دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

روسیه گستاخ شده است/ ملت ایران بر سر استقلالش با کسی تعارف ندارد 

یکشنبه، 22 اسفند 1400
کد خبر: 196378
تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و کشتار مردم بیگناه این کشور به دلیل درگیری های پوتین و ناتو، حقوق حقه ملت ایران در وین را نیز در معرض خطر قرار داده است. در گفتگو با مهندس سید محمد غرضی وزیر نفت اسبق جمهوری اسلامی ایران به بررسی تحولات اخیر پرداخته ایم.

قطعاً اگر کسی فکر می کند که توانایی پنهانکاری را دارد و می تواند حقایق را از ملت پنهان کند، با ایستادگی ملت رسوا خواهد شد.

ساعدنیوز: یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" بوده و همچنان به تعبیر حضرتعالی، بخش قابل توجهی از قاعده جامعه، به این شعار ایمان دارد. با این حال، ما با پیچیده تر شدن تحولات در شرق اروپا، در پی تجاوز نظامی پوتین به اوکراین، امروز شاهد به بن بست خوردنِ مذاکرات وین برای احیای برجام به خاطرِ زیاده خواهی های روسیه هستیم. برخی معتقدند که این رویداد به نوعی نقض یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی - یعنی نه شرقی نه غربی - است. نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

سید محمد غرضی: روسیه گستاخ شده است و الا ملت ایران، ظرف 200 سال گذاشته هم روسیه را مأیوس کرده است، هم آمریکا را و هم انگلیس را. آن موقع که این همه ارتباطات وسیع وجود نداشت، روسیه در افغانستان شکست خورد، آمریکا در افغانستان و عراق با شکست مواجه شد و جریان اجتماعی ایران در دو قرن اخیر بر روی شعار "نه شرقی نه غربی" ایستاد. این ملت برای حفظ استقلال و هویت خودش 243 هزار شهید و بیش از 700 هزار جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. بنابراین، قدرت ها میدانند که ملت ایران با هیچ قدرتی درباره استقلال خودش تعارف ندارد. قطعاً اگر کسی فکر می کند که توانایی پنهانکاری را دارد و می تواند حقایق را از ملت پنهان کند، با ایستادگی ملت رسوا خواهد شد.

متأسفانه معمولاً چنین است که کسانی حاکم می شوند که رانت خوار اقتصادی و سیاسی هستند.

ساعدنیوز: مسأله شفافیت که حضرتعالی در پاسخ سؤال اول ما به ضرورت آن، به صورت ضمنی اشاره کردید، یکی از مطالبات مردم در قاعده جامعه است. اخیراً طرحی مبنی بر ثبت فیش حقوقی کارکنان دولت، مجلس و قوه قضائیه و تمامی نهادهای مرتبطه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که متأسفانه مجلس انقلابی به آن رأی نداد. چرا نمایندگان مردم در خانه ملت از شفافیت گریزان هستند؟

سید محمد غرضی: همان طور که بارها در گفتگوهای پیشین با ساعدنیوز هم عرض کرده ام، نه چپ و نه راست نفوذ و تأثیری در ملت دارد. نه مجلس چپ و نه مجلس راست نتوانست رضایت ملت را جلب کند. ملاحظه می فرمایید که قاعده جامعه نه راست است نه چپ. حالا یک مجلس راست تهیه شده است آن هم با تعداد کمی از آراء مردم. پیداست که رانتخواری در مجلس موجود حاکم است، که شفافیت رأی نمی آورد. البته اشخاصی در همین مجلس حضور دارند که با جریان غالب مجلس موافق نیستند. متأسفانه معمولاً چنین است که کسانی حاکم می شوند که رانت خوار اقتصادی و سیاسی هستند. ملاحظه می کنید که رئیس مجلس برای راضی نگه داشتن ستاد با چه دشواری هایی روبرو است ولی بنده معتقدم که با این روند، هیچگاه موفق به قانع کردن مردم و قاعده جامعه نخواهند شد.

شما استقلال را از حاکمیت و دولت نباید پیگیری کنید. بعد از مشروطه تمام دولت هایی که شکل گرفتند، خصوصاً دولت های شکل گرفته در دوران جمهوری اسلامی، نتوانستند رضایت قاعده جامعه را کسب کنند.

ساعدنیوز: همیشه هفته آخر اسفند یادآور دلاوری های ملت ایران برای خروج از یوغ استعمار انگلیس و به دست گرفتن اختیار منابع طبیعی خود است. حضرتعالی سابقه وزارت نفت را نیز در کارنامه دارید. مشخصاً سؤال بنده این است که چرا با این تاریخ درخشان استعمارستیزی و استکبارستیزی و استقلال خواهی ما هنوز در برخی حوزه ها خصوصاً حوزه اقتصادی به استقلال نرسیده ایم؟

سید محمد غرضی: از من سؤال کردند که چه دوره ای از تاریخ ایران به نظر شما درخشانتر از همه دوره ها است. عرض کردم که برخی معتقدند که سده های چهارم، پنجم و ششم، درخشانترین دوره های تاریخ ایران هستند، چرا که توانایی اجتماعی شدن، قدرت و حکومت در این سده ها شکل گرفته است. بنده معتقدم که 200 سال گذشته، درخشانترین دوره تاریخ ایران بوده است. دشمنان داخلی (رانتخواران و مفسدان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی) و دشمنان خارجی اعم از روسیه، انگلیس، و آمریکا موفق بر نفوذ بر ملت ایران نشدند. حتی بنده معتقدم که در صد سال آینده وضعیت به مراتب بهتر خواهد شد.

شما استقلال را از حاکمیت و دولت نباید پیگیری کنید. بعد از مشروطه تمام دولت هایی که شکل گرفتند، خصوصاً دولت های شکل گرفته در دوران جمهوری اسلامی، نتوانستند رضایت قاعده جامعه را کسب کنند. آنچه استقلال این کشور را تضمین می کند، اراده ملت ایران است. ملتی که برای حفظ استقلال کشور، سرباز ارتش و نیروهای نظامی را تأمین می کند. بنابراین، ملت هیچگاه بر سر استقلال کشور با کسی معامله نمی کنند و فارغ از احزاب و گروه ها که رانتخواران سیاسی و اقتصادی هستند، مردم پای استقلال این کشور ایستاده اند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی