رمز ریال و هر آنچه باید درباره آن بدانید

  چهارشنبه، 13 بهمن 1400 ID  کد خبر 190774
رمز ریال و هر آنچه باید درباره آن بدانید
ساعدنیوز:در این مقاله قصد داریم به این سوال که رمز ریال چیست؟ پاسخ جامع و روشنی داده و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. در انتها نیز سایت بیتمینو را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید اطلاعات لازم در خصوص انواع ارزهای دیجیتال را از این مجموعه بدست آورید.

قطعا بسیاری از افراد با این سوال که رمز ریال چیست؟ مواجه شده اند. برای پاسخ به این سوال باید گفت که رمز ریال، چیزی است که در آینده ی نه چندان دور بسیار مورد استفاده قرارمی گیرد و با پیشرفت جهان تکنولوژی و دنیای فرامرزی متاورس، رمز ریال نیز جایگاه ویژه ای در امور گوناگون اعم از تبادلات، مشارکت و خرید و فروش به دست خواهد آورد. در این مقاله قصد داریم به این سوال که رمز ریال چیست؟ پاسخ جامع و روشنی داده و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. در انتها نیز سایت بیتمینو را معرفی خواهیم کرد که می توانید اطلاعات لازم در خصوص انواع ارزهای دیجیتال را از این مجموعه بدست آورید.

تصویر

رمز ریال چیست؟

قبل از آنکه به این موضوع یعنی رمز ریال چیست؟ بپردازیم، ابتدا بهتر است مطلب مختصری راجع به ارزهای دیجیتال بیان کنیم. ارزهای دیجیتال نوعی پول مجازی و الکترونیکی محسوب می شوند که می توانند در آینده جایگزین پول و ارز حقیقی باشند. ارزهای دیجیتال با توسعه ی فضای مجازی و فراگیر شدن آن محبوبیت یافته و از بازار پررونقی برخوردار خواهند شد. ارزهای دیجیتال تنها در فضای مجازی قابل استفاده هستند. رمزنگاری های دقیق، پیچیده و معتبر این ارزها سبب شده که امن و قابل اطمینان باشند و روز به روز بر خریداران آن ها افزوده شود. رمز ارزها که متعلق و تحت نظر هیچ سازمانی و نهادی نیستند در اکوسیستم دیجیتالی به نام بلاک چین قرار دارند. در این شبکه همه ی اطلاعات و مشخصات کاربران در اختیار همگان قرار گرفته و برای تمام شبکه شفاف و روشن است. به علاوه رمزگذاری های پیچیده و دشواری انجام شده که مانع از هر گونه نارسایی، هک یا اختلال در شبکه می شود و همین امر به اعتبار رمزارزها و بلاک چین افزوده است.

رمز ریال

حال با شناخت و پیدا کردن آگاهی مختصری از ارزهای دیجیتال بهتر می توان به این سوال که رمز ریال چیست؟ پاسخ داد. رمز ریال همان ارز دیجیتال یا رمزارز ایرانی است که توسط بانک مرکزی ایران به صورت انحصاری مدیریت می شود. با فراگیر شدن جهان مجازی و دیجیتالی، بانک مرکزی ایران سعی دارد از طریق این رمز ریال های ایرانی از شبکه و فناوری ارزهای دیجیتال در راستای اهداف خود استفاده نماید. رمز ریال ها وجود خارجی ندارند و تنها در شبکه ی مجازی می توانند مورداستفاده قرارگیرند. اما ارزش و بهای آن ها بستگی به پول های حقیقی و نرخ ریال کاغذی در ایران دارد. بانک مرکزی اعلام کرده که رمز ریال ها برخلاف ارزهای دیجیتال خارجی مانند بیت کوین به هیچ وجه قابل استخراج نبوده و میزان توزیع آن ها تحت نظر و هدایت این بانک خواهد بود. بنابراین روشن است که رمز ریال یا ارزهای دیجیتالی ایرانی، تفاوت های اساسی و قابل توجه ای با سایر رمزارزها خواهند داشت.

تصویر

تفاوت رمز ارز با رمز ریال چیست؟

رمز ریال ها که پول دیجیتال ایرانی هستند و همانند ارزهای حقیقی در شبکه ای مجازی کاربرد دارند، تفاوت های ویژه ای با رمزارزهای خارجی دارند که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. رمز ریال قابل استخراج نیست. سایر رمزارزها قابلیت استخراج در شبکه بلاک چین را دارند به این معنی که وقتی فعالیت هایی مانند خرید و فروش، مشارکت یا مبادله ای صورت می گیرد، رمزارزی به کاربران تعلق می گیرد. بنابراین رمزارزها در بلاک چین قابلیت سرمایه گذاری دارند که این امتیاز یکی از عوامل اصلی استقبال زیاد کاربران از آن ها بوده است. اما رمز ریال ها در ایران مکملی برای پول حقیقی بوده و قابلیت استخراج مانند بیت کوین را ندارند و تنها از قابلیت انجام مبادلات و پرداخت برخوردارند.
  2. سایر رمزارزها برخلاف رمز ریال، غیرمتمرکز بوده و زیر نظر سازمانی نیستند. اما رمز ریال تحت مدیریت و نظارت بانک مرکزی ایران قرار دارد.
  3. رمز ریالی جایگزین پول حقیقی نخواهد شد و تنها مکملی در زمینه ی معاملات و تبادلات کاربران در کنار پول های حقیقی خواهد بود.

ویژگی های رمز ریال چیست؟

تصویر

طبق بیانات مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، رمز ریالی تمهیدی از جانب بانک مرکزی است تا به وسیله ی آن، هم از فضای ثمربخش ارزهای دیجیتال استفاده نمایند و هم از جوانب منفی آن جلوگیری کنند. حال ویژگی رمزهای ریالی به شرح زیر است:

  1. با اینکه بانک مرکزی به رمز ریال ها نظارت دارد اما به عنوان واسطه ای میان معاملات و مشارکت کاربران در هنگام استفاده از رمز ریال نیست و رمز ریال ها بدون واسطه خواهند بود. یعنی با ورشکستگی یا هرگونه مشکلی در بانک ها، رمز ریال دچار معضلی نمی شود و کاربران متحمل ضرری نخواهند شد. همچنین بانک فقط در زمان انتقال رمز ریال از کیف پول دیجیتالی شما به حساب شخص دیگر، به عنوان عامل سوم حضور خواهد داشت.
  2. بانک مرکزی اقدام به ارائه کد ریالی در جهت بین المللی کردن واحد پول ریال کرده تا بتوان از طریق رمز ریال، فعالیت های گسترده تر و فرامرزی را انجام داد. زیرا استقبال افراد از خرید و استفاده از رمزارزهای دیجیتال، موجب دغدغه و نگرانی بانک های مرکزی در رابطه با عدم کنترل و نظارت بر گردش پول و معاملات ارزی شده که با روی کار آمدن و بین المللی شدن رمز ریال این نگرانی ها کاهش می یابند.
  3. با استفاده از رمز ریال ها بخشی از پول های حقیقی اشخاص می تواند به صورت رمز ریال در کیف پول الکترونیکی آن ها حفاظت شود. بدین منظور می توان به شعب بانک ها مراجعه کرد و با پرداخت پول های حقیقی، رمز ریال خرید و نگهداری نمود.
  4. میزان قابلیت نگهداری رمز ریال در کیف پول های دیجیتال بستگی به تجاری یا شخصی بودن کیف پول ها داشته و متغیر است.

نظارت بر رمز ریال چگونه انجام می گیرد؟

  1. در صورت ایجاد اختلال یا بروز هر مشکلی مانند هک یا سرقت اطلاعات کاربران، امکان پیگیری و ردیابی متخلفان وجود داشته که این امر بیانگر فضایی امن و قابل اطمینان برای استفاده و تبادل رمز ریال است. این امر کاربرد رمز ریال را نسبت به معامله از طریق پول های حقیقی یا انتقال وجه الکترونیکی دو چندان می نماید.
  2. رمز ریال سبب ایجاد قابلیت دیجیتالی برای پول های حقیقی ایران شده که می توان آن را به صورت دقیق و پیشرفته ای رمزنگاری کرد و این امر سبب می شود تا بانک مرکزی بتواند از پتانسیل خوب رمزهای دیجیتال استفاده نماید.

نحوه اجرای رمز ریال چگونه است؟

طبق بیانات محمد محرمیان، نحوه اجرای رمز ریال ها به دلیل اعمال تغییراتی در مقررات و انجام آن توسط بانک هایی که در این زمینه مشارکت دارند، صورت می گیرد. تلاش هایی صورت گرفته تا رمز ریال به زودی و طی چند ماه آینده در کشور عرضه شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

تصویر

انتقادات به رمز ریال ها چیست؟

  1. رمز ریال، فناوری نوین و کارآمدی نیست

برخی معتفدند پروژه ارائه رمز ریال ها جذاب نبوده و از استقبال خوبی برخوردار نخواهد شد. زیرا در این صورت اسکناس های مردم تبدیل به توکن هایی می شوند که بدون قابلیت کارکرد در بازار جهانی، از ارزشی برخوردار نیستند. (البته این مسئله در صورت بین المللی کردن رمز ریال تا حدود زیادی رفع خواهد شد.)

  1. رمز ریال فرقی با وجوه الکترونیک در حساب بانکی افراد ندارد

برخی از صاحب نظران در این حوزه معتقدند عرضه ی رمز ریال ها بی اهمیت و غیرمنطقی است. زیرا تفاوتی با پول هایی که در حساب الکترونیک اشخاص هستند، نداشته و تاثیری بر توسعه فرهنگ ارزهای دیجیتال ایران نخواهد گذاشت.

درباره بیتمینو

رمز ریال ها ارزهای دیجیتالی ایرانی هستند که در آینده بسیار کاربرد خواهند داشت. این رمزارزها با سایر ارزهای دیجیتال تفاوت داشته و دارای مزایا و معایبی هستند که برای آگاهی و شناخت بهتر از رمز ریال می توانید به سایت بیتمینو مراجعه نمایید. سایت بیتمینو راهنمای جامع و کاملی در حوزه ی ارزهای دیجیتال و کاربرد آن ها است که با تیمی حرفه ای و مجرب به انتشار ابزارهای کاربردی و آموزش های مفیدی در رابطه با حوزه ی رمزارزها و ارزهای دیجیتال می پردازد. بدین منظور می توانید از طریق آدرس https://bitmino.com/ با کارشناسان مجموعه بیتمینو در ارتباط باشید و از مشاوره آنان در حوزه ی ارزهای دیجیتال بخصوص بیتمینو بهره مند شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد