آیا تا کنون از نزدیک روستیک را دیده اید؟ تاریخچه این سبک به چه چیزی باز میگردد؟ این سؤالات زمانی به ذهن خطور می کند که شما در ابتدا کلمه روستیک را شناخته و با معنی و مفهوم آن آشنا شده باشید. سپس در مورد این که در طراحی داخلی و دیزاین چه کاربرد و ویژگی هایی دارد پرس و جو کنید. پس برای اینکه جستجوی کمتری داشته باشید، این مطلب را به صورت کامل و جامع مورد مطالعه قرار دهید؛ در ابتدا معنی لفظی و محتوایی روستیک را برای شما توضیح خواهیم داد و پس از آن به سراغ کاربردها و خصایص آن در بخش صنعت دکوراسیون خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تعریف: روستیک، کلمه ای لاتین بوده و به صورت Rustic نوشته می شود و در لغت به معنی روستا ترجمه می شود. روستیک استایل به معنی سبک روستایی برگردان می شود. اما روستیک در معنی معماری دو تعریف جداگانه دارد.

یک: روستیک، یک روش سنگ تراشی بوده است که عمدتاً در معماری رنسانس مورد استفاده قرار می گرفته است.

دو: یک سبک معماری غیر رسمی در ایالات متحده و کانادا بوده که تغییرات گسترده ای را به خود دیده است.

شاید اگر سبک دکوراسیون روستیک یا همان روستایی را در گذشته دنبال کنیم به حال و هوای تاریک و غیر قابل استفاده بر بخوریم که روستاییان در خانه های نمور، تاریک و بدور از پاکیزگی زندگی می کردند و هیچ علایمی از زیبایی و طبیعت در زندگی آن ها وجود نداشت. اما منظور ما قرون وسطای اروپا نیست؛ بلکه دوره شکوه روستاهای بکر و زیبای آسیای شرقی و اروپای مرکزی و همین طور مناطق زیبای آفریقایی است.

با این حال امروزه و به مدد تخیل و خلاقیت طراحان، دکوراسیون روستایی به سمت و سویی حرکت کرده که استفاده از طرح های آن در خانه یک مد و ترند محسوب می شود و افراد متعددی نیز با علاقه به دنبال تجربه این نوع طرح ها در خانه های خود هستند. سبک دکوراسیون روستیک معاصر بسیار دلنشین و دوست داشتنی بوده و با تلفیق طبیعت و مدرنیته به یک تعادل بی نظیر دست یافته است.

برای این که به یک دکور یا خانه با سبک دکوراسیون روستیک برسیم نیاز است مواردی را رعایت کنیم و از لوازم خاصی بهره ببریم. برای آشنایی با این جزییات که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت، به سراغ المان های آن ها می رویم.

برای رسیدن به نزدیک ترین حالت ممکن به سبک دکوراسیون روستیک 25 عنصر از عواملی که موجب می شود یک خانه پر زرق و برق اما روستایی و جذاب به نظر برسد دز زیر گردآوری شده است. ممکن است تعدادی از این موارد در خانه شما امکان پیاده سازی آن ها وجود نداشته باشد، اما بهترین اتفاق این است که شما بر روی به وجود آوردن یک سبک دکوراسیون روستیک برای خانه دوست داشتنی خود تمرکز کنید.

تصویر

سقف های چوبی در دکوراسیون روستیک

خانه های روستایی اغلب دارای سقف چوبی با الوارهای موازی و ضربدری هستند. از این طرح می توانید برای روستیک استفاده کنید. برای این که خانه زیباتر دیده شود و احساس یک خانه با طراحی روز و کمیاب را بدهد بهتر است سقف را با سلول های چوبی تزیین کنید. این کار باعث می شود چوب های مقطع و تکه تکه روی سقف خانه، یک نمای طبیعی به خانه بدهد و نتیجه آن نزدیکی محیط داخلی با فضای بیرونی در طبیعت خواهد بود.

کاربرد قطعات بزرگ و خشن در سبک روستیک

بیشتر ابزار و لوازم در خانه های روستایی بزرگ، حجیم و با اشکال غیر منظم هستند. برای دکوراسیون روستیک به سراغ قطعات بزرگ بروید. میزهای بزرگ، صندلی خاص، تابلوها یا آباژورهای سایز بزرگ و حتی گلدان های خاص و خشن؛ اما زیاده روی نکنید.

رنگ ها در سبک روستیک

رنگ ها در این سبک، خنثی، آرام و الهام گرفته از طبیعت هستند. ترکیب رنگ های کرم و طیف های روشن آن (ترکیب با سفید)، انواع زردهای ترکیب شده با سفید یا خاکستری یا انواع رنگهای خاکی (آجری، قهوه ای، زیتونی) در کنار رنگ های قوی مانند شکلاتی یا خاکستری تیره. برای ایجاد تنوع نیز می توان از سبز تیره مایل به آبی و قرمزهای سرد (شاتوتی، آلبالویی) یا قرمزهای گرم (خرمالویی یا قرمز قهوه ای) استفاده کرد؛ فیروزه ای نیز رنگ مناسب دکوراسیون روستیک ایرانی است که زیبایی کار را تکمیل می کند.

تعادل سنگ و چوب در سبک دکوراسیون روستیک

خانه های روستایی با سنگ و چوب ساخته می شوند اما این موارد برای آپارتمان های امروزی ممکن نیست. برای رسیدن به این سبک سعی کنید تعادل بین سنگ و چوب را رعایت کنید تا از نظر بصری هم به هدفتان نزدیک شوید. مثلاً در کنار یک دیوار سفید از کف پوش سنگی استفاده کنید.