سه اتفاق جدید در کرونای تابستانی

  دوشنبه، 23 تیر 1399 ID  کد خبر 90311
سه اتفاق جدید در کرونای تابستانی
ساعد نیوز:  مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در یادداشتی نوشت: جوانتر شدن سن بستری و مرگ، نگرانی و افسردگی کادر درمان و جامعه را به‌صورت مضاعف بالا برده و نیروی کار را بیکار می‌سازد. گمان نکنید برای کادر درمان مرگ یک جوان بیست تا سی ساله ساده و عادی است. اگر گوش‌ها تیز شود با مرگ هر جوان، کادر درمان پیرتر می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فرارو، حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی در روزنامه ایران نوشت: این روز ها در اغلب بیمارستان ها با موج مجدد رجوع، بستری و فوت بیماران مبتلا به کرونا مواجهیم که خصوصیاتی متفاوت با موج اول آن دارد:

۱- اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ با موج مراجعه کثیری از مبتلایان به کرونا روبرو بودیم که از اقشار مختلف و بین سنین مختلف بود، اما بیشترین آمار بستری، تحقیقاً بین سنین ۵۵ تا ۷۵ را به خود اختصاص داده بود. امروز، اما بیشترین آمار بستری در بیمارستان ها به سنین زیر ۵۰ سال اختصاص دارد.

۲- در اسفند ۹۸ و دو ماه اول سال ۹۹، بیشتر مراجعات تک گیری افراد از دیگر مبتلایان غیر ارتباط فامیلی بود، اما در تیرماه ۹۹ گویا بیشترین مبتلایان خانوادگی هستند. یعنی فرزندان خانواده با پدر و مادر باهم گرفتار شده اند که خب احتمال قرنطینه نیست. در موج اول در خانواده یک نفر گرفتار و همه در خدمت روحی و جسمی او بودند تا بهبود یابد و در موج جدید یک نفر در خدمت چند نفر مبتلا قرار دارد که هم درصد خطا را بالا می برد هم احتمال گرفتاری او و هم تاب آوری اش را کاهش می دهد و نهایتاً ممکن است بستری در بیمارستان را به قرنطینه خانگی ترجیح دهند که همین امر ظرفیت اشغال تخت ها را بالا می برد.

۳- در موج جدید، کادر درمان خسته تر، اعصاب ملت مخدوش تر و وضعیت معیشتی مردم هم نامناسب تر است. بر اساس سه رخداد فوق با سه واکنش و برونداد خاص روبه رو هستیم:

الف- جوانتر شدن سن بستری و مرگ، نگرانی و افسردگی کادر درمان و جامعه را به صورت مضاعف بالا برده و نیروی کار را بیکار می سازد. گمان نکنید برای کادر درمان مرگ یک جوان بیست تا سی ساله ساده و عادی است. اگر گوش ها تیز شود با مرگ هر جوان، کادر درمان پیرتر می شود.

ب- خانوادگی شدن ابتلا نشان می دهد، برخی سیاستگذاری ها نیاز مبرم به بازنگری دارد. مشخص است که میهمانی های دورهمی، جشن ها و عروسی ها، مراسم تجمعی و... آنقدر زیاد بوده که نتیجه ای به وسعت درگیری های کرونایی خانوادگی داشته است. رسانه ملی نباید آموزش های لحظه ای خود را قطع می کرد. همانگونه که تبلیغات تلویزیونی لحظه ای قطع نمی شود، آموزش مقابله با کرونا هم نباید قطع شود هرچند تکراری باشد.

پ- خستگی کادر درمان، هیجان همراهان بیمار و پایین آمدن سن مرگ و میر مثل جرقه در انبار باروت است. زد و خورد های کادر مظلوم درمان بویژه پزشکان طی چند روز گذشته توسط همراهان خشمگین نشانه ای از این لجام گسیختگی است که باید بشدت کنترل شود و نکته ای را هم باید فرای مطالب فوق اضافه کنم که موج استرس چندماهه و تضعیف شدید قدرت مالی مردم در سال جدید باعث شده امکان تغذیه سالم از آن ها گرفته شود. تغذیه محدود و استرس بلای نابودکننده سیستم ایمنی بدن است و ثابت شده است کووید۱۹ قربانیان خود را از بین افرادی انتخاب می کند که وضعیت ایمنی بدنشان در سطوح پایین تری است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (160 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (123 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (121 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (77 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (77 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (69 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (43 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (42 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (39 نظر)
منتخب روز   
ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس