رسم عجیب پاهای نیلوفری

  یکشنبه، 27 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
رسم عجیب پاهای نیلوفری
رسم بستن پاها (پاهای نیلوفری)در کشور چین یکی از سنت های عجیب و دردناکی است که در گذشته باید اجرا می شد. برای آشنایی با این رسم کهن با ساعد نیوز همراه باشید.

بستن پا سنتی بوده است که حدود هزار سال بر روی زنان و دختران چینی اجرا می کردند، این سنت حدوداً از قرن ده میلادی (۹۵۰) تا اوایل قرن بیستم(۱۹۱۲) در چین مرسوم بوده است. «بستن پاها» ی زنان یکی از رسومی بود که در چین باستان اجرا می شد. این عمل باعث تغییر شکل و کوچک شدن پاها تقریباً به اندازه پاهای یک عروسک می شد. عوارض این رسم دشواری و دردناک شدن راه رفتن و بیماری به نام اوستئوپروسیس (شکنندگی- پوکی استخوان ها) بود.

تاریخچه سنت بستن پا

رسم بستن پاها از دورهٔ سلسلهٔ سانگ، بین سال های ۹۷۶–۹۶۰ قبل از میلاد آغاز شد. گفته می شد یکی از شاهزاده ها محبوبه یی داشت که با پاهای بسته می رقصید. در حقیقت شاهزاده به دلیل علاقه ای که نسبت به پاهای کوچک داشت محبوبه اش را وادار می کرد که با پاهای بسته حرکت کند. این موضوع باعث شد که داشتن پاهای کوچک به عنوان یک «ارزش» در خانواده های سنتی به شمار آید؛ به این ترتیب، مرسوم شد که پاهای دختران جوان بسته شود تا کوچک بمانَد. اصطلاح پاهای سوسنی برای توصیف پاهای کوچک به کار می رفت و در جامعهٔ چین باستان نشانگر زیبایی و سمبل اصالت و طبقهٔ اجتماعی بالا به شمار می آمد.

سنت بستن پاها در چین

چگونگی بستن پاها

فرایند بستن پاهای دختران بین سنین سه تا یازده سالگی آغاز می شد. ابتدا پای کودک با آب داغ شسته و ماساژ داده می شد، بعد تمامی انگشت ها به جز انگشت شصت شکسته شده به سمت داخل پا برگردانده و فشرده می شدند؛ سپس پا را در همین حالت با نوارهای پارچه یی محکم می بستند. این عمل موجب جلوگیری از رشد پا بیش از ۱۰ سانتیمتر می شد. سپس انگشت های شصت را در راستای پا کشیده می شکستند. بانداژ پارچه یی از انگشتان تا قوزک پا محکم پیچیده می شد تا انگشتان را در جای خود نگه دارد. بعد از گذشت دو یا سه سال پاهای کودک آنقدر کوچک می شدند که در کفش هایی که تنها ۳ اینچ یا ۷/۵ تقریباً سانتی متر طول داشتند جای می گرفتند. این کفش های کوچک که کفش های نیلوفری نامیده می شدند از جنس ابریشم بودند و با قلابدوزی های زیبا تزیین می شدند. در نتیجه این محدود کردن و بستن، پاها بشدت از فرم افتاده و راه رفتن با آن ها بسیار دردناک می شد. در بسیاری از مواقع نیز انگشتان پا قطع می شدند زیرا بانداژ آنچنان محکم بسته شده بود که مانع از رسیدن خون به انگشتان می شد.

عکس رادیولوژی از پاهای بسته شده

فلسفه بستن پاها

ایجاد و پایدار شدن این سنت عجیب که شامل معیوب کردن کنترل شده ی پای یک زن برای جلب رضایت مردان است، از دید بیننده ی خارجی به هیچ عنوان قابل درک نیست و تنها می توان آن را مصداق بی چون وچرای تبعیض جنسیتی مطلق دانست. یکی از دلایل بستن پاهای زنان چینی، ایجاد و افزایش وابستگی اقتصادی آن ها به مردان بود. هرچند در چین باستان که داشتن چند پیمانه برنج بیشتر، باعث خوشحالی یک خانواده و رهایی آن ها از Fork of hunger چنگال گرسنگی می شد، عدم مشارکت زنان در تأمین نیازهای خانواده (به دلیل پاهای معیوب و غیرطبیعی) اصلا عقلانی نبود ولی ظاهرا مردان چینی داشتن کنترل بر همسر و لذت بردن از یک ویژگی تزیینی را به وضعیت اقتصادی بهتر ترجیح می دادند. در حقیقت داشتن همسری با پاهایی بسیار کوچک راهی برای فخرفروشی(to boast, to brag about) در مورد ثروت و عدم نیاز به کار کردن زن برای تأمین نیازهای خانواده محسوب می شد. درگذشته زنان چینی دلایل زیادی برای تن دادن به این فشار اجتماعی مردسالارانه داشتند. زنان چینی در خانواده های فقیر، به صورت مداوم پای دختران خود را با نوارهای پارچه ای و بسیار سخت و با فشار می بستند به این امید که روزی مردی ثروتمند با دخترانشان ازدواج کند و آن ها را از فقر(Poverty) و تنگدستی نجات بدهد.

از بین رفتن سنت بستن پا

در اوایل قرن بیستم با ورود مبلغین مسیحی و ایجاد تغییرات عمده ی اجتماعی، این سنت غیرانسانی نیز به مرور مهجور و نهایتا در سال ۱۹۱۲ غیرقانونی اعلام شد. البته باوجود ممنوعیت قانونی، از بین رفتن کامل سنت بستن پا چند دهه طول کشید و پیگیری این سنت تا دهه ی ۴۰ قرن بیستم ادامه داشت. هنوز هم به خصوص در مناطق روستایی چین می توان زنان سالخورده ای با پاهای باندپیچی شده را مشاهده کرد.

سخن آخر

سنت بستن پا در قرن دهم میلادی و در میان زنان دربار امپراتور چین رایج شد. بعدها به مرور این سنت غیرانسانی در سراسر کشور گسترش پیدا کرد وزنان روستایی چینی برای ازدواج با مردی از طبقات اجتماعی بالاتر، به انجام آن تن می دادند. درگذشته داشتن پای کوچک و خوش فرم، مهم ترین عامل زیبایی یک زن چینی محسوب می شد، به خصوص پای «نیلوفری» که نشانه ی نهایت زیبایی و مهم تر از آن ناتوانی در راه رفتن و درنتیجه وابستگی مطلق یک زن به شوهر و خانواده اش به شمار می آمد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان