دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

شرایط و میزان استفاده از کافئین در دوران بارداری 

چهارشنبه، 08 خرداد 1398
 مطالعات متعددی که روی مدل‌های انسانی انجام شده نشان می‌دهد مصرف کافئین با زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس، نقایص مادرزادی، کاهش توانایی باروری و افزایش ریسک به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم همراه است. اگرچه مطالعه‌ای که بتواند به طور قاطع در این زمینه اظهار نظر کند وجود ندارد ولی در دوران بارداری بهتر است در مصرف کافئین صرفه‌جویی شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، تا پیش از اینکه باردار شوید هر روز چند فنجان قهوه و نسکافه می‌خوردید تا سر حال شوید و به کارهایتان برسید؟ برای اینکه شب‌ها دیرتر بخوابید به یک فنجان قهوه تلخ احتیاج دارید؟ به هیچ وجه نمی‌توانید از لاته هات چاکلت روزانه‌تان دست بکشید و مدام نگرانید که نکند این مقدار کافئین بلایی سر جنین‌تان بیاورد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ همه سوالاتتان را درباره مصرف کافئین در بارداری بگیرید.

حقایقی درباره کافئین

1. کافئین محرک است و به دلیل همین خاصیت، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود که هیچ‌کدام در شرایط بارداری توصیه نمی‌شود.
2. کافئین تعداد دفعات ادرار را زیاد می‌کند و در نتیجه باعث از دست رفتن آب بدن و دهیدراتاسیون می‌شود.
3. کافئین از جفت عبور می‌کند و می‌تواند روی جنین اثر بگذارد. درست است که بدن شما می‌تواند مقدار کافئینی را که به صورت روزانه دریافت می‌کنید، تحمل کند ولی جنین نمی‌تواند و چون متابولیسم جنین همچنان در حال کامل شدن است، بنابراین کافئین به درستی در بدن او متابولیزه نمی‌شود.
4. هر مقداری از کافئین که وارد بدن جنین شود می‌تواند روی الگوی خواب و حرکت او در ماه‌های آخر بارداری اثر منفی داشته باشد. یادتان باشد که کافئین محرک است و همانطور که شما را بیدار نگه می‌دارد، خواب جنین را نیز مختل می‌کند.
5. کافئین فقط در قهوه و نسکافه وجود ندارد، بلکه مقادیری از آن در نوشابه، چای، شکلات و حتی قرص‌های ضدسردردی که بدون نسخه به فروش می‌رسند نیز یافت می‌شود.

 

واقعیت یا افسانه؟

1. کافئین باعث ایجاد نقایص مادرزادی در انسان می‌شود

واقعیت: مطالعات متعددی که روی مدل‌های انسانی انجام شده نشان می‌دهد مصرف کافئین با زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس، نقایص مادرزادی، کاهش توانایی باروری و افزایش ریسک به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم همراه است. اگرچه مطالعه‌ای که بتواند به طور قاطع در این زمینه اظهار نظر کند وجود ندارد ولی در دوران بارداری بهتر است در مصرف کافئین صرفه‌جویی شود.

2. کافئین باعث ناباروری می‌شود

واقعیت: بعضی مطالعات حاکی از ارتباط میان تاخیر در بارداری و مصرف مقادیر بالای کافئین است.

3. کافئین باعث سقط جنین می‌شود

واقعیت: در سال 2008 دو مطالعه درباره تاثیر کافئین بر افزایش احتمال خطر سقط جنین در زنان باردار انجام شد. در یکی از این مقالات که نتایج آن در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شد، مشخص شده بود زنانی که روزانه بیش از 200 میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند دو برابر بیش از خانم‌هایی که اصلا کافئین دریافت نمی‌کنند در معرض سقط هستند. در مطالعه دیگری که نتایج آن در مجله اپیدمیولوژی منتشر شد، مشخص شده بود که زنانی که روزانه 200 تا 350 میلی‌لیتر قهوه در روز می‌خورند کمتر احتمال دارد که دچار سقط جنین شوند.
از آنجا که نتایج پژوهش‌های انجام شده در این زمینه بسیار متنوع است به زنان باردار توصیه می‌شود میزان دریافت کافئین خود را در حدود 200 میلی‌گرم در روز (معادل یک فنجان 350 میلی لیتری قهوه) نگه دارند.

4. زنان باردار اصلا نباید کافئین بخورند

واقعیت: متخصصان می‌گویند مقادیر متعادل کافئین (150 تا 300 میلی گرم در روز) هیچ تاثیر منفی بر بارداری و جنین ندارد.

 

نوشیدنی های کافئین دار 

170 میلی‌لیتر چای سیاه = 45 میلی‌گرم کافئین
170 میلی‌لیتر چای سبز = 40 میلی‌گرم کافئین
60 میلی‌لیتر اسپرسو = 80 تا 150 میلی‌گرم کافئین
250 میلی‌لیتر قهوه دم کرده معمولی = 90 تا 140 میلی‌گرم کافئین
250 میلی‌لیتر نسکافه = 30 تا 60 میلی‌گرم کافئین


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC