دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

روستای توریان و جاذبه های آن! 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
جزیره قشم یکی از بزرگترین جزایر ایران در آب‌های نیلگون خلیج فارس است که تا چشم کار می‌کند دیدنی های تفریحی و توریستی بسیاری را در خود جای داده که دیدنش برای هرببینده‌ای به راستی که تماشایی است. در کنار این همه جاذبه، وجود بافت‌های تاریخی همچون روستای توریان اهمیت این جزیره قشم را چندین برابر می‌کند.

گورستان روستای توریان قبری قدیمى ‌به شکل قبرهای روستاهای کوشه و گربدان را در خود جای داده است. این قبر که از جاهای دیدنی قشم به شمار می‌رود، دارای سنگ‌نوشته‌هایی متشکل از اشعاری در وصف رسول گرامى ‌اسلام (ص) و در مدح امام علی (ع) با خط کوفی و عربی است. در انتهای سنگ قبر و در سمت پای جنازه نیز، آیه‌ای از قرآن (کل شی‌هالک الاوجهه) کنده‌کاری شده است که قدمت آن به زمان حجاران معروف، در حدود 1000 سال قبل بازمی‌گردد.

روستای تاریخی توریان یکی از چندین جاذبه تاریخی واقع در جزیره قشم در خلیج فارس است. از جمله مناطق دیدنی این روستا مناطق سرسبز، زمین های آفتابگردان و نخلستان های سر به فلک کشیده آن است که زبانزد خاص و عام است.

علت نامگذاری روستای توریان قشم

در زمان حمله مغول ها و قتل و غارت آن ها ایرانیان به گوشه و کنار ایران می گریختند تا از حملات آنان در امان باشند. در این میان افراد سلسله توران شاه از میناب به جزیره قشم پناه برده و در آنجا سکونت کردند. بعد از سکنی گزیدن در این روستا، به دستور توران شاه در این روستا بناهایی ار جمله حمام و مسجد و بارگاهی ساخته شد که بعدها نام شاهی را به خود گرفتند. به پاس گرامیداشت نام او و خدمات وی، این روستا، روستای توریان نام گرفت.

مسجد توریان

یکی از جاذبه های گردشگری روستای توریان مسجدی است که به دست سلسله توران شاهان در این روستا بنا شد. در داخل مسجد منبری مرغوب و آینه کاری وجود دارد که در زمان زلزله 1115 در زیر خاک مسجد مدفون شد و پس از گذشت سال ها در عملیات کاوش از دل خاک بیرون کشیده شد. هم اکنون این منبر در مسجد رمکان قشم نگهداری می شود.

گورستان تاریخی روستای توریان

در گوشه و کنار قشم آثاری از گذشتگان یافت می شود که در این میان گورستان های قدیمی حکایت از زندگی افرادی دارد که روزگاری در این جزیره می زیسته اند. در جزیره قشم گورستان های متعددی وجود دارد که در این میان گورستان های محله چاه بها، سید مظفر، کوهی، زیرکوه، محله مسنی، سرکوه کولغان و همچنین گورستان روستای توریان و … از مهم ترین گورستان های قشم به شمار می روند. در حقیقت، یکی از دلایل بازدید گردشگران از روستای توریان گورستان قدیمی این روستا است. در این روستا قبری قدیمی با دست خط کوفی قرار دارد که بر روی آن اشعاری در وصف پیامبر اسلام و حضرت علی و شیوه رادمری وی بر روی یک سنگ قبر حجاری شده است. به گفته باستان شناسان قدمت این سنگ قدیمی به زمان سنگتراشان در هزار سال پیش باز می گردد. در انتهای سنگ قبر و در پای جنازه نیز آیه ای از قرآن (کل شی هالک الوجهه) حجاری شده است. در این میان قبرهای دیگری نیز کشف شد که دارای قدمت طولانی بودند . از جمله این قبرها قبر شیخ محمدبن شیخ الشهید با قدمت 514 سال، قبر عفره السامی‌بنت نورالدین اول ربیع الثانی با قدمت 603 سال، قبر عایشه بنت عبدالله بن محمد بن حسین ذوالحجه الحرام یا قدمت 540 سال و .. می باشند.

در این سفر هیجان انگیز به قشم، برای تکمیل برنامه گردش خود می توانید در نزدیکی روستای توران، از کافه سنتی توریان، روستای لافت و جنگل های حرا نیز دیدن کنید.

خلاصه

توریان، روستایی بسیار جذاب است که در فاصله 31 کیلومتری از قشم قرار دارد. توریان در واقع نام فردی بود که از سلسله توران شاهان به این مکان پناه آورده بود و به همین دلیل این روستا، توریان نام گرفت. توریان بعدها در این روستا، بارگاه، حمام و یک مسجد بنا کرد.

گورستان این روستا قبرهایی مزین به نوشته هایی با خط کوفی و اشعاری در مدح پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) دارد. بنا به تشخیص تاریخ شناسان، نوشته های این قبر حدود هزار سال قدمت دارد. خاک مرغوب و زمین‌های کشاورزی از ویژگی ‌های روستای توریان در جزیره قشم است و نخلستان های دیدنی و مزارع آفتابگردان آن نظر هر گردشری را به خود جلب می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی