روش تهیه آش سه نگه سیر لذیذ

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه آش سه نگه سیر لذیذ
آش سه نگه سیر یکی از غذاهای محلی کردستان است که با گوشت و مرغ تهیه می شود. این غذا بیشتر در ماه رمضان مورد استفاده قرار میگیرد. تا انتها با ما همراه باشید.

در مقاله حاضر طرز تهیه آش سه نگه سیر کردستان را برایتان بصورت کاملا سنتی و اصل کردی را قرار داده ایم. شما بعد از مطالعه این مقاله می توانید دستور پخت و طرز تهیه آش سه نگه سیر را بصورت کامل و جامع آموزش دیده و آن را فرا بیاموزید.آش از نظر سبکی غذا در دسته غذاهای سبک قرار می گیرد و می توان آن را در وعده های گوناگون استفاده کرد. نسل گذشته و قدیمی ها آش را به عنوان غذای اصلی در نظر می گرفتند و می توان گفت به نسبت دسترسی به مواد اولیه برای غذا ها جزو غذاهای لوکس محسوب می شده است.

مواد لازم برای آش سه نگه سیر

  • عدس ۵۰۰ گرم
  • برنج۱/۲ پیمانه
  • سینه مرغ ۱/۲ عدد
  • پیاز داغ ۱/۲ فنجان
  • سیر داغ ۳ قاشق غذا خوری
  • نعنا داغ به مقدار لازم
  • کشک ۶ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آش سه نگه سیر

ابتدا عدس را با مرغ با نمک و فلفل و زردچوبه میگذاریم بپزد بعد برنج پخته شده را اضافه میکنیم. و میگذاریم خوب له بشود مرغ را در میاریم و خرد خرد میکنیم و دوباره داخل قابلمه میریزیم و زمان میدهیم تا خوب جا بیوفتد. وقتی خوب لعاب داد پیاز داغ و سیر داغ را اضافه میکنیم و ده دقیقه آخر کشک را میریزیم.ودر آخر برای تزیین میتوانید از نعناع داغ و سیر داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

 آش سه نگه سیر

مواد لازم آش سه نگه سیر روش دوم

  • ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون با استخوان
  • 1/2 پیمانه برنج
  • ۱ پیمانه عدس
  • ۵ قاشق غذا خوری کشک
  • 2 عدد پیاز
  • ۵ حبه سیر
  • نعنا خشک به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

دستور تهیه آش سه نگه سیر روش دوم

یکی از پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید. مرغ را به صورت خورشتی تکه کنید. برنج را حداقل از ۱ ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید. در یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس پیاز ها را بریزید و هم بزنید تا طلایی رنگ شوند. مقداری زردچوبه بریزید و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. مرغ ها را به همراه مقداری آب، نمک و فلفل ریخته و اجازه دهید خوب بپزند.

در یک قابلمه دیگر برنج را به همراه مقداری روغن، آب و نمک بریزید و بگذارید به جوش آید. زمانی که برنج نیم پز شد، مرغ های پخته شده را به همراه عدس و کشک اضافه کنید و اجازه دهید حداقل به مدت ۶۰ دقیقه خوب بپزند.

یک پیاز دیگر را به صورت خلالی خرد کنید. سیر ها را ریز خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا به خوبی داغ شود سپس پیاز ها را به همراه سیر ها بریزید و هم بزنید تا طلایی شوند.

مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود سپس نعنا خشک را ریخته و هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند. در اخر مخلوط پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ را در آش بریزید و ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید روی حرارت بماند.

نکات حرفه ای برای طرز تهیه آش سه نگه سیر

  • حتما حبوبات را از یک روز قبل حتما خیسانده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. حبوبات دارای مواد معدنی و ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و برای بدن انسان بسیار مفید است. سعی کنید حتما در بررسی طرز تهیه آش سه نگه سیر این نکته را رعایت کنید.
  • در طرز تهیه آش سه نگه سیر حتما از سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده کنید. این مورد را تاکید کرده ایم. یکی از دلایل اصلی خوشمزه بودن آش ها مخصوصا آش سه نگه سیر در استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک است. عطر بینظیری به آش سه نگه سیر خواهد داد.
  • اگر برای طرز تهیه آش سه نگه سیر نیاز به استفاده از سبزیجات خشک شده داشتید باز هم سعی کنید این سبزیجات مانده نبوده و نسبتا تازه باشند. سبزیجات خشک شده قدیمی عطر آنچنانی ندارند.
  • حتما حواستان باشد که در طرز تهیه آش سه نگه سیر از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش سه نگه سیر با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش سه نگه سیر ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.
  • برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.
  • برای سرو آش سه نگه سیر هم هنرمندانه این کار را انجام دهید و حتما از ظرف مناسب برای ریختن آش سه نگه سیر استفاده کنید.
  • برای نگهداری از آش باقیمانده حتما آن را به قابلمه منتقل کرده و حتما درب آن را ببندید و بعدا داخل یخچال نگه داری نمایید.
  • به هیچ عنوان آش گرم را مخصوصا آش سه نگه سیر را بصورت گرم داخل یخچال نگذارید. حتما اجازه دهید آش سه نگه سیر خنک شده و بعدا به یخچال منتقل کنید.
  • برای سبزیجات هم سبزی درشت خرد شده و بدون ساقه باشد. این یکی از فوت های کوزه گری برای طبخ هر نوع آش است.
  • پیاز داغ و سیر داغ و همچنین نعناع سرخ شده در بسیاری از آش ها برای تزیین استفاده می گردد. البته نه همه آش ها ولی در بسیاری از آش ها شما می توانید با اینها به آش خود جذابیت بصری خاصی را به میهمانان خود القا نمایید.
  • همیشه حواستان باشد در طرز تهیه آش سه نگه سیر یکی از بهترین نکات و اصلی ترین آنها خوشمزه بودن آش می باشد. شما می توانید از یک ظرف مناسب برای پخت استفاده نمایید. ظرف مسی یکی از این ظروف است که غذا در آن بسیار خوشمزه و بینظیر می شود.

خواص گوشت مرغ در آش سه نگه سیر

رژیم های غذایی با سطوح بالای پروتئین باعث کاهش وزن می شوند و یکی از خواص مرغ از نظر محققان همین خاصیت کاهش وزن است. مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور منظم سینه مرغ مصرف می کنند، کنترل وزن قابل توجهی دارند.

اگر شما می خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مرغ راه حل خوبی برای شماست. محتوای پروتئین بالا به شما انرژی لازم برای عملکرد خوب ورزشی را می دهد. با این حال اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی خود را غنی از مواد مغذی نگه می دارید. میزان سلنیوم مرغ موجب افزایش متابولیسم بدن نیز می شود.

کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود. این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد. مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد در حالی که گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

خواص عدس در آش سه نگه سیر

آهن در غذاهای گیاهی مانند عدس غیر غلیظ است، یک نوع آهن است که به آسانی به عنوان آهن در گوشت، مرغ و ماهی جذب نمی شود. شما می توانید مقدار آهن را از عدس ها با خوردن حبوبات با گوشت یا با منبع غنی از ویتامین C افزایش دهید. عدس ها را در سوپ های گوشتی بریزید یا آن ها را در سالاد هایی که حاوی سبزی های تیره، برگ و نارنجی یا گریپ فروت هستند مصرف کنید.

علاوه بر ارائه کربوهیدرات های پیچیده سوزاننده، عدس می تواند انرژی شما را با تجدید ساختن منابع آهن شما افزایش دهد. به خصوص برای قاعدگی زنان که بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند، تقویت منابع آهن با عدس، ایده خوبی است؛ به ویژه آن که، بر خلاف گوشت قرمز، منبع دیگری از آهن، عدس غنی از چربی و کالری نیست. آهن جزء جدایی ناپذیر از هموگلوبین است که اکسیژن را از ریه ها به تمام سلول های بدن انتقال می دهد و همچنین بخشی از سیستم های آنزیمی کلیدی برای تولید انرژی و متابولیسم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان