نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!

  چهارشنبه، 10 مرداد 1403 ID  کد خبر 400620
نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!
ساعدنیوز: این روزها یکی از دغدغه‌های مادران از ابتدای دوران بارداری تا اتمام دوران شیردهی، عوارض و آسیب‌های ناشی از شیردادن به نوزاد برای مادر است. این دغدغه به طوری ذهن برخی از مادران را درگیر کرده که تصمیم می‌گیرند به جای اهدای شیرِ با ارزش مادر، به فرزند خود شیرخشک بدهند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، برای بررسی روند رشد نوزاد 6 ماهه‌اش به متخصص کودکان مراجعه می‌کند و او را روی ترازو می‌گذارد؛ در این حین از پزشک در خصوص قد و وزن فرزندش سؤال می‌کند و به او می‌گوید:«آقای دکتر من تا امروز همونطور که شما گفته بودید از شیر خودم به پسرم دادم؛ اما شنیدم که شیردهی برای مادر عوارض زیادی داره؛ برای همین می‌خواستم از این به بعد اگر شما اجازه بدید به پسرم شیرخشک بدم...»

این روزها یکی از دغدغه‌های مادران از ابتدای دوران بارداری تا اتمام دوران شیردهی، عوارض و آسیب‌های ناشی از شیردادن به نوزاد برای مادر است. این دغدغه به طوری ذهن برخی از مادران را درگیر کرده که تصمیم می‌گیرند به جای اهدای شیرِ با ارزش مادر، به فرزند خود شیرخشک بدهند.

حتی برخی از مادرها پس از زایمان از پزشک خود می‌خواهند تا با استفاده دارو، شیر پستان خود را خشک کنند و از همان ابتدا به فرزندشان شیرخشک‌های کارخانه‌ای بدهند.

گفتنی است که برخی‌ از پیج‌های به اصطلاح پزشکی فضای مجازی هم به این ماجرا دامن زده و با انتشار مطالبی زرد مانند «شیردهی باعث کمبود کلسیم، پوکی استخوان، خرابی دندان‌ها و... در مادران می‌شود» نوزادان را از تغذیه با مایه حیاتی به نام شیرمادر و مادران را از انجام عملی شگفت‌انگیز مانند شیردهی محروم می‌کنند.

در حالی که برخی از پزشکان معتقدند که نه تنها شیردهی در مادران عوارضی ندارد بلکه به سلامتی جسمی و روانی و طول عمر مادران تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

برای بررسی تأثیرات، عوارض و فواید شیردهی در مادران به سراغ فرزانه گلبنی متخصص آموزش و بهداشت و ارتقا سلامت و عضو هیأت علمی ستاد وزارت بهداشت رفته‌ایم.

آیا شیردهی به مادر آسیب می‌رساند؟

گلبنی در پاسخ به این پرسش که آیا شیردهی باعث آسیب دیدن جسم مادر می‌شود؟؛ می‌گوید: متأسفانه در زمینه شیردهی دغدغه‌هایی از جمله کمبود کلسیم، خرابی دندان‌ها، ریزش مو و... در ذهن مادران وجود دارد صحیح نبوده و کاملاً برعکس است.

در دوران بارداری یک سری تغییرات از جمله بالا رفتن حجم خون، اضافه وزن، تورم و افزایش سلول پستان‌ها برای آمادگی در جهت تغذیه کودک پس از زایمان و... در بدن مادر ایجاد می‌شود که در زمان زایمان این تورم و اضافه وزن به اوج خود می‌رسد.

به محض اینکه زایمان انجام می‌شود، تولید شیر آغاز و در روز‌های دوم و سوم شیر از پستان مادر ترشح خواهد شد.

گفتنی است که نه تنها شیردهی برای مادران عارضه‌ای ندارد بلکه بسیار به سلامت و تناسب اندام‌ آنها پس از زایمان کمک خواهد کرد.

تناسب اندام؛ معجزه شیردهی در مادران

وی در خصوص تأثیرات مثبت شیردهی در مادران توضیح می‌دهد: زمانی که شیر ترشح می‌شود، اضافه وزنی که مادر در دوران بارداری پیدا کرده را با تولید شیر از دست می‌دهد؛ زیرا مادر به صورت روزانه تولید شیر دارد.

این تولید شیر باعث می‌شود تا چربی‌های شکم و پهلو و در نقاطی که مادر دچار اضافه وزن شده به راحتی آب ‌شوند؛ در حالی که مادر باید در حالت عادی ماه‌ها زحمت بکشد تا آن چربی‌ها را آب کند؛ بنابراین یکی از سودهایی که شیردهی به مادران می‌رساند، کاهش وزن است که اکثر خانم‌ها به دنبال آن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شیردهی در مادران باعث کمبود کلسیم خواهد شد؟، توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته این تصور وجود داشت که شیردهی در مادران باعث مصرف شدن کلسیم از استخوان‌ها می‌شود؛ در حالی که در دوران بارداری این اتفاق می‌افتد.

اگر در دوران بارداری ذخیره کلسیم بدن مادر کافی نباشد، ممکن است برداشت کلسیم از استخوان‌های مادر صورت بگیرد و مادر دچار کمبود کلسیم و پوکی استخوان شود.

در دوران شیردهی و از زمانی که لاکتوژنز فعال می‌شود، برعکس تصور عامه مردم برداشت کلسیم از استخوان‌های مادر کم و جذب از روده او افزایش می‌یابد. بنابراین برعکس تصور اکثر مادران، فرآیند شیردهی استخوان‌های مادر را محکم و از پوکی استخوان او جلوگیری می‌کند.

اتفاقاً پوکی استخوان در خانم‌هایی ایجاد می‌شود که باردار شوند اما پس از زایمان به نوزادشان شیر ندهند. مادری که شیردهی دارد و تغذیه کافی روزانه دارد به هیچ وجه در اثر شیردهی دچار پوکی استخوان نخواهد شد.

گلبنی در خصوص فواید روانی شیردهی در مادران می‌گوید: یکی از فواید شیردهی در مادران پیشگیری از افسردگی است. در حال حاضر افسردگی در بسیاری از جوامع در حال شیوع است و بسیاری از افراد با این اختلال درگیر هستند.

درصد زیادی از مادرانی که پس از زایمان شیردهی دارند، به هیچ وجه به افسردگی دچار نخواهند شد؛ اما درصد بالایی از مادرانی که سزارین انجام می‌دهند و بعد از زایمان شیردهی ندارند به افسردگی‌های طولانی مدت و شدیدی دچار خواهند شد که نیازمند مصرف داروهای روانپزشکی خواهند بود.

چرا شیردهی از بروز افسردگی در مادران پیشگیری می‌کند؟

وی در خصوص پیشگیری از افسردگی با شیردهی در مادران می‌گوید: زمانی که نوزاد سینه مادر را می‌مکد، در بدن مادر هورمون اکسی توسین ترشح می‌شود. با هر بار انجام مکیدن توسط نوزاد، از هیپوفیز خلفی مادر هورمون اکسی توسین ترشح خواهد شد.

در واقع هورمون اکسی توسین هورمون عشق و اِمپاتی مادر و کودک است.

ارتباط مادر و فرزند زیباترین و پاک‌ترین ارتباطی است که با شیردهی اتفاق می‌افتد؛ گفتنی است که میزان عشق میان مادر و فرزند در افرادی که از شیر مادر تغذیه کردند و افرادی که در کودکی شیرخشک خورده‌اند متفاوت است.

شیردهی ارتباط میان مادر و فرزند را تقویت می‌کند. همچنین کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند به احتمال کمتری دچار اختلالات ارتباطی مانند دیر سخن گفتن، تکامل دیرهنگام و... خواهند شد.

تاکنون مطالعات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است که نشان می‌دهد احتمال آنکه این کودکان در آینده دچار اختلالات ضداجتماعی، تخلف و... شوند بسیار کمتر از کودکانی است که از شیرخشک استفاده می‌کنند.

حتی شیردهی مادر به فرزند دارای آثار اجتماعی در طولانی مدت است.

زایمان طبیعی، شیر مادر را افزایش می‌دهد؟

وی در خصوص تأثیر نوع زایمان مادران در شیردهی می‌گوید: نوع زایمان بر روند شیردهی تأثیرگذار است. معمولاً مادرانی که سزارین «سزارین انتخابی» انجام می‌دهند، درصد بالایی از شیردهی انحصاری فرزند خود باز خواهند ماند.در زمانی که جان مادر و نوزاد با سزارین نجات پیدا می‌کند و اندیکاسیونی برای انجام سزارین وجود دارد و راهی به جز سزارین در این موارد نادر وجود ندارد چاره ای نیست!مادرانی که به دلیل نا آگاهی سزارین را بدون هیچ دلیل انتخاب می‌کنند، ناخود آگاه به سلامت فرزند خود آسیب می‌زنند؛ زیرا زودتر از موعدی که سیگنال زایمان شروع شود نوزاد متولد می‌شود که آسیب زا بوده و درصد شیردهی هم به شدت کاهش می‌یابد.در واقع این مادران به نسبت مادرانی که زایمان طبیعی انجام می‌دهند، درصد شیردهی پایین‌تری دارند؛ این مسئله هم برای جامعه آسیب‌های اقتصادی خواهد داشت و هم به سلامت نوزاد آسیب می‌رساند.

برچسب ها: شیردهی زنان

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (197 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (101 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (53 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (37 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (33 نظر) تصویری ناب از آب نوشیدن هاشمی رفسنجانی از چشمه‌یِ باغ حضرت فاطمه در مدینه+عکس/ توجه نکردن مرحوم هاشمی به تذکر نیروهای سعودی درباره آلوده بودن آب (33 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (28 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (25 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (18 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (18 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (17 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (15 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (15 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تور دلال ها برای دانشجویان متقاضی مهاجرت / به رومانی نروید!
نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!
فال ابجد روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 11 مردادماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403 + فیلم
ویدیو/ علت ایجاد میخچه در پا/ آسان‌ترین روش نابودی میخچه بدون درد و خون‌ریزی
ویدیو/ طوبی آزموده، معلمی بزرگ که "ناموس" را برای دختران ایرانی تأسیس کرد
این شمشیرباز مصری در ماه هفتم بارداری شگفتی‌ساز المپیک پاریس شد+عکس
فرزاد حسنی: بین ما سه برادر خوش‌تیپمان فرهاد است، حرف‌زنمان من هستم و عاقلمان فرشاد!
هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!
جنایت هولناک خانوادگی بیخ گوش مادر و خواهر / جسد برادرم را در باغچه دفن کردم
پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی ترور اسماعیل هنیه / دیروز دستش را بالا بردم، امروز روی شانه‌هایم باید تشییعش کنم
منتخب روز   
شهاب حسینی در دنیای واقعی رقیب عشقی این مرد بود! + فیلم/ پاسخ جالب آقای بازیگر... حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍