دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

روستای تاریخی حیرت انگیز و سرخ در کاشان؛ ابیانه، بهشت گمشده در استان اصفهان و مقصدی پر از آرامش برای گردشگران+عکس 

پنجشنبه، 25 مرداد 1403
کد خبر: 403454
ساعد نیوز: تا به حال چیزی راجع به بهشت گمشده کاشان شنیده اید؟ زمانی که نام کاشان به میان می آید خانه های تاریخی، آثار باستانی و باغ های گل محمدی و گلابگیری به ذهن افراد خطور می کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، روستاهای زیبا و توریستی زیادی در کشور وجود دارند که روستای ابیانه یکی از خاص ترین و جذاب ترین آنها است. از آنجایی که این روستای دوست داشتنی همانند سایر جاهای دیدنی کاشان و دیگر روستاهای گردشگری کشور شناخته شده نمی باشد، به بهشت گمشده کاشان شهرت یافته است.

ابیانه را می توان جزو معدود روستاهای ایران در نظر گرفت که همچنان حال و هوای قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. با قدم زدن در کوچه پس کوچه های ابیانه می توانید خانه های تاریخی متعلق به دوران های سلجوقی، صفوی و قاجار با معماری منحصربفرد و دیوارهای گلی، پنجره های ارسی، درب های چوبی منبت کاری شده، رنگ آمیزی مختلف و … را تماشا کنید و لذت ببرید. مردم بومی روستای تاریخی ابیانه پوشش سنتی خود را بر تن می کنند و مشاهده آنها یکی از جذابترین بخش های سفر به ابیانه محسوب می شود.

اگر برایتان این سوال پیش آمده که آب و هوای روستای ابیانه چگونه است باید بدانید که موقعیت جغرافیایی خاص و طبیعت روستای ابیانه موجب شده این روستا از آب و هوای مطبوعی برخوردار باشد و وجود چشمه سارها، رودخانه ها و محیط کوهستانی مناظر خارق العاده ای را اطراف آن به وجود آورده است. روستای ابیانه کاشان که به سرخ ترین روستای ایران نیز معروف است دارای سه محله است. به جز خانه های جدید که در سالهای اخیر در روستای تاریخی ابیانه در کاشان ساخته شده اند، مابقی خانه ها ظاهر سنتی خود را حفظ کرده و دیوار خارجی آنها با خاک سرخ متعلق به معدن مجاور روستا پوشیده شده است.

جاهای دیدنی روستای ابیانه

بازدید از روستای ابیانه بهشت گمشده کاشان محدود به قدم زدن در کوچه های توردرتو و تماشای خانه های تاریخی نمی شود. این روستای تاریخی دارای دیدنی های مختلفی است که هر کدام جذابیت مخصوص به خود را دارند. از مهمترین جاهای دیدنی روستای تاریخی ابیانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آتشکده

قدیمی ترین اثر تاریخی روستای ابیانه کاشان یک آتشکده به نام هرپک است. این آتشکده نمونه ای از معابد زرتشتی به شمار می رود که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی گردد. در طول تاریخ آتشکده ابیانه مورد بازسازی قرار گرفته که اوج معماری و شکوه آن متعلق به دوران ساسانیان در 1500 سال پیش است.

ساختمان آتشکده ابیانه سه طبقه و به شکل چهار طاقی با یک سرسرای گنبدی شکل است. هر بخش این ساختمان تاریخی کاربری مخصوصی داشته که می توان به محل مخصوص آداب مذهبی، جایگاه آتش و … اشاره کرد.

زیارتگاه ها و مساجد

زیارتگاه ها و مساجد مختلفی در ابیانه به چشم می خورند که جزو جاهای دیدنی این روستا محسوب می شوند. این اماکن از نظر تاریخی و مذهبی اهمیت زیادی برای مردم روستا و گردشگران دارند. زیارتگاه های شاهزاده یحیی (ع)، شاهزاده عیسی (ع) و زیارتگاه هینزا که محل دفن بی بی زبیده خاتون (س)، دختر امام موسی کاظم (ع) می باشد، از مهمترین اماکن مذهبی و تاریخی ابیانه به شمار می روند.

مساجد ابیانه نیز شامل مسجد جامع یا همان مسجد میان ده، مسجد پرزله، مسجد یوسمون، مسجد حاجتگاه، مسجد پالیزه، مسجد پنجه علی، مسجد دم دروازه، مسجد چهل انگشت، مسجد سرچشمه، مسجد سرقنات برقه و … می شوند.

خانقاه ها

در بهشت گمشده کاشان روستای ابیانه خانقاه های مختلفی ساخته شده که در گذشته به عنوان محل زندگی و گردهمایی صوفیان و درویشان بوده است. همچنین این مکان ها برای استراحت شاهان صفوی در تابستان نیز کاربرد داشته است. مهمترین خانقاه که به عنوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی روستای تاریخی ابیانه شناخته می شود، خانقاه واقع در محله «پس خانقاه» است که قدمت آن به دوره شاه عباس صفوی باز می گردد.

آب انبارها

همانند سایر شهرها و روستاهای مناطق کویری در ابیانه نیز آب انبارهای مختلفی وجود دارد. در گذشته مردم این منطقه برای ذخیره آب از این آب انبارها استفاده می کردند که در حال حاضر چهار آب انبار باقی مانده است. قدمت این آب انبارها به 100 سال و بیشتر نیز می رسد و از معماری شگفت انگیزی برخوردارند.

موزه مردم شناسی

از دیگر جاهای دیدنی ابیانه می توان به موزه مردم شناسی اشاره کرد که در سال 1384 تاسیس شده است. در این موزه اشیا تاریخی و باستانی مانند وسایل کشاورزی، ظروف مختلف، پوشاک سنتی و قرآن های خطی و نسخ قدیمی در معرض نمایش قرار گرفته اند.

قبرستان قدیمی

یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای ابیانه قبرستان باستانی و قدیمی آن است که قبل از رسیدن به روستا در معرض دید قرار دارد. در این قبرستان بر سر هر قبری سنگ هایی مثلثی شکل را گذاشته که مشخصات فرد فوت شده را بر روی آن حک کرده اند. نکته دیگری که در این قبرستان مورد توجه قرار می گیرد این است که بر روی این سنگ ها عکس زن یا مرد یا نشانه هایی را برای تشخیص دادن زن و مرد به کار برده اند.

چشمه های ابیانه

در روستای ابیانه چشمه هایی وجود دارد که همگی دارای قدمت تاریخی هستند: چشمه دو آبی یکی از مهم ترین منابع آب ابیانه به شمار می رود که در سمت غربی روستا قرار گرفته و در تمام روزهای سال می توان از آب آن استفاده نمود.

چشمه رئیسون آب آشامیدنی روستا را تامین می کرد که در سمت غرب روستا قرار دارد و مردم عقیده دارند که این آب از پای درخت زرشک جوشیده است و خوردن آب آن عمر را طولانی تر می کند. چشمه تاردر در شمال روستای ابیانه واقع شده که به قنات تار در معروف می باشد.

آدرس و مسیر دسترسی به روستای ابیانه

آدرس: اصفهان، جاده کاشان، ابیانه.

روستای ابیانه یکی از زیباترین و شناخته شده ترین روستاهای ایران است که در استان اصفهان و در نزدیکی شهر کاشان قرار دارد. این روستای تاریخی و سنتی به دلیل معماری خاص خانه های آن و همچنین آداب و رسوم بومی ساکنانش، یکی از مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی است. برای دسترسی به روستای ابیانه، می توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. یکی از رایج ترین مسیرها، جاده ای است که از شهر کاشان به سمت این روستا منتهی می‌شود. فاصله تقریبی شهر کاشان تا روستای ابیانه حدود 30 کیلومتر است و این مسیر را می توان با خودروی شخصی یا اتوبوس‌های بین شهری طی کرد.

همچنین می‌توانید از طریق جاده ای که از شهر نطنز به سمت ابیانه می رود نیز به این روستا دسترسی پیدا کنید. این مسیر تقریباً 45 کیلومتر طول دارد. عاشقان طبیعت و کوهنوردی نیز می‌توانند از مسیرهای کوهستانی و پیاده روی به این روستای زیبا دسترسی پیدا کنند. در هر صورت، با توجه به موقعیت جغرافیایی روستای ابیانه و نزدیکی آن به شهرهای کاشان و نطنز، دسترسی به این مکان تاریخی و گردشگری چندان دشوار نیست و گردشگران می توانند با برنامه ریزی مناسب، از این روستای زیبا بازدید کنند.

  برچسب ها: تعطیلات سفر

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 25 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !
خلاقیت خنده دار یک هموطن ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه با اسم رضا گلزار حماسه آفرید/ مغز نگو معدن طلاست😂+عکس
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
(ویدئو) خاطره جالب و عجیب مهران مدیری در سریال “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی / یه چیزایی سر صحنه میگفت قند تو دل آدم آب میشد
اختصاصی ساعدنیوز: برآورده ساختن آرزوی مادر سرپرست خانوار توسط بیت رهبری / نا امید از همه جا به بیت رهبری پیام دادم ...
خلاقیت خنده دار کارمند خانم در بسته بندی کادوی تولد همکارش با ژله+عکس/ تو باید مغزتو بیمه حوادث کنی😂
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
بهروز تابانی شیرشاه ایرانی و رقیب تبریزی هادی چوپان برای حریفان استیج مستر المپیا رجز خواند +فیلم/ می گه یا اول می شم یا دوم