سندرم خستگی مزمن چیست و چه علائمی دارد؟

  چهارشنبه، 15 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
سندرم خستگی مزمن چیست و چه علائمی دارد؟
بسیاری از افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند نیز افسرده هستند. درمان افسردگی شما می تواند مقابله با مشکلات مرتبط با سندرم خستگی مزمن را برای شما راحت تر کند. دوز پایین برخی از داروهای ضد افسردگی همچنین می تواند به بهبود خواب و تسکین درد کمک کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سندرم خستگی مزمن، (CFS) نوعی اختلال پیچیده ای است که با خستگی شدید مشخص می شود و هیچ علت مشخصی ندارد. سندروم خستگی مزمن با هیچ بیماری پزشکی قابل توضیح نیست. ممکن است خستگی با فعالیت جسمی یا روانی بدتر شود اما با استراحت بهبود نیابد. این بیماری همچنین به عنوان بیماری تحمل سیستمیک (SEID) یا آنسفالومیلیتیت میالژیک (ME) شناخته می شود. گاهی اوقات به صورت مختصر به عنوان سندرم خستگی مزمن بیان می شود. علت سندرم خستگی مزمن ناشناخته است، اگرچه تئوری های بسیاری مانند عفونت های ویروسی تا استرس روانی در مورد آن وجود دارد. برخی از متخصصان معتقدند که ممکن است ترکیبی از عوامل باعث ایجاد این سندرم شود.

هیچ آزمایش واحدی برای تأیید تشخیص آن وجود ندارد. پزشک می تواند برای رد و یا تایید کردن بیماری های دیگر که علائم مشابهی با این بیماری دارند، انواع آزمایشات پزشکی را تجویز کنند.علائم

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • از دست دادن حافظه
  • گلو درد
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن یا زیر بغل
  • ماهیچه یا درد مفاصل غیر قابل توضیح
  • سردرد
  • خواب ناخوشایند
  • خستگی شدید بیش از 24 ساعت پس از انجام تمرینات بدنی یا ذهنی به طول می انجامد

علل

به نظر می رسد افرادی که به سندرم خستگی مزمن مبتلا هستند ، حتی به مقادیر طبیعی ورزش و فعالیت نیز حساس هستند. چرا این اتفاق در بعضی از افراد رخ می دهد و در برخی دیگر هنوز مشخص نیست. پیش بینی می شود برخی از افراد ممکن است با یک عامل مستعد کننده برای این اختلال متولد شوند، که در نتیجه ترکیبی از عوامل ایجاد می شود. محرکهای احتمالی شامل موارد زیر است:

عفونت های ویروسی

از آنجا که برخی از افراد بعد از عفونت ویروسی دچار سندرم خستگی مزمن می شوند، محققان این سوال را مطرح می کنند که آیا برخی ویروس ها ممکن است باعث ایجاد این اختلال شود. ویروس های مشکوک شامل ویروس اپشتین بار، ویروس تبخال انسان 6 هستند. هنوز هیچ ارتباط قطعی یافت نشده است.

مشکلات سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن افرادی که دارای سندرم خستگی مزمن هستند به نظر می رسد کمی مختل شده اما معلوم نیست که آیا این اختلال به اندازه کافی برای ایجاد این اختلال کافی است.

عدم تعادل هورمونی

افرادی که دارای سندرم خستگی مزمن هستند نیز گاهی اوقات سطح غیر طبیعی خون هورمونهای تولید شده در هیپوتالاموس، غدد هیپوفیز یا غدد آدرنال را تجربه می کنند. اما اهمیت این ناهنجاری ها هنوز مشخص نیست.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن را افزایش دهند عبارتند از:

سن

سندرم خستگی مزمن در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما بیشترین عارضه را در افراد 40 و 50 مشاهده می کند.

ارتباط جنسی

زنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن بسیار بیشتر از آقایان تشخیص داده می شوند، اما ممکن است این باشد که خانم ها به سادگی احتمال بیشتری دارند که علائم خود را به پزشک گزارش دهند.

فشار

مشکل در مدیریت استرس ممکن است در ایجاد سندرم خستگی مزمن نقش داشته باشد.

عوارض

عوارض احتمالی سندرم خستگی مزمن شامل موارد زیر است:

  • افسردگی
  • انزوای اجتماعی
  • محدودیت در شیوه زندگی
  • غیبتهای کاری افزایش یافته

تشخیص

هیچ آزمایش واحدی برای تأیید تشخیص سندرم خستگی مزمن وجود ندارد. از آنجا که علائم سندرم خستگی مزمن می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر را تقلید کند، ممکن است در حالی که منتظر تشخیص هستید، به صبر و شکیبایی نیاز داشته باشید. قبل از تشخیص سندرم خستگی مزمن، پزشک باید تعدادی از بیماریهای دیگر را رد کند. اینها شامل موارد زیر است:

اختلالات خواب

خستگی مزمن می تواند در اثر اختلالات خواب ایجاد شود. یک مطالعه خواب می تواند نشان دهد که آیا استراحت شما در اثر اختلالاتی مانند آپنه انسدادی خواب ، سندرم پاهای بی قرار یا بی خوابی مختل شده است یا خیر.

مشکلات پزشکی

خستگی یک علامت شایع در چندین بیماری پزشکی مانند کم خونی، دیابت و کم کاری تیروئید است. آزمایشات آزمایشگاهی می توانند خون شما را برای اثبات برخی از تشخیصها بررسی کنند.

اختلال قلب و ریه

مشکلات قلب یا ریه های شما می توانند احساس خستگی بیشتری داشته باشند. تست استرس ورزشی می تواند عملکرد قلب و ریه شما را ارزیابی کند.

مسائل بهداشت روان

خستگی همچنین نشانه انواع مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی است. یک مشاور می تواند در تشخیص اینکه آیا یکی از این مشکلات باعث خستگی شما می شود، کمک کند.

درمان

اینجا هیچ درمانی برای سندرم خستگی مزمن وجود ندارد. درمان بر تسکین علائم تمرکز دارد.

داروها

بسیاری از افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند نیز افسرده هستند. درمان افسردگی شما می تواند مقابله با مشکلات مرتبط با سندرم خستگی مزمن را برای شما راحت تر کند. دوز پایین برخی از داروهای ضد افسردگی همچنین می تواند به بهبود خواب و تسکین درد کمک کند.

ورزش

به نظر می رسد موثرترین درمان برای سندرم خستگی مزمن یک رویکرد دو جانبه است که ترکیبی از شناخت درمانی با یک برنامه ورزش ملایم است.

شناخت درمانی

صحبت با یک مشاور می تواند به شما کمک کند گزینه های مختلفی را برای انجام برخی از محدودیت هایی که سندرم خستگی مزمن به شما تحمیل می کند، بشناسید. احساس کنترل بیشتر در زندگی شما می تواند چشم انداز شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

افزایش فعالیت بدنی

فیزیوتراپیست می تواند در تعیین بهترین تمرینات برای شما کمک کند. افراد غیرفعال معمولاً فقط با چند دقیقه در روز تمرینات حرکتی و کششی را شروع می کنند. به تدریج افزایش شدت ورزش در طول زمان ممکن است به کاهش حساسیت شما به ورزش کمک کند، درست مانند عکس های آلرژی به تدریج باعث کاهش حساسیت فرد به آلرژن خاص می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان