روغن موتور گازسوز چه فرقی با روغن موتور بنزینی و دیزلی دارد؟

  سه شنبه، 24 بهمن 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه

روغن موتور نقش بسیار مهمی در خودرو ایفا می کند، به طوری که بدون وجود این روغن، خودرو نمی تواند کار کند و عملکرد آن دچار اختلال می شود. در این مقاله قصد داریم تا روغن موتور گازسوز را با روغن موتورهای بنزینی و دیزلی مقایسه کنیم.

آیا بین روغن موتور گازی و روغن موتور دیزل تفاوتی وجود دارد؟


روغن موتورهای بنزینی و دیزلی با ترکیب روغن های پایه و مواد افزودنی برای دستیابی به عملکرد مطلوب ساخته می شوند.با این حال، هنگام بررسی عملکرد مورد نیاز روان کننده برای هر نوع موتور، شروع به واگرایی می کنیم.هنگامی که به روغن موتور فکر می کنید، ویسکوزیته مستقیماً به ذهن خطور می کند، زیرا یکی از مهمترین عناصر روان کننده است. بنابراین، دستیابی به ویسکوزیته مناسب از اهمیت نهایی برخوردار است.

1. ویسکوزیته


ویسکوزیته مهمترین خاصیت روان کننده است. زمانی که من به عنوان مشاور کار می کنم و یک برنامه روانکاری طراحی می کنم، یکی از اولین قدم هایی که برمی دارم محاسبه ویسکوزیته مورد نیاز است. بدست آوردن ویسکوزیته مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. ویسکوزیته انتخاب شده باید در کمترین دمای راه اندازی قابل پمپاژ باشد و در عین حال از قطعات در دمای در حین کار محافظت کند.

به طور معمول، روغن موتور دیزل ویسکوزیته بالاتری دارد. اگر بخواهیم این ویسکوزیته بالاتر را در یک موتور بنزینی قرار دهیم، ممکن است چندین مشکل ایجاد شود. اولین مورد تولید گرما از اصطکاک سیال داخلی است. من قبلاً توضیح داده ام که چگونه این گرما بر عمر روغن تأثیر می گذارد. یک قانون کلی خوب این است که به ازای هر 10 درجه سانتیگراد دما را افزایش می دهید، عمر را به نصف کاهش می دهید.

مشکل دوم پمپ پذیری در دمای پایین این ویسکوزیته بالاتر است. در هنگام شروع سرد، روغن ممکن است بسیار غلیظ باشد و پمپ روغن به اجزای حیاتی موتور در دره بالابر برساند. این مطمئناً منجر به سایش زودرس خواهد شد، زیرا اجزاء بدون استفاده از روغن کاری در تعامل خواهند بود.

2. فواصل جایگزینی


با انواع مختلف روغن موتورهای موجود در بازار، هر کدام دارای طول عمر پیشنهادی متفاوتی هستند و با سطح بالای مواد افزودنی در روغن دیزل، دوام بیشتری دارد و نیاز به تعویض روغن کمتری دارد.

3. مبدل کاتالیزوری و انتشار


مبدل کاتالیزوری محفظه ای است که حاوی پرکننده فلزی متخلخل است که بین موتور و صدا خفه کن در سیستم اگزوز قرار دارد. نقش آن تبدیل انتشارات سمی ناشی از موتور به محصولات جانبی پایدار قبل از ورود به جو است. برخی از محصولات جانبی احتراق (سرب، روی و فسفر) می توانند به شدت توانایی مبدل را برای انجام این کار فلج کنند. اولین تفاوت عمده بین روغن ها در اینجا نهفته است.

روغن موتورهای دیزلی دارای بار ضد سایش (AW) بالاتری به شکل دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP) هستند. مبدل های کاتالیزوری در سیستم های دیزلی به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با این مشکل مقابله کنند، در حالی که سیستم های بنزینی چنین نیستند.

این یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از روغن موتور دیزل در موتور بنزینی خود است. اگر خودروی شما قبل از سال 1975 ساخته شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که مبدل کاتالیزوری نداشته باشد و بنابراین عبارات فوق اعمال نمی شوند. البته امروزه بیشتر خودروهای داخل کشور به دلیل هزینه های بالای زندگی و بالا رفتن قیمت قطعات بابت خرید کاتالیزور اقدام نمی کنند و در نتیجه تصمیم به خالی کردن کاتالیزور کرده و همین امر باعث افزایش آلودگی هوا می شود.

4. سطوح افزودنی


روغن موتور دیزل در هر حجم مواد افزودنی بیشتری دارد. رایج ترین آنها افزودنی های شوینده بیش از حد هستند. این افزودنی چندین کار دارد، اما اصلی ترین آنها خنثی کردن اسیدها و تمیز کردن است. موتورهای دیزلی مقدار زیادی دوده و محصولات جانبی احتراق ایجاد می کنند. از طریق ضربه زدن، اینها به داخل میل لنگ راه پیدا می کنند و روغن را مجبور می کنند با آنها برخورد کند.

وقتی این بار اضافی اضافی را در یک موتور بنزینی قرار می دهید، اثرات آن می تواند برای عملکرد ویران کننده باشد. مواد شوینده همانطور که طراحی شده عمل می کند و سعی می کند دیواره های سیلندر را تمیز کند. این می تواند تأثیر نامطلوبی بر مهر و موم بین حلقه ها و آستر داشته باشد و در نتیجه فشرده سازی و کارایی از بین برود.

روغن موتور

تفاوت عمده میان روغن موتور گازسوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی در چیست؟


  • تحمل درجه حرارت بالاتر (به دلیل بالا بودن دمای اطراف این موتورها)

  • نیاز کمتر به مواد افزودنی پاک کننده (به دلیل تمیز بودن فرآیند احتراق در موتور آنها)

  • نیاز بیشتر به مواد افزودنی ضداکسیداسیون و نیتراسیون (به دلیل بالا بودن دمای احترق در این موتور)

  • ظرفیت بیشتر در برابر جمع آوری رسوب (تشکیل رسوب زیاد به دلیل سرعت کارکرد ثابت این موتورها)

  • حفاظت از سوپاپ های دود در برابر سوختن و سایش

سخن پایانی


به طور کلی، روغن موتور دیزل در مقایسه با روغن موتور گازی، ویسکوزیته بالاتر و قابلیت پمپاژ در دمای پایین تری دارد. اگر در موتورهای گازسوز استفاده می شد، ممکن بود چندین مشکل ایجاد شود، مانند تولید گرما، سایش و پارگی زودرس و موارد دیگر.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (480 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (139 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (36 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان