ساحل مکسر کجاست؟

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
ساحل مکسر کجاست؟
ساحل مکسر از سواحل زیبای جنوب ایران در غرب هرمزگان و همجوار با خلیج فارس است. بندر لنگه از شهرستان‌های مهم غرب استان هرمزگان است که دارای بخش‌های بستک، گاوبندی، شیبکوه و جزیره کیش است. بندر مقام از روستاهای بخش شیبکوه در 200 کیلومتری غرب بندر لنگه قرار دارد.

جاذبه‌های ساحل مکسر به‌اندازه‌ای است که حیف است در سفر به بندرعباس سری به این ساحل صخره‌ای نزنید. به همین دلیل، در این مطلب، می‌گوییم که ساحل صخره ای مکسر کجاست و به زیبایی‌های این ساحل اشاره می‌کنیم. قول می‌دهیم مطالعه این مطلب تا انتها شما را به این فکر می‌اندازد که در اولین فرصت سری به ساعد نیوز بزنید؛ ما مقدمات سفری رؤیایی به ساحل مکسر را برایتان آماده کرده‌ایم.

درباره ساحل صخره ای مکسر بندر مقام

ساحل صخره‌ای مکسر که به آن ساحل صخره‌ای مقام نیز می‌گویند، در بندر مقام در بخش شیب کوه از توابع بندرلنگه است و از جاذبه‌های تماشایی استان هرمزگان محسوب می‌شود که در غرب این استان واقع شده است. مکسر در فرهنگ لغت به معنای شکسته یا خرد شده است. دلیل این نام‌گذاری این ساحل هم به این موضوع بر می‌گردد که در فرایند برخورد موج‌های شتابان به تخت سنگ‌های مرتفعی که در اطراف ساحل قرار گرفته‌اند، سنگ‌‌‌ها خرد شده و ‌فرورفتگی‌هایی در آنها ایجاد شده‌است و در نهایت شکل جالبی به خود گرفته‌اند. به جز صخره‌های فوق‌العاده خاص این ساحل، منظره کوه‌های بلند در کنار آب‌های خلیج فارس و ساحل وسیع شنی ترکیب زیبایی را ایجاد کرده است. وجود چنین ساحل چشم‌نوازی در کنار مابقی سواحل در بندرمقام، این بندر را از یک بندر تجاری که پیشتر فقط در سید میگو و ماهی سهم زیادی داشت به یک بندر تجاری تفریحی تبدیل کرده است که در زمینه توریست و جذب گردشگران نیز به تازگی فعال شده‌است.

چرا بازدید از ساحل صخره ای مکسر بندر مقام را پیشنهاد می‌کنیم؟

  • از بکرترین و چشم‌نوازترین سواحل جنوبی کشور است.

  • در نزدیکی آن جزایر و جاذبه‌های ساحلی بسیاری قرار گرفته است.

  • محل مناسبی برای اتراق و کمپینگ در طبیعت است.

جاهای دیدنی ساحل مکسر بندر مقام

ساحل مکسر در نزدیکی شهر پارسیان قرار دارد. شهری با جاذبه‌های طبیعی فراوان که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن راهی منطقه می‌شوند. از زیبایی‌های این شهر که در قسمت غربی استان هرمزگان واقع شده می‌توان به نخلستان‌ها، دره‌ها، بنادر، روستاها، چشمه‌ها و مناظر طبیعی بسیار اشاره کرد.

  • بندر مقام : بندر مقام یکی از اصلی‌ترین بنادر منطقه و راه دسترسی به جزایر لاوان و شیدرو (مارو) محسوب می‌شود.

  • جزایر لاوان و شیدرو(مارو): جزیره لاوان دارای سواحل مرجانی بسیار زیبائیست. خوشبختانه این سواحل حالت بکر و دست‌نخورده خود را حفظ کرده‌اند. از جزیره لاوان با قایق به جزیره شیدرو بروید و آرامش عجیبی که در این جزیره خالی از سکنه حکمفرماست لذت ببرید.

  • شهر کوشکنار از جاهای دیدنی ساحل مکسر بندر مقام: در غربی‌ترین قسمت پارسیان منطقه‌ای تحت عنوان کوشکنار قرار دارد. درختان کنار، دشت و کوه پوشش منطقه کوشکنار را شکل می‌دهند. در کوه‌های جنوبی این منطقه می‌توان از تنبوی شمالی و جنوبی و اسکله و بندر تبن بازدید کرد.

  • شهر دشتی: در شهر دشتی از توابع شهرستان پارسیان، بنایی به نام ارگ کلات سرخ وجود داشته که از قلعه‌های دوران پیش از اسلام محسوب می‌شود. اما متاسفانه به دلیل بی‌مهری طبیعت و مسئولین، از این بنا تاریخی تنها خرابه‌ای باقی مانده است. اما در ساحل دستیر از دیدنی‌های شهر دشتی، می‌توانید به تماشای لاک‌پشت‌هایی که برای تخم‌گذاری به این ساحل وارد می‌شوند، بنشینید.

  • چشمه و آبشار بوچیر: روستای بوچیر در شرق پارسیان، دارای چشمه و آبشاری است که برای رسیدن به آن‌ها باید آمادگی بدنی خوبی داشته باشید. برای عبور از چنین مسیری مهارت در صخره‌نوردی، دره‌نوردی و شنا لازم است. برخی از افراد از جلیقه، تیوپ و قایق‌های بادی برای گذر از مسیر استفاده می‌کنند. فراموش نکنید برای بازدید از آبشار، چشمه، غار و تنگه بوچیر حتما از محلی‌ها کمک بگیرید.

  • روستای مغدان از دیدنی های ساحل مکسر بندر مقام: در روستای مغدان از روستاهای شرق پارسیان می‌توانید از تماشای تپه‌های شنی و راه رفتن روی ساحل شنی با پای پرهنه لذت ببرید. ساحل صخره‌ای معروف و زیبای نیرم در نزدیکی همین روستا و پایین دست گردنه ریگی قرار دارد.

  • شوتاریکو و اودبه: یکی از معروف‌ترین تنگه‌های شهرستان پارسیان و جنوب ایران، تنگه‌ای است در نزدیکی روستای چک‌چک به نام شوتاریکو که یکی از ویژگی منحصربه‌فرد آن صخره‌هایی با انحناها و اشکال عجیب و راهروهای پیچ‌درپیچ است.

  • جاده ساحلی مقام- بستانو: جاده‌های زیبای ایران فقط منحصر به مسیرهای کوهستانی و جنگلی نیستند. اگر از بستانو به سمت بندر مقام حرکت کنید، از جاده‌ای زیبا با قدمت بیست ساله عبور خواهید کرد. یک سمت آن سواحل زیبای خلیج فارس هستند و سمت دیگر صخره‌ها و کوه‌های بسیار زیبا.

  • گردنه عشاق از دیدنی های ساحل مکسر بندر مقام: در نزدیکی‌های بندر مقام و در کنار جاده ساحلی صخره‌ای بسیار بزرگ به نام “گردنه عشاق” قرار دارد. از بالای این صخره به تماشای منظره غروب آفتاب بنشینید و احساسی تکرار نشدنی را تجربه کنید.

  • روستای بهده: یکی از دیدنی‌های نزدیک ساحل مکسر مقام که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی هم است می‌توان به روستای بهده اشاره کرد. این روستا که در فاصله 38 کیلومتری پارسیان قرار دارد و قدمت آن برابر با 3000 سال است دارای قلعه‌ای خشتی و 400 ساله با کتیبه‌ای از دوران صفویه است. از دیگر دیدنی‌هایی این روستا می‌توان غار گیری، دره فاریاب، غار کلته عالی گنا و غیره اشاره کرد.از دیگر جاذبه‌های پارسیان و نزدیک ساحل مکسر از چشمه تنگه سریدون، چشمه شمس، چشمه فاریاب، آبشار و آبدان چله، خلیج و پارک ملی دریایی نایبند و بنادر صیادی نام برد.

ساحل مکسر

ساحل مکسر چه تفریحاتی پیش ‌روی گردشگران قرار می‌دهد؟

ایران‌زمین سواحل زیبای بی‌شماری دارد و مطمئنیم با ساحل‌گردی و تفریحات دریایی غریبه نیستید. ساحل مکسر بوشهر، در کنار تفریحات رایجی که در تمام سواحل زیبای ایران با آن‌ها سروکار داریم، ویژگی‌های خاصی را به‌لحاظ گردشگری در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در ادامه، نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

اولین نکته جالبی که این ساحل دارد، دنج‌بودن آن است. در واقع، به‌رغم جاذبه‌های ساحل رؤیایی مکسر، این ساحل گردشگران چندانی ندارد. به همین دلیل، اگر دنبال ساحل‌گردی در مکانی دنج و خلوت می‌گردید و می‌خواهید به آوای نسیم دریا و امواج گوش فرادهید، این ساحل بهترین تجربه را در اختیار شما قرار می‌دهد. تماشای طلوع و غروب خورشید در منطقه مکسر یکی دیگر از تجربه‌های نابی است که انتظار گردشگران را می‌کشد.

از سکوت این ساحل زیبا که بگذریم، به سرگرمی‌های هیجان‌انگیز آن می‌رسیم. یکی از تفریحات بسیار هیجان‌انگیز در این ساحل غواصی است. به این ترتیب، اگر اهل ماجراجویی هستید، تجهیزات لازم برای غواصی در عمق کمِ آب را همراه داشته باشید و از دنیای زیرآب در این ساحل لذت ببرید.

این تجهیزات در دنیای غواصی با نام «اِسنورکلینگ» (Snorkeling) شناخته می‌شود و تفاوت قیمت چشمگیری با لوازم حرفه‌ای دارد. ناگفته نماند این تفریح را فقط به شناگران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم. اگر به‌اندازه کافی شنا بلد نیستید و سابقه شنا در امواج خروشان دریا را ندارید، مواظب سلامت وجود نازنینتان باشید و دور این تفریح را خط بکشید.

ساحل مکسر

ساحل مکسر چرا صخره‌های زیبایی دارد؟

در ‌واقع، می‌توان اصلی‌ترین جاذبه این ساحل را نحوه شکل‌گیری صخره‌های آن دانست. ماجرا از این قرار است که میلیون‌‌ها سال پیش، صخره‌های بسیار عظیم و نفوذناپذیری در این ساحل در برابر امواج خلیج‌ همیشه‌ فارس قد علم کردند. منتها از آنجا که حتی سخت‌ترین صخره‌ها نیز توان مقاومت در برابر نیروی طبیعت را ندارند، صخره‌های این ساحل در گذر زمان تسلیم امواج خروشان خلیج فارس شدند و شکل صخره‌هایی زیبا و رام‌شده را به خود گرفتند.

در کنار امواج خروشان، پدیده‌های طبیعی دیگری مانند جزرومَد و وزش بادهای تندوتیز نقش مهمی در صیقل‌دادن صخره‌های این ساحل ایفا کرده‌اند. چنین صخره‌هایی در کمتر ساحلی پیدا می‌شوند. در این ساحل، ما با پدیده‌ای طبیعی طرف هستیم که از تقابل امواج خروشان و سرسختی سنگ‌های خارا حکایت دارد. شکل‌گیری این صخره‌ها به‌اندازه‌ای زیباست که گویی سنگ‌تراشی کهنه‌کار سالیان متمادی از عمر خود را به تراش صخره‌های این ساحل اختصاص داده تا تندیس‌هایی زیبا و دیدنی از خود بر جا بگذارد. مادر طبیعت، با ساخت این تندیس‌های صخره‌ای، به استادهای پیکرتراش طعنه زده است!

چه زمانی برای سفر به ساحل صخره ای مکسر بندر مقام مناسب تر است؟

می‌شود گفت به دلیل شرایط آب و هوایی موجود در منطقه، بهترین زمان برای سفر به ساحل بندر مقام از شروع فصل پاییز تا قبل از نیمه دوم تابستان است. در واقع دمای هوا تقریبا در تمام طول سال در این منطقه گرم است و به واسطه وجود آب‌های خلیج فارس تقریبا هوای مرطوبی دارد. از این برای آنکه در سفر به این ساحل جذاب با هوای گرم و شرجی مواجه نشوید بهتر است از سفر به آن در فصل تابستان خودداری کنید.در عوض انتخاب این ساحل به عنوان مقصدی برای سفر در فصل‌های سرد بسیار به جا است زیرا معمولا در این فصل‌ها پیدا کردن مکانی که بتوان فارغ از سرمای سخت زمستان در فضای باز به تفریح پرداخت، دشوار است. دمای این ساحل در زمستان‌ها به کمتر از 6 درجه بالای صفر نمی‌رسد. با این حال از آنجا که در فصل زمستان به واسطه بارش‌های زیاد باران و افزایش حجم آب در سواحل، امکان کمپ زدن در حوالی ساحل به راحتی وجود ندارد بهتر است سفر خود را در زمان‌هایی از سال انجام دهید که میزان بارندگی در منطقه چندان زیاد نباشد

چطور به ساحل صخره ای مکسر بندر مقام برویم؟

اصله بندرعباس تا بندرلنگه حدودا 180 کیلومتر است. در بندر لنگه دیدنی‌های بسیاری وجود دارد، بنابراین می‌توانید در بین راه توقف کوتاهی داشته باشید و به گشت و گذار مختصری در کرانه‌های خلیج فارس بپردازید و سپس مسیر خود را به سمت این ساحل رویایی ادامه دهید. از آنجا که این ساحل در فاصله 10 کیلومتری بندر مقام قرار گرفته است، باید از بندرلنگه به بندر مقام بروید و سپس راه جاده مقام بستانو را پیش بگیرید این جاده به ساحل مکسر منتهی می‌شود و تنها با کمتر از ده دقیقه رانندگی می‌توانید به مقصد برسید.

خلاصه

ساحل مکسر مدتی است به یکی از دیدنی ‌های بندر مقام تبدیل شده است. با نگاهی به جاذبه‌های ساحل مکسر ، باید به سلیقه گردشگران برای گشت‌و‌گذار در این ساحل زیبا تبریک گفت. این ساحل با تمام ساحل‌هایی که تاکنون دیده‌اید فرق می‌کند. کمتر ساحلی را سراغ داریم که مادر طبیعت در آن هنرنمایی کرده و به‌کمک امواجِ خروشانِ دریا، صخره‌ها را همانند یک پیکرتراش، با ذوق و سلیقه، به‌شکل تندیس‌هایی زیبا درآورده باشد.برای تماشای صخره‌های عظیمی که پیکرتراشِ طبیعت به تندیس‌های زیبایی تبدیلشان کرده است، باید راه بندرعباس را در پیش بگیرید. سپس فرصتی را برای گشت‌و‌گذار در میان سواحل بندرعباس و سایر جاهای دیدنی بندرعباس اختصاص دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (222 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (103 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!