دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

روغن موتور خودرو را چه زمانی باید عوض کنیم؟ 

پنجشنبه، 26 تیر 1399
اگر در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن خودرو ننماییم، ممکن است در اثر اصطکاک بیش از حد قطعات موتور با یکدیگر، این قطعات در هم قفل شده و در یکدیگر خورد شوند که باعث به وجود آمدن خسارات سنگینی به موتور می گردد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، روغن موتور که نقش خون در رگ های موتور دارد از ترکیباتی چون روغن پایه (Beis Oil) ومواد افزودنی تولید میشود

ابتدا درپالایشگاه ازنفت خام لوبکات تولید می شود وبعد به عنوان ماده اولیه واحد روغن سازی به واحد استخراج فرستاده می شود تا در آنجا موادی که حاوی ترکیبات بنزینی است از آن زدوده شودسپس رافینت(مواد حاصل از پالایش ) که حاوی روغن است به واحد موم گیری برای جداسازی پارافین و موم فرستاده و در انتها به واحد فورفوراید فرستاده میگردد تا روغن پایه نفتی تولید شود.

روغن موتور دو وظیفه اصلی را در موتور خودروها انجام می دهد که عبارت است از:

  1. روان کاری
  2. تمیزکاری

بسته به نوع موتور از لحاظ قدرت و سرعت تولیدی و همچنین آلیاژهای به کار رفته در قطعاتی چون پیستون، سیلندر، سوپاپ و یا قطعات لاستیکی و خاص مانند کاسه نمد، واشرها، یاطاقان و… روغن موتور مناسب می تواند عملیات روان کاری و تمیزکاری را به صحیح ترین شکل ممکن انجام دهد. این روغن موتور را کارخانه سازنده خودرو در دفترچه راهنمای خودرو تعیین می نماید. به طور مثال روغن موتور مناسب پراید در دفترچه این خودرو به طور کامل توضیح داده شده است.

چرا باید روغن موتور خودرو را تعویض نماییم؟

همانطور که اشاره شد، روغن موتور خودرو باید به صورت دوره ای تعویض گردد و جزو اقلام مصرفی خودرو محسوب می گردد. روغن خودرو پس از طی مدت زمان و کارکرد مشخص موتور، خاصیت روان کنندگی و خنک کنندگی خود را از دست داده و دیگر نمی تواند قطعات خودرو را از خوردگی و داغ شدگی محفوظ دارد. به همین علت باید پس از طی مدت زمانی مشخص، نسبت به تعویض آن اقدام نمود. تعویض روغن خودرو معمولا در نمایندگی ها و تعویض روغنی ها توسط افراد خبره انجام می گردد. اما به طور کلی عمل تعویض روغن نیاز به تخصص خاصی نداشته و مالک خودرو نیز در صورت داشتن شرایط لازم قادر به تعویض آن می باشد.

اگر در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن خودرو ننماییم، ممکن است در اثر اصطکاک بیش از حد قطعات موتور با یکدیگر، این قطعات در هم قفل شده و در یکدیگر خورد شوند که باعث به وجود آمدن خسارات سنگینی به موتور می گردد. از طرفی عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث از بین رفتن خاصیت پاک کنندگی آن شده و موجب رسوب کردن قطعات داخلی موتور و در نهایت کاهش راندمان خودرو خواهد گردید.

زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که با سیاه شدن روغن موتور، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنند. اما این تصور پایه و اساس چندانی ندارد و باید بدانید که اگر روغن موتور خودروی شما در مدت زمانی مشخص، اصطلاحا سیاه نگردد، آن روغن، روغن مطلوبی نبوده و باید هر چه سریعتر آن را تعویض کنید. چرا که خاصیت پاک کنندگی ندارد و نمی تواند دوده های حاصله از احتراق خودرو را تمیز نماید.

در حقیقت هر نوع خودرو با توجه به شرایط کارکرد و کیفیت روغنی که در آن استفاده شده است، دارای زمان متفاوتی برای تعویض روغن می باشد. معمولا در شرایط جاده ای و آب و هوای مناسب و کارکرد مناسب، زمان تعویض روغن بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار کیلومتر مسافت پیموده شده توسط خودرو می باشد. به عبارت دیگر هنگامی که پس از تعویض روغن خودروی شما بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار کیلومتر مسافت بپیماید، باید آن را تعویض نمود.

البته عدم استفاده از خودرو و اصطلاحا خواب بودن خودرو برای مدت زمان طولانی نیز در این امر تاثیر گذاشته، و باید برای استفاده مجدد از خودرو، روغن آن را تعویض نمود. چراکه روغن پس از مدتی که در کارتر می ماند کارایی اولیه خود را از دست داده و نمی تواند به خوبی در موتور کار کند. در زمانی که روغن موتور تحت فشار زیادی باشد ECU چراغ روغن را روشن نموده و به راننده هشدار می دهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی