دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

شباهت بی‌نظیر و باورنکردنی شمشیر شاه آرتور به شمشیر قدرتمند ذوالفقار 

چهارشنبه، 23 خرداد 1403
کد خبر: 392452
ساعدنیوز: شمشیر، از بزرگترین نشانه‌های شرافت و شجاعت در زمان قدیم به حساب بوده و به همین دلیل در روایت‌های تاریخی، اغلب شمشیر‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شمشیر شاه آرتور از چه لحاظ شبیه به شمشیر ذوالفقار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، شمشیر ذوالفقار، پست و بلندی‌هایی مانند ستون فقرات داشت، آن را ذوالفقار نامیدند. در فرهنگ مردم، ذوالفقار نمادی از قدرت و شجاعت امام علی (ع) است و در شمایل‌های مذهبی، معمولا امام علی (ع) را به نحوی تصویر می‌کنند که ذوالفقارش را در دست دارد. درباره اینکه این شمشیر چه شکلی داشته، اختلاف وجود دارد و گرچه در بیشتر تصویرهای رایج، آن را به صورت شمشیری دارای دو سر ترسیم می‌کنند، ولی عمده منابع، آن را مانند دیگر شمشیرها با یک سر و گاه دو لبه دانسته‌اند.

این شمشیر در ابتدا برای پیامبر (ص) بود. اینکه ذوالفقار چگونه به دست امام علی (ع) رسید، نظرات مختلفی وجود دارد: در حدیثی منسوب به امام رضا (ع) آمده است که جبرئیل، آن را با خود از آسمان آورده است. طبق روایتی دیگر رسول خدا (ص) فرمود: "خدای تبارک و تعالی ذوالفقار را به من عطا کرد، و فرمود‌: ای محمد بگیر آن را و عطا کن آن را به بهترین اهل زمین، عرض کردم خدایا او کیست؟ حق سبحانه و تعالی گفت او خلیفه من در زمین علی بن ابی طالب است."

نظر دیگر این که ذوالفقار از جمله هدایایی بود که بلقیس برای حضرت سلیمان (ع) فرستاد که به دست منبه بن حجاج افتاد و در جنگ بدر امام علی (ع) او را به قتل رسانید و ذوالفقار را گرفت. برخی گفته‌اند این شمشیر در اختیار عاص بن منبه بود که در جنگ بدر به دست امام علی (ع) کشته شد و شمشیرش به حضرت محمد (ص) رسید و وی نیز ذوالفقار را به علی (ع) داد که در جنگ احد با آن به مصاف دشمن رفت. در این جنگ علی (ع) جانفشانی‏‌های بسیاری در حق پیامبر (ص) انجام داد تا جایی که جبرئیل نازل شد و ایثار علی (ع) را نزد پیامبر (ص) ستود و گفت: این نهایت فداکاری است که او از خود نشان می‌‏دهد. رسول خدا (ص) نیز گفت: "من از علی و او از من است‏." سپس صدایی در آسمان شنیده شد: "لاسیف الا ذوالفقار، ولا فتی الا علی؛ شمشیری چون ذوالفقار و جوانمردی همچون علی نیست."

ذوالفقار نزد بسیاری از مسلمانان مخصوصا شیعیان به صورت نمادی از قدرت و شجاعت امام علی (ع) نمودار شده است. امام علی (ع) را در شمایل‌های مذهبی معمولا در حالتی تصور می‌کرده‌اند که ذوالفقارش (که در نگاه عوام شمشیری دوزبانه است) در دست دارد. در دوره صفوی نقش شمشیر ذوالفقار را بر روی فلوس‌های مسی ضرب و بر روی پارچه درفش‌ها رسم می‌کردند، در زمان فتحعلی شاه قاجار نیز هنوز نقش کردن ذوالفقار بر روی درفش‌ها متداول بوده و عده‌ای از درفش‌های نظامی سپاه وی نقش این شمشیر را داشته است. در یکی از کتاب‌های اروپایی که در دوره قاجار در انگستان منتشر شده است، در ضمن بحث راجع به قشون عهد فتحعلی شاه نوشته است: «هر فوجی درفش مخصوص به خود دارد. این درفش‌ها بر رنگ‌های گوناگون و با اقسام مختلف است و از پارچه‌های گرانبها ساخته شده و مثلثی و گوشه‌دار می‌باشد، و بر روی آنها شعار‌های مذهبی یا آیاتی از قرآن نوشته شده و روی اغلب آنها شیر و خورشید یا ذوالفقار (شمشیر دو تیغه‌ علی) نقش گردیده است»

شمشیر شاه آرتور

طبق افسانه‌ها، اکس کالیبور شمشیری است که آرتور آن را از سنگی بیرون کشیده و بواسطه آن توانست خود را به پادشاهی بزرگ و ماندگار تبدیل کند. گفته می‌شود، که این شمشیر دارای قدرت‌های ویژه‌ای بوده است، که شاه آرتور برای جلوگیری از تصاحب آن توسط دشمنان، به اطرافیان خود دستور داد تا شمشیر را در داخل دریاچه بیندازند، تا بانوی دریاچه از آن مراقبت کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در برخی از داستان‌ها آمده است، که شاه آرتور یک روز از خواب عمیق خود بیدار شده و زمانی که کشورش به او نیاز داشته باشد، شمشیر خود را از بانوی دریاچه پس خواهد گرفت.

اکس‌کالیبور به معنی شمشیر در سنگ نام شمشیر افسانه‌ای شاه آرتور است. این شمشیر در پایه شمشیری از نفس اژدها بوده که مرلین آن را برای پیروزی در جنگ با ساکسون‌ها به پدر آرتور اوتر پندراگون داد و سپس آن را به بانوی دریاچه هدیه می‌کند، و پس از مرگ اوتر شمشیر را باز پس می‌گیرد و آن را در سنگ فرو می‌کند تا تنها آرتور بتواند آن را بیرون کشد.

  برچسب ها: شاه شمشیر

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
ویدیو/ خانۀ چشم‌نواز خالق هنر ایرانی استاد محمود فرشچیان در محلۀ زیبای احمدآباد اصفهان/ یه شهر سبز دلنواز...
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه