دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

سفر منشور کوروش از موزه بریتانیا به اسرائیل / نه تنها دزدینش، بلکه به هم قرض هم میدن! 

شنبه، 23 دی 1402
کد خبر: 370872
ساعدنیوز: منشور کوروش که در موزه بریتانیا (بریتیش میوزیوم) نگهداری می‌شود از فردا (13 ژانویه 2024) به ایالات متحده سفر می‌کند تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت برای مدت محدودی قرار گیرد و بعد از آن در سفری نادر در اسرائیل به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از یورونیوز، طبق اعلام موزه بریتانیا این استوانه باستانی تا تاریخ 30 ژوئن در آمریکا باقی می‌ماند و در تاریخ چهارم اکتبر (مهر ماه) به اسرائیل می‌رود و تا 29 نوامبر در این کشور باقی می‌ماند و در اورشلیم [بیت‌المقدس] به نمایش گذاشته می‌شود.

منشور کوروش، یک لوح کوچک سفالی به شکل استوانه است که روی آن با خط میخی حکاکی شده و در عین حال یکی از نمادین‌ترین اشیا در مجموعه جهانی است که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود. این استوانه نمادی از چند فرهنگی، مدارا و حقوق بشر در نظر گرفته می‌شود. منشور کوروش استوانه‌اى با 23 سانتى ‌متر طول و 11 سانتى ‌متر عرض است.

این منشور در حدود سال 539 قبل از میلاد در زیر دیوارهای بابل [عراق فعلی] مدفون شد. کوروش، پادشاه ایران در آن زمان توانست بابل را تصرف کند. در این منشور شرح داده می‌شود که کوروش چگونه توانست نبونعید پادشاه بابل را با کمک مردوک خدای بابلی که صبرش نسبت به نبونعید تمام شده بود شکست دهد.

کوروش پس از ورود به شهر، آن را با خاک یکسال نکرد [همانطور که معمولا درباره شهرهای فتح شده در آن دوره اتفاق می‌افتاد] بلکه مردم را از کار اجباری رها کرد، مجسمه خدایان را به زیارتگاه‌های مختلف فرستاد و به افرادی که از سوی پادشاهان بابل به بابل آورده شده بودند [یهودیان] اجازه تا به خانه‌های خود بازگردند. او عملا به مردم اجازه داد تا اعمال مذهبی خود را بدون مزاحمت پیگیری کنند.

در بخشی از این استوانه آمده است: «فرمان دادم تمام زیارتگاه‌هایی را که بسته شده بود بگشایند. همه خدایان این زیارتگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم. همه مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به دیار خود برگرداندم. خانه‌های ویران آنان را آباد کردم. همه مردم را به همبستگی فرا خواندم.»

این لوح پس از دفن، بیش از 2400 سال دست نخورده بود تا اینکه در سال 1879، هرمز رسام باستان شناس بریتانیایی در حفاری‌های موزه بریتانیا در بین‌النهرین آن را کشف کرد. پس از آنکه خط میخی بابلی ترجمه شد، باستان شناسان متوجه شدند که این استوانه اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

این استوانه ده سال پیش (سال 2013) هم در آمریکا توری داشت اما سابقه‌ای از اینکه پیش از این به اسرائیل رفته باشد موجود نیست. از سوی دیگر تاکنون دولت یا نهادهای اسرائیلی به نمایش این لوح در اورشلیم واکنشی نشان و توضیحی نداده‌اند.

این استوانه در سال 2010 (1389) در ایران برای دومین بار به نمایش گذاشته شد و حدود یک میلیون نفر برای دیدن آن رفتند.

پیش از آن استوانه کوروش نزدیک به 50 سال پیش و در جریان برگزاری جشن های دو هزار و پانصد ساله به ایران منتقل شده بود.


پسندیدم 22 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
سید سخی شاه حسینی
6 ماه پیش

خدا لعنتشون کنه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
هزینه چاپ یک کتاب
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست