شرایط بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین

  پنجشنبه، 31 شهریور 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
شرایط بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین
ساختمان‌ها هر چقدر هم که با مصالح با کیفیتی ساخته شده باشند به مرور زمان فرسوده ‌‌‌‌می‌شوند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند. اما در بعضی از موارد دیده شده است که مالکین با بازسازی ساختمان مخالف هستند و اجازه این کار را ‌‌‌‌نمی‌دهند که در ادامه توضیحات کامل‌‌‌تری را در این خصوص خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

بازسازی ملک یکی از مسائلی است که که با گذشت چند سال از عمر هر ملک ضروری است اما این نوسازی ممکن است فقط در بخشی از ملک باشد و یا کل ملک احتیاج به آن داشته باشد . بخشی از پرونده های مراجع قضایی به مسائل و مشکلات پیرامون امور بازسازی ملک اختصاص پیدا کرده است که از جمله مشکلات مربوط به بازسازی ، عدم رضایت تعدادی از ساکنین برای این امر می باشد . در این محتوا به بررسی بازسازی ساختمان بدون رضایت برخی از مالکان و عدم تخلیه ملک توسط ملکان می پردازیم .

ساختمان ساازی

بازسازی ساختمان بدون رضایت برخی از مالکان

طبق قانون تملک آپارتمان ها ، بازسازی ساختمان بدون رضایت برخی از مالکان ، تحت شرایط بیان شده در ماده 13 قابل انجام است.
« در صورتی كه به تشخیص سه نفر از كارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی كلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالكان قسمت های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند ، آن دسته از مالكان كه قصد بازسازی مجموعه را دارند ، می توانند براساس حكم دادگاه ، با تأمین مسكن استیجاری مناسب برای مالک یا مالكان كه از همكاری خودداری می ورزند ، نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالكان از بنا و هزینه های انجام شده، سهم مالک یا مالكان یاد شده را به اضافه اجوری كه برای مسكن اجاره ای ایشان پرداخت شده است از اموال آن ها از جمله همان واحد استیفا كنند. در صورت عدم توافق در انتخاب كارشناسان ، وزارت مسكن و شهرسازی با در خواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب كارشناسان یاد شده خواهد كرد . »

عدم تخلیه ملک توسط مالکان

طبق قانون آپارتمان ها در صورت عدم تخلیه ملک مالکین می توانند با مراجعه به مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام دهند . به عبارت دیگر ، اگر مالک یا مالکان مخالف بازسازی ملک را تخلیه نکنند ، مدیر یا مدیران ساختمان می توانند از رئیس دادگستری یا مجتمع قضایی درخواست کنند با تامین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان ، دستور تخلیه اپارتمان را صادر کند . مقام قضایی دستور تخلیه را صادر خواهد کرد .

در چه شرایطی، ساختمان نیاز به بازسازی دارد؟

  • ساختمان دچار فرسودگی بیش از حد شده باشد.
  • خطرات جانی و ضررهای مالی وجود داشته باشد.
  • اکثریت مالکان با تخریب ملک موردنظر، موافق باشند.
  • تهیه مسکن مناسب برای مالکان مخالف
  • موافقت دادگاه با این موضوع

بعد از نوسازی، با مالک مخالف چگونه تسویه حساب کنیم؟

پس از اتمام عملیات نوسازی، سهم هر یک از مالکان و همسایه مخالف، از بنا و هزینه های انجام شده مشخص می شود. در واقع مالکانی که با نوسازی موافق بودند، این امکان را دارند که سهم مالک مخالف را از هزینه ها و اجاره بهایی که در آن مدت برای او پرداخته اند، از اموال او، یا واحد ساخته شده بردارند. در صورت بروز هرگونه مشکل در این حیطه، رسیدگی به امور را به کارشناس حسابداری واگذار نمایید.

سن ساختمان برای تخریب چه سنی است؟

در ماده ی 13 قانون تملک آپارتمان ها به سن مشخصی برای ساختمان اشاره نشده و از عمر مفید ساختمان صحبت شده است. عمر مفید ساختمان به تعداد سال هایی که یک ساختمان از لحاظ فیزیکی، ایمنی، استاندارد، استحکام و مقاومت دارای کیفیت لازم برای استفاده می باشد. از جمله عواملی که بر عمر مفید ساختمان اثر می گذارد رطوبت و اختلاف دمای روز و شب است. تشخیص این مسئله که عمر مفید ساختمان به پایان رسیده یا ساختمان فرسوده شده است، با نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری و قاضی رسیدگی کننده به پرونده است.

عدم رضایت یکی از مالکین جهت مشارکت در ساخت

مخالفت همسایه برای نوسازی و مشارکت در ساخت آپارتمان را چه کار کنیم؟ ممکن است در یک ساختمان 12 واحدی، 10 واحد موافق نوسازی ساختمان باشند اما دو واحد به هر دلیلی راضی به این کار نشوند. به هر حال آن دو همسایه هم حق مالکیت و اظهارنظر دارند و نمی توان حقوق آنها را نادیده گرفت. در این موارد دادگاه به دلایل و شرایط همسایه ها رسیدگی می کند و نهاینا با توجه به شرایط موجود یا رای بر تخریب می دهد و یا این درخواست را رد می کند.

در صورت مخالفت همسایه ها برای تخریب آپارتمان چه کاری می توان انجام داد؟

با توجه به ماده ی 13 قانون تملک آپارتمان ها، مالکین باید برای تعیین عمر مفید ساختمان کارشناس رسمی دادگستری تعیین کنند. در صورت عدم توافق در انتخاب کارشناس، مدیران ساختمان به نمایندگی از مالکین، باید از وزارت راه و شهرسازی تقاضای تعیین کارشناس نمایند. در صورتی که با نظر سه نفر کارشناس، تشخیص داده شود که عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و ساختمان باید تجدید بنا شود، ساکنانی که موافق نوسازی هستند باید برای مخالفان مسکن اجاره ای مناسب تامین کنند. سپس می توانند برای نوسازی دادخواستی بر همین مبنا به دادگاه عمومی حقوقی بدهند.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (201 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (151 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....