ زدگی در ظرف را عوض کنید یا از مصرف آبلیمو در صورت مشاهده زنگ زدگی شدید در آن، خودداری کنید زیرا خوردگی یا زنگ زدگی در آبلیمو به معنای ایجاد ترکیب های شیمیایی در این محصول مایع است و بهتر است که از مصرف آبلیموهایی که با درهای زنگ زده در تماس بوده اند، خودداری کرد. استفاده از درهای پلاستیکی که Food Grade هستند هم می تواند برای پیشگیری از زنگ زدگی در آبلیمو و افزایش عمر آن موثر باشد.

معمولا در صنعت غذا از لاک هایی خنثی برای پوشش داخلی در محصولات اسیدی مانند آبلیمو استفاده می کنند تا خوردگی در فلزی در اثر تماس با این مواد اسیدی، ایجاد نشود. اگر در آبلیموی صنعتی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شد، یعنی از لاک مرغوبی برای پوشش داخلی در آن استفاده نشده یا اصلا لاکی به در زده نشده است.

روی آبلیمو روغن بریزید

مهم ترین ویژگی آبلیمو دارا بودن مقدار زیادی ویتامینC است؛ اما ویتامینC، نسبت به اکسیداسیون بسیار حساس است و از همان لحظات اولیه شروع آبگیری شروع به از بین رفتن می کند و 60-50 درصد آن در 24 ساعت اول پس از آبگیری تخریب می شود و باقیمانده آن حداکثر تا 3-2 روز بعد در آبلیمو وجود دارد. درواقع، هرچه آبلیمو بیشتر در معرض هوا قرار بگیرد، بیشتر اکسید می شود و از بین می رود. آبلیمو از روز دوم و سوم، بیشتر به عنوان یک طعم دهنده کاربرد دارد. همچنین وجود اکسیژن برای رشد کپک و قارچ، ضروری است بنابراین اگر بتوان تماس ماده غذایی را با اکسیژن قطع کرد، از فساد یا اکسید شدن آن ماده محافظت خواهدشد. به همین دلیل کارشناسان مواد غذایی توصیه می کنند برای کاهش میزان اکسیدشدن یا کپک زدن آبلیمو، پس از اینکه آن را در ظرف موردنظر ریختید، مقداری روغن مانند روغن زیتون به آن اضافه کنید تا با قرار گرفتن روغن در سطح، اکسیژن با آبلیمو تماس نداشته باشد و آن را اکسید نکند و هر بار که از آبلیمو استفاده کردید و روغن آن کم شد دوباره روغن به آن اضافه کنید.

اگر می خواهید از ویتامینC لیمو بهره ببرید باید از لیموی تازه استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید ویتامینC به حرارت هم حساس است بنابراین اگر آبلیموی تازه را به غذای داغ یا در حال پخت اضافه کنید باز هم ویتامینC آن به سرعت تخریب خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن