شهادت اسماعیل هنیه، دلار را هیجان زده کرد/فردای پاسخ ایران، قیمت دلار چقدر خواهد بود؟

  پنجشنبه، 11 مرداد 1403 ID  کد خبر 400695
شهادت اسماعیل هنیه، دلار را هیجان زده کرد/فردای پاسخ ایران، قیمت دلار چقدر خواهد بود؟
ساعدنیوز: یک کارشناس بازار ارز گفت: نوسان دلار از شب گذشته تا به امروز از نرخ 59500 تومان به 60500 تومان رسیده است، یعنی هزار تومان رشد داشته است، اما اگر چنین اتفاق تلخی دو سال قبل اتفاق می‌افتاد، نرخ دلار بسیار افزایش می‌یافت.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، بررسی ها نشان می دهد بازار ارز در دهمین روز مرداد به دنبال شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک ایران، با تنش و ریسک سیاسی مواجه شده است. به گونه‌ای که بهای دلار در بازار آزاد با افزایش مواجه شد و تا نزدیکی 61 هزار تومان نیز پیش روی کرد، هرچند شاخص ارزی در حال حاضر در میانه کانال 60 هزار تومان در نوسان است، اما برخی نگران آینده بازار ارز و قیمت دلار تحت تاثیر تحولات منطقه و پاسخ ایران به اسرائیل در آینده هستند.

در این باره، سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز در گفتگویی بیان داشت: تجربه ثابت کرده است که هر اتفاقی که در ایران به صورت هیجانی بیفتد و باعث کاهش یا افزایش نرخ ارز شود، با ثبات نیست. به عنوان مثال، در مهرماه سال 97 قیمت دلار در بازار آزاد به 19 هزار و 300 تومان رسید، اما مدتی بعد به راحتی به 10 هزار تومان نزول کرد و مدت‌ها در محدوده 12 تا 13 هزار تومان نوسان کرد. در سال 99 هم دلار به 33 هزار تومان رسید، اما به راحتی تا 20 هزار و 700 تومان پایین آمد و بعد از مدتی به 25 هزار تومان رسید. این فراز و فرود در زمستان 1401 هم تکرار شد.

وی ادامه داد: همواره این مدل از نوسانات برای دلار، زیاد است، اما دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند. ارزش ذاتی دلار با قیمتی که در بازار می‌بینیم، متفاوت است. در حقیقت ارزش ذاتی دلار از فاکتور‌های مهم به نام نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم تبعیت می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار ارز، در حال حاضر حجم نقدینگی به 8 هزار و 300 همت رسیده است و از سوی دیگر با رشد اقتصادی ناپایدار 3.5 درصدی مواجه هستیم. در نتیجه در این شرایط و با توجه به این فاکتورها، ارزش ذاتی دلار روی کاغذ 57 هزار تومان و در پایان سال جاری در سطح 70 هزار تومان برآورد می‌شود؛ بنابراین دلار باید در این دامنه حرکت کند، مگر اینکه اتفاقاتی نظیر ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا را شاهد باشیم، آن موقع هر اتفاقی ممکن است بیفتد و می‌توان از اولین گام دلار در محدوده 80 هزار تومانی سخن گفت. ولی در حال حاضر این احتمال را کمرنگ می‌بینیم و با توجه به واقعیت‌ها و فضای خاکستری در اقتصاد، نرخ دلار در حال حاضر باید در محدوده 57 تا 58 هزار تومان باشد و در ادامه با نقدینگی خلق شده تا پایان سال می‌تواند به 70 هزار تومان برسد.

رفتار دلار پس از عملیات وعده صادق چگونه بود؟

بوربور با اشاره به اینکه حال ممکن است برخی اتفاقات نظیر شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در شب گذشته اتفاق بیفتد که در نتیجه بازار را هیجان زده می‌کند و بازار به سمت سفته بازی می‌رود، اظهار داشت: باید به اینکه توجه کنیم که نوسان دلار از شب گذشته تا به امروز چقدر بوده است؟ چراکه از نرخ 59500 تومان به 60500 تومان رسیده است، یعنی هزار تومان رشد داشته است. اما اگر چنین اتفاق تلخی دو سال قبل اتفاق می‌افتاد، نرخ دلار بسیار افزایش می‌یافت. چراکه دو سال قبل وقتی دلار در محدوده 30 هزار تومان بود، ارزش واقعی دلار روی کاغذ 40 هزار تومان بود، در نتیجه دلار کمتر از ارزشش معامله می‌شد؛ بنابراین هر اتفاق حتی کوچک باعث جهش نرخ ارز در آن مقطع می‌شد. این در حالی است که در شرایط کنونی، نرخ دلار بالاتر از ارزش ذاتی قرار گرفته بود و تحت تاثیر اتفاق شب گذشته، توان رشد بالایی نداشت.

وی تصریح کرد: حتی در زمان حمله ایران به اسرائیل (عملیات وعده صادق) شاهد بودیم که نرخ دلار رشد بسیار بالایی نداشت و خیلی سریع نرخ دلار به کانال 50 هزار تومان کاهش یافت؛ بنابراین نکته مهم در این خصوص، بالا بودن قیمت دلار بیش از ارزش ذاتی است و در نتیجه توانی برای جهش و رشد معنادار ندارد، اما یادآور می‌شوم که اگر چنین اتفاقی دو سال قبل رخ داده بود، دلار با افزایش بیشتری روبرو می‌شد.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه همه نگاه‌ها به ریاست جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید است، گفت: اما سوال اینجاست که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، دوباره به سال‌های قبل از 1400 برمی گردیم؟ موضوعی که نیازمند توجه به شرایط آن موقع است. زیرا در سال 99 با کرونا مواجه شدیم و بر کاهش فروش نفت تاثیر گذار بود. اما حالا اگر ترامپ رئیس جمهور شود، کلا بازی تغییر کرده است و خبری از کرونا نیست؛ بنابراین اتفاقاتی اکنون رخ می‌دهد در حد یک نویز بر روند دلار است.

بوربور در خصوص اینکه رفتار دلار پس از پاسخ ایران به اسرائیل چگونه خواهد بود با اشاره به حمله قبلی ایران به اسرائیل و تغییرات نرخ دلار در آن مقطع تاکید کرد: آن زمان که ایران به اسرائیل حمله موشکی داشت؛ نرخ دلار از 62 هزار تومان به نزدیک 70 هزار تومان رسید و فردای آن روز دلار روی 68 هزار تومان باز شد و یک هفته بعد نیز دلار به کف کانال 60 هزار تومان کاهش یافت؛ بنابراین در این باره باید توجه داشت که آیا پاسخ آینده ایران، بزرگ‌تر از پاسخ قبلی است؟ این سوال اصلی است. بنابراین با توجه به ارزش ذاتی دلار در سطح 58 هزار تومان، نوسانات دلار پس از حمله احتمالی ایران به اسرائیل، قابل توجه نخواهد بود و دوباره کاهشی خواهد بود. هرچند هیجانات در روند تغییرات نرخ دلار، موثر است، ولی در نهایت این هیجانات خنثی خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (59 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (20 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (15 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (11 نظر) از هوش رفتن مادر علی انصاریان در خانه ابدی پسرش+ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) جشن تولد ساده و خلوت 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال شیک و امروزی/ مبارکا باشه+عکس (10 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (9 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (9 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (9 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (9 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (9 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (8 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (8 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصویر شخصیت کارتون «سیمپسون‌ها» روی تابوت مومیایی 3500 ساله مصری!
قاب موبایل عجیبی که به گیاه تبدیل می‌شود!
قاب زیبا و عاشقانه از شهید اسمائیل هنیه در کنار همسرش/ +خانه سبز و سفید اسمائیل هنیه و خانواده‌اش در غزه
(تصاویر) بهترین و منحصربفردترین معماری متفاوت یک باغ «بوهمیایی» در جنوب تهران/ حس اصالت و نزدیکی به طبیعت/ فقط چیدمان شیک و رویاییش، تلفیقی از چوب،سنگ گیاه
(عکس) تصویری تلخ از اسماعیل هنیه در حال دفن کردن نوه خودش/ چهره بهت زده و غمگین رهبر حماس همه را متاثر کرد
(تصاویر) مردی که به تنهایی از زمین بی آب و علف جنگل ساخت!/ حقایق جالب و دیدنی از این مرد هندی!
(ویدئو) طرز تهیه یک غذای جدید و آسان با 4 فیله مرغ به روش اسپانیایی و خیلی خوشمزه مناسب روزهای گرم تابستان
حال‌به‌هم‌زن‌ترین و خطرناک‌ترین خوراکی دنیا؛ پنیری که «کِرم» دارد!
(ویدئو) آواز جگرسوز فرزاد فرزین برای مرحوم علی انصاریان/ گریه تلخ و اشک های بی امان فرزادفرزین در کنسرت زنده/ روحش شاد و یادش گرامی
شهادت اسماعیل هنیه، دلار را هیجان زده کرد/فردای پاسخ ایران، قیمت دلار چقدر خواهد بود؟
نگاهی به اولین واکنش‌ کاخ سفید و ارتش رژیم‌صهیونیستی به شهادت اسماعیل هنیه در تهران/ شهادت صمیمی‌ترین رفیق حاج قاسم سلیمانی در تهران
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید اسماعیل هنیه + فیلم
تصاویری جگرسوز از نوه‌ی مو طلایی و زیبای اسمائیل هنیه که در حمله‌ی تروریستی رژیم‌صهیونیستی به شهادت رسید
نگاهی به یکی از مشهورترین سکانس‌های سینمای ایران با بازی لیلا حاتمی/ بازیگری که حتی با نگاه‌هایش هم حرف می‌زند/ کسایی که فیلم "لیلا" رو دیدن محاله این سکانس رو فراموش کنن
(ویدیو) بهترین سکانس شب آهنگی/ خاطره بازی حامد آهنگی با ایفای نقش گروه سون در سریال «زمانه» / عذرخواهی خواننده گروه سون از پری‌ناز ایزدیار
منتخب روز   
شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍