رزومه انگلیسی چیست و چه کاربردی دارد؟

  پنجشنبه، 06 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رزومه انگلیسی چیست و چه کاربردی دارد؟
آن دسته از دانشجویانی که تصمیم به مهاجرت و اخذ امتیاز پذیرش از دانشگاههای خارج از کشور را دارند میبایست رزومه کاری و تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ترجمه کنند. ترجمه رزومه در داخل کشور کاربرد چندانی ندارد و فقط مناسب دانشجویانی است که تصمیم به اپلای و مهاجرت داشته باشند.

نحوه نوشتن رزومه انگلیسی

دانشجویان باید در دوره های تحصیلی خود به فکر ارتقای رزومه باشند و سعی کنند سطح دانش و معلومات خود را افزایش دهند و امتیازاتی به رزومه خود بیفزایند. رزومه جز نوشته های رسمی و معتبر میباشد که باید به دانشگاه یا موسسه ای که میخواهید در آن شروع به کار کنید ارسال شود و آنها با بررسی رزومه شما در صورت داشت صلاحیت دعوت به مصاحبه خواهند کرد. اما چنانچه قصد مهاجرت دارید و رزومه شما قرار است در دانشگاهها و موسسات خارج از کشور مورد بررسی قرار بگیرد باید رزومه خود را به زبان انگلیسی ترجمه کنید. نوشتن رزومه انگلیسی شاید برای همه افراد در کشور مقدور نباشد و نتوانند مهارت های خود را به زبان انگلیسی ارائه کنند از این رو این دانشجویان احتیاج به ترجمه رزومه خواهند داشت. ترجمه رزومه نیز یکی از ترجمه های بسیار رایج در کشور میباشد که نیاز به مترجمین متخصص و حرفه ای دارد که بتوانند آنرا ترجمه کنند.

رزومه معرف گذشته و حال شماست. رزومۀ شما در غیاب شما از شما دفاع خواهد کرد. بنابراین، اگر مدافع حقوقتان را جدی نگیرید، قافیه را خواهید باخت. با ساخت رزومه تلاش می کنیم تا علاوه بر بیان اندوخته ها، از آن ها برای پیشبرد اهداف مختلفمان استفاده کنیم. از این رو کیفیت ترجمه این متن را دست کم نگیرید و هوشمندانه آنرا نگارش و ترجمه کنید.

تحقیقات نشان می ­دهد کارفرماها به طور متوسط هر رزومه­ ای که دریافت می­ کنند را در کمتر از ۱۰ ثانیه چک می­ کنند. شاید به نظرتان این زمان کمی باشد تا با شما آشنا شوند اما در همین زمان کم می ­توانند متوجه شوند آیا فرد پشت این رزومه مناسب کارشان است یا خیر.

بنابراین در چنین شرایطی در قدم اول تنظیم کردن یک رزومه کاری منظم و اصولی می ­تواند شما را یک پله بالاتر ببرد اما فراموش نکنید کلماتی که در رزومه خود استفاده می ­کنید نیز مهم هستند. بخصوص اگر می­ خواهید رزومه خود را به انگلیسی ترجمه کرده و برای شرکت­ های بین المللی ارسال کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت چه کلماتی را از رزومه کاری خود حذف کنید.

تصویر

کلماتی که بیش از حد در رزومه ­ها استفاده می ­شوند

استراتژیک، خلاق، با انگیزه. این­ها کلمات مثبت و خوبی هستند اما بیش از حد استفاده می ­شوند و به نظر می ­رسد همه در توصیف خودشان از این کلمات استفاده می­ کنند و به نوعی فقط برای بازاریابی است!

برای اینکه کارفرما را شگفت زده کنید به جای اینکه بخواهید در رزومه کاری خود بگویید یک فرد متخصص هستید به جای به کاربردن کلمه “متخصص” به لیستی از کارهایی که انجام داده اید اشاره کنید. بهتر است تخصص خودتان را نشان دهید تا آن را با کلمات توصیف کنید.

افعالی که می ­توانید جایگزین کنید

شما ممکن است در رزومه کاری خود افعال مختلفی برای نشان دادن کارهایی که انجام می­ دادید به کار ببرید. اما اغلب این افعال یکی هستند. مثلا “مدیریت کردن” یا” مسئولیت داشتن” از جمله افعال پرکاربردی هستند که در رزومه­ های کاری استفاده می­ شوند.

لغات جایگزین :

به جای استفاده از کلمه “مدیریت کردن”، از “اداره کردن”، “نظارت داشتن”، “هدایت کردن” استفاده کنید. این لغات در رزومه انگلیسی شامل “Guided”، “Directed”، “Facilitated”، “Mentored ” و “Cultivated” به جای استفاده مکرر از فعل “Managed” می شود.

رزومه خود را به روز کنید و اطلاعات اضافه را از آن حذف کنید

شاید شما رزومه اولیه خود را ده سال پیش تهیه کرده باشید و هر بار اطلاعات مربوط به شغل یا توانایی­ هایتان را به روز کرده باشید. اما لازم است به طور کلی رزومه خود را بررسی کنید تا با توجه به نیازهای روز آپدیت شود و کلمات بهتر و قدرتمندتری در آن به کار گرفته شود. بخصوص اگر به دنبال شغل خاصی هستید باید رزومه خود را طوری تنظیم کنید که شما را مناسب آن شغل نشان دهد، در این صورت اطلاعات پراکنده رزومه را حذف کنید تا تاکید توانایی ­های شما به روی شغل و حرفه مورد نظرتان باشد.

تصویر

انواع رزومه انگلیسی

انگار که گوناگونی رزومه ها به اندازۀ آدم های روی زمین است و هر شخصی تِزِ خاص خود را دارد! اما عمده ترین انواع آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

بطور کلی می توانیم 3 نوع رزومه را متصور شویم:

  1. رزومه تایملاینی و ترتیبی (Chronological): بر اساس زمان از گذشته شروع کرده و به حال می رسیم.
  2. رزومه عملکردی (Functional): خیلی وقت ها ممکن است کارهای متفرقۀ زیادی انجام داده باشیم و یا بین سوابق و فعالیت های شغلی یا تحصیلی ما، وقفه زمانی افتاده باشد؛ در این مواقع پیشنهاد می شود روی توانایی ها و مهارت ها تمرکز کرده و ترتیب زمانی خاصی قائل نشویم.
  3. رزومه هدفمند (Trageted): برای تحصیل در یک دانشگاه یا استخدام در یک شغل، گاهی اوقات لازم می شود که بنابر شرایط حاکم بر آن دانشگاه یا شغل، روند ساخت رزومه انگلیسی خود را بهینه کنیم و با توجه به موارد درخواستی آن مجموعه، سازمان و یا دانشگاه، تغییرات لازم را اعمال کنیم.

چه اطلاعاتی باید در رزومه انگلیسی بنویسیم؟

  • نام و نام خانوادگی و اطلاعات تماس (شامل تلفن منزل، موبایل، ایمیل، آدرس، لینک اکانت لینکدین و …) – لطفاً از قراردادن عکس جداً خودداری کنید!
  • خلاصه ای از مهارت ها
  • تحصیلات و مدارج مربوط به آن، تخصص ها، پایان نامه ها و تحقیقات و پرژوهش ها.
  • پس زمینۀ حرفه ای شامل: تجریبات و سوابق تدریس، تحقیق و عناوین و سوابق شغلی.
  • سوابق فعالیت های داوطلبانه و خدمات عمومی.
  • پروژه های تحقیقاتی، اختراعات و اکتشافات.
  • مقالات، کتاب ها و نشریات چاپ شده.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (709 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان