دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

صدای لنت ترمز را چگونه رفع کنیم؟ 

شنبه، 27 آبان 1402
در این مطلب از ساعد نیوز قصد داریم به راه های رفع صدای لنت ترمز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

ترمز یکی از مهم‌ترین قسمت های خودرو است که عدم عملکرد مناسب آن می‌تواند خطرات مالی و جانی به همراه داشته باشد؛ بنابراین همیشه باید به سلامت ترمزها توجه کنیم و علاوه بر سرویس‌های دوره‌ای و تعویض لنت‌ها در صورت شنیدن هرگونه صدای ناهنجار از ترمز به دنبال پیدا کردن علت و رفع آن باشیم.

اگرچه هر صدایی که از ترمز خودرو شنیده می‌شود لزوما نشانه بدی نیست ولی نباید نسبت به انواع صدای لنت ترمز خودرو که می‌شنویم بی‌توجه باشیم زیرا بعضی صداها بسیار آزاردهنده و گاها خطرآفرین هستند. این صدا می‌تواند به‌صورت مداوم باشد و یا تنها زمانی که ترمز را فشار می‌دهید صدا ایجاد شود.

روش‌های حذف صدای لنت ترمز

مهم‌ترین دلیل تولید صدا در لنت‌ها و ترمز خودرو، وجود ارتعاش است. در سیستم‌های دیسکی این ارتعاش می‌تواند بین کلیپر و اجزایش، بین لنت و کلیپر و بین لنت و دیسک تولید شود. اما دلیل این ارتعاش در ترمزهای کاسه‌ای متفاوت است و عمدتاً بین کاسه و کفشک رخ می‌دهد. در این جا ما به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید با کمک آن‌ها صدای ترمز یا همان صدای لنت را رفع کنید:

  • حتماً در انتخاب نوع لنت دقت به خرج بدهید و از لنت‌های درجه یک و باکیفیت استفاده کنید.

  • در زمان استفاده از ترمزها ببینید که آیا صدایی به گوش می‌رسد یا نه. اگر بله بهتر است به لنت‌کوبی مراجعه کنید و سیستم ترمز را بررسی کنید.

  • همه قطعات سیستم ترمز به دلیل گرما و افزایش دما و فشار ناشی از سرعت و بار، به‌مرور کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهند و بهتر است هرچند وقت یکبار تعویض شوند.

  • یکی از دلایل ایجاد صدا وجود ارتعاش است که حتی درصورتی‌که سیستم ترمز سالم باشد و لنت‌ها نیز نو باشند، ممکن است ایجاد صدا کند. برای حل این مشکل بهتر است از شیم (Shim) استفاده کنید و با قراردادن آن در بین لنت و کلیپر، ارتعاشات را به حداقل برسانید و صدا را حذف کنید.

  • کلیپر را حتماً مورد بررسی قرار دهید و از سلامت آن مطمئن شوید. برای نگهداری بهتر این قطعه می‌توانید قسمت‌های مختلف آن را روغن‌کاری و رفع آلودگی کنید، اما کلیپرهای کهنه به‌هرحال باید تعویض شوند و با روغن‌کاری مشکلشان حل نمی‌شود.

  • همه اجزای سیستم ترمز بایستی سفت به‌هم‌پیوسته باشند و در صورت وجود لقی، بهتر است جای آن‌ها را تنظیم کنید.

  • در هنگام تعویض لنت، گیره نگهدارنده آن را نیز تعویض کنید.

  • دیسک‌ها را نیز حتماً از لحاظ تمیزی و یا ساییده نبودن بررسی کنید و درصورتی‌که زنگ‌زده بودند، می‌توانید آن‌ها را رگلاژ و یا تعویض کنید.

  • همچنین گهگاه می‌توانید لنت‌ها را سمباده بزنید و صدای تولید شده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

  • اگر روی دیسک و لنت شیارهای بسیاری مشاهده کردید، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

  • تعویض و جایگزین‌کردن بوش‌ها و پین‌ها.

سخن پایانی

اگر متوجه صدا‌های عجیب‌ یا هر‌گونه تغییر در عملکرد ترمز شدید، باید برای بازرسی ترمز به یک مکانیک مطمئن مراجعه کنید. رانندگی با ترمز‌های پر سر‌‌و‌‌صدا خطرناک است و ممکن است در دراز مدت به تعمیرات گران‌تری نیاز داشته باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
ترجمه تخصصی متن
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی