ساعدنیوز
ساعدنیوز

شرایط تحصیل در مدارس آلمانی

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
شرایط تحصیل در مدارس آلمانی
به عنوان کشوری که یکی از بزرگ ترین قطب های صنعتی جهان بعد از آمریکا و ژاپن که از لحاظ اقتصادی تحصیل در آلمان در حال رشد بوده و این روند همچنان ادامه دارد با استقبال شدیدی مواجه شده است .

دولت مرکزی آلمان دخالت کمی در سیستم آموزش و پروش در مدارس این کشور دارد و هر ایالت به صورت مستقل در این خصوص تصمیم گیری می کند. بنابراین نحوه آموزش در مدارس در نقاط مختلف آلمان متفاوت می باشد. به صورت مشترک مدارس آلمانی علاوه بر تدریس ریاضیات، جغرافیا، علوم، تاریخ و زبان، این فرصت را به دانش آموزان می دهند که در زمینه مهارت های عملی و فنی نیز آموزش ببینند.

کلاس های درس در مدارس دولتی در آلمان معمولاً به زبان آلمانی برگزار می شود، بنابراین مهاجرینی که فرزندان کم سن دارند، معمولاً تمایل دارند فرزند خود را در این مدارس ثبت نام کنند تا بتوانند زبان محلی را آموزش ببینند. البته مدارس دو زبانه و خصوصی نیز در آلمان وجود دارد که فرزندان بسیاری از مهاجرین در این مدارس به تحصیل می پردازند. با توجه به اینکه مدارس بین المللی دارای هزینه می باشد معمولاً والدین مدارس دو زبانه دولتی را انتخاب می کنند که شهریه ای ندارند. در این مدارس علاوه بر زبان آلمانی دروسی به زبان مادری هم ارائه می شود.

سیستم آموزشی مدارس دولتی در آلمان

شرایط تحصیل در مدارس آلمان به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا این کشور را در موقعیت ممتازی قرار می دهد. کودکان آلمانی باید به صورت اجباری به مدرسه بروند و اگر والدین مانع رفتن فرزند خود به مدرسه شوند، به شدت تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. والدین در آلمان مجاز به آموزش فرزندان خود در خانه نیستند. در اینجا آموزش عمومی اجباری است که با دستور دولت آموزش و پرورش توجیه می شود. تحصیل در مدارس دولتی آلمان رایگان است.

زبان تحصیلی در مدارس آلمان چیست؟

زبان آلمانی است. اگر شما قصد مهاجرت به آلمان دارید و کودکتان کمتر از ۱۰سال دارد، اصلا نگران یادگیری زبان آلمانی او نباشید، زیرا کودکان زیر ۱۰ سال در امر یادگیری یک زبان جدید ذهن خیلی فعالی دارند. کودکان بالای ۱۰ سال هر چند کندتر ولی باز توانایی بالقوه ای در یادگیری زبان آلمانی دارند. در مدارس دولتی آلمان، متاسفانه کلاس زبان مخصوص کودکان مهاجر که به زبان آلمانی تسلط ندارند ارائه نمی شود. بهترین راه ثبت نام کلاس خصوصی برای کودک همزمان با مدرسه است. البته در مدارس خصوصی کلاسهای فشرده آموزش آلمانی ارائه می گردد. بسیاری از مدارس آلمان، چنین کودکانی را ۲ الی ۳ سال به عقب تر می فرستند تا زبان آلمانی را بصورت بنیادی همراه با کودکان ۷-۶ ساله یاد بگیرد.

تصویر

مقاطع تحصیلی

  • مقطع ابتدایی در آلمان

کودکان سه تا پنج یا شش سال، وارد مهد کودک می شوند. سپس در سن شش سالگی در مدارس ابتدایی ثبت نام می کنند و حداقل نه یا ده سال به مدرسه می روند. پایه اول تا چهارم در مدارس ابتدایی آلمان یا Grundschule ها تدریس می شود. در سال چهارم، تصمیمی در مورد نحوه ادامه تحصیل آن ها با توجه به مهارت و استعدادهای دانش آموز گرفته می شود.
بیشتر دانش آموزان در آلمان در مدارس ابتدایی دولتی محله خود ثبت نام می کنند.

  • مقطع دبیرستان در آلمان

بعد از دوره چهار ساله دبستان و در سن ۱۰ سالگی (۱۲ سالگی در برلین و براندنبورگ) ، چهار انتخاب در مقابل دانش آموز و والدین او قرار می گیرد که هر کدام نوع خاصی از دبیرستان در برخی از ایالت های آلمان هستند:

  1. Hauptschule: Hauptschule (پایه ۵ تا ۹) مخصوص دانش آموزانی است که از نظر تئوری و علوم نظری، توانایی کمتری دارند و اگر وارد مشاغل فنی و حرفه ای شوند، آینده بهتری خواهند داشت. بعد از Hauptschule دانش آموز می تواند وارد Berufschule شود و در آنجا در سطح تحصیلات تکمیلی به یادگیری رشته های فنی و حرفه ای بپردازد. البته اگر دانش آموز در Hauptschule نمرات خوبی کسب کرده باشد، می تواند در دانشگاه وارد رشته های پزشکی و یا مهندسی و یا اقتصادی شود.
  2. Realschule​: Realschule (پایه ۵ تا ۱۰ در بیشتر ایالت ها) مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و یا مالی-اقتصادی در دانشگاه را دارند و بر همین اساس دروسی که در Realschule تدریس می شوند بر پایه ریاضیات، زیست شناسی و زبان آلمانی می باشد. با اینکه سطح این مدارس از Gymnasium ها پایینتر است اما از محبوبیت زیادی بین دانش آموزان آلمان برخوردار است.
  3. Gymnasium: نوع سوم و یا Gymnasium مخصوص دانش آموز مستعد تر است و هدف آن آماده کردن دانش آموز برای تحصیل در بهترین رشته های دانشگاهی در آینده است. دروسی که در این مدرسه و سایر عموم مدارس تدریس می شوند عبارتند از زبان آلمانی، ریاضیات، زیست شناسی، تاریخ، جغرافی، علوم اجتماعی، موسیقی، شیمی، فیزیک، هنر، ورزش و علوم دینی (با انتخاب فرد مسیحیت، اسلام و یا یهودیت) و یا به جای تعلیمات دینی، درس اخلاق تدریس می شود.
  4. Gesamtschule: این مدارس که به مدارس فشرده شناخته می شوند، ترکیبی از دروس ۳ مدرسه ذکر شده را در برخی از ایالت های آلمان به دانش آموزان ارائه می کنند.
  5. Mittelschule ها در برخی از ایالت های آلمان دروس ترکیبی Hauptschule ها و Realschule ها را در پایه ۵ تا ۱۰ به دانش آموزان ارائه می کنند.
  6. Sportschule ها نیز همانگونه که از نام آن پیدا است، مدارس ورزشی هستند. این مدارس دروس تئوری را نیز به دانش آموزان ارائه می کنند اما تمرکز بیشتر بر روی نوع خاصی از رشته ورزشی همچون شنا، فوتبال، اسکی و دیگر رشته ها است.

در پایان و بعد از 13 سال تحصیل در مدرسه، دانش آموز باید در آزمون جامع شرکت کند که در صورت قبولی مدرکی به نام Zeugnis der allgemeinen Hochschulreif دریافت خواهد کرد و با توجه به نمرات خود می تواند یک رشته دانشگاهی انتخاب نماید.

سیستم نمره بندی مدارس آلمانی:

بازه نمرات در مدارس آلمان از ۱ تا ۶ است. نمره یک بالاترین نمره (A) و شش پایین ترین نمره (F) است.

تصویر

انواع مدارس در این کشور

  • مدارس خصوصی

مدارس خصوصی مختلفی در آلمان وجود دارد. این مدارس معمولا از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند و دروس گوناگونی را ارائه می کنند. پس از پایان تحصیلات نیز همانند مدارس دولتی، به دانش آموزان مدرک دیپلم آلمان (Abitur) و دیگر گواهینامه ها اعطا می شود.

  • مدارس فنی حرفه ای

مدارس فنی حرفه ای آلمان یا همان Berufsschule ها، در واقع ترکیبی از دروس آکادمیک و کارآموزی را به دانش آموزان ارائه می کنند. برای شرکت در این مدارس، که معمولا دو یا سه سال به طول می انجامند، دانش آموز ابتدا باید درخواست کارآموزی نزد یک کارفرما را دهد. پس از تایید او، کارفرما دانش آموز را در یکی از Berufsschule ها و در یک برنامه بخصوص مناسب با دوره کارآموزی ثبت نام می کند. هفته کاری دانش آموز به این شکل خواهد بود سه روز را به کارآموزی نزد معلم یا مربی و دو روز را نیز در مدرسه به دروس آکادمیک اختصاص می دهد.فارغ التحصیلان این مدارس فنی باید برای کسب گواهینامه در زمینه خاصی از صنعت، آزمون تئوری و عملی را پشت سر بگذارند.

  • مدارس بین المللی

مدارس بین المللی بسیاری در آلمان وجود دارند که معمولا دروس را به زبان انگلیسی تدریس می کنند که مناسب مهاجران خواهد بود. بیشتر این مدارس جزو مدارس خصوصی به شمار می روند و از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند (شهریه ای بین ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو در سال). پس از پایان تحصیلات در این مدارس، به دانش آموزان مدارک و گواهینامه هایی ارائه می شود که بواسطه آن ها می توان در کالج یا دانشگاه ادامه تحصیل داد.

بهترین مدارس بین المللی آلمان کدامند؟

  • مدرسه بین المللی مونیخ
  • مدرسه بین المللی برلین
  • مدرسه بین المللی فرانکفورت
  • مدرسه بین المللی اشتوتگارت
  • مدرسه بین المللی لایپزیگ
  • مدرسه بین المللی بن
  • مدرسه بین المللی برمن
  • مدرسه بین المللی هانوفر

مدارک مورد نیاز برای اپلای در مدارس

  • شناسنامه
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک پزشکی
  • توصیه نامه معلم
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (563 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (402 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (253 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (244 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (201 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (198 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (177 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (157 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (149 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (139 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (130 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک برند خارجی در اختراع کیف برای نون بربری/ مشکل حمل و نقل بربری هم حل شد خدارو شکر😂+عکس (125 نظر)
دیگران می‌خوانند   
پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ (عکس) پاسخ خنده دار دانش آموز به سوال ادبیات در ورقه امتحانی/ کاش کتابو یه ورق میزدی!! عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! خلاقیت خنده دار یک بانوی اهل فن ایرانی در استفاده کاربردی از دریل حماسه آفرید/ هم کدبانو هم فنی +عکس خلاقیت منحصربفرد در طراحی راه پله با الهام از میوه ها/ چشم نمیشه ازشون برداشت + عکس تصویری از پسر شهاب حسینی بازیگر قباد در سریال شهرزاد که از خودش بزرگتر است/به شهاب حسینی نمیخوره پسری به این بزرگی داشته باشه (ویدئو) تجربهٔ شیرین مرگ در کودکی و دیدن رنگ‌هایی از جنس نور/ استاد محمود فرشچیان در برنامهٔ زندگی پس از زندگی روایت می‌کند بیوگرافی و زندگینامۀ دکتر آذر اندامی باکتری‌شناس و کاشف واکسن شبه وبای التور در ایران نگاهی به چیدمان شیک هفت سین کریم باقری اسطوره فوتبال/ چه خونه زندگی داره+عکس خوانندگی بی‌نظیر شرکت کننده خوش صدای صداتو با آهنگ اصیل ایرانی/ چقدر فوق العاده سنتور میرنه+ویدیو جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد