دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

رتبه پیمانکاری شرکت چیست؟ 

سه شنبه، 08 اسفند 1402
رتبه پیمانکاری شرکت یکی از معیارهایی است که می‌توانید از طریق آن شرکت‌های فعال در حوزه پیمانکاری را با یکدیگر مقایسه کنید. به صورت کلی رتبه پیمانکاری، معیاری برای بررسی صلاحیت و توانایی شرکت‌ها در انجام پروژه‌های عمرانی و پیمانکاری است.

در این مطلب از وب سایت ثبت 123 قصد داریم تا شما را با رتبه پیمانکاری شرکت‌ها آشنا کرده و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

معرفی رتبه پیمانکاری شرکت

اگر بخواهیم شما را با رتبه پیمانکاری شرکت‌ها آشنا کنیم، باید گفت که رتبه بندی پیمانکاران، سیستمی شفاف برای ساماندهی فعالیت پیمانکاران در زمینه‌های مختلف است. ایجاد این سیستم مزایای گوناگونی دارد که از مهم‌ترین مزایای رتبه پیمانکاری شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت شفاف و آسان‌تر: پیمانکاران با اخذ رتبه بندی، صلاحیت و تخصص خود را به طور رسمی به اثبات می‌رسانند و می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری در مناقصات و پروژه‌ها شرکت کنند.

  • دسترسی به پروژه‌های دولتی: پیمانکارانی که رتبه بندی شده‌اند، واجد شرایط دریافت مجوز برای کار در پروژه‌های دولتی و خصوصی که از منابع مالی دولت استفاده می‌کنند، خواهند شد.

  • امکان شرکت در مناقصات دولتی: شرکت‌ها برای حضور در مناقصات دولتی، باید اقدام به ارائه گواهینامه رتبه بندی پیمانکاری کنند.

  • افزایش اعتماد و اعتبار: شرکت‌های دارای رتبه بندی، از نظر توانایی مالی، فنی و مدیریتی مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته اند و از اعتبار و اعتماد بیشتری در نزد کارفرمایان و سایر شرکت‌ها برخوردارند.

  • افزایش فرصت‌های شغلی: شرکت‌های دارای رتبه بندی، می‌توانند پروژه‌های بزرگ‌تر و بیشتری را بر عهده بگیرند و در نتیجه، فرصت‌های شغلی بیشتری را ایجاد کنند.

به دلیل مزایایی که اخذ رتبه پیمانکاری دارد، افرادی که شرکت در حوزه پیمانکاری دارند برای فعالیت جدی اقدام به دریافت این رتبه می‌‌کنند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این رتبه بندی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و بر اساس ضوابط و آیین نامه‌های مصوب انجام می‌شود.

انواع رتبه بندی پیمانکاری

نکته مهمی که در مورد رتبه پیمانکاری باید به آن توجه کنید، این است که این رتبه بندی انواع مختلفی دارد. به منظور بررسی انواع رتبه بندی پیمانکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رتبه بندی پیمانکاری: این نوع رتبه بندی برای شرکت‌هایی که قصد انجام پروژه‌های عمرانی و پیمانکاری را دارند، صادر می‌شود.

  • رتبه بندی مشاور: این نوع رتبه بندی برای شرکت‌هایی که قصد ارائه خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف، از جمله طراحی، نظارت و مطالعات فنی و اقتصادی را دارند، صادر می‌شود.

  • رتبه بندی انفورماتیک: این نوع رتبه بندی برای شرکت‌هایی که قصد ارائه خدمات انفورماتیک و نرم افزاری به دستگاه‌های دولتی را دارند، صادر می‌شود.

  • رتبه بندی EPC: این نوع رتبه بندی برای شرکت‌هایی که قصد انجام پروژه‌های به صورت EPC (طراحی، تأمین، اجرا) را دارند، صادر می‌شود.

شما می‌توانید با توجه به شرایط شرکت خود، اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری در انواع گفته شده کنید.

شرایط اخذ رتبه پیمانکاری

شرایط اخذ رتبه پیمانکاری به پارامترهای مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی، می‌توان گفت که شرایط زیر برای اخذ رتبه پیمانکاری لازم است. از مهم‌ترین شرایط عمومی اخذ رتبه پیمانکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت شرکت: شرکت متقاضی باید در یکی از قالب‌های شرکت‌های سهامی خاص، با مسئولیت محدود یا تعاونی به ثبت رسیده باشد.

  • حداقل سابقه کار: سابقه کار مورد نیاز برای اخذ رتبه‌های مختلف پیمانکاری متفاوت است. به طور کلی، برای اخذ رتبه 5، حداقل سابقه کار 1 سال و برای اخذ رتبه 1، حداقل سابقه کار 5 سال لازم است.

  • مدرک تحصیلی: اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رشته مورد تقاضا باشند.

  • توان مالی: شرکت متقاضی باید دارای توان مالی کافی برای انجام پروژه‌های مربوط به رتبه مورد تقاضا باشد.

  • تجهیزات و ماشین آلات: شرکت متقاضی باید دارای تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای انجام پروژه‌های مربوط به رتبه مورد تقاضا باشد.

  • نیروی انسانی: شرکت متقاضی باید دارای نیروی انسانی متخصص و مجرب برای انجام پروژه‌های مربوط به رتبه مورد تقاضا باشد.

مراحل اخذ رتبه پیمانکاری

به صورت کلی اخذ رتبه پیمانکاری برای شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف عمرانی، صنعتی و خدماتی یک موضوع لازم و ضروری است. اگر بخواهیم شما را با مراحل اخذ رتبه پیمانکاری آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب رشته فعالیت

اولین قدم برای اخذ رتبه پیمانکاری، انتخاب رشته فعالیت است. هر رشته فعالیت، شرایط و ضوابط خاص خود را برای اخذ رتبه دارد.

تهیه مدارک

در گام بعدی باید متقاضیان مدارک مورد نیاز را برای اخذ رتبه تهیه کنند. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • مدارک ثبتی شرکت: اساسنامه، شرکت نامه، روزنامه رسمی و آگهی تاسیس

  • مدارک تحصیلی و سوابق کاری اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل

  • گواهی نامه‌های مرتبط با رشته فعالیت

  • مدارک مربوط به تجهیزات و ماشین آلات

  • مدارک مربوط به نیروی انسانی

  • گواهی نامه مالیاتی

  • گواهی نامه عدم سوء پیشینه

  • تعهدنامه عدم تعهد کاری در سایر شرکت‌ها

ارائه درخواست

در گام بعدی نیاز است تا متقاضی درخواست خود را به همراه مدارک مربوطه به سامانه رتبه بندی پیمانکاران ارائه دهد تا فرآیند ارزیابی مدارک آغاز شود.

بررسی و ارزیابی مدارک

پس از ارائه مدارک از سوی شما، مدارک ارائه شده توسط کارشناسان سامانه رتبه بندی پیمانکاران بررسی و ارزیابی می‌شود.

بازدید از محل شرکت

در صورت تایید شدن مدارک شما، کارشناسان سامانه رتبه بندی پیمانکاران اقدام به بازدید از محل شرکت شما می‌کنند تا وضعیت آن را بررسی کنند. لازم به ذکر است که در برخی موارد، از متقاضی و اعضای هیئت مدیره شرکت مصاحبه گرفته می‌شود.

اعلام نتیجه

پس از بررسی مدارک، بازدید از محل شرکت و مصاحبه، در نهایت پرونده شما به صورت کلی ارزیابی شده و نتیجه نهایی اخذ رتبه پیمانکاری به متقاضی اعلام می‌شود.

حرف آخر

در این مطلب شما را با اخذ رتبه پیمانکاری آشنا کرده و همان طوری که بیان شد، رتبه بندی پیمانکاری ابزاری برای سنجش صلاحیت و توانایی شرکت‌های پیمانکاری است و مزایای متعددی برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد. با توجه به موارد گفته شده در این مطلب می‌توانید به راحتی مراحل رتبه بندی پیمانکاری را طی کرده و از این طریق به هدف خود برسید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 31 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خوشگلاسیون بازیگر و کشتی‌گیر هالیوودی د راک توسط دخترانش / این ووروجک ها راک رو با گلیتر یونی کورنی اکلیلی کردن 😂 فقط خنده های پدرشون
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
استوری تسلیت و همدردی بازیگران با حمید گودرزی برای فوت مادرش+عکس/ از پوریا پورسرخ و ژیلا صادقی تا نعیمه نظام‌دوست و پژمان بازغی
هزینه چاپ یک کتاب
تصاویری جالب از چهره متفاوت بازیگران سرشناس و مطرح با سبیل+عکس/ از محمدرضا گلزار و مهران مدیری تا مهدی سلوکی و محسن تنابنده
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب