رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: نقش حیاتی روابط‌عمومی در ترغیب مردم به استفاده مسئولانه از آب جدی گرفته شود

  پنجشنبه، 15 تیر 1402 ID  کد خبر 347262
رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: نقش حیاتی روابط‌عمومی در ترغیب مردم به استفاده مسئولانه از آب جدی گرفته شود
ساعد نیوز: رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به سه ابرچالش متخصصان ارتباطات آبی؛ «عدم درک ارزش آب»، «عدم درک ارزش خدمات آب» و «عدم درک ارزش ارتباطات آب» گفت: در بحث ارزش آب، هدف این است که روابط‌عمومی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب با تدوین استراتژی‌ها و با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف ارتباطی، ارزش آب را برجسته‌تر کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از شارا، رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در نخستین هم‌اندیشی «روابط‌عمومی‌ها: مسئولیت‌پذیری اجتماعی و بحران آب» با اشاره به سه ابرچالش متخصصان ارتباطات آبی؛ «عدم درک ارزش آب»، «عدم درک ارزش خدمات آب» و «عدم درک ارزش ارتباطات آب» گفت: در بحث ارزش آب، هدف این است که روابط‌عمومی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب با تدوین استراتژی‌ها و با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف ارتباطی، ارزش آب را برجسته‌تر کنند.

مهدی باقریان با اشاره به این مطلب که شواهد نشان می‌دهد هنوز آب به گفتمان عمومی و اولویت اول جهان، دولت‌ها، مردم و متخصصان روابط‌عمومی تبدیل نشده است، افزود: همه ما می‌دانیم بدون آب تقریبا هیچ کاری ممکن نیست. ما در تولید غذا، تولید انرژی و حمل ونقل به آب نیاز داریم.‌ علاوه بر آن، اکوسیستم‌های آبی بدون وجود آب از بین می‌روند. صنایع کشاورزی بدون وجود آب از بین می‌روند و در نهایت، حیات و امنیت غذایی به مخاطره می‌افتد.

وی به نقل از مراجع ذیربط می‌گوید حدود 70 درصد از برداشت آب شیرین توسط بخش کشاورزی صورت می‌گیرد. باقریان خاطرنشان کرد اگر تأثیر آب شیرین بر عرضه جهانی مواد غذایی مورد بررسی قرار گیرد بیشتر به ارزش آب پی می‌بریم و اینکه اگر به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشیم حیات بر روی کره زمین به مخاطره می‌افتد.

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی‌ در ادامه با اشاره به سخنان سال گذشته‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص عدم دسترسی 2.2 میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم هشدار داد: پیش‌بینی می‌‌شود تا سال 2025، دو سوم جمعیت جهان در شرایط تنش آبی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: ارزش آب برجسته‌تر از آن است که ما داریم نشان می‌دهیم از این‌رو روابط‌عمومی‌ها نهضت بیداری را باید از خودشان شروع کنند و با ابزارها و تکنیک‌های مختلف، ارزش آب را مدام یادآوری کنند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با هشدار در خصوص پیامد منفی تکرار پیام‌های مشابه در فرایند ارتباطات گفت: بمباران پیام‌های مشابه باعث خستگی در ارتباطات می‌شود و برای فرار از این خستگی باید به پیام‌ها خلاقیت تزریق کرد تا خاصیت و تاثیر خودشان را از دست ندهند.

باقریان با اشاره به فشار فزاینده بر روی منابع آب در اثر تغییرات آب وهوایی و افزایش جمعیت، گفت: محققان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2050، مصرف آب خانگی، 130درصد افزایش پیدا می‌کند. فکر می‌کنم وضعیت ما در ایران به لحاظ نحوه مدیریت مصرف آب شاید کمی بدتر هم باشد. مدیرعامل شرکت آبفای تهران هفته گذشته اعلام کرده تهران به‌هیچ‌وجه توان بارگذاری جمعیت بیشتر از این را ندارد. سالی 2 تا 2.5 درصد به تعداد مشترکان آب تهران اضافه ‌می‌شود؛ یعنی هر 10 سال 20 درصد به جمعیت تهران افزوده ‌می‌شود.

باقریان با طرح این پرسش که مسئولیت اجتماعی فعالان روابط‌عمومی در چنین شرایطی در خصوص تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب چیست؟، گفت: ما قابلیت‌ها، ابزارها و تکنیک‌های زیادی در اختیار داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنیم.

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی در همین خصوص، افزود: در یک تحقیق که در آمریکا و در بین 175 شرکت آب انجام شد، بیش از 60 تکنیک ارتباطی شناسایی شد. جعبه ابزار ما از ابزارهای ارتباطی، روابط‌عمومی، تبلیغات و بازاریابی پر است و به مرور زمان پرتر هم می‌شود. اخیرا ابزارهای هوش مصنوعی مولد هم به جعبه ابزار روابط‌عمومی اضافه شدند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه با بیان این مطلب که عدم آگاهی یا آگاهی کم، باعث می‌شود انجام اصلاحات در حوزه آب با دشواری و با تاخیر و خسارت زیادی انجام شود و هدف اصلی استراتژی استفادهِ درست و مسوولانه از آب محقق نگردد، تاکید کرد: درک ما از ارزش آب و همچنین کمبود آب خیلی کم است؛ تا جایی کم است که به نتیجه نمی‌رسیم.

وی با اشاره مجدد به تاثیرهای مخرب عدم آگاهی یا آگاهی کم، اظهار داشت: درک ما از ارتباط بین آب سالم کافی، بهداشت، سلامت و ثروت کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

سردبیر شارا با برشمردن علل ارزشِ کمِ آب نزد مردم، گفت: پوشش ضعیف مسایل مربوط به آب توسط رسانه‌ها، کم‌کاری روابط‌عمومی‌ها و تصورات نادرست از آب بر وخامت اوضاع افزوده است.

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی با تاکید بر این نکته که امروزه دسترسی به آب سالم نه تنها یک نیاز و الزام ملی بلکه یک الزام جهانی است، خطاب به فعالان روابط‌عمومی گفت: متخصصان روابط‌عمومی با استفاده از ابزارهای ارتباطی و همراهی و مشارکت مردم می‌توانند نحوه ارزش‌گذاری آب را تغییر دهند. به‌شرطی که فعالان روابط‌عمومی بیش از همه ارزش آب را درک کنند و تا زمانی که نتوانند ارزش آب را درک کنند مسلما نخواهند توانست ارزش آب را به دیگران منتقل کنند و آن‌ها را متقاعد کنند تا در مصرف آب، مسئولانه رفتار نمایند.

سردبیر فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ابرچالش دوم: «عدم درک ارزش خدمات و تاسیسات انتقال آب»، گفت: هدف اصلی این است که آگاهی مردم از ارزش تاسیسات آب، ارزش خدمات آب، نحوه تصفیه آن، نحوه انتقال آن به خانه‌ها، نگهداری زیرساخت‌ها توسط جمع زیادی از هموطنان به‌طور شبانه‌روزی، ایجاد زیرساخت‌های جدید، هزینه‌هایی که بابت نگهداری این تاسیسات پرداخت می‌شود، بیشتر بشود تا جایی که منجر به تغییر رفتار مثبت در مصرف آب گردد.

باقریان در حاشیه این سخنان در خصوص اهمیت خلق و تدوین پیام در ارتباطات آبی، گفت: به جای اینکه به مردم بگوییم چه کاری انجام بدهند، بهتر است به آن‌ها بگوییم که دیگران چه کار می‌کنند. برای نمونه، به علی کمک کنید به دوستانش نشان دهد که چگونه پدرش آب سالم را هر روز به ما تحویل می‌دهد؛ پیام‌هایی طراحی کنیم که رفتار مثبت را تشویق کنند؛ آنچه انجام می‌شود.

رییس انتشارات کارگزار روابط‌عمومی، اظهار داشت: در هنگام تهیه پیام، نیازهای مردم باید در نظر گرفته شود و به این موضوع توجه کرد که فلسفه تاسیسی شرکت‌ها و سازمان‌ها، خدمت به مردم از طریق تولید ثروت ملی، رفاه عمومی و توسعه پایدار است. مانند حق دسترسی آسان، ایمن و منظم به آب.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با طرح این موضوع که پیام‌ها باید به کوتاه‌ترین، واضح‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن نوشته شود به طوری که کمتر از 8 ثانیه درک شود، بیان داشت: پیام‌ها هرگز نباید مبهم و کم‌عمق باشند و به هیچ وجه از واژگان و اصطلاحات فنی استفاده نشود.

سردبیر فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی با اشاره به اهمیت کمپین‌ها در نشان دادن ارزش و مصرف مسوولانه آب، ارزش خدمات آب و ارزش تاسیسات انتقال آب، گفت: تکنیک‌ها و ابزارهای ارتباطی در نشان دادن اهمیت آب می‌توانند بسیار موثر عمل کنند. ابزارهای ارتباطی می‌توانند به مردم کمک کنند تا با همه افرادی که در صنعت آب مشغول به فعالیت هستند ارتباط برقرار کرده و تاثیر تلاش‌های کارکنان "خط مقدم" که خدمات آب را ارایه می‌دهند بهتر درک کنند.

باقریان با ارایه یک نمونه از «کمپین‌ انتقال ارزش خدمات آب آشامیدنی»، اظهار داشت: برای نشان دادن نحوه تصفیه آب آشامیدنی سالم و انتقال آن به مردم از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها و سدها از طریق یک سیستم توزیع گسترده نیازمند طراحی استراتژی‌های موثر ارتباطی مانند کمپین و داستان‌سرایی است.

وی افزود: در قالب همین کمپین‌ها می‌توان تلاش‌های دانشمندان، مهندسان و کارکنان بخش تعمیر و نگهداری را به شکل هنرمندانه‌ای به تصویر کشید؛ افرادی که شبانه روز تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند که همه ما به آب سالم و تمیز همیشه دسترسی داریم.

به گفته باقریان در قالب این فعالیت‌های نتیجه‌گرا و کمپین‌ها می‌توان اهمیت سیستم‌های انتقال آب به مردم را برجسته‌تر کرد و از طریق ابزارها و تکنیک‌های مختلف ارتباطی مانند برنامه‌ تعامل عمومی، کمپین‌ حفاظت از آب‌های زیرزمینی و اطلاع‌رسانی درباره حفاظت از آب‌های زیرزمینی، کمپین‌ آموزش ارزش آب (آموزش برای معلمان، گروه‌ها، سنین و طبقات مختلف)، جشنواره‌های آب برای دانش‌آموزان ابتدایی در مورد چگونگی حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، استفاده از پادکست‌ها، فیلم‌ها و پخش‌های تلویزیونی برجسته برای حفاظت از آب‌های زیرزمینی، اطلاع‌رسانی در نمایشگاه‌های دولتی و غیردولتی مانند حضور در نمایشگاه سالانه آبی برای ترویج آموزش حفاظت از آب‌های زیرزمینی و ارزش کلی آب به بزرگسالان و کودکان از جمله موارد و روش‌های معدودی است که در تشویق مردم به صرفه جویی در آب تاثیر به‌سزایی دارد.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در خصوص ابرچالش سوم: «عدم درک ارزش ارتباطات»، و مظلومیت روابط‌عمومی و ارتباطات در همه مشاغل، اظهار داشت: در ارتباطات آبی، برنامه‌ریزی تنها نیمی از معادله است. طرف اصلی معادله، مردم هستند. مشارکت و درگیرکردن مردم یک راه بسیار عالی برای درک ارزش آب است.

وی افزود: زمانی مدیریت آب را می‌توانیم موفق تلقی کنیم که مردم در آن مشارکت فعال داشته باشند.

سردبیر فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی با طرح این موضوع که با درگیر کردن مردم، روابط‌عمومی‌ شرکت‌های آب و فاضلاب می‌توانند تغییر رفتار مثبت را تشویق و از محیط زیست محافظت کنند، تصریح کرد: به‌کارگیری رویکرد دوطرفه و گفتگو و تعامل با مردم در مورد کمبود آب و صرفه‌جویی در آب بسیار بسیار موثر و بااهمیت است.

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی با اشاره به این موضوع که ارتباطات آبی باید ارتباطات کنش‌گرا باشد نه ارتباطات واکنش‌گرا، توضیح داد: سنگ بنای ارتباطات آبی بر روی دو ستون استوار است؛ یکی رویکرد و دیگری، مخاطبان.

وی تصریح کرد: رویکرد ارتباطی کنش‌گرایانه، کلید موفقیت هر راهبرد و استراتژی روابط‌عمومی‌ است. ارتباطات کنش‌گرا و استراتژی‌های ارتباطی اثبات‌شده و مثبت، هم مشارکت را تقویت و هم تاثیر آن را دوچندان می‌کنند.

باقریان در پایان سخنانش با اشاره به اتفاق‌های رخ‌داده در خردادماه سال جاری در پی جاری‌شدن سیل و محروم شدن بخش‌هایی از مردم تهران و کرج از آب آشامیدنی سالم در چند روز، آن را نمونه بارزی از ارتباطات واکنش‌گرا و بی‌برنامه دانست و اظهار داشت: روابط‌عمومی‌ شرکت‌های آب و فاضلاب باید در طول سال ارتباطات منظمی در مورد صرفه‌جویی مصرف آب با مردم داشته باشند. مردم در بیشتر مواقع سال چیزی در مورد ارزش آب نمی‌شنوند.

گفتنی است نخستین هم‌اندیشی روابط‌عمومی‌ها: مسئولیت‌پذیری اجتماعی و بحران آب، 10 تیرماه 1402 با حضور خسرو رفیعی رییس انجمن روابط‌عمومی ایران، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، عبدالله اسکویی سردبیر مهراب و سیدرضا جمشیدی مدیرمسئول رسانه مسئولیت‌های اجتماعی در دانشگاه پیام‌نور استان آذربایجان شرقی برگزار شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد روایت رهبر معظم انقلاب از تجربه نزدیک به مرگ +ویدئو/ در مرز عالم برزخ خودم را احساس کردم فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم واکنش خنده دار حامد آهنگی به حرف مهران مدیری: چیزی مصرف نمیکنم! والا شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده😂+فیلم فاجعه در شهربازی؛ لحظه کشیدن مردم روی شاخه‌های درخت و زمین آسفالت!+ فیلم بهترین کار بعد از ریختن شیر روی فرش پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار نگاهی به تسبیح،کلاه و لباس های شخصی باقی مانده از مولانا در موزه شهر قونیه ترکیه+عکس 3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند 8 اشتباه رایج در چیدمان منزل که باید از همین حالا اصلاح کنید گرد و خاک تماشایی مرد ایرانی با آهنگ جیپسی کینگ+ ویدئو/ روسفیدمون کردی مرد با این صدا لحظه دلهره‌آور از حضور یک جوان روی پل‌هوایی برای خودکشی در لاهیجان+ فیلم خاص ترین و شیک ترین مدل های دیزاین بالکن دنج و راحت تمرینات عاشقانه اکرم بانو با همسرش علیرضا بیرانوند در ویلای باصفا و لوکسشون+عکس سنگ کلیه: علل و راه‌های پیشگیری تهران قدیم/ این ساختمان یک روزهایی بلندترین بنای ساخته شده در تهران بود+ عکس فرار از کلافگی گرمای تابستان در هنگام خواب به سبکِ خنده دار و خلاقانه این جوان با پنکه زمینی و شیلنگ آب+ویدیو/ اینجوری که سرِ ماه روماتیسم میگیری و فاتحه😂 بذر ریحان و خواص شگفت انگیز آن برای پوست و مو نوشابه رو ترک کنید به جاش این نوشیدنی ها را بخورید تبریک تولد جالب و احساسی مهران غفوریان به همسر جوان و باکلاسش+عکس گیر افتادن مهدی ماهانی بازیگر مشهور سینما در سیل مشهد + فیلم بفرمایید کباب رایگان + عکس بیقراری های یک مادر برای پسرش کنار تشک کشتی+ ویدئو/ چه صحنه ای شده حتما پسرش میبره...
تیتر امروز   
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار
فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
چرا ایرانی‌ها «بچه دار» نمی‌شوند؟
به بهانه انتصاب معاون جدید امور مجلس ریاست جمهوری / همه معاونان پارلمانی در یک نگاه
چهره رهبر انقلاب بعد از سه ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب+عکس /به تبسم به تکلم به دل آرایی تو...
عادت‌های عجیب رونالدو در زمین فوتبال
4 ترفند طلایی برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر +عکس/خانم ها با دقت بخوانید
جزئیات جدید پرونده مسمومیت پزشکان شیرازی با مشروبات الکلی / ساقی همان صاحب باغ است
ماجرای زن پتوپیچ در خیابان مطهری چه بود؟ +ویدئو /اعتراف به پاشیدن نسکافه به سمت ماموران تا اقدام به فرار...