معرفی شهرستان رشتخوار

  شنبه، 10 مهر 1400   زمان مطالعه 19 دقیقه
معرفی شهرستان رشتخوار
شهر رُشتخوار مرکز شهرستان رشتخوار در استان خراسان رضوی است.این شهر سطح دریا ۱٬۱۴۵ متر ارتفاع دارد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲۰٬۵۱۴ نفر جمعیت داشته‌است.

شهر رُشتخوار مرکز شهرستان رشتخوار در استان خراسان رضوی است. این شهر سطح دریا ۱٬۱۴۵ متر ارتفاع دارد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲۰٬۵۱۴ نفر جمعیت داشته است.این شهرستان ارتباط ویژه ای با شهرستان خواف دارد بطوریکه این دو شهرستان در مجلس نماینده مشترک دارند.

پیشینهٔ تاریخی رشتخوار

منابع موثق از جمله کشفیات و بررسی های باستان شناسی موید وجود زیستگاه های انسانی در این ناحیه از دوران های ما قبل تاریخ و تاریخی است. بدون تردید سرزمین رشتخوار در دوران حیات خود همواره مسکن و مأوای ساکنین این منطقه بوده است. از جمله آثار برجای مانده در مناطق مختلف آن از دوره خوارزمشاهیان، تیموریان و صفویه بر رونق و آبادی این ناحیه در آن روزگار صحه می گذارد. علاوه بر آن رشتخوار در سده های دوازدهم و سیزدهم هجری نیز به دلیل توجه حاکم وقت سلطان علی خان قرائی در زمره مناطق آباد خراسان به شمار می رفت.در ۲۵ کیلومتری جاده آسفالته تربت حیدریه به خواف نزدیک به روستای سنگان رشتخوار، بقایای مسجد و مزار رکن الدین محمود سنجانی (۵۹۳–۴۷۸ هـ.. ق) جلب نظر می کند. وی از اولیاء و رهبران مسلک عرفان در سده ششم هجری است. مجموعه معماری بر جای مانده مشتمل بر دو بنا است که در ضلع شرقی مسجد و در ضلع غربی مزار شاه سنجان قرار دارد. از بنای مسجد تنها یک ایوان وسیع بر جای مانده است. بنای مزار نیز با پوششی گنبدی بر ساقه ای هشت ضلعی استوار بوده است. بر اساس ابنیه به سده نهم هجری می رسد.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی های طبیعی رشتخوار

شهرستان رشتخوار با گستردگی ۴۳۶۰ کیلومتر مربع وسعت و مرکزیت شهری به همین نام با دو بخش مرکزی و جنگل از شمال و شمال شرقی به زاوه و از شمال غربی به تربت حیدریه و از جنوب غربی و جنوب به گناباد و از شرق و جنوب شرقی به خواف محدود می شود. ارتفاع این شهرستان از سطح دریاهای آزاد ۱۱۴۰ متر است. شهرستان رشتخوار دارای ۲۱۷۲ هکتار زمین های عرصه جنگلی و ۵ هکتار فضای سبز می باشد. در شهرستان رشتخوار پرورش دام، زنبور عسل و کرم ابریشم رواج دارد و با حفر بالغ بر ۱۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق توانسته اند انواع محصولات مختلف زراعی را نیز در منطقه کشت نمایند. این شهرستان دارای آب و هوای خشک و کویری بوده و فاصله آن با مرکز استان خراسان رضوی حدوداً ۲۰۰ کیلومتر است.این شهرستان دارای ۷۰ روستا، مزرعه، آبادی در دو بخش و ۴دهستان می باشد.بخش مرکزی شامل شامل دهستان رشتخوار و آستانه می باشد و بخش جنگل شامل دهستان جنگل و شعبه می باشد.شهرستان رشتخوار از نظر وضع طبیعی و ساختمان زمین منطقه ای متنوع و گوناگون است زیرا ارتفاعات جنوبی جلگه زاوه بنام کوه دو شاخ و باخزر از شمال غربی به جنوب شرقی شمال دشت رشتخوار قرار گرفته و ار تفاعات خواف جنوب دشت را احاطه نموده و دشت معمور رشتخوار را در میان گرفته اند حال آنکه منطقه صحرائی و خشک جنگل که وسعت قابل توجهی از مساحت شهرستان (نزدیک به ۳/۲) را تشکیل می دهد در جنوب غربی آن شکل متفاوتی با مناطق کوهستانی جلگه ای یاد شده دارد؛ لذا از نظر زمین شناسی باید این منطقه که دو دشت متفاوت را دربر گرفته به صورت مجزا مورد مطالعه قرار دارد.

وضعیت اقلیمی رشتخوار

  • اقلیم و شرایط آب و هوایی نقش اساسی در تجمع انسان ها ایفا می نماید، چرا که آب و هوا علاوه بر اینکه شرایط زندگی انسان را تعیین می کند در نوع و میزان تولید محصولات کشاورزی، دامی و پوشش گیاهی مؤثر بوده و پتانسیل و توان تولید ناحیه را معین می کند. انسان نیز قادر است با اطلاع از وضعیت اقلیمی نسبت به بهبود شرایط جهت استفاده مفیدتر و بهتر از محیط گام های مثبت و ارزندهای بردارد۰
  • دو دسته عوامل منطقه و فرا منطقه، همچون سایر نقاط، در نوع اقلیم حاکم بر منطقه مؤثر می باشند.
  • به لحاظ قرارگیری منطقه در عرض متوسط و تأثیر توده ای هوای شمال و غربی در این منطقه باعث شده است که نوع خاصی از اقلیم در این منطقه حکمفرما شود. تأثیر توده های باران زای غربی باعث ریزش باران در اواخر پاییز زمستان و اوایل بهار می گردد. در عین حال تأثیر نوع و جهت ارتفاعات نیز نقش قابل ملاحظه ای در نوع اقلیم منطقه بر عهده دارد، به طوری که جهت شمال غربی، جنوب شرقی ارتفاعات تا حد بسیار زیادی از شدت تأثیر توده های سرد شمالی کاسته است. در عوض خصوصیت دالانی دشت، باعث نفوذ هر چه بیشتر توده های باران زا غربی می شود.

اعتقادات مذهبی رشتخوار

مردم شهرستان رشتخوار تماما مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند، تعهد و علایق و اعتقادات مذهبی بالای این مردم در طول تاریخ به عنوان یک شاخص مهم فرهنگی مطرح بوده است. امروزه نیز اعتقادات مذهبی و پایبندی مردم به فرایض باعث گردیده چهره ی شهرستان مذهبی باشد و بیش از ۱۴۰ مسجد و حسینیه و مراکز مذهبی و انجام مراسم مذهبی به مناسبت های خاص، از جلوه های اعتقادات دینی مردمان این سامان است.

آداب و رسوم رشتخوار

اعیاد، جشن ها، آداب و رسوم ملی و میهنی و سنت های رایج در بین اقوام ایرانی که از قرون و اعصار گذشته متداول بوده ریشه در ارزش ها و اصالت هایی دارد که موجب وحدت اقوام و جاودانگی فرهنگ غنی و باستانی ما ایرانیان دارد.اخلاق و عادت ها: در اعیاد باستانی و مناسبت های مختلف قومی، روزها و شب هایی که بصورت نمادین مانند: عید نوروز، شب چله، چهارشنبه سوری و… که به یادگار مانده است، با مهر و محبت، صلح و صفا، پاکی، صداقت، مروت، انسانیت، مهمان نوازی و نوع دوستی، ترحم، عشق و امید وهمه خوبی ها و زیبایی های انسانی را که در سرشت اجداد و نیاکان آنان خداوند گذاشته است به هم نوعان و خویشان خود عرضه می دارند.

پخت نان های محلی رشتخوار

پخت نان سنتی در شهرستان رشتخوار صرفا یک فعالیت مجرد به منظور تهیه نان و قوت غالب مردم منطقه نبوده، بلکه همراه با آداب و رسوم خاصی بوده که بصورت یک فعالیت مشارکتی و تجمعی با همراهی فامیل یا همسایه ها انجام می گرفته است. در هنگام نیاز و تصمیم گرفتن به پخت نان با هماهنگی با فامیل یا همسایه در یک روز مناسب اقدام به پخت نان می نمودند. همسایه ها یا اقوام در یک خانه گرد هم آمده و در تهیه نان به صاحب خانه کمک می نمودند. در کنار پخت نان هر نفر به فعالیت هایی چون بافتنی، ریسندگی، کشیدن قلیان و … نیز مشغول می شده بصورتی که حتی ذبح گوسفند نیز اغلب در روز پخت نان صورت می گرفته است. این مشارکت جمعی در پخت نان خود منجر به اتفاقات خوبی می شده است. منجمله با خبر شدن از اوضاع همدیگر، رفع کدورت ها، ازدواج ها، تصمیم به انجام برنامه های دیگر و … در همین روز اتفاق می افتاده است. این دورهمی فامیلی یا همسایگی خود بخش مهمی از فرهنگ عامه مردم بوده که علاوه در هنگام نان پختن در تمامی فعالیت های جمعی دیگر نیز این چنین بوده است. و هم اکنون نیز کم و بیش این رسم در تمام منطقه وجود دارد پخت نان کاجیره یکی از نان های محلی این منطقه نان سنتی گل کاجیره است که فقط مختص همین منطقه است و منطقه دیگر چنین نانی یافت نمی شود. مواد به کار رفته در این نان شامل سیاه دانه، روغن محلی، بادیون، کنجد و گل کاجیره می باشد، همه این مواد را از قبل با هم ترکیب می کنند و مدت ۱۰ دقیقه منتظر می مانند تا خوب خیس شود و بعد از اینکه خوب نم زد آن را روی نان می مالند. لازم به ذکر است تمام موادی که در نان گل کاجیره استفاده می شود خاصیت درمانی دارد و برای سوء هاضمه، دردهای معده، نفخ شکم ،پادرد و شکم درد مفید می باشد چرا که تمام مواد به کار رفته در آن به صورت کاملا طبیعی از دامن طبیعت جمع آوری می شود و هیچ گونه ماده صنعتی در آن استفاده نمی شود. این نان به دو صورت لواش و تافتون تولید می شود و معمولا چانه نان لواش ۳۵۰ گرم و تافتون ۵۰۰ گرم می باشد ضخامت نان تافتون ۲ سانتیمتر و قطر ان ۲۵ الی ۳۰ سانتیمتر می باشد و طول نان پنجه کش ۵۰ الی ۶۰ سانتیمتر می باشد مقدار استفاده گل کاجیره برای هرنان مقدار ۱۰ الی ۱۵ گرم می باشد.

پخت نان های محلی رشتخوار

جاذبه های گردشگری رشتخوار

در سال هایی نه چندان دور در ادامه برخی از جاذبه گردشگری شهرستان رشتخوار معرفی میشود.

مسجد جامع تاریخی رشتخوار

این مسجد در جنوب شرقی شهر رشتخوار ودر کنار رشتخوار به خواف قرار دارد عده ای این بنا را “خانقاه” نامیده اند، اما با توجه به یافته ها و کاوش های باستان شناسی مسلم است که بنای مزبور مسجد یا مسجد مدرسه ای دو ایوانه است.شالوده بنا در دوره خوارزمشاهیان ریخته شده است و در دوران تیموری مرمت شده است، اما امروزه از این مسجد گنبد خانه ای بزرگ، ایوانی وسیع وشبستانی به انضمام محرابی در گوشه جنوب غربی آن باقی مانده است.گنبدخانه تنها بخشی از بناست که محفوظ تر بر جای مانده است، طرح گنبدخانه در پایین مربع مستطیلی است که در قسمت فوقانی با گوشه سازی به کثیرالاضلاع تبدیل شده و گنبدی آجری بر آن استوار شده است.داخل گنبدخانه دارای تزیینات آجرکاری است آجرچینی پوشش بنا و طاق نماهای پاکار آن به صورت خفته راسته و زیگزاگ اجرا شده است، در زیر این طاق نماها، کتیبه ای قرآنی و کمربندی به خط کوفی گچبری شده است در قسمت هشت ضعلی بنا، چهار نورگیر تعبیه شده که نور مور نیاز را تامین می کند.در اضلاع گنبدخانه غرفه هایی تعبیه شده که جوانب آن آجرکاری شده و در قسمت فوقانی آنها مربعی مرکب از 12 ستاره از آجرتراش اجرا شده، در ضلع جنوبی، محرابی زیبا تعبیه شده است.شماره ثبت تاریخی این مسجد ۱۳۴۳/۳ می باشد . اداره کل ارشاد اسلامی خراسان در کتابچه بناهای تاریخی ، شناسنامه مسجد را این گونه آورده است :پلان آن چهار ضلعی است که در قسمت فوقانی تبدیل به هشت ضلعی شده و گنبد روی آن قرار گرفته است . در قسمت هشت ضلعی چهار نور گیر تعبیه شده که قسمتهایی از آنها به مرور زمان فرو ریخته است مصالح مورد استفاده از این بنا خشت خام و آجر است که بوسیله روکشی از گچ در قسمت داخلی بنا پوشیده شده است . نمای خارجی مسجد بعلت بکار رفتن خشت و گل لطمه بیشتری دیده و از خارج بصورت مخرو به ای نمایان است ، قسمتهای زیادی از ایوان مسجد نیز فرو ریخته و تعمیر و بازسازی آن هزینه زیادی لازم دارد که مقرون به صرفه نیست ! شبستان مسجد به طول ۱۴ و عرض ۸متر است . محوطه زیر گنبد دارای تزئینات آجر کاری است که آجرها در سقف بنا و طاق نماهای زیر سقف بصورت خفته راسته و زیگزاک بکار رفته است . در زیر طاق نماها کتیبه ای از گچ به خط کوفی آیه هایی از قر آن کریم را در بر دارد که قسمتهایی از آن فرو ریخته است . فرم بنا نشان می دهد که گنبد مسجد دارای دو پوشش داخلی است . با توجه به پلان و مشخصات کلی بنا به احتمال زیادی میتوان مسجد را یک بنای دوره سلجوقی دانست .

مسجد جامع تاریخی رشتخوار

تفرجگاه گرماب (پیر یاهو)

این مکان با طبیعتی زیبا در فاصله 25 کیلومتری شهر رشتخوار ودر ارتفاعات روستای سعادت آباد قرار دارد.این تفرجگاه زیبا دارای آبشاری خروشان با درختان پسته کوهی، زرشک، چنار کوهستان، بلوط، چشمه های آب گرم معدنی وگذر گاه های پر پیچ وخم در دل نهرهای آب زلال وگوارا است، مزار پیر یاهو از سالکان طریقت وتصوف در بلندترین نقطه کوه ونزدیک به چشمه آبگرم قرار دارد که هر ساله پذیرای ارادتمندان وی است.

سد شهید یعقوبی

این سد بر روی رودخانه کال سالار ساخته شده وهدف از ایجاد آن توسعه وبهبود کشاورزی در اراضی پایین دست سد وهمچنین مهار سیلاب رودخانه کال سالار بوده است.این سازه از نظر ساختار از نوع خاکی – سنگ ریزه ای با هسته رسی است.وجود این سازه و فراوانی آب سبب پراکنش درختان ، درخچه ها وگیاهان مختلغ در این منطقه شده است.

سد شهید یعقوبی رشتخوار

آبشار علی آباد رشتخوار

آبشار دامنه روستای علی آباد از توابع رشتخوار با مناظر جذاب و طبیعی چشم و گوش هر بیننده را به خود خیره می کند.دو طرف این آبشار با دیواره های طبیعی و با سنگلاخ ها که ارتفاع آن در بعضی نقاط به 50 متر نیز می رسد، احاطه شده و موقع بارندگی آب باران از دیواره ها جاری می شود.طول این حوزه بسیار دیدنی تقریبا سه کیلومتر است و در ابتدای آن چشمه ای جوشان با آب زلال و گوارا دوستداران طبیعت را سیراب کرده و در اطراف آن رویش گیاهان متنوع و گل های رنگارنگ در سینه سخت صخره ها که برخی از آنها در منفذ سنگها روییده اند، چشمان هر بیننده ای را جلا می دهد. دامنه علی آباد که سرآغاز آن از دره بزرگی شروع می شود به تدریج با شیب تند و دره های کوچک متعدد پر پیچ و خم به طرف بالای کوه راه خود را ادامه می دهد و در مرور زمان فرسایش صخره ها سبب شده منطقه بالا دست در دامنه به صورت پلکانی شکل درآید و سنگ های بزرگ زیر پای آدم هر لحظه امکان دارد که از جای خود تکان خورده و به ته دره سقوط کند.این تفرجگاه بکر یکی از چشم اندازهای طبیعی و مناظر زیبای شهرستان رشتخوار است که همچنان طبیعت جذاب خود را حفظ کرده و همه ساله به خصوص در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از دامنه سر سبز آن استفاده می کنند.

دره ییلاقی دریز

دره ییلاقی درریز در فاصله 8 کیلومتری شمال شرقی شهر رشتخوار و در نزدیکی روستای فتح آباد با وضعیتی کوهستانی وکوهپایه ای دارای آب وهوایی مطلوب و مفرح است که رودخانه ای فصلی در فصول گرم سال باعث طراوت هوای آن می شود.آب وهوای مناسب این ناحیه را از پوشش متنوعی از جمله گیاهان خودرو، باغات میوه ودرختان غیر مثمر سرشار کرده است، مناظر طبیعی دره ییلاقی در ریز چشم اندازهایی را به وجود آورده که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

قلعه اکبر آباد

روستای اکبر آباد در فاصله 13کیلومتری جنوب شرقی شهر رشتخوار واقع شده است و قلعه اکبر آباد در جوار روستای اکبر آباد و چسبیده به بافت مسکونی روستا و منتهی الیه جنوب شرقی روستا و در200متری شمال شهر تاریخی و باستانی جیزد قرار دارد.تاریخ ساخت قلعه بزرگ اکبر آباد به حدود 120 سال یعنی دوران قاجاریه باز می شود. این قلعه توسط عیسی خان قرائی و پسرش ذوالفقار خان قرائی که ملاک بزرگ و خان کل منطقه بوده اند ساخته شده است و ابعاداین قلعه در حدود 135×120متر است و دارای 7 برج دیده بانی بلند است که در چهار گوشه قلعه و وسط اضلاع (بجز ضلع ورودی)واقع شده اند.ورودی قلعه در سمت شمال شرقی قلعه واز داخل بافت روستاست که حدود 5 متر عرض و دارای 3 طاق نمای زیبا و عظیم بوده که اکنون فرو ریخته اند.دیواری دور تا دور قلعه با ارتفاع 6 متر کشیده شده است که فقط در محل برج های دیده بانی و همچنین ورودی قلعه قطع شده است.از عناصر شاخص درون قلعه می توان حمام ومسجد را نام برد که در حال حاضر حمام تخریب شده و مسجد هنوز مورد استفاده قرار می گیرد که دارای پلانی مستطیل شکل است که دو ستون مربع شکل در میانه آن قرار دارد و فضای داخلی را به 6 بخش یکسان تبدیل می کند.

قلعه اکبر آباد رشتخوار

آب انبار قلعه اکبر آباد

این بنا در بخش مرکزی و در دهستان رشتخوار به فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر رشتخوار واقع شده است. در جوار روستای اکبر آباد آب انباری وجود دارد که منتسب به دوره قاجاری می باشد. آب انبار اکبرآباد شامل فضایی گنبدوار روی مخزن و فضای منتهی به پاشیر می باشد. مخزن این آب انبار شامل استوانه ای بزرگ به قطر تقریبا ۱۰ تا ۱۲ متر با پوشش آجر فرش و دارای دو ورودی است.

آب انبار قلعه اکبر آباد رشتخوار

خانه تاریخی قرایی

خانه ” حاجی خان یاور “حاکم رشتخواردر داخل شهرو در خیابان امام خمینی شمالی واقع شده است . این سکونتگاه باوسعت 2200متر مربع با توجه به کتیبه آن در دوره قاجارو به سال 1344 ه.ق ساخته شده و مشتمل بر ایوانی با شش ستون ،تزئینات کاشیکاری و آجر کاری است که از جلوه ای خاص برخوردارند . پیرامون حیاط مرکزی به فضای اتاقها با شومینه های زیبای گچی ،مطبخ ،انباری ،و.. اختصاص یافته است .

خانه تاریخی قرایی رشتخوار

دره ییلاقی درریز

دره ییلاقی در ریز در فاصله 8 کیلومتری شمال شرقی شهر رشتخوار ودر نزدیکی روستای فتح آباد با وضعیتی کوهستانی و کوهپایه ای دارای آب وهوایی مطلوب و مفرحه که رودخانه ای فصلی در فصول گرم سال باعث طراوت هوای آن می شه .ٱب وهوای مناسب این ناحیه رو از پوشش متنوعی از جمله گیاهان خودرو ،باغات میوه ودرختان غیر مثمر سرشار کرده. مناظر طبیعی دره ییلاقی در ریز چشم اندازهایی رو بوجود آورده که توجه گردشگران رو به خود جلب می کنه از این رو هرساله در فصل بهار وتابستان گردشگران وطبیعت دوستان زیادی از شهرستان رشتخوار و نواحی اطراف به این منطقه آمده و از طبیعت زیبای آن استفاده می کنند.

مزار شیخ امان قلی

روستای سنگان در 20کیلومتری شهر رشتخوار قرار دارد که به سنگان بالا خواف یا سنگان رشتخوار معروف است. در چند صد متری شرق دهکده سنگان رشتخوار آثاری از بنایی تاریخی مشاهده می شود که آن را “مزار شاه سنجان” می خوانند.مزار”شیخ امان قلی” نیز در چند متری ضلع شمالی مزار شاه سنجان واقع است.شیخ امان قلی یکی از عرفای زمان خویش بوده و از آنجا که پیروزی نادر شاه در حمله به هرات را پیش بینی می کند، پس از بازگشت نادر و مطلع شدن از مرگ وی دستور ساخت مزاری برای آن شیخ را صادر می کند و این بنا بر این اساس در دوره افشاریه ساخته می شود.مزار شیخ امان قلی بنایی است با نمای خارجی 8 گوش و نمای داخلی 4 ضلعی که گنبد آن فرو ریخته است.8 ایوانچه با ابعاد متفاوت در پیرامون بنا واقع شده که از چهار ایوانچه ورودی هایی با طاق جناغی به سمت مزار ایجاد شده است.بنا بیشتر جنبه زیارتگاه دارد، از آجر و گل ساخته شده و تزئینات آن شامل آجرکاری و تزئینات آجری است.

مزار شیخ امان قلی رشتخوار

مزار سید قوام الدین

روستای نوق در شهرستان رشتخوار و بخش مرکزی تقریبا در فاصله 20کیلومتری شمال شهر واقع است. مزار”سید قوام الدین” نیز تقریبا در فاصله 1 کیلومتری شمال غرب روستای نوق در کنار قبرستان روستا و همچنین در سمت جنوب غربی مزار”شیخ ابدال” قرار گرفته است.سید قوام الدین از نوادگان امام موسی ابن جعفر(ع) است. به باور اهالی، این شخصیت از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است. این بنا در قرن نهم هجری بنا و در دوره ها ی پس از آن بازسازی شده است. بنای اولیه مزار با طرح و نقشه ای ۴ضلعی دارای گنبدی زیبا به انضمام دو نورگیر و ایوان با دو غرفه و آراستگی ها ی آن در جلوی این فضا می باشد.

مزار سید قوام الدین رشتخوار

مزار شیخ ابدال

مزار شیخ ابدال تقریبا در فاصله 1 کیلومتری شمال روستای نوق به سمت شمال شرقی مزار سید قوام الدین قرار گرفته است.بنا به صورت متروکه در میان زمین های زراعی دیمه روستا واقع شده است، سبک معماری این بنا نشان می دهد که در قرن نهم و در دوران تیموری بنیان گرفته باشد.بنا بیشتر شبیه مسجد کوچکی است و در میان بقعه صندوقی از آجر وسنگ ایجاد شده است که ظاهرا متعلق به شخصیت محترمی معروف به شیخ ابدال است.مزار شیخ ابدال بنایی استن با پلان مربع و چهار طاقی که ورودی بنا از سمت غرب است.در فضای داخلی بر بالای هر گوشه سقف یک گوشواره ایجاد شده است این بنا یکپارچه سنگی بوده است که در بعضی قسمت ها از آجر برای استحکام و تزئین نیز استفاده شده است.

مزار شیخ ابدال رشتخوار

مزار شاه سنجان

در 25 کیلومتری جاده آسفالته تربت حیدریه به خواف نزدیک به روستای سنگان رشتخوار ، بقایای مسجد و مزار رکن الدین محمود سنجانی (593-478 هـ..ق) جلب نظر می کند . وی از اولیاء و رهبران مسلک عرفان در سده ششم هجری است . مجموعه معماری بر جای مانده مشتمل بر دو بنا است که در ضلع شرقی مسجد و در ضلع غربی مزار شاه سنجان قرار دارد . از بنای مسجد تنها یک ایوان وسیع بر جای مانده است . بنای مزار نیز با پوششی گنبدی بر ساقه ای هشت ضلعی استوار بوده است . بر اساس ابنیه به سده نهم هجری می رسد.

پل سالار

از جمله ابنیه تاریخی شهرستان رشتخوار پلی آجری است که در 20 کیلومتری جاده تربت حیدریه به رشتخوار واقع شده و از یادگارهای معماری دوره قاجار می باشد . این اثر در گذشته محل عبور و تردد از رودخانه کال سالار بوده است . اما امروزه این رودخانه خشک شده و تنها در مواقعی آب در آن جریان دارد.بنابر شواهد موجود پل سالار به سعی و اهتمام حسن سالارخان یاور بنیان گردیده است. پل سالار در شهرستان رشتخوار، بین روستاهای سنگان و ملک آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۲۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل سالار رشتخوار

آب انبار بزرگ مرکزی جنگل

این سازه آبی که در بخش جنگل از توابع رشتخوار و به فاصله ۹۰ کیلومتری از آن واقع است شامل مخزن آجری بزرگ با عمق زیاد می باشد که به دلیل گنجایش بسیار آب در آن به آب انبار مرکزی معروف شده است. ورودی این بنا مسدود شده اما در گذشته فضای معماری آن مشتمل بر پلکان و پاشیر نیز بوده است. این آب انبار یادگارهای قاجار در رشتخوار است.

آب انبار بزرگ مرکزی جنگل رشتخوار

و در پایان...

شهر رُشتخوار مرکز شهرستان رشتخوار در استان خراسان رضوی است. این شهر سطح دریا ۱٬۱۴۵ متر ارتفاع دارد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲۰٬۵۱۴ نفر جمعیت داشته است. از جمله کشفیات و بررسی های باستان شناسی موید وجود زیستگاه های انسانی در این ناحیه از دوران های ما قبل تاریخ و تاریخی است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) بغض ناراحت کننده رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ویدیو/ سر شما سلامت آقا (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس بهترین صبحانه را در کجای تهران بخوریم؟ یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید بهترین آموزشگاه زبان آلمانی آنلاین در ایران بغض‌هایی که در حضور رهبر انقلاب شکست+ویدئو/از اشک های همسر شهید رئیسی تا پسر شهید مالک رحمتی... ایده باورنکردنی در تولید گوشت مصنوعی بدون کشتن حیوانات/همش گوشته!+فیلم تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین! حضور زائران حرم رضوی در کنار مزار شهید رئیسی+عکس/هشتمین رئیس جمهور در جوار هشتمین امام😭 سنگ تمام کریم باقری بازیکن سابق فوتبال برای تبریک تولد عقاب آسیا/ سلطان سرت سلامت... +عکس تزئین میز عزای شهید جمهور، سید محرومان با شمعدونی های سبز و گل های پر پر شده +عکس /گفتم خداحافظ ولی در دل چه آهی دارم ای عشق... همسران 3 بازیکن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی+ عکس اولین صحبت های همراه با بغض همسر سیدابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان با خبرنگار صداوسیما+ویدیو/ آرزوی صبر برای خانواده های شهدای خدمت حضور محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت بیت رهبری و قرآن خواندنش برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! اشکهای تازه عروس مهدی کوشکی، محیا مهدی زاده+عکس پست معنادار ژیلا صادقی برای مادر رئیس جمهور رئیسی+عکس پستی نگران کننده درباره حال رابعه اسکویی+عکس واکنش جالب و قدردانی «بهروز افخمی» از حضور میلیونی مردم در تشییع رئیس جمهور شهید+ویدیو افشای راز طلاق امین حیایی از همسر اولش!+ویدئو بشقابهای کودکیمون/یادگار روزهایی که مادر پای اجاق گاز ساعتها می ایستاد و غذاهای اصیل ایرونی درست می کرد؛ هنوزم ازشون بوی قرمه سبزی مادرو میشه شنید گفتگو و قوت قلب دادن رهبر معظم انقلاب به همسر حسین امیرعبداللهیان پس از مراسم صبح امروز+عکس
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
معنی شعر ترکی شهید مالک رحمتی که وایرال شد/گر جذبه عشق اولسا گتیرم نئجه گلمز+ ویدئو
فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه
دیپلمات‌های پیشین کشور: در دوره رئیسی روابط خارجی کشور تقویت شد
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!