روش تهیه کباب درباری لذیذ

  شنبه، 02 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه کباب درباری لذیذ
از کباب درباری چه می دانید؟ از طرز تهیه کباب درباری لذیذ و خوشمزه چه می دانید؟ آیا فرق کباب سلطانی و کباب درباری را می دانید؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که انواع کباب ها، پای ثابت سفره میهمانی ها و تفریحات شماست؛ پیشنهاد می کنیم که خواندن این مقاله را از دست ندهید.

کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی، ترکی و عربی است. کباب درباری یکی از انواع کباب های غیر کوبیده است که بسیار مجلسی و زیبا طبخ می شود و طعم فوق العاد های دارد. از مرغ و گوشت به صورت نواری و رول شده برای این کباب استفاده می شود. تاریخچه این کباب به دربار ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد. این کباب زیبا و خوشمزه را می توان در مهمانی های خاص تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب درباری در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کباب درباری (کباب ثریایی)

انواع کباب های ایرانی، غذایی رسمی و مجلسی ایرانیان هستند. توریست های خارجی معمولا ایران را با چند محصول می شناسند از جمله: فرش، زعفران، انواع کباب ها و برنج ایرانی. معمولا کباب را غذایی شاهانه و سلطنتی می دانند که به مرور زمان علاوه بر شاهان، مردم عادی نیز شانس خوردنش را به دست آوردند.

کباب ها شاید ظاهرا یک نام را داشته باشند اما بلحاظ کیفیت مواد استفاده شده و مهارت سرآشپز قیمت های مختلفی دارند. همه کباب ها بسته به ذائقه هر فرد به 2 نوع خورده می شوند 1: کباب با نان و ریحان و 2: کباب بهمراه برنج یا پلو.

کباب درباری از غذاهای شیک و لذیذ مجلسی است که کباب ثریایی نیز نامیده می شود. بر اساس شباهتی که در معنای نام کباب سلطانی و کباب درباری است، برخی به اشتباه این 2 نوع کباب را یکی می دانند درصورتیکه واضح است که کباب درباری (کباب ثریایی) به لحاظ شکل ظاهری، مواد مورد نیاز و نحوه پخت و سرو چیزی بسیار متفاوت از کباب سلطانی است.

به عنوان مثال بارز می توان به ظاهر این دو کباب اشاره کرد که سلطانی ظاهرش کشیده و خطی است ولی درباری رولی شکل است دایره ای. کباب درباری (کباب ثریایی) یکی از کباب های لذیذ و خوشمزه ای است که طرفداران خاص خود را دارد.اگر از آن دسته افرادی هستید که روحیه تجربه گری و ریسک در تست طعم ها دارید، پس حواستان باشد که سرتان کلاه نرود و به جای کباب درباری، کباب سلطانی به خوردتان ندهند. البته ما منکر خوشمزگی و لذیذ بودن کباب سلطانی نیستیم.

لازم به ذکر است که کباب سلطانی قدمت و پیشینه اش بیشتر از کباب درباری است.کباب سلطانی، که سرو و ظاهر آن به نحوی است که مخلوطی از تکه های کباب های برگ و کوبیده است در یک سیخ یکی در میان.کباب سلطانی در گذشته مورد پسند همه شاهان بود و سایر کباب ها پس از آن رواج پیدا کردند. انواع کباب ها ابتدا غذای مخصوص درباری شد و به مرور زمان به بیرون از دربار راه یافت و وارد رستوران ها و سفره های مهمانی اقشار مختلف جامعه شد.

برای پخت کباب درباری از گوشت راسته گوسفندی استفاده می شود. سیخ وسیله ای فلزی یا چوبی است که ابزاری پر کاربرد برای ساخت انواع کباب استفاده می شود. اصطلاحا مواد کباب را به سیخ می کشند و سیخ را بالای آتش نگه می دارند که البته این کار قلق و مهارت خاص خود را دارد. البته وجود زغال و منقل هم پس از نوع سیخ دارای اهمیت است.اندازه و ضخامت رول کباب مهم است که بستگی به 2 عامل نوع کباب و سبک پخت سرآشپز دارد و این سلیقه و تجربه آشپز است که موجب ایجاد سبک های مختلف تهیه کباب درباری خوشمزه می شود.

مواد لازم برای تهیه کباب درباری

  • پیاز بزرگ 2 عدد
  • گوشت راسته گوسفندی 1 عدد کامل بدون استخوان
  • سینه مرغ کامل 1 عدد
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم

آموزش طرز تهیه کباب درباری

پیاز ها را پوست گرفته و سپس رنده کنید. آب پیاز را گرفته و با کمی زعفران دم کشیده شده و نمک مخلوط کنید و در ظرفی بریزید.گوشت راسته گوسفندی از گوشت های لذیذ برای بسیاری از کباب هاست.در این مرحله گوشت راسته گوسفندی را بصورت استیک نازک برش دهید. سپس به صورت نوار های 3 تا 4 سانتی و طول 10 سانتی برش دهید. یعنی به قطعاتی که در سایز 4 * 10 تقسیم کنید.این کار برای این است که می خواهیم آن ها را بصورت رول دربیاویم.سپس سینه مرغ را نیز استیکی برش دهید و آن را نیز بصورت نوار قطعه بندی کنید. سعی کنید اندازه مرغ را به همان اندازه گوشت برش دهید.

در اینجا پیشنهاد می کنیم گوشت ها و مرغ ها را جدا گانه در یک ظرف ریخته و آن ها را مزه دار کنید. مزه دار کردن گوشت گوسفندی برای کباب یکی از مطالب بسیار خواندنی است که مطمئنا از آن استفاده خواهید کرد.می توانید مخلوط پیاز و زعفران و نمک و فلفل سیاه را به گوشت و مرغ های سایز شده تان بیافزایید. اکنون درب آن را بسته و داخل یخچال نگه داری کنید.اجازه دهید تا 1 ساعت مواد به خورد گوشت و مرغ برود.

بعد از اینکه گوشت ها و مرغ هایتان مزه دار شدند آن ها را به سیخ بکشید. برای اینکه از یک تخته استفاده کنید.ابتدا برش هایی از گوشت گوسفند را روی تخته قرار دهید و سپس برش های مرغ را روی آن بگذارید و آن ها را رول کنید.سعی کنید ظاهر رول ها یک اندازه و یک شکل باشد. این کار ظاهر کار را بسیار زیباتر خواهد کرد.

سیخ های رول گوشت و مرغی را که آماده کردید بر روی منقل همراه زغال گذاشته و اجازه می دهیم بپزند. نحوه پخت هم بستگی به خودتان دارند.سعی کنید منقل را روشن نگه دارید ولی حرارتش زیاد نباشد که کباب ها نسوزند. یک حرارت یکسان و ملایم داشته باشند کافیست. با بادبزن می توانید حرارت را ثابت نگه دارید و اجازه دهید رول های کباب مغز پخت شوند.بعد از پخت می توانید کره را آب کرده رو روی کباب ها بریزید. این کار را مستقیم انجام ندهید و با یک قلمو انجام دهید تا کره یکسان به همه کباب منتقل شود.

اکنون که این کباب آماده شده است و آن ها را از سیخ کشیده و برنج خود را که از قبل آماده کرده اید با آن سرو کنید. کباب شما آماده سرو می باشد. نوش جان و میل کنید.

نکات کلیدی در تهیه کباب درباری

  1. شما می توانید کباب را روی سیخ چوبی بزنید و داخل فر از قبل گرم شده کباب کنید.
  2. از راسته گوساله نیز می توانید استفاده کنید.
  3. به دلخواه می توانید در انتها کره آب شده روی کباب بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان