روش تهیه شربت خاکشیر

  دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه شربت خاکشیر
خاکشیر گیاهی یک ساله است که از تیره شب بویان می باشد که در کوهستان و دشت می روید. یکی از محبوب ترین و بهترین شربت هایی که می شود در فصل تابستان تهیه کرد تا از گرما زدگی و عطش زیاد جلوگیری کند بدون شک شربت خاکشیر است که دارای خواص فراوانی می باشد.

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا همیشه به فکر خوردن نوشیدنی و میوه های خنک کننده می افتیم که علاوه بر خنک بودن فوایدی هم برای بدن داشته باشند. که می توانیم از انواع شربت خانگی مانند شربت با تخم شربتی، شربت با انواع عرقیجات و شربت خاکشیر که هم خوشمزه هستند و هم فواید بی شمار دارند نام برد.شربت خاکشیر یکی از معروف ترین شربت های خانگی است که به راحتی و با مواد مختلف می توانیم تهیه کنیم و همراه با وعده های غذایی به جای انواع نوشیدنی های مضر سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. شربت خاکشیر یکی از شربت هایی که است از گرمازدگی فصل تابستان جلوگیری می کند.

نحوه ی شستن خاکشیر :

شستن خاکشیر برای طرز تهیه خاکشیر، به دقت زیادی نیاز دارد که شربت آن خوشمزه شود. ابتدا خاکشیر را داخل پارچی بریزید و روی آن آب بریزید سپس هم بزنید و اجازه دهید تا یک جای ثابت باقی بماند. و تمام چوب های ریز داخل آن روی آب بیایند.و سپس آن را خالی کنید، و تا حدی که آب آن خالی شود آب را دور بریزید، بعد خاکشیر را داخل ظرف روی بریزید و مقداری آب روی آن بریزید و تکان بدهید و به آرامی خاکشیرها را داخل ظرف دیگری بریزید. سنگ و خاک های داخل خاکشیر داخل ظرف روی بهتر ته نشین می شود تا حدی که ته ظرف اولی خاکشیر نماند و سنگ و شن های باقیمانده را دور بریزید. سپس همین کار را با ظرف دیگر انجام بدهید این کار را آنقدر تکرار کنید که دیگر شن و سنگ داخل ظرف باقی نماند. بعد از این کار اجازه بدهید خاکشیرها ته نشین شوند و آب روی آن را دور بریزید. زیرا این آب مزه ی خاک می دهد.

شربت خاکشیر خیلی متنوع است می توانید آن را با تخم شربتی مخلوط کنید و یا از انواع عرقیجات برای تهیه ی آن استفاده کنید. که این کاملا سلیقه ای است. در ادامه یک نوع شربت خاکشیر متداول و ساده را به شما آموزش داده ایم.

مواد لازم برای شربت خاکشیر:

مواد اولیه ذکر شده در این آموزش برای 2 لیوان شربت خاکشیر مناسب می باشد برای مقادیر بیشتر مقدار مواد را ضرب و تقسیم کنید.

  • شکر:نصف پیمانه
  • آب:نصف پیمانه
  • عرق بیدمشک و یا گلاب:یک چهارم پیمانه
  • تخم شربتی:یک قاشق غذاخوری
  • خاکشیر شسته شده:دو قاشق غذاخوری
  • پودر زعفران:به اندازه نوک قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی:

مرحله اول

ابتدا خاکشیر را شسته و بگذارید تا خیس بخورد. سپس یک قاشق تخم شربتی را در نصف لیوان آب مخلوط کرده و کنار بگذارید تا پف کرده و ژله ای شود.

مرحله دوم

در این میان نصف پیمانه آب را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. وقتی آب شروع به قل خوردن کرد نصف پیمانه شکر را افزوده و بدون اینکه هم بزنید اجازه دهید تا دانه های شکر حل شود. بعد از اینکه دانه های شکر بخوبی حل شد مواد را یکبار هم بزنید و گلاب را اضافه کنید و سپس دوباره به مدت 5 دقیقه هم بزنید.

مرحله سوم

سپس پودر زعفران را هم بریزید و شربت را هم بزنید و اجازه دهید تا بجوشد و غلیظ شود. بعد از اینکه شربت به غلظت کافی رسید آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله چهارم

شربت زعفران را در یک لیوان مناسب بریزید و تخم شربتی و خاکشیر خیس خورده را اضافه کنید و روی آن آب و یخ بریزید و هم بزنید. شربت خاکشیر آماده است آن را خنک سرو نمایید.

شربت خاکشیر

نکات کلیدی تهیه شربت خاکشیر:

  • برای تهیه شربت خاکشیر می توان از عرقیجاتی همچون بیدمشک و بهارنارنج و یا کاسنی و … استفاده کرد. همچنین می توان شربت خاکشیر و تخم شربتی (ترکیبی ) تهیه کرد.
  • برای تهیه شربت خاکشیر زعفرانی یک قاشق چایخوری زعفران دم شده را به شربت اضافه کنید.
  • برای راحتی کار می توان خاک شیر را پس از شستن در قالب ریخت و در فریزر قرار داد و هربار برای تهیه این نوشیدنی تابستانی از یخ خاکشیر استفاده کرد.
  • اگر چند ساعت قبل از سرو، شربت را آماده در یخچال قرار دهید، عطر و طعم شربت بهتر خواهد شد.
  • می توان مقدار شکر را کم و زیاد کرد.
  • می توان عسل را جایگزین شکر کرد.

خاکشیر و خواص آن:

خاکشیر یا خاکژی گیاهی است که به صورت خود رو در باغ ها و صحراها می روید و دارای برگ هایی با بریدگی زیاد و گل های زرد روشن از تیره شب بو می باشد.خاکشیر از نظر تنوع دو نوع دارد که یکی تلخ با دانه های ریز و رنگ مایل به سرخی است و گونه دیگر شیرین است و دانه های آن بزرگ تر بوده و رنگش سرخ تیره میباشد. هر دو نوع در اغلب نواحی ایران مخصوصاً دامنه های البرز و در بیابان ها رشد میکنند.

  • خاکشیر از نظر طب سنتی گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات میباشد.
  • جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال های ساده و رفع ترشحات زنان مفید است.
  • خاکشیر ادرار آور و تب بُر است.
  • خاکشیربرای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می کند
  • خاکشیر نقرس ، حصبه ، آبله ، سرخک و مخملک را درمان می کند.
  • خاکشیر صدا را باز می کند.
  • خاکشیر برای رفع بیماری های گوش مفید است.
  • خاکشیر برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مناسب است.
  • خاکشیر ملین است و برای رفع یبوست مناسب است.
  • خاکشیر خنک کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف میشود.
  • بذر خاکشیر بر میزان قدرت و میل جنسی می افزاید و اشتها را باز می کند.
  • خاکشیر دل مالش و دل ضعفه را از بین می برد.
  • خاکشیر در رفع ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی موثر است.
  • خاکشیر برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار موثر است.
  • خاکشیر اگر با شیر تازه خورده شود بدن را نیرومند و فربه می کند.
  • خاکشیر کوبیده شده ضماد خوبی در بهبود ور م های پستان است.
  • برای بهبود فشار خون خاکشیر را بکوبید و شب موقع خواب کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید.
  • برای باز شدن رنگ چهره خاکشیر را با 2 برابر ان شکر مخلوط کنید و تا 10 روز هر روز 1 لیوان بخورید.
  • خاکشیر سنگ کلیه را دفع می کند. برای دفع سنگ کلیه می توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده وصبح ناشتا خورد.
  • برای برطرف کردن جوشهای صورت که بدلیل مصرف چربی و شیرینی ایجاد می شود باید جوشانده 1 قاشق ترنجبین را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرد و هر روز صبح ناشتا بمدت 2 هفته آن را میل کند تا جوش ها از بین برود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (203 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (90 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (43 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!