شرایط تحصیل در مدارس آلمانی

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
شرایط تحصیل در مدارس آلمانی
به عنوان کشوری که یکی از بزرگ ترین قطب های صنعتی جهان بعد از آمریکا و ژاپن که از لحاظ اقتصادی تحصیل در آلمان در حال رشد بوده و این روند همچنان ادامه دارد با استقبال شدیدی مواجه شده است .

دولت مرکزی آلمان دخالت کمی در سیستم آموزش و پروش در مدارس این کشور دارد و هر ایالت به صورت مستقل در این خصوص تصمیم گیری می کند. بنابراین نحوه آموزش در مدارس در نقاط مختلف آلمان متفاوت می باشد. به صورت مشترک مدارس آلمانی علاوه بر تدریس ریاضیات، جغرافیا، علوم، تاریخ و زبان، این فرصت را به دانش آموزان می دهند که در زمینه مهارت های عملی و فنی نیز آموزش ببینند.

کلاس های درس در مدارس دولتی در آلمان معمولاً به زبان آلمانی برگزار می شود، بنابراین مهاجرینی که فرزندان کم سن دارند، معمولاً تمایل دارند فرزند خود را در این مدارس ثبت نام کنند تا بتوانند زبان محلی را آموزش ببینند. البته مدارس دو زبانه و خصوصی نیز در آلمان وجود دارد که فرزندان بسیاری از مهاجرین در این مدارس به تحصیل می پردازند. با توجه به اینکه مدارس بین المللی دارای هزینه می باشد معمولاً والدین مدارس دو زبانه دولتی را انتخاب می کنند که شهریه ای ندارند. در این مدارس علاوه بر زبان آلمانی دروسی به زبان مادری هم ارائه می شود.

سیستم آموزشی مدارس دولتی در آلمان

شرایط تحصیل در مدارس آلمان به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا این کشور را در موقعیت ممتازی قرار می دهد. کودکان آلمانی باید به صورت اجباری به مدرسه بروند و اگر والدین مانع رفتن فرزند خود به مدرسه شوند، به شدت تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. والدین در آلمان مجاز به آموزش فرزندان خود در خانه نیستند. در اینجا آموزش عمومی اجباری است که با دستور دولت آموزش و پرورش توجیه می شود. تحصیل در مدارس دولتی آلمان رایگان است.

زبان تحصیلی در مدارس آلمان چیست؟

زبان آلمانی است. اگر شما قصد مهاجرت به آلمان دارید و کودکتان کمتر از ۱۰سال دارد، اصلا نگران یادگیری زبان آلمانی او نباشید، زیرا کودکان زیر ۱۰ سال در امر یادگیری یک زبان جدید ذهن خیلی فعالی دارند. کودکان بالای ۱۰ سال هر چند کندتر ولی باز توانایی بالقوه ای در یادگیری زبان آلمانی دارند. در مدارس دولتی آلمان، متاسفانه کلاس زبان مخصوص کودکان مهاجر که به زبان آلمانی تسلط ندارند ارائه نمی شود. بهترین راه ثبت نام کلاس خصوصی برای کودک همزمان با مدرسه است. البته در مدارس خصوصی کلاسهای فشرده آموزش آلمانی ارائه می گردد. بسیاری از مدارس آلمان، چنین کودکانی را ۲ الی ۳ سال به عقب تر می فرستند تا زبان آلمانی را بصورت بنیادی همراه با کودکان ۷-۶ ساله یاد بگیرد.

تصویر

مقاطع تحصیلی

  • مقطع ابتدایی در آلمان

کودکان سه تا پنج یا شش سال، وارد مهد کودک می شوند. سپس در سن شش سالگی در مدارس ابتدایی ثبت نام می کنند و حداقل نه یا ده سال به مدرسه می روند. پایه اول تا چهارم در مدارس ابتدایی آلمان یا Grundschule ها تدریس می شود. در سال چهارم، تصمیمی در مورد نحوه ادامه تحصیل آن ها با توجه به مهارت و استعدادهای دانش آموز گرفته می شود.
بیشتر دانش آموزان در آلمان در مدارس ابتدایی دولتی محله خود ثبت نام می کنند.

  • مقطع دبیرستان در آلمان

بعد از دوره چهار ساله دبستان و در سن ۱۰ سالگی (۱۲ سالگی در برلین و براندنبورگ) ، چهار انتخاب در مقابل دانش آموز و والدین او قرار می گیرد که هر کدام نوع خاصی از دبیرستان در برخی از ایالت های آلمان هستند:

  1. Hauptschule: Hauptschule (پایه ۵ تا ۹) مخصوص دانش آموزانی است که از نظر تئوری و علوم نظری، توانایی کمتری دارند و اگر وارد مشاغل فنی و حرفه ای شوند، آینده بهتری خواهند داشت. بعد از Hauptschule دانش آموز می تواند وارد Berufschule شود و در آنجا در سطح تحصیلات تکمیلی به یادگیری رشته های فنی و حرفه ای بپردازد. البته اگر دانش آموز در Hauptschule نمرات خوبی کسب کرده باشد، می تواند در دانشگاه وارد رشته های پزشکی و یا مهندسی و یا اقتصادی شود.
  2. Realschule​: Realschule (پایه ۵ تا ۱۰ در بیشتر ایالت ها) مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و یا مالی-اقتصادی در دانشگاه را دارند و بر همین اساس دروسی که در Realschule تدریس می شوند بر پایه ریاضیات، زیست شناسی و زبان آلمانی می باشد. با اینکه سطح این مدارس از Gymnasium ها پایینتر است اما از محبوبیت زیادی بین دانش آموزان آلمان برخوردار است.
  3. Gymnasium: نوع سوم و یا Gymnasium مخصوص دانش آموز مستعد تر است و هدف آن آماده کردن دانش آموز برای تحصیل در بهترین رشته های دانشگاهی در آینده است. دروسی که در این مدرسه و سایر عموم مدارس تدریس می شوند عبارتند از زبان آلمانی، ریاضیات، زیست شناسی، تاریخ، جغرافی، علوم اجتماعی، موسیقی، شیمی، فیزیک، هنر، ورزش و علوم دینی (با انتخاب فرد مسیحیت، اسلام و یا یهودیت) و یا به جای تعلیمات دینی، درس اخلاق تدریس می شود.
  4. Gesamtschule: این مدارس که به مدارس فشرده شناخته می شوند، ترکیبی از دروس ۳ مدرسه ذکر شده را در برخی از ایالت های آلمان به دانش آموزان ارائه می کنند.
  5. Mittelschule ها در برخی از ایالت های آلمان دروس ترکیبی Hauptschule ها و Realschule ها را در پایه ۵ تا ۱۰ به دانش آموزان ارائه می کنند.
  6. Sportschule ها نیز همانگونه که از نام آن پیدا است، مدارس ورزشی هستند. این مدارس دروس تئوری را نیز به دانش آموزان ارائه می کنند اما تمرکز بیشتر بر روی نوع خاصی از رشته ورزشی همچون شنا، فوتبال، اسکی و دیگر رشته ها است.

در پایان و بعد از 13 سال تحصیل در مدرسه، دانش آموز باید در آزمون جامع شرکت کند که در صورت قبولی مدرکی به نام Zeugnis der allgemeinen Hochschulreif دریافت خواهد کرد و با توجه به نمرات خود می تواند یک رشته دانشگاهی انتخاب نماید.

سیستم نمره بندی مدارس آلمانی:

بازه نمرات در مدارس آلمان از ۱ تا ۶ است. نمره یک بالاترین نمره (A) و شش پایین ترین نمره (F) است.

تصویر

انواع مدارس در این کشور

  • مدارس خصوصی

مدارس خصوصی مختلفی در آلمان وجود دارد. این مدارس معمولا از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند و دروس گوناگونی را ارائه می کنند. پس از پایان تحصیلات نیز همانند مدارس دولتی، به دانش آموزان مدرک دیپلم آلمان (Abitur) و دیگر گواهینامه ها اعطا می شود.

  • مدارس فنی حرفه ای

مدارس فنی حرفه ای آلمان یا همان Berufsschule ها، در واقع ترکیبی از دروس آکادمیک و کارآموزی را به دانش آموزان ارائه می کنند. برای شرکت در این مدارس، که معمولا دو یا سه سال به طول می انجامند، دانش آموز ابتدا باید درخواست کارآموزی نزد یک کارفرما را دهد. پس از تایید او، کارفرما دانش آموز را در یکی از Berufsschule ها و در یک برنامه بخصوص مناسب با دوره کارآموزی ثبت نام می کند. هفته کاری دانش آموز به این شکل خواهد بود سه روز را به کارآموزی نزد معلم یا مربی و دو روز را نیز در مدرسه به دروس آکادمیک اختصاص می دهد.فارغ التحصیلان این مدارس فنی باید برای کسب گواهینامه در زمینه خاصی از صنعت، آزمون تئوری و عملی را پشت سر بگذارند.

  • مدارس بین المللی

مدارس بین المللی بسیاری در آلمان وجود دارند که معمولا دروس را به زبان انگلیسی تدریس می کنند که مناسب مهاجران خواهد بود. بیشتر این مدارس جزو مدارس خصوصی به شمار می روند و از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند (شهریه ای بین ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو در سال). پس از پایان تحصیلات در این مدارس، به دانش آموزان مدارک و گواهینامه هایی ارائه می شود که بواسطه آن ها می توان در کالج یا دانشگاه ادامه تحصیل داد.

بهترین مدارس بین المللی آلمان کدامند؟

  • مدرسه بین المللی مونیخ
  • مدرسه بین المللی برلین
  • مدرسه بین المللی فرانکفورت
  • مدرسه بین المللی اشتوتگارت
  • مدرسه بین المللی لایپزیگ
  • مدرسه بین المللی بن
  • مدرسه بین المللی برمن
  • مدرسه بین المللی هانوفر

مدارک مورد نیاز برای اپلای در مدارس

  • شناسنامه
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک پزشکی
  • توصیه نامه معلم

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (355 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (85 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (57 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟