دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سرگرمی / معما و هوش /

صفر تا صد بازی ایرانی سفالگر + فیلم 

یکشنبه، 30 آبان 1400
در بازی‌سفالگر شما به عنوان اساتید سفالگری ایران باید در طی یک رقابت تقریبا سالم با کمک شاگردهای پر انگیزه خود بهترین ظروف سفالی با طرح و رنگ جذاب رو تهیه کنید و پس از به فروش رساندن این ظروف، امتیاز کسب کرده و قدم به قدم به امتیاز نهایی بازی برسید. برای آشنایی با این بازی ایرانی و جذاب همراه ما باشید.

در سفالگر شما و هم بازی هایتان اساتید سفالگری ایران هستید که برای ساخت ظروف مختلف باید با هم رقابت کنید. همانطور که از سبک بازی بر می آید، هر کدام از شما چند کارگر در اختیار دارید و باید در هر نوبت با طی کردن مراحل مورد نیاز، ظروف مورد نظرتان را بسازید و در ازای آن ها امتیاز دریافت کنید.

سفالگر یک صفحه نسبتا بزرگ دارد که شامل بخش هایی مختلف برای ساخت ظرف می شود اما هوپا این بار هم به سادگی و با ایجاد شیارهایی مناسب کاری کرده است تا صفحه بازی به راحتی با چند تا کامل جمع شود و در جعبه خوش اندازه آن قرار بگیرد. صحبت از جعبه شد، بازی سفالگر به غیر از صفحه شامل اجزای زیر است:

  • ۲۵ عدد مهره بازیکن ها
  • ۳۰ عدد مهره گل
  • ۹۰ عد کارت بازی
  • ۸۲ عدد ژتون بازی
  • ۱ عدد کتابچه ظروف سفالی
  • ۱ عدد دفترچه راهنمای بازی

به خاطر تعداد زیاد اجزای بازی و صفحه متفاوت آن، شاید سفالگر در نگاه اول سخت و دشوار به نظر برسد و خواندن دفترچه راهنمای مفصل بازی هم زمان زیادی ببرد اما راهنمای بازی به قدری با جزییات و با ادبیاتی روان نوشته شده است که با یکبار خواندن آن متوجه ماهیت کلی سفالگر و قوانینش می شوید.

اجزای بازی از کارت ها گرفته تا مهره بازیکن ها کیفیت مناسب و قابل قبولی دارند به خصوص مهره های گل بازی که واقعا از گل ساخته شده اند و استفاده از آن ها حس جالبی را به مخاطب منتقل می کند اما در مورد صفحه بازی به نظرم بهتر بود که بخش های مختلف روی آن با رنگ های متفاوت و گذاشتن تیترهایی مشخص بهتر از همدیگر جدا می شدند.

در واقع محیط بازی شامل ۵ قسمت مختلف کارگاه سفالگری، بخش تهیه گل، بازار رنگ، کارگاه نگارگری، بخش کارت های ظرف و کوره سفالگری است که برای ساخت یک ظرف باید کارگرهای خودتان را به این ۵ بخش بفرستید اما به خاطر اینکه این بخش ها به خوبی روی صفحه بازی از هم تفکیک نشده اند، احتمالا چند دستی طول می کشد تا محل هر کدام را به خاطر بسپارید.

تجربه بازی سفالگر

سفالگر با توجه به مکانیزمی که دارد این حق انتخاب را به شما می دهد که در ادامه روند بازی با چه استراتژی و نقشه ای بازی کنید و چگونه زودتر از بقیه مواد اولیه را آماده کرده و به ظرف سفالی مورد نظر خودتون نزدیک بشوید.

در نقشه بازی سفالگر چه می گذرد

شاگردان سفالگری شما انتخاب های زیادی دارند تا از همه جای نقشه استفاده کنند این مکان ها عبارتند از:

  • کارگاه سفالگری
  • بخش تهیه گِل تازه و مرغوب
  • بازار رنگ های زیبا
  • کارگاه نگارگری
  • بخش کارت ها ظرف
  • و مهمترین بخش کوره سفالگری

شما با انتخاب شاگردان خود و فرستادن آنها در بخش های مختلفی که نام بردیم می توانید اهداف خود را زودتر از بقیه به سرانجام برسانید و امتیاز کسب کنید.

نحوه شروع و پایان بازی استراتژیک سفالگر

سفالگر یک بازی ۲ تا ۵ نفره است که بسته به تعداد گیم پلی آن نیز تا حدی تغییر می کند. در بازی ۲ و ۳ نفره هر بازیکن ۵ و در بازی ۴ و ۵ نفره هر بازیکن ۴ کارگر در اختیار دارد. هر دور از بازی شامل سه مرحله می شود:

  1. آماده سازی
  2. فرستادن شاگردها
  3. پایان دور.

پس از آماده سازی صفحه، بازی از بازیکنی شروع می شود که آن روز زودتر از همه از خواب بیدار شده باشد و نشان سحرخیز را در کنارش داشته باشد. این بازیکن باید یکی از کارگرهایش را به یکی از این ۵ بخش بفرستد. پس از آن نوبت به بازیکن کناری بر حسب گردش ساعت می شود و این روند آنقدر ادامه پیدا می کند تا همه بازیکن ها همه کارگرهای خودشان را به خانه های آزاد بازی فرستاده باشند.

در بازی دو نوع خانه محدود و نامحدود وجود دارد. روی خانه های محدود تنها یک شاگرد می تواند قرار بگیرد اما در مورد خانه های نامحدود که با یک بیضی بزرگتر نمایش داده شده اند، محدودیتی وجود ندارد. در واقع بخش مهم و هیجان انگیزی از بازی سفالگر به همین فرستادن شاگردها به جای درست ختم می شود.

بازی زمانی به پایان می رسد که حداقل یکی از بازیکنان به امتیاز ۲۰ رسیده باشد. در این صورت بازی متوقف می شود و امتیازهای تمام بازیکن ها شمرده می شود و در مواردی خاص با توجه به توضیحات دفترچه راهنما، بازیکن ها امتیازهای ویژه ای هم دریافت می کنند. حالا چطوری امتیاز دریافت می کنید؟ با ساختن ظروف.

در بازی ۴۲ کارت ظرف وجود دارد، ظروفی واقعی از دوره های مختلف تاریخ ایران که در یک دفترچه جداگانه برای همه آن ها توضیحات کاملی آورده است. برای اینکه بتوانید هر کدام از این ظروف را بسازید، باید مواد مورد نیاز تعیین شده روی کارت آن ها را تهیه کنید. برای مثال یکی از کاسه های سفالین بازی برای ساخته شدن به دو کیسه رنگ آبی و قرمز و نشان ظرف کاسه نیاز دارد. هر کدام از این ظرف ها یک حالت ویژه به نام فوت کوزه گری هم دارند که اگر منابع مورد نیاز آن ها را هم تهیه کنید و ظرف را با فوت کوزه گری بسازید، امتیاز بیشتری دریافت می کنید.

اما گیم پلی بازی سفالگر بسیار پیچیده تر از این حرف هاست و همین موضوع آن را به یک بازی فکری و استراتژی عالی تبدیل می کند. برای مثال کارگاه سفالگری بخشی است که با فرستادن کارگرتان به آنجا و پرداخت مقدار مشخصی مهره گِل می توانید نشان ظرف تهیه کنید. اما خود این کارگاه به دو بخش تقسیم می شود: بخش ساخت تنها یک ظرف و بخش ساختن بیشتر از یک ظرف. بخش ساخت تنها یک ظرف هم شامل دو خانه است در یکی از آن ها می توانید با پرداخت یک مهره گِل کمتر، نشان مورد نظر را دریافت کنید اما روی این خانه تنها یک کارگر می تواند در هر دور از بازی قرار بگیرد. بنابراین اینکه در نوبت خودتان به خصوص به عنوان بازیکن اول کارگرتان را به چه منطقه ای بفرستید، خود تصمیمی بسیار مهم است که می تواند به صورت مستقیم روی نتیجه نهایی بازی تاثیر بگذارد.

چه مهارت هایی در بازی سفالگر تقویت می شود

  • خلاقیت
  • مدیریت
  • استراتژی
  • تصمیم گیری
  • قدرت ریسک کردن
  • پیش بینی
  • مهارت های ارتباطی
  • گِل بازی!

سخن پایانی

تقریبا هر بازی نزدیک به ۶۰ دقیقه زمان می برد و سفالگر حتی در حالت دو نفره هم همچنان جذاب و به شدت رقابتی است. برای همین اگر به دنبال یک بازی رومیزی استراتژی خوش قیمت و سرگرم کننده در ژانر Worker Placement می گردید، توصیه می کنم تجربه بازی رومیزی سفالگر را از دست ندهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
گام به گام مراحل چاپ کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک