صفر تا صد تحصیل در روسیه 1403

  دوشنبه، 21 اسفند 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
صفر تا صد تحصیل در روسیه 1403
در این مقاله به طور کامل به شرایط تحصیل در روسیه می پردازیم. به طور اختصاصی شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در روسیه را مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی می کنیم که چه دانشگاه هایی در روسیه مورد تایید ایران است. شهریه هر دانشگاه چقدر است و آیا امکان تحصیل رایگان در روسیه وجود دارد یا خیر. طول دوره تحصیل در روسیه چقدر است و آیا امکان انتقال حین تحصیل از روسیه به ایران وجود دارد یا خیر؟

تحصیل در روسیه

روسیه به عنوان پهناور ترین کشور جهان همه ساله میزبان تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی می باشد. از نظر تعداد دانشجوی خارجی روسیه در بین 6 کشور اول دنیا قرار داد. در حال حاضر حدود 400 هزار دانشجوی خارجی در روسیه در رشته های مختلف از جمله فنی مهندسی – نفت و گاز – هوا فضا – اقتصاد – مدیریت – پزشکی – روابط بین الملل – حقوق بین الملل و ... مشغول به تحصیل می باشند. از این تعداد سهم دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه حدود 6500 نفر می باشد. بیشتر دانشجویان ایرانی که در حال تحصیل در روسیه هستند در رشته های پزشکی و دندانپزشکی مشغول به تحصیل هستند .

تحصیل پزشکی در روسیه

همانطور که در بالا اشاره شد از نظر تعداد دانشجویان ایران شاغل به تحصیل در روسیه اکثر دانشجو ها در رشته های پزشکی و دندانپزشکی مشغول به تحصیل هستند. طول دوره تحصیل پزشکی در روسیه 6 سال می باشد. برای این که مدرک ما بعد از تحصیل در ایران معتبر باشد ما باید دانشگاه هایی را انتخاب کنیم که مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد.

دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه

در رشته پزشکی در حال حاضر 6 دانشگاه روسیه مورد تایید ایران می باشد که این دانشگاه های در شهرهای مسکو – سن پترزبورگ – کازان و نووسیبیرسک قرار دارند. دانشگاه های مورد تایید ایران در رشته پزشکی در روسیه :

  1. دانشگاه لومونوسوف مسکو

  2. دانشگاه پیراگوا مسکو

  3. دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

  4. دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ

  5. دانشگاه فدرال کازان

  6. دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

اگر به لیست دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه توجه کنید نام دانشگاه تومسک نیز در این لیست قرار دارد اما این دانشگاه رشته پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی ندارد.

هزینه تحصیل در روسیه در رشته پزشکی

به طور متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های مورد تایید ایران بین 5 تا 7 هزار دلار در سال می باشد. دانشگاه های مسکو قیمت شهریه بیشتری نسبت به شهرهای دیگر روسیه دارند.

هزینه تحصیل در روسیه

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

در کنار رشته پزشکی تحصیل در روسیه در رشته دندانپزشکی نیز طرفداران زیادی دارند. طول دوره دندانپزشکی در روسیه 5 سال می باشد. در اخرین لیست دانشگاه های مورد تایید ایران دانشگاه های زیر مورد تایید می باشند:

  1. دانشگاه سماشکو مسکو

  2. دانشگاه پیراگوا مسکو

  3. دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

  4. دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ

  5. دانشگاه فدرال کازان

شهریه تحصیل در روسیه در رشته دندانپزشکی با رشته پزشکی یسکان می باشد. گرانترین دانشگاه دندانپزشکی مورد تایید دانشگاه سماشکو می باشد که شهریه در حدود 7500 دلار دارد و ارزانترین دانشگاه ها فدرال کازان و پاولوف سن پترزبورگ هستند که حدود 5 هزار دلار می باشند.

تحصیل در روسیه دندانپزشکی

تحصیل در روسیه داروسازی

یکی دیگر از رشته های حوزه پزشکی که در روسیه مورد تایید می باشد رشته داروسازی است. در روسیه دانشگاه های زیر در رشته داروسازی مورد تایید ایران هستند:

  1. دانشگاه لومونوسوف مسکو

  2. دانشگاه پیراگوا مسکو

  3. دانشگاه فدرال کازان

هزینه تحصیل داروسازی در روسیه در دانشگاه های تایید بین 3 تا 5 هزار دلار در سال است.

نکته مهمی که درباره رشته دارسازی در روسیه باید بدانید این است که رشته داروسازی روسیه در ایران دکترا معادل سازی نمی شود.

پادفک چیست - تحصیل روسیه

پادفک دوره آمادگی قبل از تحصیل در روسیه است. در دوره پادفک به مدت یک سال دانشجویان خارجی زبان روسی و دروس تخصصی را فرا میگیرند و بعد از آن برای ورود به کورس اصلی دانشگاه اقدام می کنند

محتوای دروس در دوره پادفک در رشته های مختلف متفاوت است. به طور مثال کسانی که تصمیم به تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی در روسیه را دارند در دوره پادفک در کنار درس زبان روسی دروس زیست شناسی و شیمی را فرا میگیرند.

طول دوره پادفک نه ماه است . در ترم اول دانشجو فقط زبان روسی می خواند و در ترم دوم در کنار زبان روسی به اموزش دروس تخصصی نیز مشغول می شود.

پادفک تهران کازان

یکی از پادفکهایی که در چند سال اخیر خیلی مورد استقبال دانشجویان ایرانی قرار گرفته است پادفک تهران کازان است. در این پادفک دانشجو در ترم اول زیر نظر اساتید دانشگاه که زبان فارسی نیز می دانند در ترم اول در تهران زبان روسی را فرا میگیرند و ترم دوم برای ادامه تحصیل به روسیه سفر می کنند.

مجری دورههای پادفک تهران کازان در ایران موسسه روس دانش است که به نمایندگی از دانشگاه فدرال کازان در ایران این دوره را اجرا می کند. کسانی که تصمیم به تحصیل در این دروه پادفک هستند می توانند به دفتر موسسه روس دانش در تهران به آدرس : تهران – پاسداران – برج سفید – طبقه دهم مراجعه نمایند و یا با شماره های تماس روس دانش تماس بگیرند. مشاوره حضوری و تلفنی کاملا رایگان است.

بورسیه تحصیل روسیه

در روسیه امکان تحصیل به صورت رایگان نیز وجود دارد. هر سال دولت روسیه به حدود 30 هزار دانشجوی خارجی بورسیه تحصیلی می دهد. برای تحصیل در رورسیه به صورت رایگان شما می توانید از طریق سفارت روسیه در ایران اقدام به ثبت نام در بورسیه تحصیلی نمایید. در صورت قبولی در بورسیه تحصیل در روسیه برای شما کاملا رایگان خواهد بود و علاوه بر آن مبلغی به عنوان کمک هزینه تحصیلی به شما پرداخت خواهد شد. البته این مبلغ کل هزینه زندگی شما را پوشش نمی دهد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در روسیه

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است حتی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی . فقط برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی در روسیه شما باید قبل از ورود به دانشگاه دوره زبان روسی را پشت سر گذاشته و مدرک آ2 زبان روسی را تهیه نمایید تا مدرک شما مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد

در رشته های غیر پزشکی در روسیه محدودیتی برای تحصیل به زبان انگلیسی وجود ندارد. شما می توانید در هر مقطعی به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (72 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!