دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

روغن موتور را در چه دمایی باید عوض کنیم؟ 

چهارشنبه، 18 بهمن 1402
یکی از راه‌های بهبود عملکرد موتور خودرو و افزایش طول عمر آن، استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع آن است. ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره دمای مطلوب برای تعویض روغن موتور بحث می کنیم.

در نخستین‌ نگاه شاید تصور کنید بهترین حالت برای تعویض روغن‌موتور این باشد که بگذارید حداقل یک شب خودرو در پارکینگ متوقف شود و صبح روز بعد روغنی که از تمام قطعات موتور ریزش کرده و به‌درون مخزن کارتل ریخته شده است را تعویض کنید.با این وجود آیا می‌توان تصور کرد که در این روش ممکن است تمام ذرات روغن قدیمی از موتور خودرو خارج نشود؟ در ادامه با ما همراه باشید.

دمای مطلوب برای تعویض روغن موتور


برخلاف دستورالعمل‌هایی که برخی سازندگان خودرو در دفترچه راهنمای محصولات خود مطرح می‌کنند، کارشناسان بر این عقیده‌اند که روانکار اصلی خودرو باید درشرایطی که هنوز داغ است تعویض شود.درعین‌حال متخصصان برای تایید این ادعا سه‌دلیل اساسی ارائه می‌دهند.

  • دلیل نخست به‌خواص ویسکوزیته روغن‌موتورها ارتباط دارد و زمانی که دمای روغن بالا می‌رود (بالاتر از 90 درجه سانتی‌گراد) مولکول‌های آن غشای نازک‌تری از روانکار را روی سطح موتور ایجاد می‌کنند و به‌همین دلیل برای خروج از سطح موتور نسبت به‌شرایط سرد بودن موتور سرعت بیش‌تری دارند.

  • دومین دلیل به‌شرایط فیزیکی موتور در حالت گرم بودن آن مربوط است و در این شرایط آلاینده‌های بیش‌تری نسبت به‌زمان سرد بودن روغن در آن معلق شده و همراه با روغن تخلیه می‌شود.بنابراین احتمال تخلیه آلاینده‌ها درشرایط گرم بودن روغن بسیار بیش‌تر از وقتی است که موتور سرد شده است.

  • درنهایت سومین دلیل مربوط به‌استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ درساخت موتور و قطعات پیچیده‌تر سرسیلندر نسبت به‌گذشته است؛ از سیستم تغییر زمان‌بندی باز شدن سوپاپ‌ها گرفته تا پاشش مستقیم سوخت و حتی متغیر شدن ضریب تراکم سبب می‌شود مجاری بیش‌تری برای روانکاری در خودرو ایجاد شود و برای اینکه تمام روغن موجود در موتور از این مجاری خارج شود، اقدام به‌تخلیه و تعویض روغن دردمای سرد گزینه مناسبی نیست؛ بلکه درصورت بالا بودن دمای روغن، سرعت خروج آن از این مجاری افزایش می‌یابد.

سخن پایانی


درنهایت توصیه کارشناسان این است که در شرایط گرم بودن موتور و هنگام تعویض روغن حداقل نیم‌ساعت به‌خودرو زمان دهید تا تمام روغن موجود در پیشرانه خارج شود و سپس اقدام به‌ریختن روغن جدید کنید.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویراستاری تخصصی مقاله
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍