رینگ اسپورت خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

  جمعه، 29 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رینگ اسپورت خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟
چون استفاده از رینگ اسپرت سطح تماس لاستیک را با سطح زمین افزایش می دهد، موجب سفت شدن فرمان خودرو شده و باعث می‌شود که هنگام چرخش فرمان نیاز به انرژی و نیروی بیشتری داشته باشید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خودرو به عنوان یک وسیله حمل ونقل خصوصی بسیار در بین مردم طرفدار پیدا کرده است، اما خیلی از از افراد فقط به موضوع حمل و نقل بسنده نمی کنند و زیبایی ظاهری و جذابیت هم برای آن ها به همان اندازه حرکت کردن خودرو اهمیت دارد. از همین رو سعی می کنند اتومبیل خود را با توجه به سلیقه خود تزئین کنند یا در آن تغییری را به وجود آورند. رینگ اسپرت ماشین یکی از بخش هایی است که در ظاهر و زیبایی اتومبیل تأثیر بسیاری دارد. به همین دلیل استفاده از رینگ اسپرت بسیار مورد توجه خریداران است و خودروسازان هم با توجه به هزینه های ساخت به این بخش توجه ویژه ای دارند.

استفاده از این نوع رینگ شرایط خود را دارد. در صورتی که رینگ اسپرت توسط کارخانه سازنده روی خودرو قرار گیرد می توانید از عمل کرد صحیح آن اطمینان داشته باشید اما به عنوان مثال در صورتی که خودتان تصمیم دارید از رینگ اسپرت پژو پارس استفاده کنید باید موارد مهمی را درنظر بگیرید تا در هنگام استفاده دچار مشکلی نشوید. برای هر خودرو مشخصات رینگ و لاستک متفاوتی وجود دارد که توسط کارخانه سازنده اعلام می شود. به هیمن دلیل موقع تعویض رینگ به آن توجه داشته باشید.

رینگ های اسپرت مناسب کدامند؟

تصور عامه این است که انتخاب رینگ و تایر با ابعاد هر چه بیشتر و بالاتر می تواند شتاب و سرعت خودرو را افزایش دهد. در صورتی که انتخاب رینگ، بیش از یک سایز بزرگتر، نه تنها شتاب خودرو را بیشتر نکرده بلکه نتیجه ی معکوس در بر خواهد داشت.

انتخاب اندازه ی استاندارد در رینگ های اسپرت بسیار مهم است. زیرا که انتخاب سایز مناسب بر عملکرد اتومبیل تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. علاوه بر سایز، انتخاب یک جنس و آلیاژ مناسب هم یکی از شرط های مهم دیگر است. رینگ های اسپرت فولادی و یا رینگ های اسپرت آلومینیومی دو نوع آلیاژی هستند؛ که در تولید رینگ ها کاربرد بیشتری دارند.

ابتدا انتخاب رینگ یک سایز بالاتر از تایر پهن و متناسب با آن، به دلیل سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایر ها نسبت به زمین می تواند فرمان پذیری خودرو را در سر پیچ ها، و حتی شتاب خودرو را نیز افزایش دهد.

علاوه بر اینکه انتخاب این نوع رینگ بر زیبایی اتومبیل شما تاثیر شگرفی نیز خواهد داشت.

اما در مورد انتخاب جنس رینگ باید گفت: استفاده از آلیاژ آلومینیوم به علت سبکی، شکل پذیری، نما و جلوه خاصی که به رینگ می دهد، انتخاب بهتری خواهد بود. البته امروزه رینگ هایی را هم از جنس الیاف کربن و منیزیم تولید کرده اند؛ که دارای استحکام و سبکی بیشتری نسبت به آلیاژ آلومینیوم است.

اما این رینگ ها گران قیمت هستند و بر روی خودروهای لوکس بیشتر قابل استفاده اند.

مزایای رینگ اسپرت

مزایای رینگ های اسپرت عبارتند از:

  • افزایش فرمان پذیری در خودرو،
  • افزایش قدرت مانور در خودرو،
  • افزایش سطح تماس لاستیک با آسفالت که نتیجه اش کاهش خط ترمز خواهد بود.
  • جلوه و زیبایی بیشتر در خودرو، که بر روی خودروهای عریض چشمگیرتر است.

معایب رینگ اسپرت

و اما معایب رینگ های اسپرت عبارتند از:

  • سفت ترشدن سیستم فرمان خودرو،
  • افزایش یافتن مصرف سوخت در خودرو،
  • کاهش ارتفاع خودرو،
  • افزایش فشار بیش از اندازه به سیستم تعلیق خودرو،
  • نمایش نادرستی از سرعت و کیلومتر در خودرو

بزرگترین عیب رینگ های اسپرت:

در صورت عدم تشخیص سایز مناسب رینگ و لاستیک که توسط افراد غیر متخصص و ناشی اتفاق می افتد، در بسیاری از موارد با ایجاد خسارات مالی و جانی زیادی همراه خواهد بود. ضمن اینکه تعویض رینگ هزینه ی مالی زیادی را نیز در بر دارد.

در ثانی وقتی که از لاستیک هایی با ارتفاع کم استفاده می کنید، به مرور شاهد کاهش نرمی و راحتی در خودروی خود خواهید بود. ضمن این که این ارتفاع کم، باعث می شود که به کمک فنرها نیز فشار وارد شده و عمر آن ها نیز کاهش خواهد یافت.

به شکلی که در زمان عبور از کوچکترین دست اندازها، اتومبیل با تکان های شدید مواجه خواهد شد و چون با انتخاب نادرست در رینگ و لاستیک، فشار بیش از اندازه به سیستم تعلیق خودرو وارد می شود، ضرباتی که قبلاً به وسیله ی لاستیک و سیستم تعلیق جذب می شده، حالا به طور مستقیم به جلوبندی اتومبیل انتقال داده می شود.

چون استفاده از رینگ اسپرت سطح تماس لاستیک را با سطح زمین افزایش می دهد، موجب سفت شدن فرمان خودرو شده و باعث می شود که هنگام چرخش فرمان نیاز به انرژی و نیروی بیشتری داشته باشید.

گیر کردن لاستیک ها به لبه ی گلگیر اتومبیل موقع پیچیدن، و عبور از سرعت گیرها که به خاطر رینگ و لاستیک بزرگ و کاهش ارتفاع خودرو اتفاق می افتد، از دیگر معایب آن است. همین طور به علت نیاز به نیروی بیشتر برای به حرکت در آوردن خودرو مصرف سوخت هم افزایش خواهد یافت.

البته متذکر می شویم که اگر انتخاب رینگ به طور صحیح انجام شود، آسیبی به وسیله ی نقلیه نخواهد زد. ولی اگر این انتخاب ناآگاهانه باشد سبب می شود؛ که به سیستم تعلیق، تایرها، کمک فنرها و سایر اجزای خودرو آسیب وارد شود.

پس مراقب باشید که هر رینگی را برای خودرو خود، صرفا با توجه به ظاهر و شکل زیبای آن انتخاب نکنید و در نهایت به نظر می رسد که استفاده از رینگ های اسپرت در اتومبیل های مسابقه ای کاربرد بهتر و مناسب تری دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان