دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

سیاهی ناخن پا از چیست؟ 

چهارشنبه، 12 آذر 1399
آیا تاکنون با تیره شدن رنگ ناخن‌های پایتان مواجه بوده اید؟ به طور معمول سیاه شدن ناخن پا به دلایلی از جمله ضربه، تنگ بودن کفش، افتادن جسم سنگین بر روی پا و دیگر آسیب‌های روزانه اتفاق می‌افتد اما گاهی این اتفاق به صورت خود به خودی پیش می‌آید که ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد

آیا تاکنون با تیره شدن رنگ ناخن های پایتان مواجه بوده اید؟ به طور معمول سیاه شدن ناخن پا به دلایلی از جمله ضربه، تنگ بودن کفش، افتادن جسم سنگین بر روی پا و دیگر آسیب های روزانه اتفاق می افتد اما گاهی این اتفاق به صورت خود به خودی پیش می آید که ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

بیشتر دوندگان با ناخن سیاه پا آشنا هستند. مشکلی که شامل کبودی، تاول یا خونریزی زیر ناخن ناشی از ترومای تکراری است. اما همه موارد سیاه شدن ناخن مربوط به تروما نخواهد بود و در موارد خاص، تیرگی ناخن می تواند نشانه ی خطرناکی باشدافتادن یک جسم سنگین روی پا می تواند رگ های خونی زیر ناخن را پاره کند شایع ترین علت سیاه شدن ناخن پا، ترومای (آسیب) تکراری است که می تواند ناشی از دویدن یا پوشیدن هر نوع کفش نامناسب یا تنگ باشد. اگر بعد از ورزش یا پوشیدن کفش بسیار تنگ یا بسیار گشاد، ناخن تان سیاه شد، دلیل آن تروما است. ترومای تکراری از نوع خفیف (کمی تغییر رنگ سیاه و آبی در ناخن و بدون درد) تا شدید (تغییر رنگ شدید و تاول بزرگ خونی در زیر ناخن) متغیر است.

چه چیزی باعث سیاهی ناخن پا می شود؟

سیاهی ناخن پا ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شود:

بیماری زمینه ای

این بیماری زمینه ای می تواند شامل کم خونی، دیابت، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی باشد.

عفونت های قارچی

با این که عفونت های قارچی اغلب سفید یا زرد به نظر می رسند. اما در اثر جمع شدن بقایای آنها ممکن است ناخن پا سیاه شود. زیرا ناخن های پا در برابر عفونت های قارچی آسیب پذیر هستند. با توجه به این که قارچ ها در محیط های مرطوب و گرم رشد می کنند. بنابراین پاها بهترین مکان برای رشد آن ها هستند.

ملانوم

ملانوم جدی ترین نوع از سرطان پوست است که اغلب به شکل یک لکه قهوه ای تیره بد شکل ظاهر می شود. چنین لکه هایی می توانند زیر صفحه ناخن ها ایجاد شوند.

ضربه

ضربه به ناخن پا که معمولاً به دلیل آسیب دیدگی به وجود می آید. این آسیب دیدگی می تواند باعث پارگی رگ های خونی زیر ناخن شود. خونریزی حاصل در زیر ناخن، سیاه به نظر می رسد.

تغییرات در رنگدانه ها

رنگ پوست افراد می تواند به مرور زمان عوض بشود. در افرادی که پوست تیره تری دارند، ممکن است بخش های پوستی تیره در زیر ناخن ها گسترش بیابد. تغییرات رنگدانه ها معمولا به شکل یکپارچه صورت می گیرد. یعنی اگر یکی از انگشتان پا دچار این مشکل بشود، انگشت مشابه در پای دیگر نیز درگیر خواهد شد. این موضوع برای ناخن های دست نیز صادق است.

موارد اساسی و زمینه ساز

موارد اندکی از وضعیت های پزشکی خاص باعث سیاه شدن ناخن پا می شوند، مثلا:

انواع دیابت؛

بیماری های کبدی؛

بیماری های قلبی؛

کم خونی (آنِمی).


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری