ساعدنیوز
ساعدنیوز

۱۱ شهر جهان که در آینده نزدیک غیر قابل سکونت خواهند شد

  چهارشنبه، 06 آذر 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
۱۱ شهر جهان که در آینده نزدیک غیر قابل سکونت خواهند شد
ساعد نیوز : در این گزارش با ۱۱ شهری آشنا خواهیم شد که در آینده‌ی نزدیک دیگر جای زندگی برای انسان نخواهند بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، هر چه می گذرد پیش بینی های علمی در مورد آثار تغییرات آب و هوایی زمین از وقوع رویداد های مصیبت بارتری حکایت می کنند. این پیش بینی ها یکی پس از دیگری در حال وقوع هستند و تهدیدات ناشی از توفان های شدید، سیل های فاجعه بار، امواج گرما و خشکسالی، شکل عیان تر و وحشت انگیزتری پیدا کرده اند.
طبق پیش بینی های هیئت بین دولتی تغییر اقلیم، دمای جهانی هوا تا سال ۲۰۴۰، به ۱/۵ درجه ی سانتیگراد بالاتر از دمای هوا در دوران پیش از انقلاب صنعتی خواهد رسید. تا پایان قرن بیست و یکم، دمای هوا به مراتب بیشتر خواهد شد که معنای آن وقوع فاجعه در برخی نقاط دنیا است.
شهر هایی که مستعد سیل یا امواج گرما هستند، در آینده، شرایط آب و هوایی وخیم تر و مرگبارتری پیدا خواهند کرد. با توجه به این مسأله، دانشمندان شهر هایی که ممکن است تا سال ۲۱۰۰، برای انسان ها غیر قابل سکونت شوند را مشخص کرده اند.
در ادامه با ۱۱ شهری آشنا خواهیم شد که در آینده ی نزدیک دیگر جای زندگی برای انسان نخواهند بود. بسیاری از آن ها همین حالا هم با آثار ویرانگر تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می کنند.

۱- میامی- آمریکا، ایالت فلوریدا

بیشتر از ۳/۳ میلیون ساکن شهر میامی تا سال ۲۱۰۰ با سیل های فاجعه بار رو به رو خواهند شد. در سال ۲۰۱۶ تحقیقی منتشر شد که در آن به ریسک افزایش سطح آب دریا در کشور آمریکا پرداخته شده بود.
طبق این تحقیق، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۱۰۰، بیشتر از ۱۳ میلیون نفر در آمریکا در معرض افزایش ۱/۸ متری سطح آب دریا خواهند بود. یک چهارم این جمعیت ساکن شهر میامی ایالت فلوریدا هستند. در صورت وقوع این رویداد فاجعه بار، شهر میامی آمادگی کافی برای مواجهه با آن را نخواهد داشت.

تصویر

۲- نیواورلئان- آمریکا، ایالت لوئیزیانا

شهر نیواورلئان هم به زیر آب خواهد رفت. به گفته ی دانشمندان، نیواورلئان هم یکی دیگر از شهر های آمریکا است که بیشترین آسیب پذیری را در برابر سیل دارند. اگر سطح آب دریا ها فقط ۹۱ سانتیمتر افزایش پیدا کند، بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان نیولورلئان یعنی حدود یک سوم جمعیت این شهر به زیر آب خواهند رفت. با بیشتر شدن توفان ها، سیل های جزر و مدی و همه ی وقایع مرتبط با آن ها، جمعیت بسیار بیشتری تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

تصویر

۳- شیکاگو- آمریکا، ایالت ایلینوی

شیکاگو یکی از طاقت فرسا ترین مناطق حرارتی آمریکا است. در سال ۱۹۹۵، این شهر با موج گرمایی چنان خطرناک رو به رو شد که منجر به مرگ بیش از ۷۰۰ نفر شد. در آن زمان دمای خارجی هوا به ۴۱ درجه ی سانتیگراد و دمای حباب تر هوا که در آن هم گرما و هم رطوبت هوا در نظر گرفته می شود – به ۲۹ درجه ی سانتیگراد رسیده بود. تحقیقات نشان داده قرار گرفتن در معرض دمای حباب تر بیشتر از ۳۵ درجه ی سانتیگراد می تواند کشنده باشد، چون در چنین حالتی بدن انسان دیگر قادر به خنک کردن خود نخواهد بود.
شهر شیکاگو در تابستان ها و در گرمای معمول قاره ای با رطوبت بالایی رو به رو می شود و به گفته ی محققان، موج گرمایی با این شدت می تواند دوباره در هر زمان دیگر در این شهر تکرار شود.

تصویر

۴- دبی- امارات متحده عربی

از سال ۲۰۷۰ دمای تابستان ها در دبی به ۴۵ درجه ی سانتیگراد خواهد رسید. به گفته ی دانشمندان آمریکایی، تغییرات آب و هوایی در خلیج فارس تلفات شدیدی برجای خواهد گذاشت. تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد شهر های حاشیه ی خلیج فارس مثل دبی از بعد از سال ۲۰۷۰ در تابستان ها دمای ۴۵ درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد و از آن زمان، هر یک یا دو دهه، دمای حباب تر آن ها از آستانه ی مرگبار یعنی ۳۵ درجه سانتیگراد عبور خواهد کرد. در سال ۲۰۱۶ بعضی از ساکنان دبی اظهار کردند که از ماه ژوئن (اوایل خرداد) تا ماه سپتامبر (اوایل مهر) از رفتن به بیرون خودداری کرده بودند.

تصویر

۵- ابوظبی- امارات متحده عربی

از بعد از سال ۲۰۷۰ دمای هوا در شهر ابوظبی هم غیر قابل تحمل خواهد شد. ابوظبی یکی دیگر از شهر هایی است که بیشترین آسیب پذیری را در برابر گرمای شدید دارند. به گفته ی محققان، ظرف نیم قرن آینده، شهر ابوظبی بیشترین دمای ثبت شده ی خود را بار ها تجربه خواهد کرد. بیشترین دمای ثبت شده در ابوظبی ۵۲ درجه است. اما تا سال ۲۰۷۰، ساکنان این شهر تعداد دفعات بیشتری با این میزان گرما رو به رو خواهند بود.

تصویر

۶- جاکارتا- اندونزی

تا سال ۲۰۵۰، بخش های وسیعی از شهر جاکارتا به زیر آب خواهد رفت. بیش از یک دهه است که سیل های مکرر باعث ویرانی خانه ها، وسایل نقلیه و کسب و کار ها در جاکارتا، پایتخت اندونزی شده است. در سال ۲۰۰۷، وقوع سیل باعث کشته شدن نزدیک به ۸۰ نفر از ساکنان این شهر و به زیر آب رفتن خانه های بسیاری زیادی شد که تعداد آن ها ۷۰ هزار عدد تخمین زده شده. در سال ۲۰۱۳ هم شکست سد در این منطقه به دلیل بارش شدید باران نزدیک به ۵۰ کشته بر جای گذاشت. نزدیک به نیمی از شهر جاکارتا پایین تر از سطح دریا قرار دارد و همین مسأله به ویژه موجب فاجعه بار بودن سیل های این منطقه شده است. به علاوه، این شهر، هر ساله حدود ۱۷ سانتیمتر بیشتر در آب فرو می رود، مسأله ای که جاکارتا را به طور فزاینده ای در برابر مشکل افزایش سطح آب دریا ها آسیب پذیر می سازد. طبق تخمین های محققان، شمال شهر جاکارتا تا سال ۲۰۵۰ به زیر آب خواهد رفت. برای مقابله با این مشکل، رئیس جمهور اندونزی با برنامه ی جا به جایی پایتخت به کالیمانتان شرقی که استانی در جزیره ی بورنئو است موافقت کرد.

تصویر

۷- شانگهای- چین

شهر شانگ های از سال ۲۰۷۰ با افزایش دمای مرگباری رو به رو خواهد بود. دشت شمال چین که جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر را در خود جای داده، تا پایان قرن اخیر با مرگبارترین امواج گرمای کره زمین مواجه خواهد شد. در سال ۲۰۱۸ تحقیقی منتشر شد که در آن بیان شده بود این منطقه از سال ۲۰۷۰ تا ۲۱۰۰ با امواج گرمای شدید و متعددی رو به رو خواهد بود. شانگهای، که سومین شهر پرجمعیت دنیا است، با ۲۵ میلیون نفر جمعیت، یکی از شهر هایی خواهد بود که بیشترین تأثیر را از این امواج گرما خواهند دید. محققان پی برده اند در آن بازه ی ۳۰ ساله، دست کم پنج بار دمای حباب تر از آستانه ی مرگبار (دما های حباب تر بالاتر از ۳۵ درجه ی سانتیگراد) عبور خواهد کرد.

تصویر

۸- پکن- چین

مه دود پکن زندگی در این شهر را غیر ممکن خواهد کرد. پکن هم جزء دشت شمال چین است، به همین دلیل این شهر هم مستعد امواج گرمای شدیداست. مانند بسیاری از شهر های بزرگ دنیا، پکن یکی از بزرگ ترین منتشر کنندگان گاز های گلخانه ای به شمار می رود که در آلودگی هوا هم نقش دارد. این شهر به مشکل مکرر مه دودهایش معروف است، مسأله ای که ساکنان آن را مجبور به استفاده از ماسک می کند. آلودگی هوا مرگبارتر از سیگار است، به طوری که میزان تلفات آن ۱۵ برابر بیشتر از مجموع قربانیان جنگ و خشونت است. طبق تخمین صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، نُه میلیون نفر بر اثر بیماری های مرتبط با آلودگی هوا دچار مرگ زودرس شدند که این میزان ۱۶ درصد از کل مرگ و میر های دنیا محسوب می شد.

تصویر


۹- دهلی نو- هند

ساکنان دهلی نو به دلیل مه دود هوا مشکلات جسمانی بیشتری مثل سردرد و حالت تهوع را تجربه خواهند کرد. ریسک سکته قلبی هم در روز های گرم بالا می رود.
دهلی هم مانند پکن و شانگ های با گرمای شدید رو به رو خواهد بود. تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داده دمای حباب تر در شهر های جنوب آسیا مثل دهلی تا سال ۲۱۰۰ به میزان کشنده ی ۳۵ درجه ی سانتیگراد خواهد رسید. چنین اتفاقی معمولاً هر ۲۵ سال یک بار رخ می دهد. این تحقیق نشان داده حدود ۲ درصد از جمعیت هند در حال حاضر در معرض دمای حباب تر ۳۲ درجه ی سانتیگراد قرار دارند. تا پایان قرن اخیر، این میزان به حدود ۷۰ درصد از جمعیت هند افزایش خواهد یافت. به علاوه، هوای مملوء از مه دود می تواند باعث بروز ضایعات پوستی، تهوع و سردرد شود.

تصویر

۱۰- بنگلادش

سیل ها در حال نابودی اراضی بنگلادش هستند. بنگلادش یکی از آسیب پذیرترین کشور های دنیا در برابر تغییرات هوایی دنیا است. این کشور مستعد امواج گرما است و همین حالا هم با سیل های ویرانگری دست و پنجه نرم می کند. در تابستان سال ۲۰۱۷، سیل بیش از ۸ میلیون نفر را در بنگلادش تحت تأثیر قرار داد، نزدیک به ۱۴۰ کشته بر جای گذاشت و به حدود ۷۰۰ هزار خانه صدمه وارد کرد. فرسایش ساحل رودخانه ها هر ساله باعث آوارگی جمعیتی تا حدود ۲۰۰ هزار تن در بنگلادش می شود. طبق تخمین های هیئت بین دولتی تغییر اقلیم، تنها ۹۱ سانتیمتر افزایش سطح آب دریا، تا حدود ۲۰ درصد از اراضی این کشور را از بین خواهد برد. مردم زیادی در بنگلادش به دلیل مشکلات آب و هوایی از مناطق روستایی به داکا، پایتخت این کشور می گریزند، اما این منطقه، به ویژه در فصل توفان های موسمی (مانسون) کماکان مستعد سیل است.

تصویر

۱۱- لاگوس- نیجریه

شهر لاگوس علیرغم برجسته تر شدن خطر افزایش سطح آب دریا، به سرعت در حال رشد است. جمعیت شهر لاگوس شاید در حال رشد باشد، اما این شهر هر چه می گذرد بیشتر در برابر افزایش سطح آب دریا آسیب پذیر می شود. لاگوس به دلیل پایین بودن از سطح دریا و قرار گیری آن بر روی دلتای یک رودخانه، به ویژه مستعد سیل است. در سال ۲۰۱۶، محققان پی بردند لاگوس طی ۱۰ سال آینده به دلیل وقوع سیل با ۲۶۰ هزار کشته رو به رو خواهد شد. افزایش وقوع سیل و تجربه ی گرمای شدید در کشور هایی مثل لاگوس، کار آبادانی و احیا بعد از هر رویداد را در این مناطق دشوار خواهد کرد.

تصویر

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
اذرخش
4 سال پیش

تهران خطر زلزله .الودگی ابو هوا . جمعیتت زیاد ......تعجبه
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (66 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...